View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
ace Veteran

|
Posted: 19.12.2005 00:32 Post subject: |
|
|
En ting blir bare mer og mer krystallklart Rune Bratseth duger ikke til jobben sin. Før den mannen er ute av brakka er det ikke snakk om at det er noen vits i å hente spillere hverken herfra eller derfra. Slår de ikke til i første sesongen er det over og ut. Kun en mann som har fått sjanse på sjanse de to siste sesongene, Dorsin, og nå begynner han å fungere. Ødegaard har fått minimalt med spilletid, men at de ikke ser potensialet hans, helt utrolig. Er så enig med deg Recon, høyre indreløper, så kunne Roar lagt opp vel vitende om at arvtakeren hans var på plass.
Jeg gremmes over udugelig håndverk!  _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.12.2005 00:57 Post subject: |
|
|
Som noen gjerne husker, ble Ødegaard brukt på midtbanen for RBK2 i vår: Testet Alex som indreløper
Lurer på hvorfor dette forsøket strandet. Må nesten forsøke å finne det ut. |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 19.12.2005 01:29 Post subject: |
|
|
Det strandet i at Perry følte seg så presset at han brukte "de kjente og kjære spillerene", Perry var lite villig til å prøve noe nytt, Per C. Skjelbred fikk bare noen få kamper under han, han burde ha spillt hele serien... Dette led også A.Ødegaard under... Når enn ser tilbake på de siste 6 -7 sesongene, så har det blitt gjordt mye rart både på trenersiden og innkjøpspolitikken.. Jeg tviler på om Ødegaard hadde blitt noen god indreløper, men synes at han fikk for få sjanser til å vise seg fram i de rollene han var tiltenkt.. Han burde få flere sjanser, han kostet tross alt 10 mil + lønn....... |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 19.12.2005 09:07 Post subject: |
|
|
Transferpolitikken på Brakka er helt skandale. Dette MÅ få konsekvenser snart. Vi lykkes jo med ett av 10 spillerkjøp og det kan ikke aksepteres. Forøvrig har det som regel vært sånn at offensive spillere som har kommet til RBK har trengt god tid på å venne seg til spillemønster - nå er det åpenbart slutt på å gi folk litt tid. Storflor har jo snart fått en generasjon på seg til å få sitt endelige gjennombrudd, mens Ødegaard fikk ett år |
|
Back to top |
|
 |
oddrane Veteran

|
Posted: 19.12.2005 10:20 Post subject: |
|
|
syns vi bør starte med "blanke ark" nå som Høgmo har kommet. Han virker som en veldig bra sjef, og tror ikke han vil gjøre mange bomkjøp. Nytter ikke å irritere seg over kjøp som er gjort for mange år siden. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 19.12.2005 12:02 Post subject: |
|
|
joakleis wrote: | Her har man handlet inn en klassespiller. Et av Norges største talenter, også kaster vi ham bort på den måten. |
Et av norges største talenter.................................... (må suge litt på den, for ting forandrer seg raskt i fotball).
Før 2004-sesongen var det Tommy Øren, Anders Stadheim og Rune Bolseth som var de store talentene hos Sogndal. Ødegaard var i samme aldersgruppe, men hadde aldri vist noe spesielt som gjorde at storklubbene i Norge lå langflat etter ham for å kjøpe.
I fjor var han 24 år. Da er det vel ikke riktig å kalle ham talent lenger, og i yngre alder var det mange andre som ble sett på som mye mer talentfull.
Etter 2004-sesongen var alt dette forandret fordi Ødegaard scora et tosifret antall mål på et nedrykkslag.
Hvis Sogndal hadde vært like gode spillemessig i 2004 som året før, tviler jeg på om Ødegaard hadde scort like mange mål, da han ikke hadde kunnet ligge og lukte på kontringer i samme grad. Dette er selvsagt veldig diskutabelt, men er en påstand jeg vil fremme.
Og til de av dere som hadde ønsket seg Ødegaard som indreløper..... Syns dere han viste prov på god arbeidsinnsats i de kampene han spilte i år? Har han et bra blikk for medspillerne sine? Har han gode pasninger? Nei, nei og nei. Arbeidsinnsatsen hans var laber. I flere kamper gadd han ikke å ta løpene bakover på banen. Han har skylapper i klasse med Daniel Braaten, og har ikke noe overblikk over medspillerne sine. Dessuten er han meget egoistisk i spillestilen. Pasningsfoten hans er ikke noe utover det ordinære. Som indreløper vil ikke dette holde mål. |
|
Back to top |
|
 |
GoldFish Veteran
|
Posted: 19.12.2005 12:22 Post subject: |
|
|
Må si meg enig med Brady her, Ødegaard passer ikke inn som indreløper i Rosenborg. Arbeidsinnsatsen hans er ikke stor nok og han har for dårlig pasningsfot. Personlig synes jeg han er best i 4-4-2 sammen med en spiss med luftstyrke. |
|
Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 19.12.2005 12:23 Post subject: |
|
|
Enig Brady... Det som kan kritiseres mest med kjøpet av Ødegaard var at de lot seg blende av en god sesong. Virker som de ble litt revet med da Brann også ville ha han.
Tyder hvertfall på at Høgmo ikke ser han som en potensiell midtbanemann at han forsvinner nå. |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 19.12.2005 12:38 Post subject: |
|
|
Høgmo kjenner i allefall Essediri fra før, så det er vel et kvalitetsikret kjøp, håper jeg.. Men Ødegaard er ingen indreløper, selv om han spillte en god kamp for RBK 2, det var tross alt 2.div , og der bør enn spiller som har a-lagskamper for Norge beherske en litt uvant posisjon... |
|
Back to top |
|
 |
vicente Junior
|
Posted: 19.12.2005 13:31 Post subject: |
|
|
Enig med Brady og siggetheman .Jeg skjønner ikke de som mener ødegaard er god nok for RBK. Dere kan umulig ha sette han spille. Ødegaard har aldri vært noe stort talent i det hele tatt. Brady kommer med et meget godt poeng, da han peker på at alex ikke hadde utrettet noe som helst, før sogndal begynte å spille en svært direkte spillestil med langeballer i bakrom, dette resulterte i imponerende 15 mål for alex.
Alexander Ødegaard var under hele sessongen 2004 meget svak, når han fikk ballen i beina mistet han den hver gang, kunne da de lange ballene kom fikk han utnyttet sine to gode ferdigheter: fart og gode skudd.
Ikke vær lei dere for at vi har mistet norges største fotballtalent, for det har vi ikke, vær heller glad for at vi har kvittet oss med norges mest oppskrytte spiller gjennom alle tider!!! |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 19.12.2005 13:44 Post subject: |
|
|
Spar på pusten! Du får jo Holmgang til å virke nyansert og dyptpløyende |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 19.12.2005 13:46 Post subject: |
|
|
Dere kan umulig ha fulgt spesielt med Sogndals stil tidligere år. Alex lå da lenger bak var kreativ. I den rollen jeg ønsket ham i da han kom. indreløpere på høyresida. Folk la merke til ham året før han kom pga scoringene, og folk evner ikke å se annet enn scoringer.
Prestasjonene hans i 2004 kan like gjerne tilskrives utrygghet og at hele laget var pisse elendig dårlig.
Norges største talent, nei, men nok evner for RBK, hadde RBK hatt evner til å hente de ut. Skulle tro man begynte å skjønne det etter x antall spillere over x antall år, at da er det ikke nødvendigvis spilleren det er noe feil med hver gang. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 19.12.2005 14:12 Post subject: |
|
|
Recon wrote: | Dere kan umulig ha fulgt spesielt med Sogndals stil tidligere år. Alex lå da lenger bak var kreativ. I den rollen jeg ønsket ham i da han kom. indreløpere på høyresida. |
Begynte å lure på om hukommelsen min hadde sviktet meg kraftig, så jeg tok en titt på VGNetts oversiktside over Eliteserien. Fra Sogndal rykke opp i 2000 så ar Jan Halvor Halvorsen trener. Han holdt fast på et 4-3-3 system med to vinger i angrep.
Alexander Ødegaard var fast høyrekant i angrep i alle disse årene, med unntak av et par kamper der jeg ser han står oppført som midtspiss. Har ikke gått gjennom absolutt alle, men dette er tendensen.
De tre plassene på midtbanen bestod av Rune Bolseth, Ander Stadheim, Rune Buer Johansen, Dag Christian Sørum, Kristian Ystaas eller Julian Johnsson. Robbie Russell har også prøvd seg som indreløper.
Hvilke kamper spilte Ødegaard høyre indreløper? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.12.2005 14:18 Post subject: |
|
|
Jeg må umiddelbart si at heller jeg ikke kan huske å ha sett Ødegaard som indreløper hos Sogndal, Recon.
Imidlertid tror jeg at han vellykket kunne ha blitt omskolert til en slik rolle. At RBK likevel la et slikt forsøk på is, kan kanskje tolkes dithen at jeg tar feil. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 19.12.2005 14:19 Post subject: |
|
|
Jeg kan nok ikke nevne spesifikke kamper nei. Mulig at utgangsposisjonen hans har vært dypere enn i RBK, så det er det som lurer meg.
Men de kampene jeg så med Sogndal på den tida (da gjerne mot RBK) så kom han i rimelig dype løp (a la Roar, men sansynligvis en mil mindre løping). Ikke så mye tradisjonell ving over spillet hans da. Men som sagt, jeg kan ha latt meg lure av at utgangsposisjonen evt var lavere enn her.
Dette må begynne å blir en 3-4 år siden. Trur jeg begynner å bli gammel, for jeg husker ikke sesongene fra hverandre lenger. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.12.2005 14:24 Post subject: |
|
|
Ok, da er vi enige. Tror vi kan slå fast at høyrekantrollen hans i Sogndal gjorde at han mye oftere skar inn mellom stopper og back i stedet for å gå rundt og slå inn.
For øvrig:
– Vi er svært nære en avklaring, men samtalene kommer nok til å fortsette litt utover i uken, sier Tom Prahl.
– Alexander er akkurat den spillertypen vi leter etter. Han er en klassespiller som i flere år har vært blant de mest lovende i Norge.
Les mer: Prahl tror på Ødegaard |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 19.12.2005 14:28 Post subject: |
|
|
Tipper Prahl vet null om Ødegaard!
Edit: jeg har forøvrig null tiltro til Viking med Prahl som trener. Om mulig er han enda dårligere enn Kjetil Rekdal ang systematisert angrepsspill. _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.12.2005 14:30 Post subject: |
|
|
Recon wrote: | Tipper Prahl vet null om Ødegaard!  |
He-he, det var den første tanken min også. Uansett skal det ikke mye til for at han får mer ut av Alex enn det RBK fikk til. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 20.12.2005 11:01 Post subject: |
|
|
http://fotball.adressa.no...leID=91222
Interessant artikkel om Ødegaard. Ut fra denne virker det som om han har store problemer med taktikk og spilleforståelse, og det blir også insinuert at han ikke er den ivrigste på treningsfeltet.
Det blir vel også slått fast at han ikke er en midtbanespiller grunnet defensive mangler, og heller ikke noe godt alternativ til en kantplass/vingplass i et 4-4-2 system på midtbanen. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 20.12.2005 11:06 Post subject: |
|
|
Lo litt av den artikkelen. Han blir jo fremstilt som dum og lat. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

|
Posted: 20.12.2005 11:08 Post subject: |
|
|
Haha, hvilken smigrende artikkel. _________________ Profesjonell revolusjonær
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.12.2005 12:18 Post subject: |
|
|
Stavanger Aftenblad wrote: | I Sogndal skal det også ha vært nødvendig med egne taktikkmøter for Ødegaard og lagkamerat Tommy Øren for at de skulle forstå måten laget skulle spille på. |
Altså på lik linje med afrikanere som Koakou og Ahyee Aye Elvis etc. uten noe som helst sogndølsk ordforråd.  |
|
Back to top |
|
 |
LitjEggen Veteran

|
Posted: 20.12.2005 12:43 Post subject: |
|
|
Vel, Ødegaard var i godt selskap i år. Var det i det hele tatt noen som forsto hvordan de skulle spille under Perry ?
Nevn 1 da !! _________________
 |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 20.12.2005 13:20 Post subject: |
|
|
Brady wrote: | Syns dere han viste prov på god arbeidsinnsats i de kampene han spilte i år? Har han et bra blikk for medspillerne sine? Har han gode pasninger? Nei, nei og nei. Arbeidsinnsatsen hans var laber. I flere kamper gadd han ikke å ta løpene bakover på banen. Han har skylapper i klasse med Daniel Braaten, og har ikke noe overblikk over medspillerne sine. Dessuten er han meget egoistisk i spillestilen. Pasningsfoten hans er ikke noe utover det ordinære. Som indreløper vil ikke dette holde mål. |
Amen. Etter det jeg har sett passer han ikke helt inn. Fått en god del spilletid, men har ikke vist tegn til bedringer - de siste kampene var ikke stort bedre enn de første.
Passet ypperlig som kontringsspiller for Sogndal, men vi vil jo heller føre kampene. Hvis Viking tilbyr ham fast spissplass i 4-4-2 er han mer til nytte der. |
|
Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 20.12.2005 13:22 Post subject: |
|
|
Litjeggen wrote: | Vel, Ødegaard var i godt selskap i år. Var det i det hele tatt noen som forsto hvordan de skulle spille under Perry ?
Nevn 1 da !! |
De gamleste gutta... Perry ville kopiere Eggens suksessformel 100%, men evnet ikke å tilpasse de nye gutta til dette.
Roar Strand er selvsagt den som vi husker. Men forsåvidt også Hoftun og Brattbakk. Problemet for dem var at Hoftun var blitt for treg og Brattbakk hadde lite spilletid. Men innimellom så vi glimt av det beste fra Eggenstilen.
Men du setter fingeren på noe viktig uansett. Perry evnet ikke å spille inn nye spillere i sin stil, i den grad vi kan si han hadde en stil. Derfor synes jeg det er rart at mange synes talentene som ikke får 1.lagsspill skal leies ut til Ålesund. |
|
Back to top |
|
 |
|