View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Hedning Legende

|
Posted: 14.04.2011 15:14 Post subject: |
|
|
PerO wrote: |
Du glemmer det enkle fakta at han var ansatt som assisterende, og fikk ansvaret lempet i fanget da KTE ble sykemeldt.
|
En stilling som hverken har eksistert før eller siden. Det største beviset på kameraderi på brakka. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 14.04.2011 15:16 Post subject: |
|
|
Stein Nervik wrote: |
Å finne ny trener var hovedoppgaven til Hoftun denne høsten.
|
Hvor har du det fra? |
|
Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 14.04.2011 15:31 Post subject: |
|
|
Klevolainen wrote: | PerO wrote: |
Du glemmer det enkle fakta at han var ansatt som assisterende, og fikk ansvaret lempet i fanget da KTE ble sykemeldt.
|
En stilling som hverken har eksistert før eller siden. Det største beviset på kameraderi på brakka. |
Kameraderi ja, og ikke minst feilvurderinger. Jeg føler meg sikker på det, at hvis Hoftun ikke hadde hatt en fortid som Bauta og Kaptein for Rosenborg ballklubs armada i Champions League som Terje Svendsen fint sa det i et intervju etter ansettelsen, så hadde han aldri blitt ansatt som sportslig leder i Rosenborg ballklub. _________________
TomH wrote: | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 14.04.2011 16:02 Post subject: |
|
|
Vollrik wrote: | Klevolainen wrote: | PerO wrote: |
|
Kameraderi ja, og ikke minst feilvurderinger. Jeg føler meg sikker på det, at hvis Hoftun ikke hadde hatt en fortid som Bauta og Kaptein for Rosenborg ballklubs armada i Champions League som Terje Svendsen fint sa det i et intervju etter ansettelsen, så hadde han aldri blitt ansatt som sportslig leder i Rosenborg ballklub. |
Men også et bevis for at de tenker fremover. Tross alt har han bra nok CV til å være assisten. Og etter noen år som assisten, og kanskje også ut hos andre, ville han nok kunne bli kvalifisert som SD |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 14.04.2011 16:22 Post subject: |
|
|
PerO wrote: | senador wrote: | Hoftun var ny? Dette bare bekrefter jo hvor klubben er på vei hen. Man skal ikke ansettte "nye" folk i RBK i slike krevende stillinger som SD. Der skal det være erfaring fra topp til tå. Da får man slike kardinalfeil og det er direkte uprofesjonelt å ansette en lettvekter. Speislet når målet er topp 30.
Hvis de på Brakka virkelig tror at man får til å bygge topp 30 med stort sett trøndere og tidligere RBKere i sportslig avdeling, da er de virkelig nedsnødd for å si det mildt. Det verste er vel at de fortsatt tror det.
Hoftun, Henriksen og Jamtfall. Jeg tror det finnes mye bedre folk i Norge som kunne dekket disse rollene. Men de er ansatt fordi de er eksRBKere, ikke noe annet. Det er dette som har blitt klubbens fall etter min mening. |
Hvis du ikke kan ha forståelse for en feil, som på toppen av det hele skulle vært avverget av gode rutiner, da har du ikke særlig medmenneskelighet eller forståelse for stressede arbeidssituasjoner. |
Der har vi det assisterende SD. Hva er det for en stilling? Det bare bekrefter kameraderiet. I tillegg er det vel Rune Bratseth som må ta på seg mye skyld da han listet seg stille unna når det bråket som verst. Det skal jeg ikke nekte for.
Det er helt greit nok hvis man skal ha som ambisjon å vinne TL av og til og ikke noe mer. RBK ønsker jo topp30. Da kan man ikke drive slik at kompiser skal få stillingstittler som det ikke er bruk for. Helt latterlig.
Har Hoftun et eksepsjonelt nettverk i Europa ? Nei
Har han spilt for toppklubber slik at han har sett hvordan slikt drives ? Nei
Har han stor erfaring/utdanning fra ledelse, adm ? Ledelse som kaptein, ingen formell utdanning
Har han stor erfaring fra SD-jobb? Nei
Er han idrettsfalig utdannet? Nei
Innførte han endringer når han fikk jobben slik som envher tosk kan tenke seg til at kosthold er viktig for trening? Nei
Det er ikke noen vits i å diskutere. Hoftun er milevis unna kvalifikasjon som SD. |
|
Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 14.04.2011 16:35 Post subject: |
|
|
Stein Nervik wrote: |
Mandag 24. desember ble man enige med Hamrén. Å finne ny trener var hovedoppgaven til Hoftun denne høsten.
Torsdag 27. desember signerte Pelu.
Fredag 28. desember reiste EH til Skien og ble enig med Odd om overgangssum.
En hektisk start på det som etterhvert skulle vise seg å bli et vikariat. Og ganske imponerende å lande tre kontrakter på sine to første uker. To av dem kan definitivt ikke kalles bomkjøp.
|
Nå var det faktisk Bratseth som hadde som oppgave å finne ny trener, og på råd fra Stig Torbjørnsen så landet valget på Erik Hamrén.
Jarstein var ikke noe bomkjøp, men så solgte Hoftun Jarstein for 4 mill som vi måte gi til Odd og div advokater. |
|
Back to top |
|
 |
Stein Nervik Junior
|
Posted: 14.04.2011 16:42 Post subject: |
|
|
Strand wrote: | Stein Nervik wrote: |
|
Hvor har du det fra? |
OK, kanskje å ta litt hardt i, ressonnerte vel mest utfra følgende:
Glimt spilte sin siste kamp (kvallik) 12. november 2007.
Erik Hoftun skulle begynne som ass SD 1. januar 2008.
Da KTE ble sykmeldt 14. desember, var Hoftun imidlertid allerede på plass på Lerkendal, og skulle utføre oppgavene til KTE sammen med Rune Bratseth og Nils Skutle mens KTE var sykmeldt. (Ifølge div media 18. desember 2008)
Når Hamrén signerer for Rosenborg 27. desember, blir det skrevet at Hoftun hadde vært aktiv i prosessen med å finne ny hovedtrener.
Siden han både skulle avslutte et arbeidsforhold i Glimt og flytte, ser jeg ikke at han kan hatt tid til å gjøre så mye mer enn å bidra i trenerjakten i denne perioden. Ergo konkluderte jeg med at trenerjakten var hovedoppgaven hans for RBK denne høsten. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 14.04.2011 16:47 Post subject: |
|
|
Som Ryujin sier var det Bratseth som alene ordnet med trener, det blir rart at du fremstiller synsingen din som fakta. |
|
Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 14.04.2011 18:20 Post subject: |
|
|
Stein Nervik wrote: | Strand wrote: | Stein Nervik wrote: |
|
Hvor har du det fra? |
OK, kanskje å ta litt hardt i, ressonnerte vel mest utfra følgende:
Glimt spilte sin siste kamp (kvallik) 12. november 2007.
Erik Hoftun skulle begynne som ass SD 1. januar 2008.
Da KTE ble sykmeldt 14. desember, var Hoftun imidlertid allerede på plass på Lerkendal, og skulle utføre oppgavene til KTE sammen med Rune Bratseth og Nils Skutle mens KTE var sykmeldt. (Ifølge div media 18. desember 2008)
Når Hamrén signerer for Rosenborg 27. desember, blir det skrevet at Hoftun hadde vært aktiv i prosessen med å finne ny hovedtrener.
Siden han både skulle avslutte et arbeidsforhold i Glimt og flytte, ser jeg ikke at han kan hatt tid til å gjøre så mye mer enn å bidra i trenerjakten i denne perioden. Ergo konkluderte jeg med at trenerjakten var hovedoppgaven hans for RBK denne høsten. |
Skal Hoftun først få kredit for noe han har gjort så må det være stjerne kjøpene Pelu og Miller. |
|
Back to top |
|
 |
Stein Nervik Junior
|
Posted: 14.04.2011 18:32 Post subject: |
|
|
Strand wrote: | Som Ryujin sier var det Bratseth som alene ordnet med trener, det blir rart at du fremstiller synsingen din som fakta. |
Innrømmer at jeg burde lest litt mer før jeg uttalte meg:
"I mellomtida hadde nyansatte Erik Hoftun blitt forfremmet som midlertidig sportslig leder.
- Jeg hadde ingen møter med Hamrén. Erik tok over jobben, og gjennomførte sammen med (organisasjonsleder) Trond Alstad jobbintervjuene med de aktuelle kandidatene, forteller Rune Bratseth."
http://www.rbkweb.no/vis/7192 |
|
Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 14.04.2011 19:00 Post subject: |
|
|
Konklusjonen her må jo da bli at Hoftun har gjort en fremragende jobb.
Har er alltid oppdatert, alltid i forkant- både med kontrakter og forsterkninger. Klubben selger aldri en spiller uten å ha erstatteren klar. Og vi er selvsagt på full fart mot topp 30 i europa.
Joda! _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
Eggen, etter å ha slått Real Madrid 2-0 i 1997. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 14.04.2011 19:12 Post subject: |
|
|
PerO wrote: |
jeg ser nå tendensen vi har sett med trenere flere ganger. Ledelsen er totalt fraværende mens presset bygger seg opp. Til slutt blir enten personen sykemeldt, eller styret føler seg presset til å fjerne personen.
Kan ikke si at jeg synes dette er en god måte å lede klubben på. |
Helt enig.
Jeg har null respekt for ledere som praktiserer slikt, uansett hva slags meritter de måtte ha på CV-en fra tidligere.
Hvis Svendsen sparker Jönsson blir jeg skikkelig irritert. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 14.04.2011 19:21 Post subject: |
|
|
senador wrote: |
Det er helt greit nok hvis man skal ha som ambisjon å vinne TL av og til og ikke noe mer. RBK ønsker jo topp30. Da kan man ikke drive slik at kompiser skal få stillingstittler som det ikke er bruk for. Helt latterlig.
Har han stor erfaring/utdanning fra ledelse, adm ? Ledelse som kaptein, ingen formell utdanning
Innførte han endringer når han fikk jobben slik som enhver tosk kan tenke seg til at kosthold er viktig for trening? Nei
Det er ikke noen vits i å diskutere. Hoftun er milevis unna kvalifikasjon som SD. |
Enig i at han mangler kompetanse, men noen høyere opp må stilles til ansvar.
Hvis Svendsen har fått en marsjordre som peker i en retning, for deretter å stikke ut en personlig kurs for klubben som peker i en helt annen retning, fordi det passet hans personlige bekjentskaper, så må Svendsen i gryta.
Å tildele kontrakter og stillinger til noen som ikke fyller kravene, bare fordi man verdsetter subjektive, personlige og ikke kvantifiserbare hensyn høyere enn konkrete krav, har et navn.
Det navnet er noen grader verre enn snusk, men snusk får duge her.
Svendsen må stilles til ansvar for snusket han er ansvarlig for. _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 14.04.2011 20:58 Post subject: |
|
|
Alle maser om at noen må stå til ansvar.
To seriegull og to tap. To gode og to dårlige. Iversen, annan, demidov, chris, de tvang fram sin egen avskjed og det er ganske enkelt ikke mulig å finne gode nok erstattere uten å bruke mer penger enn man har.
RBK har en organisasjon som er tilpasset et høyere ambisjonsnivå enn det klubben per i dag er på. Enoffensiv satsing tilpasset et mål om å nå topp tretti.
Det gikk ikke. Greit nok. Jeg elsker klubbens tanke om å gjøre et realt forsøk. Hadde hamren blitt og demi, annan og chris, så hadde vi kanskje vært der i dag. Takk til skutle, svendsen og Hoftun for å gi drømmen en sjangs. Takk til alle forumtroll for å slakte og halshugget alle forsøk på å prøve. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 14.04.2011 21:23 Post subject: |
|
|
Men hva prøvde de med?
Ansette folk uten kompetanse fordi de er grei og snill.
Bruke masse penger på papirflyttere som svekker sportslig avdeling.
Masse feil spillkjøp og dårlig integrering av spillere fra andre kulturer.
Ingen vilje til å ta grep for å få økonomien på plass.
Det sier jo sitt at når de var 60-70 ansatte så var det ikke en kjeft som kunne tenke ut at kosthold var viktig for trening. Det er skremmende.
Ja, takk for at dere prøvde, Svendsen og Skutle. |
|
Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 14.04.2011 21:42 Post subject: |
|
|
media wrote: | Alle maser om at noen må stå til ansvar.
To seriegull og to tap. To gode og to dårlige. Iversen, annan, demidov, chris, de tvang fram sin egen avskjed og det er ganske enkelt ikke mulig å finne gode nok erstattere uten å bruke mer penger enn man har.
RBK har en organisasjon som er tilpasset et høyere ambisjonsnivå enn det klubben per i dag er på. Enoffensiv satsing tilpasset et mål om å nå topp tretti.
Det gikk ikke. Greit nok. Jeg elsker klubbens tanke om å gjøre et realt forsøk. Hadde hamren blitt og demi, annan og chris, så hadde vi kanskje vært der i dag. Takk til skutle, svendsen og Hoftun for å gi drømmen en sjangs. Takk til alle forumtroll for å slakte og halshugget alle forsøk på å prøve. |
Ja la oss takke Hamrén for to gull, og la oss takke Rune og Stig for at de fikk hentet Hamrén. La oss også takke Erik for Prica og Stig for Stadsgaard og Demidov.
At du vil takke Svendsen, Skutle og Hoftun er ditt problem Media.
Hadde Svendsen & Skutle jobbet mot topp 30 så hadde de ansatt en SD med erfaring fra europa, de hadde hentet in utenlandske sponsorer. De hadde ansatt flere speidere sånn at vi hadde hatt en bedre oversikt på spillermarkedet.
Svendsen & Skutle tok drømmen om topp 30 og drepte den. |
|
Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 14.04.2011 22:02 Post subject: |
|
|
Jeg glemte å si:
Media for at Rosenborg noen gang skal nå topp 30 så må laget bli satt først, men Skutle jobbet med administasjonen først og trodd at laget skulle komme av seg selv. Det beste for Rosenborg nå hadde vært en total gjennomgang av hele organisasjonen og fått fjernet dø kjøttet som er på brakka. |
|
Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 15.04.2011 02:18 Post subject: |
|
|
media wrote: | Alle maser om at noen må stå til ansvar.
Takk til Skutle, Svendsen og Hoftun for at de ga drømmen en sjangs? De har ikke gjort annen en å knuse drømmen i tusen biter!
Ganske enkelt ikke mulig å finne erstattere for mer penger en det mann har? Vel, selv om vi ikke hadde penger til å punge ut for verken Kara eller Borges, så må man huske at Tromsø og Fredrikstad faktisk fant disse spillerne selv for småpenger. Rosenborg kan også klare å finne spillere selv, hvis Hoftun evner å legge av seg den idiotiske Trønder - Nordmann - Skandinav - Resten av verden politikk. Dævven for en vits denne politikken er. En skam av dimensjoner. _________________
TomH wrote: | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 15.04.2011 08:24 Post subject: |
|
|
Vollrik wrote: |
Ganske enkelt ikke mulig å finne erstattere for mer penger en det mann har? Vel, selv om vi ikke hadde penger til å punge ut for verken Kara eller Borges, så må man huske at Tromsø og Fredrikstad faktisk fant disse spillerne selv for småpenger. Rosenborg kan også klare å finne spillere selv, hvis Hoftun evner å legge av seg den idiotiske Trønder - Nordmann - Skandinav - Resten av verden politikk. Dævven for en vits denne politikken er. En skam av dimensjoner. |
Hvis du skal dra frem enkeltspillere som andre lag henter på lav hylle, men som viser seg å slå til, må du også ta med alle de som hentes til andre klubber i samme prisklasse, uten å bli toppspiller.
Ta deg en titt på de overgansvinduene hvor diss spillerne ble funnet, og se hvor lav prosent som slår til.
Hvis du mener klubben skal hente i den prisklassen, må du regne med at klubben får omtrent samme feilprosent, og tilsvarende mange spillere som ikke holder mål.
Det klubben må gjøre, er stort sett å hente spillere på det nivå klubben ønsker å være. Så kan man i tillegg hente en og annen spiller fra lavere nivå, i håp om at potensialet deres skal slå til.
Det er rett å slett tull å dra frem ett og annet gullkjøp fra andre klubber uten å se på hvor mange spillere som totalt sett hentes for å finne den ene som slår til. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 15.04.2011 08:30 Post subject: |
|
|
senador wrote: | Der har vi det assisterende SD. Hva er det for en stilling? Det bare bekrefter kameraderiet. I tillegg er det vel Rune Bratseth som må ta på seg mye skyld da han listet seg stille unna når det bråket som verst. Det skal jeg ikke nekte for.
Innførte han endringer når han fikk jobben slik som envher tosk kan tenke seg til at kosthold er viktig for trening? Nei
Nå må jeg innrømme at jeg blir litt sjokkert over holdningene her inne til klubben.
Mener dere virkelig at ikke en "stor" klubb som RBK skal kunne ta inn en av klubbens lojale spillere som assisterende SD, både for å beholde spilleren i miljøet, og for å kvalifisere egne ressurser til fremtidige lederstillinger?
Når dere svarer på dette ønsker jeg at dere ser bort fra hatet til Hoftun og svarer generelt. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 15.04.2011 08:31 Post subject: |
|
|
Ryujin wrote: | Jeg glemte å si:
Media for at Rosenborg noen gang skal nå topp 30 så må laget bli satt først, men Skutle jobbet med administasjonen først og trodd at laget skulle komme av seg selv. Det beste for Rosenborg nå hadde vært en total gjennomgang av hele organisasjonen og fått fjernet dø kjøttet som er på brakka. |
Dette er faktisk mye viktigere enn å presse frem et bytte av SD. |
|
Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 15.04.2011 08:37 Post subject: |
|
|
PerO wrote: | Vollrik wrote: |
Ganske enkelt ikke mulig å finne erstattere for mer penger en det mann har? Vel, selv om vi ikke hadde penger til å punge ut for verken Kara eller Borges, så må man huske at Tromsø og Fredrikstad faktisk fant disse spillerne selv for småpenger. Rosenborg kan også klare å finne spillere selv, hvis Hoftun evner å legge av seg den idiotiske Trønder - Nordmann - Skandinav - Resten av verden politikk. Dævven for en vits denne politikken er. En skam av dimensjoner. |
Hvis du skal dra frem enkeltspillere som andre lag henter på lav hylle, men som viser seg å slå til, må du også ta med alle de som hentes til andre klubber i samme prisklasse, uten å bli toppspiller.
Ta deg en titt på de overgansvinduene hvor diss spillerne ble funnet, og se hvor lav prosent som slår til.
Hvis du mener klubben skal hente i den prisklassen, må du regne med at klubben får omtrent samme feilprosent, og tilsvarende mange spillere som ikke holder mål.
Det klubben må gjøre, er stort sett å hente spillere på det nivå klubben ønsker å være. Så kan man i tillegg hente en og annen spiller fra lavere nivå, i håp om at potensialet deres skal slå til.
Det er rett å slett tull å dra frem ett og annet gullkjøp fra andre klubber uten å se på hvor mange spillere som totalt sett hentes for å finne den ene som slår til. |
I slike tilfeller er det viktig at klubben har en dyktig speider og ikke minst en sportsdirektør som evner å se hvilke spillere kan slå til i Rosenborgs spillesystem. Det er rett som du sier at flere tippeligaklubber har endt opp med katta i sekken, men det er mye fordi de ikke gjorde en grundig nok jobb før signeringen var på plass. _________________
|
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 15.04.2011 08:49 Post subject: |
|
|
Vollrik wrote: | I slike tilfeller er det viktig at klubben har en dyktig speider og ikke minst en sportsdirektør som evner å se hvilke spillere kan slå til i Rosenborgs spillesystem. Det er rett som du sier at flere tippeligaklubber har endt opp med katta i sekken, men det er mye fordi de ikke gjorde en grundig nok jobb før signeringen var på plass. |
La meg si det på en annen måte. Fredrikstad består ikke kun av spillere i Borges klasse, og Tromsø består ikke av spillere av Karaklasse. Slike spillere er rett å slett en kombinasjon av flaks og godt håndtverk. Desverre somregel mest flaks.
Selvfølgelig skal RBK følge med på denne type spillere, og kan antagelig hente en eller to spillere i året med håp om at potensialet skal slå til. Men skal klubben holde et jevnt høyt nivå, må innkjøpene som hovedregel være spillere som har bevist at de har kvaliteten, og det er mye dyrere.
Spillere med potensiale må alltid kun være et tillegg til de etablerte. |
|
Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 15.04.2011 09:09 Post subject: |
|
|
PerO, jeg er helt enig når det kommer til spillere.
Men for å få disse spillerne som klubben trenger så må vi ha en SD som har et klar filosofi, og ut i fra kjøpene til Hoftun så ser ikke jeg noen klar filosofi. Men før det blir tatt en avgjørelse om fremtiden til Hoftun så må nok de som ansatte han forsvinne, jeg sier dette fordi jeg har liten eller ingen tro på at de kommer til å gjøre et bedre valg neste gang. Sånn som jeg ser det nå så hadde det beste for Rosenborg vært et ekstra årsmøte i juli istedet for neste februar. Da hadde vi med litt flaks kanskje fått byttet ut Svendsen og fått startet prosessen med å evaluere de som jobber på brakka og så sparket de som er overflødig.
Da kunne vi allerede neste Januar startet gjenoppbygging av Rosenborg som fotballag og ikke som hotell og kurs senter. |
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 15.04.2011 09:10 Post subject: |
|
|
PerO wrote: | Nå må jeg innrømme at jeg blir litt sjokkert over holdningene her inne til klubben.
Mener dere virkelig at ikke en "stor" klubb som RBK skal kunne ta inn en av klubbens lojale spillere som assisterende SD, både for å beholde spilleren i miljøet, og for å kvalifisere egne ressurser til fremtidige lederstillinger? |
Ja, det mener vi virkelig. Som du vet, er det (nesten utelukkende) denne ansettelsesstrategien klubben har benyttet seg av i moderne tid. Hvordan synes du det har gått? |
|
Back to top |
|
 |
|