View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
PerO Veteran
|
Posted: 14.04.2011 07:13 Post subject: |
|
|
Ryujin wrote: | Toreinar
Hadde det bare vært feil kjøpene så hadde jeg ikke hatt noen problemer med Hoftun, men for meg går det mer på spillerne som ikke blir erstattet. Og vi kan si at det er fordi vi ikke har penger men når klubber som har mye mindre klarer å forsterke laget så burde vi også klare dette. |
Dette kan jeg ikke være enig med deg i. Hvis du går inn og ser på det totale antall billige spillere som blir hentet klubber, så vil du se at det også der er en feilprosent.
I tillegg til at det er en feilprosent der, så ville svært mange av de spillerne som forsterker andre lag havnet i en av følgende kategorier i vår klubb:
Ikke god nok, fordi vår stall er sterkere
god nok til å være med i tippeligaen, men ikke god nok internasjonalt
Så vil det selvfølgelig være en og annen spiller som slår til på en slik måte at han vil være god nok. Men ønsker du virkelig at RBK skal handle i samme klasse som andre klubber, og få den skyhøye feilprosenten som det vil medføre? |
|
Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 14.04.2011 08:52 Post subject: |
|
|
Det var ikke helt det jeg mente PerO.
Selvsagt burde vi lete på en hylle høyere en feks. vif.
Men hvis jeg har 10kr og du har 100 så burde du få mer ut av dine penger en het får fra mine. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 14.04.2011 11:05 Post subject: |
|
|
PerO wrote: | Du blir heller ikke sparket i næringslivet, hvis markedet går til helvete og dine resultater er nesten til hælvete.
SÃ¥ det er faktisk en klar sammenheng mellom resultat og omkringliggende faktorer og rammer. |
Nå er det vel ikke helt sånn det henger sammen, du impliserer jo her at Hoftun har gjort en jobb som er over gjennomsnittlig, mens sannheten er, og det tror jeg faktisk du også må være med på, at jobben som gjøres er under gjennomsnittlig. Og som sportsdirektør i RBK bør den strengt tatt være noen hakk over middels.
Det jeg kan være litt enig i for min egen del er en viss forskjellsbehandling i relativt sammenlignbare situasjoner, for denne diskusjonen rundt Hoftuns jobb er egentlig parallell med den diskusjonen som foregår i Olsen-tråden.
Erik Hoftun er på mange måter administrasjonens Trond Olsen. Han er kjøpt inn til en jobb som han ikke har forutsetninger til å mestre på det nivået som forventes i Rosenborg, fordi de som tok den beslutningen ikke klarte å se hvilke behov klubben egentlig hadde i hans posisjon, og istedet lot seg blende av navnet. Selv om resultatene i snitt er litt sånn som de må bli ut fra forutsetningene, så er det få som tviler på at han faktisk gjør sitt beste hver dag for å løse jobben sin slik han har fått beskjed om å løse den. Og per i dag så har vi ingen andre som kan settes inn i rollen hans, fordi kartleggingen og logistikken på nye ansatte er for dårlig.
Så ja, jeg skal heretter slutte å argumentere her inne for at Hoftun er for dårlig, det regner jeg som rimelig åpenbart, men det er ikke hans feil at han har den jobben han har.
Men jeg kan ikke unngå å lure på hvordan stemningen hadde vært her hvis Hoftun ikke, i bunn og grunn, hadde vært RBK-legende og helt... _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 14.04.2011 11:07 Post subject: |
|
|
PerO wrote: |
Det var snakk om hvorfor han ble fast ansatt. Jeg nevnte at jeg kunne ha en viss forståelse for at en person blir valgt etter å ha vikariert, på tross av en noe svak CV. På det tidspunkt kunne ikke akkurat styret legge vekt på at spillere ett år senere viste seg å være bomkjøp. Styret kan vel ikke se inn i fremtiden |
Nei, de kan ikke se inn i fremtiden, men igjen vil jeg stresse at kontraktsflausen rundt Jarstein ble undertegnet en del måneder før Hoftun ble fast ansatt, selv om du velger å se helt bort fra dette når du svarer som om det kun var snakk om bomkjøp.
Man visste altså hvilken enorm tabbe han hadde gjort, grunnet at han enten var skjødesløs i å lese over en kontrakt som dreide seg om mange millioner kroner, at han ikke hadde kompetanse til å skjønne hva 3 millioner av brutto overgangssum egentlig betyr, eller at han ikke evnet å tenke konsekvenser.
Uansett burde dette være et stort nok faresignal til at han aldri skulle fått stillingen. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 14.04.2011 11:09 Post subject: |
|
|
Vet ikke hvordan det skal være i sport, men i næringslivet blir du ikke sparket hvis salget blir redusert som følge av at ledelsen pålegger budsjettkutt som reduserer kapasiteten. Det er en naturlig konsekvens.
Du blir heller ikke sparket i næringslivet, hvis markedet går til helvete og dine resultater er nesten til hælvete.
|
Hvordan tror du det er i næringslivet hvis du viser deg inkompetent eller skjødesløs i forbindelse med millionkontrakter?
Du blir iallfall ikke ansatt hvis du er på prøve. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 14.04.2011 11:11 Post subject: |
|
|
jeg ser nå tendensen vi har sett med trenere flere ganger. Ledelsen er totalt fraværende mens presset bygger seg opp. Til slutt blir enten personen sykemeldt, eller styret føler seg presset til å fjerne personen.
|
Syns å huske at Skutle tok hele børen for Jarstein-fadesen, når det helt opplagt lå på Hoftuns skuldre, så det er vel ikke riktig at han har manglet støtte utad. |
|
Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 14.04.2011 12:13 Post subject: |
|
|
Om de går ut og støtter Hoftun blir det nok regnet som at de anser ham for å ikke være kompetent nok, og det er de nissene som evt. må støtte ham som ansatte ham i utgangspunktet. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 14.04.2011 12:42 Post subject: |
|
|
Ryujin wrote: | Det var ikke helt det jeg mente PerO.
Selvsagt burde vi lete på en hylle høyere en feks. vif.
Men hvis jeg har 10kr og du har 100 så burde du få mer ut av dine penger en het får fra mine. |
Det er jeg enig i. Men det store spørsmålet er vel som regel om forventninger/nivå og økonomi er pa samme hylle. Hvis kravet til spillere er ett eller flere hakk høyere enn budsjettet, så blir jobben veldig vanskelig.
Og så er det selvfølgelig færre kandidater å velge mellom dess høyere kvaliteten kan være |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 14.04.2011 12:47 Post subject: |
|
|
zaphod81 wrote: | Nå er det vel ikke helt sånn det henger sammen, du impliserer jo her at Hoftun har gjort en jobb som er over gjennomsnittlig, mens sannheten er, og det tror jeg faktisk du også må være med på, at jobben som gjøres er under gjennomsnittlig. Og som sportsdirektør i RBK bør den strengt tatt være noen hakk over middels. |
Impliserer ikke at Hoftun har gjort en god jobb. Svarte bare på en påstand om at dårlig resultat automatisk fører til sparken i næringslivet. Det er ikke sant. Der vurderes også omkringliggende årsaker, for å se om det dårlige resultatet skyldes lederen, eller omkringliggende årsaker.
Så vurderer man hvilke tiltak som skal settes inn, og om lederen er den rette til å føre avdelingen videre.
Oversatt til RBK : Styret må få rammebetingelsene på plass, og så vurdere om Hoftun er den rette til å lede avdelingen videre.
Er svaret nei, skal han fjernes. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 14.04.2011 12:51 Post subject: |
|
|
Brady wrote: | Nei, de kan ikke se inn i fremtiden, men igjen vil jeg stresse at kontraktsflausen rundt Jarstein ble undertegnet en del måneder før Hoftun ble fast ansatt, selv om du velger å se helt bort fra dette når du svarer som om det kun var snakk om bomkjøp.
Man visste altså hvilken enorm tabbe han hadde gjort, grunnet at han enten var skjødesløs i å lese over en kontrakt som dreide seg om mange millioner kroner, at han ikke hadde kompetanse til å skjønne hva 3 millioner av brutto overgangssum egentlig betyr, eller at han ikke evnet å tenke konsekvenser.
Uansett burde dette være et stort nok faresignal til at han aldri skulle fått stillingen. |
Kontraktsflausen er en dyr tabbe. Men siden det både er runtinesvikt, og manglende advokathjelp, i tillegg til at Hoftun var ny, synes jeg det faktisk er en uvesentlig detalj akkurat i vurderingen av om Hoftun er god nok eller ikke.
Dessuten vet alle som har jobbet en del med dokumenter, at når man har skrevet og lest og omformulert et dokument mange nok ganger, ser man seg veldig blind for feil.... Korrektur og kvalitetssikring skal faktisk gjøres av andre enn den som er involvert. Dette vet vel bl.a. Skutle, og kan være en del av årsaken til at han tar skylden. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 14.04.2011 12:53 Post subject: |
|
|
Strand wrote: | Om de går ut og støtter Hoftun blir det nok regnet som at de anser ham for å ikke være kompetent nok, og det er de nissene som evt. må støtte ham som ansatte ham i utgangspunktet. |
det er vel et større problem at for å støtte Hoftun, må de forklare at han har jobbet under svært vanskelige rammebetingelser. Og det peker tilbake på styret |
|
Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 14.04.2011 12:56 Post subject: |
|
|
Nils Skutle har jo uansett litt av ansvaret for kontrakter han også når han er daglig leder i klubben. Desutten så er jo en kritikk av Hoftun også en indirekte kritikk mot Styret og Skutle i og med at det var de som ansatte ham, Så det koster nok ikke Skutle mange kalorier å ta Hoftun litt i forsvar. Terje Svendsen derimot, har mediafobia og evner knapt å drive en hønsefarm med bare en høne og en hane.
Under den pressekonferansen det ble offentliggjort at Hamren skulle ta over Sverige høsten 2010, så må blodtrykket hans ha vært høyere en trykket på de dypeste havbunnene, Slike veikinger kan ikke være styreleder for en klubb med ambisjon om topp 30 i Europa. _________________
TomH wrote: | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 14.04.2011 13:05 Post subject: |
|
|
Du er saklig og innsiktsfull, Vollrik.
Jeg tror de fleste av oss blir både klokere, mer sympatiske, opplyste og bedre mennesker av å lese dine innlegg. |
|
Back to top |
|
 |
Guinness Rutinert

|
Posted: 14.04.2011 13:10 Post subject: |
|
|
Det skal nevnes, her jeg leser meg opp på x antall poster siden igår, at det ser ut til at alle her er innenfor visse rammer enige, selv PerO. Hvis jeg forstår deg riktig PerO, så ønsker du en tydligere gjennomgang av Hoftuns jobb, særlig fra ledelsen i Rosenborg, fremfor at vi skal sitte på forum å lire av oss det vi vet. Det kan jeg isåfall være enig i.
Problemet da er vel at vi har en ledelse som ikke evner å ta selvkritikk, eller kjøre en gjennomgang av dette. Å innrømme at Hoftun ikke er riktig man for jobben, er som noen andre har nevnt, det samme som å innrømme at man ikke har gjort god nok jobb i ansettelsesprosessen, noe flere her inne (deriblandt meg selv) er veldig enige i ikke har blitt gjort.
Sånn sett må kritikken kanskje rettes mot Brakka, og ikke Hoftun ene og alene.
(Det forandre vel uansett ikke det faktum at man kan diskutere at Hoftun har/har ikke gjort en dårlig jobb) _________________ TT05.no | Mer tifo! Kontonummer: 0539 49 70486 |
|
Back to top |
|
 |
Stein Nervik Junior
|
Posted: 14.04.2011 13:15 Post subject: |
|
|
Kontraktsflausen er en dyr tabbe. Men siden det både er runtinesvikt, og manglende advokathjelp, i tillegg til at Hoftun var ny, synes jeg det faktisk er en uvesentlig detalj akkurat i vurderingen av om Hoftun er god nok eller ikke.
|
Han var faktisk blodfersk:
KT Eggen ble sykmeldt fredag 14. desember i 14 dager.
Mandag 24. desember ble man enige med Hamrén. Å finne ny trener var hovedoppgaven til Hoftun denne høsten.
Torsdag 27. desember signerte Pelu.
Fredag 28. desember reiste EH til Skien og ble enig med Odd om overgangssum.
En hektisk start på det som etterhvert skulle vise seg å bli et vikariat. Og ganske imponerende å lande tre kontrakter på sine to første uker. To av dem kan definitivt ikke kalles bomkjøp.
At han innimellom reising, nye arbeidsoppgaver og julefeiring i et svakt øyeblikk forveksler brutto med netto er i mine øyne til å leve med. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 14.04.2011 13:23 Post subject: |
|
|
Dessuten vet alle som har jobbet en del med dokumenter, at når man har skrevet og lest og omformulert et dokument mange nok ganger, ser man seg veldig blind for feil.... Korrektur og kvalitetssikring skal faktisk gjøres av andre enn den som er involvert. Dette vet vel bl.a. Skutle, og kan være en del av årsaken til at han tar skylden. |
Dokumenter over noen sider ja, men her dreier det seg vel kun om en eneste side, med noen få, enkle setninger.
Dessuten; de kunne godt fått en advokat i Trondheim til å sett på den og ikke funnet noe galt, fordi teksten var grei den hvis ikke intensjonen hadde vært en mismatch. Og intensjonen kan ikke en advokat gjette seg til.
Da må man i tilfelle være to som deltar på de samme møtene og som diskuterer alt mellom seg, og det bør vel strengt tatt ikke være nødvendig med to for å gjøre jobben til en. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 14.04.2011 13:29 Post subject: |
|
|
Stein Nervik wrote: |
At han innimellom reising, nye arbeidsoppgaver og julefeiring i et svakt øyeblikk forveksler brutto med netto er i mine øyne til å leve med. |
Regner med det der var ironisk ment. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 14.04.2011 13:31 Post subject: |
|
|
Guinness
Godt skrevet Guinnes. Og selvfølgelig skal man diskutere de dårlige resultatene, og en bred diskusjon om hva som går galt vil være flott.
Synes bare diskusjonen både bør inneholde mulige feil av Hoftun, og andre mulige problemer, som dårlige rammer, klubbens rykte, ressurser til speiding etc... Ikke bare den kjappe konklusjonen om dårlig resultat = udugelig leder som må gå |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 14.04.2011 13:35 Post subject: |
|
|
Brady wrote: | Dokumenter over noen sider ja, men her dreier det seg vel kun om en eneste side, med noen få, enkle setninger. |
Siden dette ikke er standard, regner jeg med at det har vært en del frem og tilbake i forhandlingene.
[/quote]Dessuten; de kunne godt fått en advokat i Trondheim til å sett på den og ikke funnet noe galt, fordi teksten var grei den hvis ikke intensjonen hadde vært en mismatch. Og intensjonen kan ikke en advokat gjette seg til.[/quote]
Ikke en advokat i Trondheim, men klubbens advokat. Og han skal være i stand til å vurdere slikt
[/quote]Da må man i tilfelle være to som deltar på de samme møtene og som diskuterer alt mellom seg, og det bør vel strengt tatt ikke være nødvendig med to for å gjøre jobben til en.[/quote]
Den som korrekturleser og kvalitetssikrer skal ikke ha vært med. Han skal se på det med friske øyne. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 14.04.2011 13:44 Post subject: |
|
|
PerO wrote: | Brady wrote: | Nei, de kan ikke se inn i fremtiden, men igjen vil jeg stresse at kontraktsflausen rundt Jarstein ble undertegnet en del måneder før Hoftun ble fast ansatt, selv om du velger å se helt bort fra dette når du svarer som om det kun var snakk om bomkjøp.
Hoftun var ny? Dette bare bekrefter jo hvor klubben er på vei hen. Man skal ikke ansettte "nye" folk i RBK i slike krevende stillinger som SD. Der skal det være erfaring fra topp til tå. Da får man slike kardinalfeil og det er direkte uprofesjonelt å ansette en lettvekter. Speislet når målet er topp 30.
Hvis de på Brakka virkelig tror at man får til å bygge topp 30 med stort sett trøndere og tidligere RBKere i sportslig avdeling, da er de virkelig nedsnødd for å si det mildt. Det verste er vel at de fortsatt tror det.
Hoftun, Henriksen og Jamtfall. Jeg tror det finnes mye bedre folk i Norge som kunne dekket disse rollene. Men de er ansatt fordi de er eksRBKere, ikke noe annet. Det er dette som har blitt klubbens fall etter min mening. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 14.04.2011 13:53 Post subject: |
|
|
Men PerO, hvordan skal en som ikke har vært med i forhandlingene og ikke har innsikt i hva Hoftun tenker i hodet sitt, gjette seg til at 3 millioner av bruttoovergangsbeløp blir feil? Det er jo ikke noe i veien for at det faktisk var det som ble avtalt, også muntlig.
Med friske øyne er det jo ikke noe i veien med setningen. |
|
Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 14.04.2011 13:59 Post subject: |
|
|
media wrote: | Du er saklig og innsiktsfull, Vollrik.
Jeg tror de fleste av oss blir både klokere, mer sympatiske, opplyste og bedre mennesker av å lese dine innlegg. |
Sarkasme?
Gikk nok kanskje litt for hardt ut i det avsnittet om Svendsen på pressekonferansen. beklager det.
Men det første avsnittet om Skutles ansvar for kontrakter synes jeg var saklig og jeg håper du tar deg tid til å lese det fremfor det litt dumme avsnittet om Svendsen. Det er bare det at jeg fortsatt er litt bitter over hvor stakkarslig klubben fremsto da Sverige og Lagrell kom for å kapre Hamren, og alerede da begynte jeg å se for meg den nedturen som har pågått siden vi røk ut mot FC København i CL-kvalikken. _________________
TomH wrote: | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 14.04.2011 14:17 Post subject: |
|
|
Brady wrote: | Men PerO, hvordan skal en som ikke har vært med i forhandlingene og ikke har innsikt i hva Hoftun tenker i hodet sitt, gjette seg til at 3 millioner av bruttoovergangsbeløp blir feil? Det er jo ikke noe i veien for at det faktisk var det som ble avtalt, også muntlig.
Med friske øyne er det jo ikke noe i veien med setningen. |
Jeg legger vel litt sunn fornuft hos både advokater og korrekturlesere. En tikkende kostnadsbombe er vel noe man naturlig stiller spørsmål om. Jeg tror iallefall ikke jeg har korrekturlest noen avtaleforslag uten å tenke gjennom effektene av det jeg leser. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 14.04.2011 14:19 Post subject: |
|
|
Vollrik wrote: |
Sarkasme?
Gikk nok kanskje litt for hardt ut i det avsnittet om Svendsen på pressekonferansen. beklager det.
Men det første avsnittet om Skutles ansvar for kontrakter synes jeg var saklig og jeg håper du tar deg tid til å lese det fremfor det litt dumme avsnittet om Svendsen. Det er bare det at jeg fortsatt er litt bitter over hvor stakkarslig klubben fremsto da Sverige og Lagrell kom for å kapre Hamren, og alerede da begynte jeg å se for meg den nedturen som har pågått siden vi røk ut mot FC København i CL-kvalikken. |
Personlig synes jeg ikke du var for streng med Svendsen. Legger vi til Tørumsaken på toppen, blir mediaopptredende fra den mannen en katastrofe. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 14.04.2011 14:22 Post subject: |
|
|
senador wrote: | Hoftun var ny? Dette bare bekrefter jo hvor klubben er på vei hen. Man skal ikke ansettte "nye" folk i RBK i slike krevende stillinger som SD. Der skal det være erfaring fra topp til tå. Da får man slike kardinalfeil og det er direkte uprofesjonelt å ansette en lettvekter. Speislet når målet er topp 30.
Hvis de på Brakka virkelig tror at man får til å bygge topp 30 med stort sett trøndere og tidligere RBKere i sportslig avdeling, da er de virkelig nedsnødd for å si det mildt. Det verste er vel at de fortsatt tror det.
Hoftun, Henriksen og Jamtfall. Jeg tror det finnes mye bedre folk i Norge som kunne dekket disse rollene. Men de er ansatt fordi de er eksRBKere, ikke noe annet. Det er dette som har blitt klubbens fall etter min mening. |
Du glemmer det enkle fakta at han var ansatt som assisterende, og fikk ansvaret lempet i fanget da KTE ble sykemeldt.
Hvis du ikke kan ha forståelse for en feil, som på toppen av det hele skulle vært avverget av gode rutiner, da har du ikke særlig medmenneskelighet eller forståelse for stressede arbeidssituasjoner. |
|
Back to top |
|
 |
|