English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg - Stabæk
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 17, 18, 19

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
PerO
Veteran

PostPosted: 06.04.2011 23:46    Post subject: Reply with quote

Helt riktig. Og dessuten så er jo ofte etterpåklokskap en veldig nøyaktig vitenskap. Men som oftest var ikke opplysningene like klare på det tidspunkt hvor avgjørelsen ble tatt. Det må også hensyntas når man kritiserer avgjørelser i ettertid.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 07.04.2011 11:24    Post subject: Reply with quote

Jeg synes likevel det er litt på kanten bare å blåse av antydninger om at Rosenborg-ledelsen tar avgjørelser basert på kameraderi. Det finnes nok av indisier på at det meste som skjer på Brakka har et innslag av nepotisme, og da spesielt ansettelsesprosessene.

Når det gjelder sponsoravtalene, så vet jeg personlig ingenting om dette. Men det sier seg selv at overlegne bud fra Sony og Nike burde ha vært godtatt - ikke bare på grunn av de ekstra pengene i kassa der og da, men også fordi det setter en ny standard for hva det er verdt å være tilknyttet Rosenborg. Jeg tviler ikke et sekund på at det var feighet og kameraderi som til slutt førte til de avgjørelsene som ble tatt, hvis tallene forøvrig er korrekte. Jeg tror Rosenborg var svært preget av fornøydhet med seg selv og hva de allerede hadde oppnådd, slik at selv små endringer ble forkastet under kampfanen "kontinuitet".

Og angående utstyrsleverandør: Selvfølgelig klarer både Nike og Adidas å spesialsy fotballsko til enkeltspillere, og jeg tror ikke logistikk eller kvalitet på drakter, baller eller kjegler hadde medført noe gigantisk problem, akkurat.
PerO
Veteran

PostPosted: 07.04.2011 11:51    Post subject: Reply with quote

Du har helt sikkert rett i at det foregår en form for kameraderi i ansettelser. Dette er en av de vanligste formene for utvelgelse ved ansettelser. Enten velger man noen man kjenner direkte eller indirekte, eller man leier noen til å stå for prosessen. Og de selskapene som står for slike utvelgelser, de har også et knippe kandidater de kjenner. Dette er selvfølgelig en faktor, fordi man da vet mer om hva man får, enn ved å ansette en man ikke kjenner. Så er det genialt når det lykkes og negativt kameraderi når det mislykkes.

Jeg tror derimot ikke avgjørelser om utstyrsavtaler eller sponsorer kommer av kameraderi. Det er vel mer sansynlig at du peker rett når du peker på motvilje mot endringer, og at man kanskje var for mett på det tidspunktet vi snakker om. Faren ved å vinne alle år, er jo at alle synes det går så fint at de ikke trenger å utvikle seg og organisasjonen.

Og selvfølgelig kan det spesialsys sko. Men av utstyr så er bare dette en av faktorene. Har du fulgt med, så ser du at det går diskusjoner om bl.a. sko, fordi det har hemmet spillere i flere klubber. Men poenget med å dra frem dette, var uansett bare å fremheve at det er mange elementer som inngår i vurderingen av en avtale, ikke bare penger inn. Jeg har jo også sagt at forskjellen mellom 5 og 15 er alt for stor, gitt at resten av avtalen er omtrent lik.

Men alle andre elementer som ligger til grunn, er også årsaken til at jeg sier at de som bor i byen må bruke medlemsmøtene til å stille spørsmål, så vi får innsikt i vurderingene som er gjort. Da kan vurderingene kritiseres med bakgrunn i kunnskap, og det er mye verre å forsvare seg mot. Dessuten vil det å måtte redegjøre for bakgrunn og vurderinger, i seg selv medføre en analyse, som gjør at de kanskje selv ser feil og lærer av dette. Mye bedre at de lærer enn at vi bytter folk hele tiden.
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 07.04.2011 12:16    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Jeg tror derimot ikke avgjørelser om utstyrsavtaler eller sponsorer kommer av kameraderi.

Troen skal ingen ta fra deg.

http://www.dn.no/forsiden...334514.ece
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 07.04.2011 12:52    Post subject: Reply with quote

Svendsen var vel vise administrerende direktør i Fokus Bank tidligere, tidligere styreleder Ove Snuruås er og var direktør for Byggern.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Recon
Legende

PostPosted: 07.04.2011 13:03    Post subject: Reply with quote

Er vel bare Rema som ikke har hatt styreverv?
De prøvde få inn en for noen år siden, Høiland eller noe(? eller blander jeg han fra en annen sponsor?), men han ble jo sablet rett ned på årsmøtet.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 07.04.2011 13:10    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat wrote:

Skal vi forfølge den, kan vi vel forflytte oss til et fora som diskuterer norges gutteklubben grei. Desverre er Norge så lite at den type koblinger går igjen overalt. Enda verre blir det når man holder seg til et lite distrikt.

Skal RBK ha styremedlemmer med erfaring fra nærinslivet, unngår man ikke slike koblinger. Det som er viktig når slike koblinger skjer, er at det er offentlig publisert, slik at både de som velger på årsmøtet, og de som jobber med avgjørelser er klar over koblingen.

Men, ja det er et problem, og det er et problem et lite land som Norge alltid har.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 07.04.2011 13:13    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
Er vel bare Rema som ikke har hatt styreverv?
De prøvde få inn en for noen år siden, Høiland eller noe(? eller blander jeg han fra en annen sponsor?), men han ble jo sablet rett ned på årsmøtet.

Mener at du har rett i dette. Tror også Reitan i den forbindelse mente at en styreplass ville gjøre det enklere å øke bidraget til RBK, når de hadde litt mer kontroll på bruken av midler.

Ville vel personlig heller foretrukket Reitan selv i styret enn en direktør som har sin egen karriere å tenke på Smile
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 07.04.2011 13:49    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
nieuwlaat wrote:

Skal vi forfølge den, kan vi vel forflytte oss til et fora som diskuterer norges gutteklubben grei.

Dette er i aller høyeste grad et forum hvor man kan diskutere "gutteklubben grei" i RBK, selv om du tydeligvis ikke liker det.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 07.04.2011 14:02    Post subject: Reply with quote

Du tok ikke poenget. Norge og Trøndelag er så smått at hvis du skal ha næringslivsledere i styret, får du stort sett næringslivsledere med bindinger til sponsorer og leverandører. Prøv å let blant aktuelle kandidater og se om du finner noen som ikke fyller minst ett av følgende kriterier:

- Er i slekt med ledende ansatt i leverandør
- er personlig venn med ledende ansatt i levarandør
- har eller har vært ansatt i leverandør
- har felles investeringer med eiere av leverandør
- er i samme losje
- omgås sosialt

Finner du noen bør du snarest melde dette til valgkomiteen.

Eneste måten å unngå det, er å ikke velge næringslivsledere i styret.

Faktisk kan det mange ganger være bedre å ha en som har et ansettelsesforhold enn en som bare er kompis med de andre. Ansettelser er tross alt offentlige. Det er som oftest de skjulte forbindelsene som er farlige.
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 07.04.2011 14:12    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
... hvis du skal ha næringslivsledere i styret, får du stort sett næringslivsledere med bindinger til sponsorer og leverandører.

Dette er også et premiss jeg mener man, med Loktu og Benums tamme inntog i mente, bør ta til vurdering. I den situasjonen hvor RBK er nå - hvor en del av oss mener klubben trues av veikt styre ledet etter nesen av administrasjonen, og ansettelser på bakgrunn av stort sett alt annet enn kompetanse - er jeg slett ikke sikker på at næringslivsbroilere som kun vil samle verv til CVn, og ellers rugge båten i minst mulig grad er til det beste for RBK. Og langt mindre at det de visstnok skal bringe til bords av "bissnissteft" veier opp for stadig feighet i valg som påvirker klubben kort- og langsiktig.

Her mener jeg blant annet VK ikke skjøtter jobben sin og ser se blind på næringslivs-CV'er de senere år. Ikke for det, jeg trodde det ville bidra jeg også, men har selv snudd. Jeg tar de blant de medlemmene vi har nå, og der finnes det smarte, oppegående folk med ryggrad og hjerte for klubben (vi må kanskje bare begynne å se litt innover igjen også?), over noen som må tvangsinnmeldes i januar når som helst der RBK er nå.

Så får vi evt se på det som at det er det RBK trenger i en overgangsperiode nå.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 07.04.2011 14:28    Post subject: Reply with quote

PerO wrote:
Du tok ikke poenget.

Jeg tar visst aldri poenget.

Du mener vi ikke bør "forfølge" slike saker, fordi det er så vanlig i næringslivet, mens jeg mener at vi i aller høyeste grad bør bry oss om slikt.

For meg er det ikke greit i det hele tatt når et styremedlem i RBK får tildelt et betydelig antall cupfinalebilletter, som han pakker inn med hotell og bussturer og selger svindyrt, samtidig som tusenvis av fortvilte trøndere sitter igjen hjemme uten billett.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 07.04.2011 14:33    Post subject: Reply with quote

Et godt styre for en slik klubb skal vel ha både kunnskaper om økonomi/ledelse og fotball/sport. I tillegg bør det minst være ett medlem av typen "vanlig"/supporter som kan være litt vaktbikje og fremme den vanlig medlems syn.

Ellers bor jeg alt for langt unna til å kunne ha noen formening om aktuelle kandidater.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 07.04.2011 14:42    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat wrote:
Jeg tar visst aldri poenget.

Du mener vi ikke bør "forfølge" slike saker, fordi det er så vanlig i næringslivet, mens jeg mener at vi i aller høyeste grad bør bry oss om slikt.

For meg er det ikke greit i det hele tatt når et styremedlem i RBK får tildelt et betydelig antall cupfinalebilletter, som han pakker inn med hotell og bussturer og selger svindyrt, samtidig som tusenvis av fortvilte trøndere sitter igjen hjemme uten billett.

Om det er greit at klubben velger å selge bilettene sine på en slik måte er definitivt en diskusjon jeg kan være med på. Etter min mening helt feil. Supportere skal prioriteres.

Om det er feil at reiseleverandøren til RBK også har et styremedlem kommer an på hvordan det har skjedd. Kriteriene for at det skal være greit er:

-Årsmøtet vet at de velger inn en representant med bindinger
- styret er profesjonelt, og representanter med bindinger er ikke med på avgjørelser hvor de er inhabile

Som jeg sa litt lenger oppe, åpne bindinger som alle kjenner til er sjeldent et problem. Flertallet i styret er profesjonelle og vet å håndtere slikt. Det er skjulte bindinger man skal være oppmerksomme på.

Tror jeg de har fått denne rettigheten fordi de hadde et styremedlem? Nei, jeg tror det er klubbens måte å prøve å tjene noen ekstra kroner, og det på bekostning av supporterne. Det er faktisk ikke sikkert styret var innblandet en gang.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 07.04.2011 20:14    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
PerO wrote:
... hvis du skal ha næringslivsledere i styret, får du stort sett næringslivsledere med bindinger til sponsorer og leverandører.

Dette er også et premiss jeg mener man, med Loktu og Benums tamme inntog i mente, bør ta til vurdering. I den situasjonen hvor RBK er nå - hvor en del av oss mener klubben trues av veikt styre ledet etter nesen av administrasjonen, og ansettelser på bakgrunn av stort sett alt annet enn kompetanse - er jeg slett ikke sikker på at næringslivsbroilere som kun vil samle verv til CVn, og ellers rugge båten i minst mulig grad er til det beste for RBK. Og langt mindre at det de visstnok skal bringe til bords av "bissnissteft" veier opp for stadig feighet i valg som påvirker klubben kort- og langsiktig.

Her mener jeg blant annet VK ikke skjøtter jobben sin og ser se blind på næringslivs-CV'er de senere år. Ikke for det, jeg trodde det ville bidra jeg også, men har selv snudd. Jeg tar de blant de medlemmene vi har nå, og der finnes det smarte, oppegående folk med ryggrad og hjerte for klubben (vi må kanskje bare begynne å se litt innover igjen også?), over noen som må tvangsinnmeldes i januar når som helst der RBK er nå.

Så får vi evt se på det som at det er det RBK trenger i en overgangsperiode nå.

Tommel'n opp! 100%
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 08.04.2011 09:14    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:

Styret i en fotballklubb trenger jo ikke akkurat å ha en overvekt av økonomer og forretningsfolk. Det er svært mye annen kompetanse som også bør være i et fotballstyre. Men jeg tror at det er viktig at det ikke er kun fotballedere i styret, for å ha en viss økonomisk/administrativ kontroll av ledelsen. For å unngå karrierejegerne kanskje dere bør se i retning av næringslivsledere som har vist at de kan eie og drive egne selskaper. De har stort sett ikke behov for å forbedre sin CV, men vil heller ha klubbens beste som sin motivasjonsfaktor hvis de velger å involvere seg.

Faren for bindinger er selvfølgelig også da til stede, men som jeg har sagt før, hvis dette er åpne bindinger som alle kjenner til, er det sjeldent et problem.

Recon wrote:

Hvis man som jeg har skrevet andre steder, bevisst bruker medlemsmøtene til å stille kritiske spørsmål, for å få frem hva som feiler. Skal endringer få gjennomslag kan man hverken stille på årsmøte, eller med styrekandidater med begrunnelser som at det finnes ingen planer, ansatt XX er udugelig og andre overdrivelser som man ser i diskusjonene her inne. Det tar administrasjonen og sittende styre ca 5 min å motbevise og latterliggjøre slike påstander. Kritikk må være gjennomtenkt, og så langt det lar seg gjøre, basert på det faktiske beslutningsgrunnlaget.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 17, 18, 19
Page 19 of 19

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb