| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Strand Veteran

|
Posted: 04.04.2011 22:47 Post subject: |
|
|
| Tilnærmet eksemplarisk? Vet ikke hvor jeg skal begynne en gang... |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 04.04.2011 22:49 Post subject: |
|
|
Det var økonomi det gjalt... og der kan du ikke ha mye å utsette frem til administrasjonen eksploderte....
Sportslig startet problemene en del tidligere, først med mangel på generasjonsskifte de siste 2-3 årene med NAE, deretter med skifte av trener hvert år.... |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 04.04.2011 23:03 Post subject: |
|
|
SÃ¥ du mener at Lerkendal Stadion er verd hver eneste krone, at prosessen var eksemplarisk?
At vi tviholdt på Reitan-gruppen selv om et stort internasjonalt firma som Sony ville betale mer for å sponse oss var det ingenting galt med?
God økonomistyring av RBK i Champions League-perioden kan sidestilles med en mann som driver pølsekiosk samtidig som han vinner i Lotto to ganger i året; han vil holde hodet over vannet uansett om pølsene smaker skit eller ei. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 04.04.2011 23:08 Post subject: |
|
|
Hvis man legger all sin sjel i å finne noe å kritisere, kan man nok klare det. Men dette blir faktisk for dumt.
Hvis du skal kritisere, så gjør det iallefall om det som faktisk er dårlig, og snakker vi økonomi i RBK, så må det enten være før 1990 eller etter 2006. Alt annet blir for dumt.... Hvis du mener at RBK var dårlig mellom 1990 og 2006, så se hva andre har fått til. Ser du på hva RBK hadde igjen av CL inntekter etter spillerbonuser og andre kostnader på 90-tallet, og holder dette opp mot de summer som ble lagt inn av rike onkler i andre klubber, vil du se at mens RBK la opp formue og anlegg, brukte de andre klubbene alt, og divers AS er gått konkurs.
De virkelig store CL inntektene har jo ført kommet på 2000 tallet |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 04.04.2011 23:16 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | Hvis man legger all sin sjel i å finne noe å kritisere, kan man nok klare det. Men dette blir faktisk for dumt.
Hvis du skal kritisere, så gjør det iallefall om det som faktisk er dårlig, og snakker vi økonomi i RBK, så må det enten være før 1990 eller etter 2006. Alt annet blir for dumt.... Hvis du mener at RBK var dårlig mellom 1990 og 2006, så se hva andre har fått til. Ser du på hva RBK hadde igjen av CL inntekter etter spillerbonuser og andre kostnader på 90-tallet, og holder dette opp mot de summer som ble lagt inn av rike onkler i andre klubber, vil du se at mens RBK la opp formue og anlegg, brukte de andre klubbene alt, og divers AS er gått konkurs.
De virkelig store CL inntektene har jo ført kommet på 2000 tallet |
mhm, og det var etter tusenårsskiftet at alle de dårlige avgjørelsene kom inn på samlebånd. Finanskrisen har heller ikke klubben taklet bra og det er ingen prestasjon å ha taklet det best i Norge.
Hvis du tror at jeg har kritisert klubben for å bygge ut Lerkendal så har du misforstått, det er klubbens manglende evne til å forutse framtida jeg er kritisk til. _________________
| TomH wrote: | | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 05.04.2011 00:06 Post subject: |
|
|
ZZZ zzz alle lot seg lure inn på NAE, gratulerer larse
Tilbake til JJ, så greier ikke jeg se noen relevant trener som bedre kan skape et godt lag av det mannskapet vi FAKTISK har, helst med en forsterkning eller 2 fra sommeren.
Da holder jeg NAE utenfor da det er et avsluttet kapittel.
(Håper forøvrig han kan bidra med noen treninger for de yngste.)
HAHA,tråden sklei ut så lenge at jeg trodde det var JJ-tråden..Beklager. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 05.04.2011 10:09 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | Hvis man legger all sin sjel i å finne noe å kritisere, kan man nok klare det. Men dette blir faktisk for dumt.
Hvis du skal kritisere, så gjør det iallefall om det som faktisk er dårlig, og snakker vi økonomi i RBK, så må det enten være før 1990 eller etter 2006. Alt annet blir for dumt |
Til å nekte andre å trekke konklusjoner, er du forbausende rask til det samme selv.
Mener du virkelig seriøst at de to punktene Strand nevner ikke er kritikkverdige? I såfall kan vi trygt konkludere med at du er fullstendig på bærtur. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 05.04.2011 14:26 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | Ser du på hva RBK hadde igjen av CL inntekter etter spillerbonuser og andre kostnader på 90-tallet, og holder dette opp mot de summer som ble lagt inn av rike onkler i andre klubber, vil du se at mens RBK la opp formue og anlegg, brukte de andre klubbene alt, og divers AS er gått konkurs.
|
Det har du helt rett i. Den store forskjellen på oss og røkla var en mann - Nils Arne Eggen (eller klovnen, som han kalles på brakka). Det var han som sørget for at pølseboda fikk inn lottopenger år etter år etter år. Med lottopenger er det lett å kamuflere udugelighet.
I dag ser vi at alle de som fikk seg jobb i klubbens administrative avdelinger begynner å bli bekymret for jobbsikkerheten, med den konsekvens at vi kutter i sportslig avdeling. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 05.04.2011 14:35 Post subject: |
|
|
RBK er ferdig som toppklubb og europeisk middelklasse. Det er for sent å gjøre noe med det. Det eneste er at en eller annen sjeik legger 1mrd på bordet, men det er like sannsynlig som at Hoftun og Jamtfall blir vurdert på resultater.
Det har skjedd for mye feil gang på gang på gang. Og klubben har blitt kjørt i grøfta. Jeg prøvde å advare for flere år siden, men det var det bare fokus på at jeg var for negativ. Nå ser man sannheten. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 05.04.2011 14:40 Post subject: |
|
|
| nieuwlaat wrote: |
Til å nekte andre å trekke konklusjoner, er du forbausende rask til det samme selv.
Mener du virkelig seriøst at de to punktene Strand nevner ikke er kritikkverdige? I såfall kan vi trygt konkludere med at du er fullstendig på bærtur. |
Nå tok du ikke poenget. Selvfølgelig finner man noen punkter som ikke er bra over en periode på 16 år. Men helheteni den perioden er så bra at å drive å kritisere den perioden blir for dumt. Rett heller kritikken mot det store problemet klubben har, som oppsto da antallet administrative ansatte eksploderte fra 2006 og fremover. Et problem som ikke er løst enda. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 05.04.2011 14:52 Post subject: |
|
|
| BjarneS wrote: | Det har du helt rett i. Den store forskjellen på oss og røkla var en mann - Nils Arne Eggen (eller klovnen, som han kalles på brakka). Det var han som sørget for at pølseboda fikk inn lottopenger år etter år etter år. Med lottopenger er det lett å kamuflere udugelighet.
I dag ser vi at alle de som fikk seg jobb i klubbens administrative avdelinger begynner å bli bekymret for jobbsikkerheten, med den konsekvens at vi kutter i sportslig avdeling. |
Ingen har vel sagt annet enn at NAE var den store forskjellen. Men inntektene fra serievinnercupen og de første årene med CL var ikke spesielt store. Klubben hadde da også resultatorienterte lønninger til spillerne, slik at netto overskudd fra CL ikke var stort større enn f.eks VIF og Brann fikk inn fra sine rike onkler. Midlene ble derimot stort sett godt forvaltet, frem til midt på 200 tallet. Da trodde man plutselig at en god TV avtale og stadig europaklubbspill skulle få inntektene til å tredoble seg. Det ble snakket om 600 milll i omsetning. Administrasjon og marked ble opprustet, og når de inntektene nå viser seg ikke å komme, sliter man med at sportslig avdeling ikke får nok midler. Dette til tross for at klubben er i en særklasse økonomisk.
Problemet er nok ikke at lottopenger har kamuflert udugelighet, men at ledelsen ikke tar konsekvensen av feilvurderingen de gjorde. I stedet for å ta en brutal kuttrunde, og gjenskape en trygg og god administrasjon, har de valgt å la nedbemanningen gå ved naturlig avgang. Resultatet av det ser man vel klart bl.a. i arbeidsmiljøundersøkelsen fra i fjor.
Men det blir likevel etter min mening feil å hevde at f.eks Skutle er ubrukelig, elller bare jobber for seg selv ikke for klubben. Ser slike påstander og synes det er leit. Man bør være reflekterte nok til å gi positive tilbakemeldinger for det som er bra, og likevel klare å kritisere det som er dårlig. |
|
| Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 05.04.2011 14:54 Post subject: |
|
|
| senador wrote: | RBK er ferdig som toppklubb og europeisk middelklasse. Det er for sent å gjøre noe med det. Det eneste er at en eller annen sjeik legger 1mrd på bordet, men det er like sannsynlig som at Hoftun og Jamtfall blir vurdert på resultater.
Det har skjedd for mye feil gang på gang på gang. Og klubben har blitt kjørt i grøfta. Jeg prøvde å advare for flere år siden, men det var det bare fokus på at jeg var for negativ. Nå ser man sannheten. |
Vi er langt ifra ferdig som toppklubb men det må store forandringer til før vi er tilbake på riktig kurs, men klubben har ingen som er villig til å gjøre de tøffe valgene og starte nedskjæringer sånn at vi får en mer normal størrelse på administrasjonen. |
|
| Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 05.04.2011 15:02 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: |
Men det blir likevel etter min mening feil å hevde at f.eks Skutle er ubrukelig, eller bare jobber for seg selv ikke for klubben. Ser slike påstander og synes det er leit. Man bør være reflekterte nok til å gi positive tilbakemeldinger for det som er bra, og likevel klare å kritisere det som er dårlig. |
Det kan hende Skutle bare har jobbet for lenge i Rosenborg, men ser vi på de siste 4-5 årene så er det ikke blitt gjort mye fra hans side for å bedre situasjonen i Rosenborg. Og når det ikke blir satt krav til det arbeidet han gjør (sett utenifra) så kommer det alltid til å bli spekulert i hva han egentlig gjør og vil med jobben sin. |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 05.04.2011 15:10 Post subject: |
|
|
| Styret stiller knallharde krav til Skutle. Han måtte levere nullbudsjett for 2011, og den jobben løste han som kjent med bravur. Da kan vel ingen klage? |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 05.04.2011 15:15 Post subject: |
|
|
Ryujin:
Det er meget mulig at du har rett i at han har vært for lenge i klubben. Jeg er rimelig sikker på at han gjør veldig mye bra for klubben fortsatt, men det drukner desverre i hovedproblemet med administrasjonen. Min personlig mening er at hvis det tas tak i dette, og det frigis 15-20 mill pr. år til sportslig satsing, så vil både hans bidrag og SD's bidrag til klubbdriften fort se veldig anderledes ut. |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 05.04.2011 15:22 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | Ryujin:
Det er meget mulig at du har rett i at han har vært for lenge i klubben. Jeg er rimelig sikker på at han gjør veldig mye bra for klubben fortsatt, men det drukner desverre i hovedproblemet med administrasjonen. |
Du ser ikke tilfeldigvis en sammenheng her? Er det ikke daglig leder som er ansvarlig for at hovedproblemet i administrasjonen ikke blir løst? |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 05.04.2011 15:28 Post subject: |
|
|
nieuwlaat:
Les tråden litt bedre. Selvfølgelig er det hans ansvar. Ingen som har påstått noe annet. Hele temaet startet med at noen kritiserte hele perioden fra 1988 og frem til i dag, og jeg protesterte, fordi jeg mente at helhetsinntrykket av drift og økonomi var bra frem til midt på 2000-tallet. Og fremhevet da at Skutle har gjort en god jobb frem til da. Han ville også gjort en god jobb hvis han hadde reversert satsingen på administrasjon når dette viste seg å være feil. Nå er han minst 2 år på overtid med den reverseringen. |
|
| Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 05.04.2011 15:51 Post subject: |
|
|
Sånn. Nå har jeg lest tråden litt bedre, og føler meg kompetent til en kort oppsummering: Du mente økonomistyringen var tilnærmest eksemplarisk. Strand fant dette utsagnet så hårreisende at han ikke visste hvor han skulle begynne, men han kom da i gang likevel, med et par meget relevante eksempler. Du gjorde nærmest narr av av Strands innlegg, med den begrunnelse at å kritisere noe av det som skjedde mellom 1990 og 2006 rett og slett var for dumt, ettersom "helheten i den perioden var så bra".
Det siste der synes jeg er dumt. Til og med fantastisk dumt. |
|
| Back to top |
|
 |
Ryujin Veteran

|
Posted: 05.04.2011 16:19 Post subject: |
|
|
| Strand nevnte at i 99 så kom Sony og ville bli vår nye hoved sponsor (ikke i så mange ord). Rosenborg takket nei og dette er ikke bare Skulle sin feil, Rosenborg ville helst være lokalt forankret noe som alle fra styrelederen til Eggen var enig i og det er denne tankegangen som har vært med på å hindre Rosenborgs vekst siden de lokale sponsorene ikke har vært villig til å betale det Rosenborg er verdt. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 05.04.2011 16:24 Post subject: |
|
|
| nieuwlaat wrote: | | Det siste der synes jeg er dumt. Til og med fantastisk dumt. |
Det skal du få lov til.
edit : ble ikke som jeg tenkte så slettet......
Nøyer meg med å stille spørsmålet: Hvis det er så dumt å se på helheten når man skal vurdere en lang periode, kan du da finne noen organisasjon som det er verdt å akseptere driften uten å kritisere? |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 05.04.2011 19:10 Post subject: |
|
|
| Ryujin wrote: | | Strand nevnte at i 99 så kom Sony og ville bli vår nye hoved sponsor (ikke i så mange ord). Rosenborg takket nei og dette er ikke bare Skulle sin feil, Rosenborg ville helst være lokalt forankret noe som alle fra styrelederen til Eggen var enig i og det er denne tankegangen som har vært med på å hindre Rosenborgs vekst siden de lokale sponsorene ikke har vært villig til å betale det Rosenborg er verdt. |
Jeg husker ikke saken så godt at jeg vet hvor mye ekstra Sony kunne tilby i forhold til lokale sponsorer. Men å konkludere bastant med at det var feil å velge lokale sponsorer synes jeg er meget vanskelig. Dette er typisk en sak hvor begge alternativer har fordeler og ulemper.
Å velge høyeste bud, fra en internasjonal sponsor som Sony, gir selvfølgelig mest penger i den perioden avtalen gjelder for.
Men en internasjonal sponsor har også høyere risiko enn en lokal sponsor. I etterpåklokskapens navn kan man jo lure på hva Sony ville gjort når CL spill ble byttet ut med 5 og 7 plasser og ingen CL. Ville de da vært med videre? Eller ville de kanskje redusert beløpet vesentlig?
Samtidig, kunne selvfølgelig penger fra Sony gjort klubben i stand til å holde en høyere kvalitet på spillerstallen, og dermed sikret klubben flere deltagelser i CL. Men igjen, når vi vet at i perioden etter denne avtalen var det i hovedsak ikke stallen og kostnadene som var problemet, men at man ikke fant den riktige treneren. Så kanskje hadde ikke noen ekstra kroner fra Sony gjort noe særlig fra eller til?
Vi vet heller ikke hvordan lokale sponsorer ville reagert hvis de ble lempet ut til fordel for Sony og klubben senere kom tilbake når Sony ikke ville mer.
Så reelt sett er vel dette et valg mellom høyere inntekter med høyere risiko, opp mot lavere inntekter og lavere risiko.
Som nevnt over, så husker jeg ikke beløpsforskjellene, så jeg klarer ikke å ta en avgjørelse på om jeg synes den lokale linjen er riktig eller ikke. Risikoforskjellen gjør at det må ha vært betydelig høyere beløp for at Sony skulle være et korrekt valg.
Det eneste som er sikkert, er at de iallefall ikke tenkte kortsiktig, for da hadde de automatisk tatt høyeste bud. |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 05.04.2011 19:14 Post subject: |
|
|
| PerO wrote: | Jeg husker ikke saken så godt at jeg vet hvor mye ekstra Sony kunne tilby i forhold til lokale sponsorer. Men å konkludere bastant med at det var feil å velge lokale sponsorer synes jeg er meget vanskelig. Dette er typisk en sak hvor begge alternativer har fordeler og ulemper.
Å velge høyeste bud, fra en internasjonal sponsor som Sony, gir selvfølgelig mest penger i den perioden avtalen gjelder for.
Men en internasjonal sponsor har også høyere risiko enn en lokal sponsor. I etterpåklokskapens navn kan man jo lure på hva Sony ville gjort når CL spill ble byttet ut med 5 og 7 plasser og ingen CL. Ville de da vært med videre? Eller ville de kanskje redusert beløpet vesentlig?
Samtidig, kunne selvfølgelig penger fra Sony gjort klubben i stand til å holde en høyere kvalitet på spillerstallen, og dermed sikret klubben flere deltagelser i CL. Men igjen, når vi vet at i perioden etter denne avtalen var det i hovedsak ikke stallen og kostnadene som var problemet, men at man ikke fant den riktige treneren. Så kanskje hadde ikke noen ekstra kroner fra Sony gjort noe særlig fra eller til?
Vi vet heller ikke hvordan lokale sponsorer ville reagert hvis de ble lempet ut til fordel for Sony og klubben senere kom tilbake når Sony ikke ville mer.
Så reelt sett er vel dette et valg mellom høyere inntekter med høyere risiko, opp mot lavere inntekter og lavere risiko.
Som nevnt over, så husker jeg ikke beløpsforskjellene, så jeg klarer ikke å ta en avgjørelse på om jeg synes den lokale linjen er riktig eller ikke. Risikoforskjellen gjør at det må ha vært betydelig høyere beløp for at Sony skulle være et korrekt valg.
Det eneste som er sikkert, er at de iallefall ikke tenkte kortsiktig, for da hadde de automatisk tatt høyeste bud. |
Det handler om at den som intet våger intet vinner. Og jeg tror nok vi skulle greid å fått ro i land en lokal sponsor om Sony hadde dolket oss i ryggen.
Hoftun er et klasseeksempel på en som ikke våger å ta sjangser. _________________
| TomH wrote: | | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 05.04.2011 19:22 Post subject: |
|
|
| Vollrik wrote: |
Det handler om at den som intet våger intet vinner. Og jeg tror nok vi skulle greid å fått ro i land en lokal sponsor om Sony hadde dolket oss i ryggen.
|
Selvfølgelig, men siden den som våger for mye, ofte også taper mye, så er vi tilbake til at det er en risikovurdering.
Som sagt over, husker ikke jeg beløpsforskjellene, og har dermed vanskelig for å mene noe om hva som er den riktige løsningen. Men pga risikoforskjellen mener jeg at beløpet bør være vesentlig.
Og jeg er ikke redd for at klubben ikke ville fått tak i en lokal sponsor, men det kan fort være at beløpene derfra ville vært vesentlig lavere.
En annen ting er selvfølgelig at hvis den lokale sponsoren var tilstrekkelig supporter, hadde den kanskje trekt seg frivillig og sagt : Ta denne muligheten til klubben
| Vollrik wrote: |
Hoftun er et klasseeksempel på en som ikke våger å ta sjangser. |
Mange vil kanskje sagt at han har tatt alt for mange sjanser med spillere som har vist seg å ikke holde mål  |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 05.04.2011 19:33 Post subject: |
|
|
Hoftun "tar sjanser" på helt feil nivå. Dette har vært diskutert frem og tilbake i det uendelige. Han har bladd opp tungt for egne prosjekter, og mange av disse har vist seg å ikke holde mål. Trond Olsen er langt fra så god at han forsvarer prisen på 8,5 mill, og det samme gjelder eksempelvis Roy Miller og John Pelu. Men dette er i utgangspunktet trygge valg for Hoftun da han kjenner dem fra ligaer han har oversikt over.
På den andre siden har han ikke villet ta imot, eller i hvert fall benytte seg av, spillere han ikke kjenner fra før, men får kvalitetssikret av flere med meget god kompetanse på slike ting. Eksempelvis vil jeg tro Hajsafi ville kostet veldig lite både i lønn og overgang, uten at Hoftun turte. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 05.04.2011 19:36 Post subject: |
|
|
så så Zorac.... det var et forsøk på en spøk  |
|
| Back to top |