| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Robert81 Rutinert

|
Posted: 14.03.2011 12:51 Post subject: |
|
|
| Kjello wrote: | | Skulle ønske at vi aldri kvittet oss med Hirschfeld jeg. Tippeligaens beste keeper i mine øyne. |
Ja, han var en nøkkelspiller for oss i Europa. Arason var også ganske god for oss. Litt merkelig at vi har nedgradert såpass på keeperplassen. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 14.03.2011 18:11 Post subject: |
|
|
For de med tro på statistikk og at historien gjentar seg så er 92-utgaven av den tradisjonelle generalprøven det som likner mest på årets.
Også da ledet vi 2-0 og tapte 2-3. Riktignok scoret vi målene våre tidlig i første omgang den gangen, og slapp inn tre på 27 minutter fra 52. til 79. minutt.
I seriesammenheng har vi vel ikke gitt fra oss 2-0 til tap siden høsten 2005 - også det mot Viking i Stavanger. |
|
| Back to top |
|
 |
Søtvatten Veteran
|
Posted: 14.03.2011 18:51 Post subject: |
|
|
Jeg er utrolig glad for at vi valgte Örlund framfor Jarstein. Som 1972 Miami Dolphins sa så tror jeg folk må ha glemt hvor ille Jarstein faktisk var. Den siste halve sesongen var bra ja, men før det var det helt horribelt. I hver eneste innleggssituasjon med Jarstein i mål satte jeg hjerte i halsen. Det var forferdelig å ikke kunne føles seg trygg uansett hva som kom.
Om det var et innlegg fra kant, corner ol. eller en markkryper som han ratt kunne slippe mellom beina. Nei, jeg er glad vi har Örlund. |
|
| Back to top |
|
 |
JohnnyCash Rutinert
Joined: 25 Oct 2010 Posts: 531 Location: All over the place
|
Posted: 14.03.2011 18:57 Post subject: |
|
|
| SondreRBK wrote: | | I hver eneste innleggssituasjon med Jarstein i mål satte jeg hjerte i halsen. Det var forferdelig å ikke kunne føles seg trygg uansett hva som kom. |
Som jeg skulle skrevet det selv. _________________ I'm the man in black |
|
| Back to top |
|
 |
JohnnyCash Rutinert
|
Posted: 14.03.2011 18:58 Post subject: |
|
|
Dagens dobbel. _________________ I'm the man in black |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 14.03.2011 18:58 Post subject: |
|
|
Herregud.
Jarstein er den keeperen vi har hatt som har vært suverent best i feltet. Han er en toppkeepertype. Glimrende i feltet og med ballen i beina. Grei 1 mot 1. Han avverget så mange potensielt farlige innleggssituasjoner at det er skummelt. |
|
| Back to top |
|
 |
JohnnyCash Rutinert
|
Posted: 14.03.2011 18:59 Post subject: |
|
|
| knerten_10 wrote: | Herregud.
Jarstein er den keeperen vi har hatt som har vært suverent best i feltet. Han er en toppkeepertype |
På en god dag, ja. På en dårlig dag, som det var flere av, var han av de dårligste vi har hatt. _________________ I'm the man in black |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 14.03.2011 19:02 Post subject: |
|
|
Denne diskusjonen provoserer meg så forferdelig at jeg må holde meg unna denne tråden en stund, merker jeg.
Dette byttet vi gjorde med Jarstein/Ørlund er selve symbolet på alt som er galt i vår spillerlogistikk. Og etter mitt skjønn har de som mener at Ørlund er en bedre keeper rett og slett ikke peiling. Men det skal jeg holde for meg selv.
Ørlund er den svakeste førstekeeperen vi har hatt så lenge jeg har fulgt Rosenborg. Han er under middels TL-klasse. Han er i tillegg gammel og treig.
Men jeg skal ikke ta opp denne diskusjonen noe mer, nei. |
|
| Back to top |
|
 |
JohnnyCash Rutinert
|
Posted: 14.03.2011 19:14 Post subject: |
|
|
Skulle ønske vi hadde litt mer penger. Da kunne vi kjøpt en ny keeper, slik at vi kunne vært venner alle sammen.  _________________ I'm the man in black |
|
| Back to top |
|
 |
LarsG Veteran
|
Posted: 14.03.2011 19:29 Post subject: |
|
|
Herregud. Herre-gud. Dere preker om uforløst potensial som om det er en del av keeperens konstante ferdighetsregister og som om trygghet i keeperen er noe man ikke kan ta med i ligningen.
Ingen av dere Jarstein-tilhengere har noe empiri for det dere sier. Mannen var jo en vandrende katastrofe bak der. Han ruvet i feltet? Det er jo løgn. Det er løgn! Mannen feiltimet utrolig mange innlegg - Jarstein innrømmet jo til og med at han måtte jobbe med det selv! Örlund er en bauta i lufta, han plukker ned alt som kommer og har knapt gjort en tabbe. Hvordan kan man påstå at Jarstein er bedre i feltet? Det er jo ikke noe annet enn fantasi!
Jarstein alene har kostet oss haugevis av poeng gjennom tabbene sine. Ingen av Jarstein-skolen som husker tabbene? Han var en landslagskeeper, men tabbene gjorde at han ble valgt bort. Noen som husker at han skjelte ut Tettey etter at Tettey hadde løpt hundre meter i full spurt for å prøve å unngå baklengs men er uheldig og får Jarstein-returen i bena? Noen som husker det helt på trynet kroppsspråket hans etter hver baklengs? Under Hamrén slapp vi inn ekstremt få mål - de få vi slapp inn en periode var i Jarsteins tabbeperiode. Jarstein ble solgt fordi han ikke holdt et stabilt nok nivå. Faktisk så ble Alex valgt før Jarstein, før Alex dessverre ble skadet igjen. Ingenting i vår historie tyder på at vi har klart å endre keeperens tabbetrender. Se på Espen Johnsen eller Jamtfall. Tabber, tabber, tabber. Det er for risky å satse på keepere med ustabil mentalitet. RBK _må_ ha en keeper med sterk psyke. Jeg tar heller en trygg Örlund enn en ustabil Jarstein.
Det var helt riktig av RBK å bytte ut Jarstein med Örlund. At Jarstein-skolen ikke har gitt opp enda er for meg helt uforståelig. Hvor mange tabber skal han gjøre i RBK/Viking før dere blir fornøyde? Enkelte altså. Det hjelper ingenting - ingenting - om en keeper er dritgod på mye om han tabber seg ut og koster poeng annenhver kamp. Og ikke kom med den patetiske "Jarstein bommer kanskje litt, men det er fordi han er så aggressiv og redder unna så mye annet som Örlund ellers ville sluppet inn", det er spekulering og fantasi. Jarstein-skolen er en haug idealister uten noen ben på jorda. Åpne øynene deres.
Hedon:
Du kan da ikke med hånden på hjertet mene at Örlund er under middels TL-klasse. Om du står for det har du ikke bare dratt denne diskusjonen ned på en "all time low", men du kaster også stein i glasshus når du begynner å dele ut premier om hvem som ikke har peil på fotball. |
|
| Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 14.03.2011 19:34 Post subject: |
|
|
| Jarstein er vel den beste keeperen Rosenborg noen gang har hatt. Enorm rekkevidde i feltet, og skjelden god med ballen i beina. Eneste minuset er temperamentet. Var imot keeperbyttet og er det fortsatt. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 14.03.2011 19:38 Post subject: |
|
|
| Temperamentet var absolutt ikke eneste minuset. Han hadde(og har fortsatt) den der tvangstanke-blunkinga si som gjorde at han kunne ha øya lukka når skudd ble avfyrt. Så det senest under kampen igår hvor han ble zooma inn på når han hadde en av sine øyeblikk med ukontrollert blunking. |
|
| Back to top |
|
 |
Zeno Veteran

|
Posted: 14.03.2011 19:39 Post subject: |
|
|
Jarstein var en god keeper, men hadde dog sine dårlige dager. Han mister også ofte kontrollen på seg selv, sliter med temperamentet. Men for å dra fram noe positivt, så er han meget god i feltarbeidet.
Last edited by Zeno on 14.03.2011 19:40; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Søtvatten Veteran
|
Posted: 14.03.2011 19:40 Post subject: |
|
|
Vi som mener at Örlund er bedre enn Jarstein har ikke peiling? Nei vel. Det er ganske mange som tydeligvis ikke har peiling. Det er mange forskjellige meninger om denne situasjonen og jeg og andre vil heller ha en trygg keeper som sjelden gjør store feil enn en ustabil keeper som er litt mer ekstrem, men samtidig gjør utrolig mange feil.
Det er lov å ha forskjellige meninger uten at noen skal få påskjøvet seg å ikke ha peiling. Jeg personlig har vært keeper selv og regner meg for å ha god peiling på keepere. Og jeg veit hva jeg foretrekker. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 14.03.2011 19:46 Post subject: |
|
|
| LarsG wrote: | | Du kan da ikke med hånden på hjertet mene at Örlund er under middels TL-klasse. |
Han er iallefall langt ifra toppklasse, og tilhører en grøtete masse med keepere som holder et generelt lavt nivå. Det er et uhyre lavt nivå på keepere i norsk fotball. Han har store mangler på de fleste områder. Rekkevidde, kjapphet/reaksjonskraft, feltarbeid og igangsettinger. Det eneste han står frem som bunnsolid på, er 1 vs 1-situasjoner. Alt i alt en meget begrenset og svært middelmådig keeper, som verken har alder eller utvikling på sin side.
Det betyr lite for meg at han ikke gjør gigabrølere, så lenge han slipper inn relativt billige mål gang på gang. Nå senest i går, da han på 1-2 var helt ute på bærtur. Dette blir ikke markert som noen stor keepertabbe fordi han ikke slipper ballen på klumsete vis mellom beina eller noe sånt - men i realiteten er det en svak inngripen som deretter resultaterer i baklengs.
Jarstein er en klart bedre keeper, og han ble solgt etter at han hadde utviklet seg enormt. Det han gjorde det siste halvåret i Rosenborg er antakeligvis det beste en keeper har gjort i RBK siden Arason var på sitt absolutt beste - og likevel har han potnsial til å bli enda bedre. Vi valgte da å hente en gammel svenske uten noe særlig å vise til, og nærmest gi bort norges desidert mest talentfulle keeper som vi et par år tidligere hadde betalt 10 millioner for.
Det er RBKsk spillerlogistikk på sitt verste. Kjøpe talentfulle spillere med høyt toppnivå og stort utviklingspotensiale, for så å hente inn trege, tunge og utekniske spillere som har sett sine beste år. Ørlund/Jarstein intet unntak. |
|
| Back to top |
|
 |
georgios Veteran
|
Posted: 14.03.2011 19:48 Post subject: |
|
|
Örlund surrer det da stadig til i feltarbeidet han også. Senest 2-2 målet i denne kampen. Kommer på halvdistanse og misser. Jarstein har også evnen til å spille sweeper, har ikke tall på hvor mange ganger Stadsgaard eller en av de andre i midten bak skjermet ballen for at Örlund skulle komme ut å ta ballen, men er for nølende å vi må gi bort til kast, corner eller om heldig måker den over til andre banehalvdel.
Jarstein var suveren i feltet, men var så mye mer på hugget en det Örlund er at det resulterte i noen feil våren 2009. Høsten var han en klippe og soleklart TL beste. Enkelte henger seg opp i de 5-6 feilene han gjorde og mener dermed det skjedde mye oftere, men det er bare tull.
Den blinkingen tror jeg heller ikke er et så stort problem som noen skal ha det til. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 14.03.2011 19:53 Post subject: |
|
|
| SondreRBK wrote: | | Det er lov å ha forskjellige meninger uten at noen skal få påskjøvet seg å ikke ha peiling. |
Det er jo ingen fasit såklart, men når jeg er såpass fundamentalt uenig i vurderingene så mener jeg jo naturlig nok at de som står på motsatt side ikke har peiling. På samme måte som Ørlund-tilhengerne sikkert mener at jeg ikke har peiling. For eksempel bruker du din keeperbakgrunn for å gi deg selv tyngde i debatten, og vil sikkert si at jeg ikke aner hva jeg snakker om.
Dette handler uansett om mer enn hvem som til enhver tid er den beste keeperen av de to. Vi valgte å satse på Ørlund istedet for en Jarstein som hadde hatt en fantastisk utvikling i Rosenborg. Kanskje det største norske keepertalentet siden Thorstvedt, som vi var i ferd med å få skikkelig orden på. Når halve jobben var gjort, valgte vi å gå for en lubben og treg svenske som stort sett hele karrieren har spilt i lavere divisjoner eller sittet på diverse reservebenker. Tragisk.
Folk har hengt seg så sinnssykt opp i at han hadde et par skikkelig grusomme perioder tidlig i RBK-karrieren, og ser helt bort ifra utvilingen han hadde. Absolutt ingen kan påstå at Ørlund er en bedre keeper enn den Jarstein vi hadde fra mai-desember i 2009. Det er ganske enkelt en grov feilvurdering. Og det er jeg ikke noe redd for å stå for, eller å si til hvem som helst. |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 14.03.2011 19:57 Post subject: |
|
|
Jarsteinsaken er en av flere saker i Rosenborg som viser at de ikke klarer å forholde seg til spillere som har litt merkelig væremåte i forhold til Norsk jantelovkultur.
Sebastian Eguren på hodet ut pga fremmed kultur og dårlig kunnskaper i Engelsk og norsk.
Didier Konan Ya på hodet ut pga fremmed kultur og forsentkomminger
Abdou Razack Traore på hodet ut pga fremmed kultur og voldelig oppførsel, noe ariske spillere som Steffen Iversen, Øyvind Storflor, Fredrik Winsnes og Espen Johnsen slapp billig unna på.
og i fjor vinter var det Jarsteins tur pga store temperament- og impulsproblemer.
Disse hendelsenes tale er enkel:
I stede for å sette seg ned med slike spillere å snakke litt ekstra nøye om hvordan de skal løse problemene, så velger Rosenborg å heller ungå problemet via å kaste spillerne på dør. I lengen er dette lite lønnsomt verken sportlig eller økonomisk.
Erik Hoftun, Nils Skutle og Terje Svendsen de anstendige skandinavers beskyttere:
 |
|
| Back to top |
|
 |
Søtvatten Veteran
|
Posted: 14.03.2011 20:02 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | SondreRBK wrote: | | Det er lov å ha forskjellige meninger uten at noen skal få påskjøvet seg å ikke ha peiling. |
Det er jo ingen fasit såklart, men når jeg er såpass fundamentalt uenig i vurderingene så mener jeg jo naturlig nok at de som står på motsatt side ikke har peiling. På samme måte som Ørlund-tilhengerne sikkert mener at jeg ikke har peiling. For eksempel bruker du din keeperbakgrunn for å gi deg selv tyngde i debatten, og vil sikkert si at jeg ikke aner hva jeg snakker om. |
Nei, jeg har forståelse for at du og andre heller vil ha Jarstein. Og jeg mener selv at jeg har en viss peiling på keepere uten at det gjør at andre ikke har peiling. Man kan ha vel så god peiling på keepere selv om man ikke har vært keeper selv. Men litt peiling bør man ha når man selv har vært det. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 14.03.2011 20:04 Post subject: |
|
|
| Greit nok. Jeg er kanskje en litt mer bastant og påståelig type enn noen andre. Men du verden så sikker jeg er på at jeg har rett. |
|
| Back to top |
|
 |
WegHard Veteran

|
Posted: 14.03.2011 20:30 Post subject: |
|
|
Artig at det argumenteres for Jarstein i en Viking tråd. Jeg var i alle fall glad for at vi hadde skiftet ham ut sist vi spilte på stavanger stadion.
Jeg synes det blir feil å diskutere keeperen uten å ta med den effekten han har på resten av laget, og da særlig forsvaret. På gode dager var Jarstein meget solid, og det var feks en nytelse å se ham med ballen i beina. Samtidig må jeg si at min personlige vurdering er at fyren er psykisk ustabil, og jeg satt ofte å ventet på at det skulle klikke for han. Jeg innbiller meg at forsvaret hadde det på samme måte. På grunn av dette foretrekker jeg nok den stabile av dem, som vi vet hvor vi har. Dvs. litt over middels tippeliga.
At vi kjøpte Jarstein for 10 mill og solgte ham for 4 hvorav Odd tar 3, er en annen sak.
PS: Hadde jeg vært Jarstein tilhenger hadde jeg gruet meg til Danmarkskampen. Slik jeg ser det er muligheten absolutt tilstede for at gardina går ned for Jarstein hvis drillo velger å bruke han i nabooppgjøret, hvor trykket blir svært høyt. Bendtner, be warned! _________________ Sparken så'n bli still. |
|
| Back to top |
|
 |
Sigurd Senior
|
Posted: 14.03.2011 20:32 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | Greit nok. Jeg er kanskje en litt mer bastant og påståelig type enn noen andre. Men du verden så sikker jeg er på at jeg har rett. |
Mange eksperter her. Jeg mener du tar feil. Hva med en vote?
Aldri skjønt poenget med å skryte Jarstein opp i skyene hver gang han klarer seg en kamp uten å drite seg ut. Også veldig lei av å høre om hvor stort potensiale han har. Det at Ørlund allerede har utløst sitt potensiale, gjør han ikke til en dårligere keeper. |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 14.03.2011 20:32 Post subject: |
|
|
I likhet med at man kan telle Jarsteins sine tabber så kan man også telle Daniel Ørlund sine feilplasseringer på streken.
Aalesund - Rosenborg 1-3(1-3 målet) Supefinalen 2010
Molde - Rosenborg 1-2(1-0 målet) Tippeligaen 2010
Viking - Rosenborg 1-2(1-0 målet) Tippeligaen 2010
Sandefjord - Rosenborg 1-3(1-0 målet) Tippeligaen 2010
Rosenborg - Molde 3-1(0-1 målet) Tippeligaen 2010
Rosenborg - Viking 1-1(1-1 målet) Tippeligaen 2010
Leverkusen - Rosenborg 4-0(3-0 målet) Europaligaen 2010
Strømsgodset - Rosenborg 1-1(1-1 målet) Tippeligaen 2010
Rosenborg - Vålerenga 3-1(0-1 målet) Tippeligaen 2010
Rosenborg - Atletico Madrid 1-2(1-2 målet) Europaligaen 2010
Aris - Rosenborg 2-0(1-0 målet) Europaligaen 2010
Hele 11 feilplasseringer |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 14.03.2011 20:37 Post subject: |
|
|
| Vollrik wrote: | | I likhet med at man kan telle Jarsteins sine tabber så kan man også telle Daniel Ørlund sine feilplasseringer på streken. |
Så kan man også telle baklengs der han ikke har vært direkte feilplassert, men rett og slett ikke har greid å redde avslutninger som gode keepere ville tatt. Orker ikke å gå gjennom hele sesongen, men det skjedde ofte. Det blir ikke registrert som noen tabbe, men en keeper med skikkelig reaksjonsevne og rekkevidde kunne reddet. |
|
| Back to top |
|
 |
Knowrud Veteran
|
Posted: 14.03.2011 20:44 Post subject: |
|
|
Jeg hører det at folk savner Jarstein, men er det ingen som savner Hirschfeldt? Var ikke han hakket bedre enn Jarstein igjen?
Den dagen Hirschfeldt dro var en utrolig trist dag, og det verste var at han signerte for Vålerenga når han kom tilbake til Norge.. |
|
| Back to top |
|
 |
|