| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Awesome Rutinert

|
Posted: 29.01.2011 18:00 Post subject: |
|
|
Balotelli _________________ I'm Awesome |
|
| Back to top |
|
 |
Zeno Veteran

|
Posted: 29.01.2011 18:39 Post subject: |
|
|
Er ikke direkte overrasket over den avgjørelsen. Bakenga er vel foran han i køen. |
|
| Back to top |
|
 |
Awesome Rutinert

|
Posted: 29.01.2011 18:42 Post subject: |
|
|
Ja, han startet karieren bra, men utviklingen har stoppet litt opp syns jeg _________________ I'm Awesome |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 30.01.2011 18:06 Post subject: |
|
|
| Strand wrote: | | Men dessverre det ikke langrenn eller sykling han driver med... du kan være så useriøs som du bare vil og nå langt som faen, så lenge du er gudebenådet innen fotball. Cassano f. eks. |
Cassano har ikke fått den karrieren talentet tilsa og en kan si mye av det samme om vår egen Steffen Iversen. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 30.01.2011 18:32 Post subject: |
|
|
| Joda, de kunne nådd lengre med en viss seriøsitet.. men det er bare et bevis for at gode holdninger bare hjelper deg en del av veien, det er det omtrent medfødte talentet som virkelig gjør deg god. Klarer du å kombinere begge deler, så blir du superstjerne som Messi og Ronaldo. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 30.01.2011 21:00 Post subject: |
|
|
Talent, Schmalent. Det er jaggu minst like viktig å ha flaks, og være på rett tid til rett sted. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
John Ass Senior
|
Posted: 31.01.2011 13:01 Post subject: |
|
|
Alle som har studert idrett etter videregående, eller har erfaring med spillerutvikling, vet at Strand tar feil. Seriøsitet/treningstalent/treningsvilje (kall det hva du vil) er den viktigste enkeltfaktoren når man skal prøve å forutsi hvem som kommer til å bli gode som seniorspillere. Det fins ikke noe seriøs forskning som gir grunnlag for å snakke om "det omtrent medfødte talentet".
La oss ta Ciljan som eksempel, han er god fordi han lekte med ball hver dag i barne/ungdomstida, ikke fordi han har et "medfødt" talent som gjør at han kan trene mindre enn andre. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 31.01.2011 13:19 Post subject: |
|
|
Alle som har bedrevet forskjellige typer sport opp gjennom årene (burde) vite at både rene fysiske forutsetninger og det "såkalte medfødte talentet" har veldig mye å si.
Hvis ikke så ville alle kunne blitt like gode fotballspillere som Messi, løpt like fort som Bolt, etc. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 31.01.2011 13:25 Post subject: |
|
|
| John Ass wrote: | Alle som har studert idrett etter videregående, eller har erfaring med spillerutvikling, vet at Strand tar feil. Seriøsitet/treningstalent/treningsvilje (kall det hva du vil) er den viktigste enkeltfaktoren når man skal prøve å forutsi hvem som kommer til å bli gode som seniorspillere. Det fins ikke noe seriøs forskning som gir grunnlag for å snakke om "det omtrent medfødte talentet".
La oss ta Ciljan som eksempel, han er god fordi han lekte med ball hver dag i barne/ungdomstida, ikke fordi han har et "medfødt" talent som gjør at han kan trene mindre enn andre. |
Skal jeg le eller gråte? Det er en del ikke-målbare faktorer i fotball som du enten har eller ikke har, det er det som kan avgjøre om du blir en gamp i 2. div eller en landslagsspiller.
Om seriøsitet/treningstalent/treningsivlje er den viktigste faktoren så er det ganske underlig at f. eks Aas ikke ble god nok for Tippeligaen. |
|
| Back to top |
|
 |
Tommærn Veteran

|
Posted: 31.01.2011 13:34 Post subject: |
|
|
| Man han kan bli? Hvis Aas er så profesjonell som Knerten beskriver, vil han nok sakte men sikkert bli god nok. Hvem vet? Kanskje en dag er han god nok for Rosenborg. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 31.01.2011 13:39 Post subject: |
|
|
| Ettersom tempo er hans store styrke er det høyst usannsynlig. Temposvake spillere blir i enda større grad avslørt nå enn for ti og tjue år siden. Skal du overleve uten bra fart må du kompensere kraftig på andre felt for å ha en sjans. |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 31.01.2011 13:40 Post subject: |
|
|
Enig med John Ass her.
Det er ingenting som tilsier at et slikt "medfødt" talent er noe som eksisterer.
De som er de beste utøverne i sine idretter kjennetegnes ofte at av de har lagt ned enormt med "trening" i ung alder. I fotball er dette som regel de som har tilbrakt time etter time på løkka.
Det er klart at den treningsjobben man gjør etter fylte 16 år er viktig, men jeg er overbevist om at den aktiviteten man har i den motoriske gullalderen(10-12 år) er det desidert viktigste for en utøvers utvikling senere i karrieren. Det er der man legger basisen, eller det "medfødte" talentet som noen kaller det. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 31.01.2011 13:43 Post subject: |
|
|
Selvfølgelig må det legges ned X antall timer på løkka og i skolegården under oppveksten, men du må rett og slett ha anlegg for det. Til tross for utallige timer med fotballspill har jeg ikke nubbesjans til å hevde meg på et skikkelig lag.. selv om jeg skulle være treningsvillig som faen.
Dimitar Berbatov er et av disse gudebenådede balltalentene, alt går lekende lett for ham.. og det skyldes ikke at han spiste riktig og løp intervallene sine som 17-åring.
Du blir ikke god i fotball utelukkende av å være seriøs, og det finnes uttalige eksempler på slike spillere. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 31.01.2011 13:48 Post subject: |
|
|
| Hvis det ikke finnes noe medfødt talent eller fysiske fortrinn så ville vi hatt 3 tusen spillere som var like gode som Messi, Ronaldo etc. Tror man virkelig at det er utelukkende disse ytterst få spillerne i verden som var seriøse i oppveksten? |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 31.01.2011 13:52 Post subject: |
|
|
Du snakker om anlegg. Dette er som regel motoriske ferdigheter, og disse kommer igjen av den aktiviteten du har gjort i ung alder. Helt fra fødselen. Det er ingen som blir født med motorisk overlegenhet.
Når man er 17 år så er det meste avgjort om du har mulighet til å bli en toppidrettsutøver eller ikke. |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 31.01.2011 13:54 Post subject: |
|
|
Bjørn Dæhlie kunne aldri blitt Usain Bolt og motsatt. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 31.01.2011 13:56 Post subject: |
|
|
Skal vi begynne å blande inn genetikk også, nå? _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 31.01.2011 13:56 Post subject: |
|
|
| Det er klart. Man har forskjellige muskeltyper og alt det der. Men man må likevel legge ned den treningen som kreves. |
|
| Back to top |
|
 |
John Ass Senior
|
Posted: 31.01.2011 14:00 Post subject: |
|
|
Nei, men disse ville aldri ha vært der der de er uten mange, mange treningstimer med god kvalitet gjennom hele oppvektsten. Genene våre setter selvfølgelig rammene for hvor langt vi kan nå, spesielt med tanke på fysiske forutsetninger. Men samtidig når man ikke dit uten enorme treningsmengder av god kvalitet.
Greit at vi ikke har 3000 Messi, men det fins godt over 3000 mennesker som hadde samme fotballferdigheter som Messi i 4årsalderen. Det som gjør at Messi har distansert seg fra førstnevnte gruppe er hovedsakelig at han har trent mye, samtidig som genetiske forutsetninger ikke har begrenset potensialet hans. Bortsett fra høyden da, men da fikk han veksthormoner.
Dere som mener man blir født god i fotball, tror dere Messi hadde vært en like god spiller om han ble født i ei bygd i finnmark og spilte ute med issko om vinteren?
Eller at den viktigste jobben vi gjør i den aldersbestemte avdelinga vår er å finne disse talentene i tidlig alder, ikke å trene dem frem? |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 31.01.2011 14:07 Post subject: |
|
|
| Bakklandia wrote: | | Skal vi begynne å blande inn genetikk også, nå? |
Det er vel akkurat det som diskuteres her.
| jrgn wrote: | | Det er klart. Man har forskjellige muskeltyper og alt det der. Men man må likevel legge ned den treningen som kreves. |
Enig, derfor er dette en tåpelig diskusjon, siden konklusjonen er at spillerens ferdigheter er et resultat av en ukjent kompleks interaksjon mellom genetikk og miljø, der ferdigheter etter all sannsynlighet er positivt, men ulineært korrelert med antall tilstedeværende fordelaktige/konstruktive faktorer innen disse to kategoriene. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 31.01.2011 14:13 Post subject: |
|
|
| Hehe. Godt sagt! |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 31.01.2011 14:15 Post subject: |
|
|
| jrgn wrote: | | Du snakker om anlegg. Dette er som regel motoriske ferdigheter, og disse kommer igjen av den aktiviteten du har gjort i ung alder. Helt fra fødselen. Det er ingen som blir født med motorisk overlegenhet. |
Nå er jeg ingen ekspert på området, men dette har jeg vanskelig for å tro. Det er sikkert ingen som er født med motorisk overlegenhet akkurat, men at det er store individuelle forskjeller her kan det ikke være noen tvilom. Allerede fra ung barnehagealder av så ser man store forskjeller på (fin)motorikk hos barn. Selv søsken, som har en tilnærmet identisk oppvekst, kan ha store forskjeller. Jeg vil, ubeskjedent nok, hevde at jeg alltid har vært et balltalent. De senere år har jo fysikken ødelagt det meste av grunnlag, men da jeg var ung tok jeg det meste av idretter veldig mye enklere enn de aller fleste jeg sammenlignet meg med (jevnaldrende, klassekamerater, etc). Det var ikke fordi jeg trente så mye mer seriøst enn de andre. Det er ganske enkelt forskjeller her, som på alle andre områder.
Så blir det jo en definisjonssak om man skal kalle dette genetikk eller talent, da. Det er vel gjerne to sider av samme sak. At folk derimot er født med store forskjeller og forutsetninger innenfor fysikk og motorikk er jeg derimot helt sikker på. Omtrent på samme måte som folk er født med forskjellige forutsetninger når det kommer til matmatikk og intelligens. Dette har også vært hovedargumentet mitt gjennom utallige diskusjoner med gymlærere og skoleverk, som hele tiden skal premiere de i gymen som legger ned "mest innsats" og ikke de som er flinkest. Forbanna provoserende å få samme karakter som en treig blubbe, bare fordi hun har svettet og forbedret seg litt mer enn meg. Man blir ikke premiert for innsats og antall timer med puggig i teoretiske fag. Der er alt resultatbasert.
Men dette ble jo en avsporing fra Jo Sondre Aas... |
|
| Back to top |
|
 |
John Ass Senior
|
Posted: 31.01.2011 14:23 Post subject: |
|
|
| Studier som har tatt utgangspunkt i fotballspillere på høyeste og nest høyeste nivå og gjort en sammenligning av deres bakgrunn, viser at antall treningstimer i ung alder er den viktigste enkeltfaktoren som skiller disse to gruppene.l |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 31.01.2011 14:23 Post subject: |
|
|
| Jeg var kanskje litt bastant i min kommentar i sted. Jeg er egentlig helt enig med Torbjørn sin siste ytring. Det er en hellig miks mellom medfødte rammer og den nedlagte treningstiden. Og du kommer ingen vei med bare en av delene. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 31.01.2011 14:45 Post subject: |
|
|
| John Ass wrote: | | Studier som har tatt utgangspunkt i fotballspillere på høyeste og nest høyeste nivå og gjort en sammenligning av deres bakgrunn, viser at antall treningstimer i ung alder er den viktigste enkeltfaktoren som skiller disse to gruppene.l |
Og når kommer din seriøsitet inn i bildet? Poenget mitt er og var fortsatt at seriøsitet/treningsvile/treningstalent ikke er den viktigste enkeltfaktoren som du hevder. |
|
| Back to top |
|
 |
|