English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fotballfaglig
Goto page Previous  1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Jonas
Veteran

PostPosted: 03.12.2010 15:42    Post subject: Reply with quote

Ryujin wrote:
Jeg er ikke helt enig med deg når det kommer til Eggen's "all out attack" filosifi. Skulle vi ansatt Eggen over flere år har vi vært nødt til å hente en defensive trener som kan holde igjen når Eggen vil kaste alle frem.

Tja. "Angrep er det beste forsvar". Eggen har langt fra noen "all out attack"-filosofi som du sier det; for hvor mange av baklengsmålene i e-cup i år (for å ta det som et eksempel) er egentlig situasjoner der vi har blitt tatt på senga fordi vi ikke holder igjen? Riktig, ingen. Baklengsmålene i Europa skyldes personlige feil, at Stadsgaard er erstattet med Bjärsmyr, dårlig konsentrasjon og defensiv udyktighet. Mulig at den defensive organiseringen var bedre under Hamrén, men at det nå har blitt dårligere skyldes i hvert fall ikke Eggens ønske om "kaste all frem".
shania
Junior

PostPosted: 04.12.2010 22:05    Post subject: Reply with quote

longines wrote:
Selvfølgelig er det spillergruppen det er noe galt med. Både ferdightsmessig og holdningsmessig. De har dårlig tekniske ferdigheter og er lite lystne på å spille offensiv fotball. Hamren skal ha MYE av æren for seriegullene de siste to årene, men han også påvirket mentaliteten i spillergruppen til å bli det den er i dag. Feig.

Eggen og denne spillergruppen er som katt og hund.

Det siste var en interessant bemerkning. Hm, jeg har ikke inntrykk av at det har kommet ut i media...he,he.
Men noe må ha vært galt med et lag som overhodet ikke har sett ut til å ha trivdes utaskjærs i Eggens siste periode.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran

PostPosted: 04.12.2010 22:23    Post subject: Reply with quote

Noe... av det som er galt er nok det samme Bjørn Hansen kritiserte RBK-spillerne for på 80-tallet. At de var fornøyd med å være konger på Bajazzo, og ikke var seriøse nok til å ta det enda et steg videre.
Back to top
julegrisen
Rutinert

PostPosted: 05.12.2010 04:35    Post subject: Reply with quote

Sant nok. Det er dette som er problemet i en provins som Trøndelag . Konger i egne øyne den ene dagen, facing the realities den neste dagen mot Europeisk motstand. Det er bare i Norge vi sier at " Det er typisk norsk å være god" for så å spille ut alle de gode kortene( de vi tror er gode) i neste omgang. Det er vanskelig å bedrive voksenopplæring når man som voksen fremdeles går med bukseseler.....
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 07.12.2010 01:11    Post subject: Reply with quote

Kan ikke Cruyff ta over RBK?

http://www.youtube.com/wa...uGk_X85WcI - jeg fikk, tross null følelser for noen av lagene - nesten tårer i øya av det målet. Herre jemini for en fotball.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 07.12.2010 01:20    Post subject: Reply with quote

Såvidt jeg klarer å konsentrere meg om fotballen som spilles når den ene kommentatoren høres ut som en and.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 07.12.2010 01:34    Post subject: Reply with quote

Hadde ikke på lyd Razz

Og realistisk sett så kommer RBK aldri til å få spillere med gode nok basisferdigheter til å spille slik (med mindre spillerutviklingsarbeidet i Norge/BK blir ekstremt mye bedre, men det er ikke det viktigste, det er barnas egenaktivitet, som er alt for dårlig), og der for må vi "nøye" oss med fantastisk flotte innøvde samhandlingsmønstre àlà Eggen - dersom vi får det en gang da! Man kan si mye om Barcelonas oppførsel etc. men den fotballen de spiller er så nydelig at jeg ikke har ord. De utnytter banens rom helt nydelig, gjør banen gigantisk når de har ballen, bitteliten når motstanderen har ballen...
Back to top
julegrisen
Rutinert

PostPosted: 07.12.2010 01:34    Post subject: Reply with quote

Enig i "Duck" stempelet. Slå av lyden og nyt.....
De er lett å skjønne at Barca er en klubb med tradisjoner og innarbeidet spillestil uavhengig av trenerne. Spiller akkurat likedan idag.....
Nedfelt strategi og mål om at fotball er underholdning OG seier. Kunne vært en tanke å prøve å innarbeide noe som varer lengre enn et kvarter her hjemme også etter at Eggen går av....for 2. gang. Det er imidlertid vanskelig å se for seg at sportslig avdeling på brakka er oppegående nok til å forvalte Eggens arv...de ligner vel mer på "The Duck" i denne filmsnutten i kreativitet og langsiktige strategier.....det er vel mer eller mindre opplest og vedtatt nå at mannen som har tjent inn hver en krone i klubben i nyere tid "har gått ut på dato"...hjelpe meg. Å hive penger etter folk skaper ikke bedre spillere. Man må ha ledere som er strategiske og som kan opparbeide en sunn kultur.
Eia var vi der....
Back to top
Ballahl
Veteran

PostPosted: 08.12.2010 00:41    Post subject: Reply with quote

Å få oppfinneren selv er ekstremt urealistisk men at noen påstår at den fotballen har gått ut på dato har blitt motbevist utallige ganger, senest mot Real Madrid.

Glad vi har fått en som representerer noe av det samme, JJ.

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Ballahl
Veteran

PostPosted: 09.12.2010 00:49    Post subject: Reply with quote

Kanskje feil tråd men prøver meg;

Fra United.no
Roterer for 150. gang på rad
Manchester United har ikke stilt med samme ellever to kamper på rad siden mai 2008.

Det er noe som heter "Never change a winning team", men den oppskriften kan i alle fall ikke Sir Alex Ferguson sies å ha brukt de siste sesongene. Det er nemlig over to og et halvt år siden sist Manchester United stilte med nøyaktig samme mannskap i to kamper på rad.

Det var i mai 2008, da de samme elleve spillerne startet returkampen mot Barcelona i Champions League-semifinalen samt hjemmeseieren mot West Ham noen dager senere.

Det er slettes ingen hemmelighet at Sir Alex kommer til å gjøre svært mange endringer fra 0-4-tapet mot West Ham i Ligacupen for ti dager siden, noe som vil bli den 150. gangen på rad United gjør minst én endring på laget.

"Jeg kommer til å stille med mitt beste lag, og deretter har vi seks dager på å forberede oss til Arsenal-kampen," sier Fergie ifølge the Sun.

"Man kan ikke sammenlikne det laget som spilte på Upton Park med det laget som skal spille mot Valencia."

Jeg har lest flere diskusjoner angående dette, personlig er jeg for rotasjon. RBK ute i Europa har ikke muligheten å rotere på samme måte, men jeg mener vi bør gjøre det langt oftere her hjemme. I motsetning til slik det har vært under Eggen og delvis Hamrén.

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
v_olden
Veteran

PostPosted: 09.12.2010 12:17    Post subject: Reply with quote

Enig med deg, B/T. Men det krever at man har 2 kamper i uka over en lengre periode. Det handler også om å holde spillere kampklare i tilfelle skader.

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 09.12.2010 12:23    Post subject: Reply with quote

Det handler i vel så stor grad om at de beste i større grad skal være på topp i hele sesongen. De fleste større klubber vi liker å strekke oss etter praktiserer former for rullering. Noe vi også bør praktisere av de nevnte grunnene samt at det gir større muligheter for å slippe til 1 og 2 ungutter fra start i en del kamper.
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 09.12.2010 12:28    Post subject: Reply with quote

Med unggutter så mener du vel urutinerte unggutter, ikke sant? Selv i betydningsløse kamper? Det skulle tatt seg ut...

Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 09.12.2010 12:39    Post subject: Reply with quote

Jeg mener at Wangberg, Bakenga, Åsen, Traore i årets sesong burde fått startet flere kamper i årets sesong når en hvilte andre nøkkelspillere ,men ikke mer enn 1 - 2 hver kamp og ikke i de aller viktigste kampene. Vi hadde slått Hønefoss hjemme selv om vi hadde startet med Bakenga istedenfor Moldskred/Prica eller Iversen den kampen.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 09.12.2010 12:57    Post subject: Reply with quote

Jeg tror ikke at vi skal rotere bare for å rotere, vi så hvordan det gikk i vårsesongen 2006 hvor Høgmo endret laget i hytt og pine.

Det har seg uansett slik at det noen lykkes med blir genierklært, men lykkes de ikke med det er de idioter. Benitez fikk pes nesten hele sin tid i Liverpool fordi han roterte.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 09.12.2010 13:26    Post subject: Reply with quote

Derfor var også spillerne hans var freshe til CL og serie innspurten. Når det gjelder rotasjonsrate så lå Benitez , Ferguson og Mourinho når dem var England samtidig på omtrent samme rotasjonsrate som var like over 3 spillere per kamp. Barcelona er et lag som utfører rotasjon for rotasjonens skyld og selv spillere som Messi, Xavi og Iniesta blir med jevne mellomrom rotert ut. Det er nok en forutsetning for at en skal kunne opprettholde ett aggresivt press igjennom hele sesongen.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 09.12.2010 13:51    Post subject: Reply with quote

Forskjellen med Norge er at det spilles langt færre kamper, og at mange av de ikke har den samme intensiteten som kamper på toppnivå i England og Spania har. Derfor er ikke behovet for rotasjon helt det samme.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 09.12.2010 13:53    Post subject: Reply with quote

Nei ,men effekten for yngre spillere kan være den samme for det på dette nivået.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 09.12.2010 14:10    Post subject: Reply with quote

Vi kan da matche yngre spillere uten at vi av den grunn skal ha dobbel dekning på alle plasser for å kunne stille to 11'ere. Jeg tror uansett at lærdommen blir liten av å sende utpå et lag bestående av benkevarmere og unggutter i cupen, eller å ha fire-fem unggutter fra start i en uviktig kamp. Det viktigste er å ha et veldig høyt nivå slik at de virkelig får prøvd seg når det gjelder.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 09.12.2010 14:22    Post subject: Reply with quote

Poenget er at en skal i nesten hver eneste serierunde slippe til 1 - 2 unggutter mens vi lar noen av de mest belastede spillerne få noen kampers hvile. Vi var tross alt neste på felgen for en del spillere midtsommers i år.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 09.12.2010 15:22    Post subject: Reply with quote

Slippe til 1-2 unggutter hver serierunde? Klart vi kan det. Vi mister nok gullet, men vi blir hyllet i media for ungguttsating. Verdt det?
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 09.12.2010 15:33    Post subject: Reply with quote

Unge spillere må ikke få lov til å spille bare fordi de er unge, vi må ha et trangt nåløye slik at de som slipper gjennom faktisk har noe der å gjøre. Om målet er å la så mange unge som mulig slippe til må vi senke nivået, og da kan vi glemme å være en maktfaktor både hjemme og ute.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 09.12.2010 15:41    Post subject: Reply with quote

Det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg hodet. Vi skal selvsagt ikke slippe til ungutter som ikke har potensiale ,men at vi taper gullet fordi Wangberg får spille 10 kamper istedenfor 3 tror ikke jeg. Sånn vi så med Henriksen kontra Winsnes så er det ikke sikkert at vi som lag vil tape på det. Jeg tror at et slikt opplegg vil gi gevinst både på kort, mellomlang og lang sikt for klubben.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 09.12.2010 15:51    Post subject: Reply with quote

Nei, jeg er uenig i det. Det er ingen ting som tilsier at Wangberg garantert vil bli god nok for RBK om han bare får spille, vi må også tenke komplimentære ferdigheter ettersom laget må være best mulig. Vi kan ikke hive utpå treige Wangberg sammen med treige Lago bare fordi vi skal rotere, samt gi unggutter mulighet.

Da får vi heller være flinke til å bytte inn unggutter som har potensial når det gjenstår en 20-30 minutter slik at de kan få godfølelser de kan bygge på.
Vi kan ikke basere oss på flaks som vi hadde med Henriksen vært år, uten ham ville vi virkelig slitt på midten i år (dårlig spillerlogistikk).

Jeg skrev tidligere et innlegg om at det er vanskeligere for toppklubber (i respektive ligaer) å utvikle keepere og stoppere da feil i de posisjonene straffes hardere enn feil i mer offensiev posisjoner. Det gjør at nåløyet for å slippe til der er veldig lite, noe som er både heldig og uheldig. Vi må ta initiativet og føre kamper ettersom vi skal vinne, vi kan ikke legge oss bakpå og ri ut en kamp.

I Italia med catenaciotilnærmingen er det tryggere å slippe til unggutter i mål og midtforsvar da de straffes mindre, og kan bygge og få gode opplevelser. Vår kick & run åpner ikke for det da forsvaret og keeper blir eksponert veldig ofte.

Det viktigste er uansett å finne rett nivå for spilleren, og la ham vokse der. Så får man heller gi han nye utfordringer når han er klar for det.
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 09.12.2010 16:01    Post subject: Reply with quote

Wangberg har vist at han holder tippeliganivået. Det blir for dumt å kalle det en risiko hvis han spiller tippeligakamper i et rotasjonssystem. Ellers er jeg helt enig i det med 20-30 minutters innhopp for å gi gode erfaringer. Hadde ikke Henriksen fått en del slike i fjor så hadde han kanskje bare vært lovende enda. Tenk på det!

Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3  Next
Page 2 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb