English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Økonomi 2010
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 15.11.2010 10:56    Post subject: Reply with quote

Er Finansavisen som står bak. Og de er helt på jordet.

Hele seksjonen om Rosenborg.

Rosenborg: -20 millioner kroner

Rosenborg hentet hjem seriegullet både i fjor og i år, men det kostet. I fjor endte underskuddet på 44 millioner kroner. I år blir det adskillig mindre. Sansynligvis under 20 millioner kroner. Budsjettet tilsier et underskudd på 22 millioner kroner, men Rosenborg-direktør, Nils Skutle, sier resultatet blir bedre enn budsjettert.

- Hva gjelder 2010 har vi selvfølgelig tall. Det vi har sagt utad er at resultatet blir bedre enn budsjett.

I år hadde Rosenborg et inntektsbudsjett på 210 millioner kroner. Det er lite som tyder på at det vil bli mindre neste år.

- Vi jobber med neste års budsjett, men vil ikke være ferdig før medio desember. Bærekraftig økonomi er målet. De sportslige ambisjonene våre står fast. Det er spill i Europa og være blant de 30 beste lagene. Med en sterkere økonomi ville det vært enklere å beholde stammen i laget, og dermed prestere bedre. Vi jobber med saken, sier Skutle.

Så kun håpløse antagelser.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 15.11.2010 11:01    Post subject: Reply with quote

Fyfaen det der er billig journalistikk. En skulle jo tro at det ikke en gang var lov.
Men det er jo bare gøy om fotballnorge går rundt å tror at vi går i dundrene minus, så får de heller bite i seg ordene når tallene blir lagt fram Smile
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran

PostPosted: 15.11.2010 12:50    Post subject: Reply with quote

Tror du virkelig på det? Det nevnte fotballnorge har tidligere vist en forbilledlig standhaftig evne til å nekte å ta realiteter inn over seg. For eksempel har vi angivelig fortsatt lassevis av penger, selv om regnskapet viser at kontantbeholdninga er borte. Videre har vi kjøpt oss til suksess med disse pengene, noe de andre lagene ikke har mulighet til, selv om nøkkelspillerne vi har kjøpt ikke har kostet mer enn spillere kjøpt av f. eks. Brann og Vålerengen. Erik Huseklepp er verdt mellom 40 og 60 millioner kroner, Vålerengen er en grasrotklubb for østkant-Oslo som er kjent for å ale opp hele startellevere med egenproduserte talenter, Anthony Annan er en gris og ingenting annet og Viking er en utfordrer til seriegullet. Hva får deg til å tro at antakelsene om regnskapet vårt vil føre til selvbebreidende beklagelser i etterkant?
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 15.11.2010 15:15    Post subject: Reply with quote

haha nei du har selvsagt rett, det blir nok som det alltid gjør. Uansett er det veldig deilig for oss hvis det viser seg at vi har gått i pluss ihvertfall! Smile

Lurer på hva som er neste trekk for å holde oss i pluss? Vi klarer det jo ikke uten spillersalg, men vi kan jo ikke basere oss på å gå i pluss hvert år på overganger akkurat... :s

Vi kan ihvertfall ikke basere oss på det med innkjøpspolitikken som blir ført idag.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 15.11.2010 15:40    Post subject: Reply with quote

Skutle mer enn antyder at det resultatet ligger mellom 0 og -20 MNOK. Og han sitter på sikrere og mer presise tall en de fleste andre. Dersom noe av betydning ikke inntreffer inn mot årsslutt skal man argumentere godt for at man ikke havner innen dette intervallet.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 15.11.2010 15:47    Post subject: Reply with quote

Kjello har argumentert godt for akkurat dette.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 15.11.2010 15:54    Post subject: Reply with quote

Det har stort sett vært gjentinger, antakelser og anslag. Jeg blir svært så overrasket om Rosenborg ikke går i minus med et tosifret millionbeløp også i år.

Signalene fra klubben ville vært langt sterkere om vi plutselig lå an til overskudd. Ingenting vil dog glede meg mer enn om jeg skulle ta feil.
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 15.11.2010 16:42    Post subject: Reply with quote

Eru wrote:
Det har stort sett vært gjentinger, antakelser og anslag. Jeg blir svært så overrasket om Rosenborg ikke går i minus med et tosifret millionbeløp også i år.

Dette
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 15.11.2010 16:46    Post subject: Reply with quote

De eneste tallene jeg føler meg usikre på er VIP og sponsor. Men jeg tror ikke de faller under 2009-nivå.
Regnskapet for 2009 viser 70 093 000 på disse to postene. Dette var 2,45 millioner dårligere enn budsjettert. Budsjettet for 2010 var 80 146 000 på disse postene. Så der kan man tape 10 mill i forhold til mitt regnestykke. Men jeg tror nok likevel seriegullet i fjor med påfølgende CL-kvalikk ga et løft på disse postene. Så gjenstår det å se om det ble så mye som 10 millioner som har budsjettert. Tipper avviket på disse postene maksimalt er 5 millioner.

Samtidig er det usikkerhet rundt kompensasjonen fra SvFF for Hamrén. Svenske medier snakket vel om at SvFF slapp å utbetale kompensasjon mot at de tok over lønna til Hamrén. Mulig 2mas vet noe konkret.

Om RBK presenterer tosifret millionunderskudd så blir jeg svært overrasket.

Men RBK kan jo plutselig velge å nedskrive verdien på spillerstallen. Slik de gjorde i 2008. Og i så måte påføre seg selv ekstra kostnader.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 15.11.2010 22:53    Post subject: Reply with quote

Det vil være naturlig å nedskrive spillerstallen og verdier som Demidov forsvinner ut.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 16.11.2010 00:11    Post subject: Reply with quote

Man gjør jo ordinære avskrivninger. Men i feks 2008 så valgte man å foreta nedskrivninger på de mest kostbare spillerne. Etter årets sesong så står feks Olsen med en bokført verdi på 4,25 millioner kr. Da kan det hende at RBK velger å foreta en ekstraordinær nedskrivning på feks 2 millioner på Olsen slik at verdien etter årets sesong er 2,25 millioner.

Det samme kan det tenkes at RBK velger å gjøre med Prica, Dorsin eller Annan.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 16.11.2010 00:30    Post subject: Reply with quote

Samtidig har man fått Henriksen på ny kontrakt. Han har i hvert fall økt den reelle verdien sin i løpet av året. Mulig det innebærer en pluss i regnskapet?

Jeg vet ikke hvordan praksisen er når det gjelder verdsetting av spillere vi har utviklet selv og ikke kjøpt. Mulig man bare samler kostnadene i form av lønn og SOF og avskriver denne summen..så blir profitten større når spilleren en dag blir solgt.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 16.11.2010 09:57    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:

Jeg vet ikke hvordan praksisen er når det gjelder verdsetting av spillere vi har utviklet selv og ikke kjøpt. Mulig man bare samler kostnadene i form av lønn og SOF og avskriver denne summen..så blir profitten større når spilleren en dag blir solgt.

Jepp. Investering (Gjenværende sof og lønn) - avskrevet beløp = bokført verdi. Markedsverdien er ikke av betydning.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 16.11.2010 18:32    Post subject: Reply with quote

Kun SOF, ikke lønn. Lønn er en kostnad og ikke en investering. SOF er en investering.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 16.11.2010 20:03    Post subject: Reply with quote

http://fotball.adressa.no...185957.ece

Rosenborg prøver å selge den gamle leiligheten til Steffen igjen.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 17.11.2010 11:56    Post subject: Reply with quote

Kjello wrote:
Kun SOF, ikke lønn. Lønn er en kostnad og ikke en investering. SOF er en investering.

jeg mener ihvertfall det er den praksisen RBK har fulgt tidligere.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 17.11.2010 13:23    Post subject: Reply with quote

Det er en regnskapsteknisk umulighet.

Disse midlene er de allerede bokført under bankkasse på eiendelssiden i balansen. Og kan derfor ikke bokføres enda en gang på eiendelssiden.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 25.11.2010 09:31    Post subject: Reply with quote

http://fotball.adressa.no...186668.ece

RBK har tapt ca. ti millioner i billettinntekter, om lag fem millioner i sponsorinntekter og har heller ikke nådd målet hva gjelder spillersalg.

Hva i helvete er det som skjer?

Er det adressas vanlige svartmaling, eller er vi virkelig i en så stor krise?

Hvordan er det mulig at vi ikke skal ha nådd 17 millioner i spillersalg? Jeg trodde vi hadde solgt spillere for nesten 40 millioner kroner i år?
Og hvordan kan vi ha "bommet" med 5 millioner på sponsorinntekter??

Kjello, bring klarhet her? Smile hehe
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 25.11.2010 10:28    Post subject: Reply with quote

Ta det rolig. All den tid det som har skjedd siden 2006 er helt i tråd med hva kristobal håpet på og så for seg, er det slett ingen grunn til å se mørkt på 2011 og årene videre framover.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 25.11.2010 12:19    Post subject: Reply with quote

At vi ikke skal ha nådd 17 mill i spillersalg nekter jeg å tro på. Hvis så er tilfelle så bør flere sentrale hoder gå mtp hvilke spillere som har blitt solgt.

Jeg blir overrasket om vi har tapt så mye som 10 mill på billettinntekter. Dersom det skulle være tilfellet så må snittprisen ha vært langt lavere i både cup, E-kvalikk og serie.
Jeg brukte 100 kr mot Linfield og Alta, 200 kr mot AIK og Start, 250 kr mot FCK og 130 kr i serie. Dette baserte jeg i grunn på hva jeg selv betalte med noen justeringer. I ettertid ser jeg at jeg har glemt at sesongkortinnehavere hadde gratis inngang mot Alta. Men dette utgjør maks 330 000 i regnestykket mitt.
Dersom vi skal har tapt så mye som 10 millioner på cup, E-kvalikk og serie så må snittprisen ha vært 75 kr mot Linfield (jeg betalte 120 kr), 15 kr mot Alta (som sansynligvis er nærmere sannheten enn 100 kr), 150 kr mot Start og AIK (jeg betalte hhv 300 og 265), 200 kr mot FCK (jeg betalte 280 kr) og kun 109 kr i serie (i fjor var den 136 kr, i 2008 ca 140 kr).
I mitt regnestykke så er nettotapet på billettinntekter fra serie, cup og E-kvalikk 2,5 millioner.
Nå er det mulig at Adressa snakker om et tap på 10 mill i billettinntekter fra serie. Og dette kan være mulig. Men krever altså en så lav snittpris som 119 kr. Og uansett så vil de økte inntektene fra E-kvalikk gjøre at nettosummen neppe blir mer enn 5 millioner.

Sponsorinntekter kan jeg som tidligere nevnt ikke uttale meg om. Og har utelukkende brukt den budsjetterte summen i mitt regnestykke. Men et tap på 5 million virker ikke altfor usansynlig. Noe særlig mer ville dog overraske meg.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 25.11.2010 12:24    Post subject: Reply with quote

Et punkt du har glemt i regnestykket ditt, og som har trukket snittprisen kraftig hed, er gratisbilletter. Til enkelte kamper har sesongkortinnehavere fått så mye som fem gratisbilletter.

jeg tror Adressas anslag er realistiske.
Back to top
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 25.11.2010 12:29    Post subject: Reply with quote

Det kan da umulig stemme at RBK "ikke har nådd målet hva gjelder spillersalg"?
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 25.11.2010 12:35    Post subject: Reply with quote

nieuwlaat wrote:
Ta det rolig. All den tid det som har skjedd siden 2006 er helt i tråd med hva kristobal håpet på og så for seg, er det slett ingen grunn til å se mørkt på 2011 og årene videre framover.

Tommel'n opp!

Nå hadde Adressa en artikkel etter 2008-sesongen hvor de fortalte hvor ille det sto til i RBK også da, som fikk meg til å skrive denne kommentaren:

http://www.rbkweb.no/vis/6487

"Da er serien over, og jeg er fullstendig oppgitt. Over femteplassen? Nei, over nok en historieløs og lite gjennomtenkt kommentar i Adresseavisen, hvor situasjonen i RBK svartmales."

Personlig tror jeg det er en del antakelser inne i bildet i dagens Adressa-sak og mindre konkrete tall.

Jeg har stor tillit til Skutle når det gjelder økonomi-styringen.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
kristobal
Legende

PostPosted: 25.11.2010 12:36    Post subject: Reply with quote

Eru wrote:
Et punkt du har glemt i regnestykket ditt, og som har trukket snittprisen kraftig hed, er gratisbilletter. Til enkelte kamper har sesongkortinnehavere fått så mye som fem gratisbilletter.

Jo, men Kjello brukte vel konkrete tall for snittpris fra tidligere år som utgangspunkt, og utdeling av gratisbilletter er ikke akkurat noe nytt av året.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 25.11.2010 12:43    Post subject: Reply with quote

Eru wrote:

jeg tror Adressas anslag er realistiske.
Nå blir jo gratisbilletter inkludert i snittprisen for 2009 også da. Hvis det er serie du tenker på. At det skal ha blitt brukt så mange ekstra gratisbilletter i år kontra i fjor tror jeg ikke på. Og personlig har jeg aldri hørt et eneste ord om gratisbilletter.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 8 of 9

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb