English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Utenlandske spillerkjøp ?

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Skal RBK satse på utenlanske spillere?
Ja
63%
 63%  [ 12 ]
Nei
36%
 36%  [ 7 ]
Total Votes : 19

Author Message
Sondre
Senior

PostPosted: 17.12.2003 22:28    Post subject: Utenlandske spillerkjøp ? Reply with quote

Er det lurt av Ola By å satse på norske spillere? VI kan se at ligaer som Italia, Spania etc drar ifra mer og mer, samtidig som nivået i Norge "stagnerer", og de talentene som er i Norge, vil til utlandet, og ikke videreutvikle seg i Norge. Selv om jeg som nordmann er stolt over at RBK har klart seg godt internasjonalt de siste årene, ser vi at avstanden til de store klubbene blir større og større, samtidig som de "nest" beste når innpå. Jeg mener at RBK bør satse på et par etablerte spillere, som kan gi laget et løft, og ikke bare de mellomgode som spiller godt en gang iblant. Sier ikke at RBK skal prøve og kjøre økonomien i dass, men satse på et spillerkjøp eller to, som overskrider det vanlige transferbudskjettet. Det har de råd til. Om de gjør det, satser stort, så kan vi glede oss til mange år som stolte RBK fans!

Hva er deres meninger?
m@ds
Senior

PostPosted: 18.12.2003 01:20    Post subject: Reply with quote

Kanskje man burde bruke litt mer penger, men utsagnet om at talentene ikke kan utvikle seg i Norge er logisk. Det er større nivå i utlandet!! Det vil det alltid være pga. Norges klima i store deler av året er kaldt og dekket av snø. Italia og Spania har ikke slike plager og kan ta for seg fotballtreninger hele året!! Jeg mener det er sunt med ikke altfor stort nivå i Norge da det blir for mye press for norske spillere og man vil ikke kunne gå rundt i byene som vanlige folk! Det er en ting som er en av de store fordelene av å være proff i Norge. Spanjoler kan ikke gå utenfor døra uten å bli bombardert av autografjegere.

Tenk litt før du snakker om talenter. Det som er feilen med talentene som kommer opp i disse dager, er at de har blitt kjeftet på for å ta en ekstra finte eller gå ekstra mye med ballen. Man får ikke den tryggheten og selvtiliten av å alltid være redd for å få kjeft! Dette har ødelagt mange av talentene i Norge de siste årene!!
toavo
Senior

PostPosted: 18.12.2003 16:00    Post subject: Reply with quote

Jeg har i flere innlegg ytret ønske om utenlanske spillere i RBK. Noen har vært enig med meg, andre uenig.
Rosenborgs lønns/ overgangsfilosofi må snart kastes vekk.
Skal man kjøpe og lønne kvalitetspillere må taket fjernes.
Etablerte Europeiske toppspillere er nok uaktuelt, men Sør-Amerikanske unge og gode spillere ligger i en helt annen pris og lønnsklasse.

Hva med en studietur til Sør-Amerika Ola ?? Smile
joakleis
Veteran

PostPosted: 20.12.2003 15:16    Post subject: Reply with quote

Hvorfor må RBK gå vekk fra sine restriksjoner på pengebruken? RBK er den eneste klubben i verden som faktisk fører en fornuftig økonomisk politikk. De overbyr aldri spillere, de har et tak på lønnsnivået som virker fornuftig. De kaster seg aldri inn i hesblesende budrunder for å få den og den spilleren. De vil ikke konkurrere med utenlandske lag, fordi de ikke vil sprenge sine økonomiske grenser. Dette er faktisk fornuftig. Det kan selvfølgelig innebære at vi vil se svært få "store" spillerkjøp, eller utenlandske spillere i laget, men den risikoen er jeg villig til å ta. Jeg vil heller ha Rosenborg enn Chelsea.
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 20.12.2003 16:18    Post subject: Reply with quote

Har fått nok utlendinger i rbk nå jeg.. Saarinen, Boateng og Sibaya! yoyoyo hehe Razz
Back to top
View user's profile Send private message
Sondre
Senior

PostPosted: 20.12.2003 18:54    Post subject: Reply with quote

[knerten_10"]Har fått nok utlendinger i rbk nå jeg.. Saarinen, Boateng og Sibaya! yoyoyo hehe Razz || må kanskje få med at alle de ikke spiller i RBK lenger da? når spurte om dette mente jeg ikke at RBK på død og liv må få utenlandske spillere. Om vi hadde fått flere norske talenter, hadde jo det vært det beste. Det jeg mener er at det må tenkes litt mer utvikling, og langsiktig tenking. Dette er noe vi ikke får ved å kjøpe 30-åringer. Vi har noen flotte talenter i norge, i denne sammenhengen kan vi nevne Morten Gamst Pedersen, Daniel Braaten, Brede P.Hangeland, men de spillerne kan ikke måle seg med talenter som Rafael Van der Vaart, Wayne Rooney etcetc. Det kan være fordi de fleste norske lag (utenom RBK) har en spillestil som dreper talenter, og ødelegger for talenter.
Så som toavo sa: "Hva med en studietur til Sør-Amerika Ola ??", det hadde vært ypperlig! ... Det de fleste norske lag trenger er mer tekniske spillere, som de kan dyrke mens de er yngre. De tekniske spillerne finnes vel mest utenfor landets grenser ?
Erik87
Proff

PostPosted: 20.12.2003 21:42    Post subject: Reply with quote

håper bare att RBK forstår dette. Synes jo iallefall de kan prøve, ingenting å tape på det. økonomien går jo ikke til helsikke om man bruker 1 mill på et talent!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
toavo
Senior

PostPosted: 22.12.2003 12:14    Post subject: Reply with quote

Fornuftig økonomisk politikk skriver Joakleis.
men hva skal man med "penger i banken" hvis de ikke blir brukt fornuftig.

Jeg mener at man må strekke seg lengre for å få bedre spillere til Lerkendal en hva man har gjort tidligere. Overgangtaket må bort for at vi skal få bedre spillere.
I Norge er det få om noen spillere som kan forsterke RBK. Derfor må vi utenlands for å hente kvalitet og da spretter også prisen opp.
Jeg snakker ikke om å bruke millioner av Russiske olje penger ala Chelsea,men en mere fornuftig innvestering. Bruk 10 mil. på et stortalent,en driblesterk avslutter. Hva kan være galt med det??
Vi mangeler tekniske spillere, ikke bare RBK, men alle Norske lag.
Man Utd kjøpte nettopp en 16 år gammel stotalent og ingen kan vel si at Ferguson er uforsiktig med pengebruken.
Her må vi lære av de store klubbene. Man Utd er vel kansje en klubb som har like sterk kontroll på økonomien som vi har eller hva Joakleis Laughing
duttend
Proff

PostPosted: 22.12.2003 21:59    Post subject: Reply with quote

Jeg tror personlig at Rosenborg ville mistet mye av identiteten sin hvis de kjøpte inn for mange utlendinger. Vi kan selvfølgelig kjøpe et par utlendinger, men laget i hovedsak skal bestå av nordmenn(helst trøndere).
Vi må ikke gå bort fra spillestilen vår for å gjøre det enklere for utlendinger å tilpasse seg. Se bare på IFK Gøteborg. De slapp de fleste av de erfarne trenerne sine og la om spillestil. I fjor(og tidligere) var de i ferd med å kollapse(både økonomisk og sportslig), men er nå tilbake i toppen.

Rosenborg burde heller satse på ungdom og få unge spillere til å bli tilpasset til Rosenborg-stilen i stedet for å samarbeide med lokale klubber om dette, som de gjør nå. Det som er problemet for utlendinger og faktisk generelt for spillere som ikke har spilt lenge i Rosenborg, er at de ikke klarer å tilpasse seg. Da hadde det vel vært ideelt om vi hadde lært opp spillere fra liten alder til Rosenborg-stilen, i stedet for at de blir ødelagt av trenere som skriker etter dem hvis de prøver å drible av et par spillere.

Nå som kortsiktig løsning kan vi kjøpe et par unge utlendinger(eller nordmenn, hvis de er gode nok). Men hvis vi skal tenke langsiktig må vi investere i gode treningsfasiliteter og god trenerutdanning.
Dette er slett ikke umulig for en storklubb, bare se på Ajax, de har vært i toppen i LANG tid og de fleste av spillerne deres er fra deres eget ungdomslag(også en GOD del spillere som er blitt solgt).
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
toavo
Senior

PostPosted: 08.01.2004 16:07    Post subject: Reply with quote

Skal man bruke Ajax som mal, er jeg redd det må store politiske forandringer til i Norge.

Ajax og til dels PSV henter spillere/talenter helt ned i 8-10 års alderen fra hele Nederland.
Barna bor på inetrnat, trener og går på skole i klubbens regi`. Barna må være både skoleflinke og dyktige fotballspillere for å få bli.
Foreldrene betaler inn masse penger for at sine håpefulle skal få sjansen.

Jeg er redd at vårt politiske landskap sier et definitivt nei til slik behandling.
Jeg vet at foreldre i Norge reiser til England med sine barn for å trene sammen med Junior akedemiene til Liverpool og Everton i sommerferiene, men fra det til å opprette internat/fotball skoler er det et langt stykke.

Men, jeg er enig at man bør satse på trenerutdanning og en prestige hevning av undommstrenere. Alle som trener barn og unge bør ha et trener kurs. Kanjse også et B-kurs.

Hvorfor kan ikke RBK bli den første klubben i Norge som virkelig satser på å skolere trenere til de yngste spillerne. Opprett en ungdomsavdeling som tar hånd om spillere fra 10 års alderen fra hele Trøndelag. Sil ut de virkelig store talentene og skoler dem etter "RBK modellen". I løpet av noen få år vil det dukke opp ekstemt dyktige spillere som er veldig unge.
Rosenborg er ekte kjærlig
Junior

PostPosted: 09.01.2004 14:36    Post subject: Reply with quote

helt enig at Rosenborg burde bli den første klubben i norge som satser på unge talenter helt ned i 10 års alderen. Hva er galt med dette? De som "mislykkes" har fått god trening og god skole gang uansett.. altså noe positivt.. Hvis vi skal få frem spillere til å dominere i verdenstoppen er dette riktig vei å gå..
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
JellyFish
Veteran

PostPosted: 12.01.2004 17:14    Post subject: Reply with quote

Jeg mener faktisk at RBK ikke bør gå til utlandet etter spillere.
Da vil jeg heller støtte forslaget om å starte med ti-åringene.

Rosenborg er det eneste klubblaget i tippeligaen som består i dag av kun nordmenn og det mener jeg er meget sterkt. RBK bør fortsette med dette. Jeg har ikke noe imot utlendinger på noen måte men mener som sagt at RBK bør bevise Europa at ett lag bestående av norske stjerner kan gjøre det bra der ute. :D

Rosenborg bør bestå av nordmenn!
View user's profile Send private message
acab
Junior

PostPosted: 15.01.2004 01:45    Post subject: Reply with quote

Alt me måte.. E d ein spiller i Norge som e god nok for RBK å heil internasjonal klasse, kjøp han, eiller evt ta opp fra egen stall.. E d tallenter eiller gode utenlandske spillere som heil samme standar så bør d vurderes.. Men tyngden av stallen å troppen bør bestå av norske, ailler helst trøndere.. Very Happy
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb