| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 01.10.2010 12:35 Post subject: |
|
|
Ja, altså at Moldskred da også er foran sin medspiller. Som WB forklarer. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 01.10.2010 12:35 Post subject: |
|
|
I så fall har jeg altså ikke forstått offsideregelen. Er sikker på at jeg har sett 2 spillere på kontring spille ballen mellom hverandre for å finte ut keeper etter å ha passert forsvarslinjen, og trodde det var ett fett hvem som stod hvor på dette tidspunktet. Altså må man være uhyre forsiktig med å sentre etter å ha passert forsvarslinjen?
Link til denne regelen? |
|
| Back to top |
|
 |
krakra1 Proff
|
Posted: 01.10.2010 12:37 Post subject: |
|
|
| Klevolainen wrote: | | I så fall har jeg altså ikke forstått offsideregelen. Er sikker på at jeg har sett 2 spillere på kontring spille ballen mellom hverandre for å finte ut keeper etter å ha passert forsvarslinjen, og trodde det var ett fett hvem som stod hvor på dette tidspunktet. | Da kunne man jo hatt en spiller stående ved motstanderens mål, som man kunne sentret til på kontring så snart man var forbi forsvaret. |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
|
|
De kan spille ballen til hverandre så mye de vil, så lenge de passer på å bevege seg slik at pasningsmottager er bak pasningslegger i det pasningen slås. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
|
|
| hmmmmmmmmm ok hvis dere sier det så. Høres bare teit ut. Tror aldri jeg har sett det blitt dømt offside i sånne situasjoner før. Aldri opplevd på feks fifa heller. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 01.10.2010 12:49 Post subject: |
|
|
For å prøve å si det enkelt...
Når ballen har passert nest siste forsvarer så er det ballen som bestemmer offsidelinja.
Det vil da si at det aldri er offside når ballen spilles bakover på banen, eller når spilleren det spilles mot er bak ballen.
Spilleren som avleverer ballen har forsåvidt ikke noe med saken å gjøre, men det er jo kanskje sjelden en er foran han og bak ballen...
EDIT: Og når det gjelder den aktuelle situasjonen så vil jeg si at det er Dorsin som burde ha sørget for å unngå offside der. Moldskred gjør ett godt løp. Dorsin skulle spilt tidligere eller avsluttet selv.
Last edited by trondh on 01.10.2010 12:53; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Flaav Veteran
Joined: 27 Jul 2008 Posts: 1569 Location: Med utsikt til Lerka
|
Posted: 01.10.2010 12:53 Post subject: |
|
|
| Wikipedia wrote: | Tie-breaking criteria
If two or more teams are equal on points on completion of the group matches, the following criteria will be applied to determine the rankings:[3]
1. higher number of points obtained in the group matches played among the teams in question;
2. superior goal difference from the group matches played among the teams in question;
3. higher number of goals scored away from home in the group matches played among the teams in question;
4. superior goal difference from all group matches played;
5. higher number of goals scored;
6. higher number of coefficient points accumulated by the club in question, as well as its association, over the previous five seasons.
|
Last edited by Flaav on 01.10.2010 12:54; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 01.10.2010 12:58 Post subject: |
|
|
Klevo, jeg trodde inntil jeg var 21-22 at "dødlinjen" var "dørlinjen", så ikke ta det for tungt Det gikk inn i kategorien opplagt feilaktige inntrykk som man aldri tenker noe over. Stum d, osv  _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
knttn Proff
|
Posted: 01.10.2010 13:06 Post subject: |
|
|
| Synes Morten såg ut som en helt anna spiller fra starten i går. Virka ikke like forknytt og spilte med mye lavere skuldre enn jeg har sett tidligere. Krysser fingrene for at det er nå det snur for han! |
|
| Back to top |
|
 |
fsnass Proff
|
Posted: 01.10.2010 13:43 Post subject: |
|
|
| Modskred var positiv å går ja, det skal han ha. Får håpe han fortsetter den trenden og storspiller de siste kampene! |
|
| Back to top |
|
 |
SteinarG Rutinert
|
Posted: 01.10.2010 14:05 Post subject: |
|
|
| krakra1 wrote: | | Klevolainen wrote: | | I så fall har jeg altså ikke forstått offsideregelen. Er sikker på at jeg har sett 2 spillere på kontring spille ballen mellom hverandre for å finte ut keeper etter å ha passert forsvarslinjen, og trodde det var ett fett hvem som stod hvor på dette tidspunktet. | Da kunne man jo hatt en spiller stående ved motstanderens mål, som man kunne sentret til på kontring så snart man var forbi forsvaret. |
nei.. for da ville man kommet fra offside. Men jeg støtter i utgangspunktet Klevo, jeg har iallefall altid trudd det var slik jeg også, mener å ha lest det tidligere. At det må være en motspiller mellom pasningslegger og mottaker når pasningen slås, eller noe liknende... Mulig det bare er endret? Men jeg kunne ikke finne noe om det når jeg leste om offsideregelen i går kveld iallefall. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 01.10.2010 14:51 Post subject: |
|
|
| BjarneS wrote: | | Seriøst? Godset? Jeg mener du undervurderer Aris, dette var et solid lag i europeisk middelklasse, med et solid forsvar og gode individualister. Godset ville tapt 4-0, selv hjemme. |
Tja, mulig jeg undervurderer de litt, men jeg syns ikke de var spesielt gode. Har vanskeligheter med å skjønne at disse vant 1-0 mot Atletico. Men ryktene sier at de er et helt annet lag hjemme enn borte, så det må vel ligge noe der. |
|
| Back to top |
|
 |
fjellgeit Rutinert
|
Posted: 01.10.2010 14:56 Post subject: |
|
|
hvis det kun er en forsvarende spiller igjen mellom ball og mål(oftest keeper), er ballen offsidelinjen og spillere må forholde seg til den. Er du fremfor blir det vinket, er du bak er det greit. Innlegg fra dødlinja kan ikke bli offside, med andre ord. så lenge ballen sentres bakover eller rett til side, og medspiller befinner seg bak ball vinkes det ikke. fremfor - som i moldskreds tilfelle - skal det vinkes.
Kan også slenge med enda en (ukjent?) offsideregel - det er ikke offside på 5-meter! Med andre ord - keepere - tren 5-meter!
Hilsen dommern! |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 01.10.2010 15:07 Post subject: |
|
|
Regelen er klar slik jeg har lært den. Er det spiller som motar ballen foran ballen i det pasningen går i en alene mot keeper-situasjon, er det offside. Spillere i en situasjon kan spille ballen seg imellom så mye de vil, så lenge pasningslegger er foran -mottager i det pasningen slås.
Moldskred skulle altså vært avblåst for offside.
Kan egentlig ikke helt skjønne hvorfor det er så mye forvirring rundt dette, dersom offside ikke gjelder når to spillere er alene mot keeper, faller jo en del av poenget bort..
EDIT: Så vidt jeg vet er de eneste unntakene på offsideregelen på innkast, utspill, og dersom mottager er på egen banehalvdel i det pasningen slås. I alle andre situasjoner gjelder regelen, som sier at dersom en spiller har kun èn eller færre motspillere (som regel keeper) mellom seg og målet i det pasningen går, skal det vinkes offside. _________________ Influencer™
Last edited by Zorac on 01.10.2010 15:15; edited 2 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 01.10.2010 15:10 Post subject: |
|
|
Det er vist heller ikke offside hvis ingen motspillere er på egen halvdel. Dermed kan man stå igjen ved motstanders keeper, så lenge hele motstanderlaget flytter opp på din halvdel.
5-metersregelen burde jo være rimelig kjent etter VM. Jabulani føyk jo opp i bakrom titt og ofte fra 5-meter. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 01.10.2010 15:21 Post subject: |
|
|
| knækk wrote: | Det er vist heller ikke offside hvis ingen motspillere er på egen halvdel. Dermed kan man stå igjen ved motstanders keeper, så lenge hele motstanderlaget flytter opp på din halvdel.
. |
Nei, det er feil. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 01.10.2010 15:23 Post subject: |
|
|
Godt mulig. Tok det fra wiki:
| Quote: |
En spiller er ikke i offsideposisjon dersom:
• han er på egen banehalvdel eller
• han er på linje med nest siste motstander eller
• han er på linje med de to siste motspillerne eller
• han motar ballen fra innkast, målspark eller hjørnespark eller
• han er på motstanderens banehalvdel og ingen motspillere er der. |
|
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 01.10.2010 15:25 Post subject: |
|
|
| Men da står man i så fall ikke igjen ved motstanderens keeper. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 01.10.2010 15:29 Post subject: |
|
|
| Nei, ikke hvis keeper regnes med. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
|
| Back to top |
|
 |
SteinarG Rutinert
|
Posted: 01.10.2010 16:23 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: | Regelen er klar slik jeg har lært den. Er det spiller som motar ballen foran ballen i det pasningen går i en alene mot keeper-situasjon, er det offside. Spillere i en situasjon kan spille ballen seg imellom så mye de vil, så lenge pasningslegger er foran -mottager i det pasningen slås.
Moldskred skulle altså vært avblåst for offside.
Kan egentlig ikke helt skjønne hvorfor det er så mye forvirring rundt dette, dersom offside ikke gjelder når to spillere er alene mot keeper, faller jo en del av poenget bort..
EDIT: Så vidt jeg vet er de eneste unntakene på offsideregelen på innkast, utspill, og dersom mottager er på egen banehalvdel i det pasningen slås. I alle andre situasjoner gjelder regelen, som sier at dersom en spiller har kun èn eller færre motspillere (som regel keeper) mellom seg og målet i det pasningen går, skal det vinkes offside. |
Joda, regelen er vel klar, og det var vel korrekt at det skulle være offside situasjonen med Moldskred.
Men ser ikke helt hvorfor en del av poenget med offside faller vekk dersom offside ikke skulle gjelde når to spillere er alene med keeper. Poenget med offside er vel å unngå at spillere står oppe med motstanderens keeper og "fisker". Dersom to spillere begge klarer lure offsidefellen til motstanderne, så ser jeg ingenting galt i at de da skulle kunne dra videre nytte av sitt tempo, gjennom å kunne slå til den andre medspilleren som da er forran seg. De har trossalt begge da "fortjent" å være i den situasjonen de da er i. Det er ikke da snakk om å ligge igjen oppe å "fiske". Da er det snakk om udugelig forsvarsspill.
Noe som forsåvidt også gjelder situasjonen igår... Forsvaret er trege og henger ikke med, mens moldskred og dorsin begge er kommet seg forran forsvaret. For å si det litt flåsete: Ser ikke helt hvorfor Moldskred burde straffes for å være raskt frampå i den situasjonen. Reglene er slik, og det skal derfor dømmes. Men jeg ser ikke helt hvorfor regelen er slik. |
|
| Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 01.10.2010 18:56 Post subject: |
|
|
For en offside-diskusjon.
Utgangspunktet for offside-regelen var at alle foran ballen stod i offside, som i rugby. Etter hvert har offside-regelen blitt snillere og snillere, og nå krever man kun to motspillere mellom medspillerne og dødlinjen for at en spiller ikke skal være i offside. |
|
| Back to top |
|
 |
fjellgeit Rutinert
|
Posted: 02.10.2010 14:06 Post subject: |
|
|
| @steinarG med en slik regel vil fisking være mulig. Gitt at en spiller kommer seg forbi forsvarslinja, ville det vært fritt å pole ballen opp til en fiskende spiller ved 16meterstreken. Dette vil da gi en (offside)fordel på mange meter. Jeg syns offsideregelen er akkurat slik den bør være. |
|
| Back to top |
|
 |
|