English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nils Arne Eggen
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 84, 85, 86 ... 258, 259, 260  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Petrucci
Junior

PostPosted: 12.09.2010 15:38    Post subject: Reply with quote

RÃ¥nny wrote:
Dag Riisnæs – ansvarlig for trenerutdanning i NFF – mener Nils Arne Eggen svekker Rosenborgs muligheter i Europa.

http://www.nettavisen.no/...81944.ece.

Synspunkter?

Med utgangspunkt i første omgang, som jo var hvor vi tapte kampen..
En gylden regel i defensiv organisering (uansett om man spiller sone eller markeringsorientert fotball) er at løp i lengderettning alltid skal tas ut. Dette var et stort problem i midtbaneleddet. Den eneste som kan få godkjent her er Markus Henriksen. Demidov (var også svært dårlig til å posisjonere seg) og Skjelbred gjorde store feil her. Ofte så fulgte de ikke løpene ellers var de på etterskudd.Hele laget var også i store deler på etterskudd i press (Dorsin var faktisk et hederlig unntak)
Ciljan hadde store problem i den defensive jobbingen med nettopp å ta ut løp i lengderettning (dette har aldri vært hans styrke. Vi så det også mot start hvor han noen ganger bare løp inn i egen seksten uten at det var behov for det, og uten å tenke på at Start faktisk fylte på med folk og flere ganger fikk stå rett utafor seksten å skyte)

Målet til København kom som en konsekvens av at nettopp Ciljan ikke fulgte innløpet (markeringssvikt) til Ottesen. Nå er ikke Ciljan kjent for å være en utpreget hodespiller, så man kan si at det var feil at Ciljan skulle ta ut Ottesen, men uansett, hvis Ciljan hadde fulgt løpet, så hadde ikke Ottesen fått stå upresset å nikke inn målet) Rollefordelingen var i det hele et problem.. Hvem skulle gå i press og hvem skulle ta ut løp. DETTE! førte til store rom og ga København altfor god tid. For Iversen jobber, også defensivt, selv om det i denne kampen gikk sent, som det gjorde for størsteparten av laget.

Jeg er ingen "Eggen-fundamentalist" eller hva man skal kalle det. Men det å si at Eggen sin spillestil ikke holder mål internasjonelt, er bak mål.
Jeg vil strekke det så langt som å si at vi ikke angrep nok. Med dette mener jeg at det var så og si stillstand da vi tok ballen. Det ble ikke løpt raskt nok og ikke godt nok framover (med unntak, da ble det også farlig/halv-). De gangene (generelt) det var antydning til helhjertet angrepspill, så var presisjonen og valgene som ble gjort så dårlig at vi pådro oss livsfarlige overganger i mot, og ofte var den defensive disiplinen (løpene hjemover) da så dårlig, at København fikk store målsjanser.
Da fikk vi se den største forskjellen mellom Rosenborg og København
i denne kampen. De var hurtige og presise i angrep.
Back to top
View user's profile Send private message
longines
Veteran

PostPosted: 12.09.2010 16:24    Post subject: Reply with quote

Den troverdigheten som Dag Riisnæs eventuelt måtte ha, forsvant hvertfall her:

Quote:
- Men Rosenborg ble slått ut av Qarabagh med Hamréns 4-2-3-1 i fjor, og klarte nesten ikke å skape sjanser mot laget fra Aserbajdsjan (tapte 0-1 sammenlagt)?

- Jeg tror faktisk det den gangen var snakk om et arbeidsuhell eller undervurdering, selv om det er vanskelig å spekulere i.

Eggen fikk forøvrig den samme kritikken før den forrige storhetstiden i Europa. Hadde Eggen hørt på NFF folk som Dag Riisnæs på den tida, ville vi antagelig vært som alle andre norske lag ute i Europa.
Back to top
nidaros997
Veteran

PostPosted: 12.09.2010 16:45    Post subject: Reply with quote

Ja, og det var ikke Eggen som strammet opp det defensive slik at RBK etter hvert gorde det godt nok på bortebane til å vinne over to kamper. Dt var BH.

DR sier jo at det er spekulativt angående Q i fjor, men han har jo helt rett i at det lå en giga undervurdering bak det resultatet, i begge kampene. Rosenborg gjorde ikke leksa si, sendte spillerne ut i ferie selv etter 0-0 hjemme, og trodde de var for gode til å bli slått ut mot et ukjent lag.

Ser ikke at DR tar feil i noe av det han sier. Han kunne derimot lagt til at kanskje ble RBK kjørt for hardt inn mot de avgjørende kvalikkampene. Laget var jo kjørt etter 30 minutter på Lerkendal og lot FCK ta over initativet selv på hjemmebane.

Jeg er en stor fan av Eggen, men er ikke blind for at mye kunne vært gjort bedre rundt de siste play-off kampene mot FCK.
Back to top
Kalkunen
Senior

PostPosted: 12.09.2010 17:15    Post subject: Reply with quote

Synes Risnes har mange gode betraktninger når det gjelder RBK. Vi ser alle at det er alt for store avstander i lagdelene. Når alle springer fremover har vi gang på gang sett upresise pasinger som er blitt snappet opp av motstanderne. De har rene Autostradaen mot RBKs målSmile

Tror mange av Risnes tanker er viktige og RBK har blitt bedre med litt mindre jag fremover på banen. Det er lov å vær litt smart også!
longines
Veteran

PostPosted: 12.09.2010 17:56    Post subject: Reply with quote

nidaros997 wrote:
men han har jo helt rett i at det lå en giga undervurdering bak det resultatet, i begge kampene.

Hva vet du om det? Det blir bare spekulasjon fra din side. Om de så skulle ha undervurdert de i den første kampen, så skulle man tro at de forsto alvoret etter 0-0 på Lerkendal. Jeg tror ikke det har noe med undervurdering å gjøre, men at laget ikke var godt nok offensivt til å gi motstanderen problemer.

Ang FCK kampen, så er det ikke sånn at jeg mener at NAE ikke gjorde noen feil der. Jeg mener han gjorde et par feil som kan ha vært avgjørende. Hele trekket med å flytte opp Demidov som DM og Wangberg inn som midtstopper var temmelig mislykket. Og det tror jeg NAE er enig i selv. Den offensive stilen som NAE står for derimot, har jeg tro på både nasjonalt og internasjonalt. Jeg tror det lønner seg over tid, da det er langt mer utviklende å spille sånn. Hamrens defensive stil mener jeg har begrensinger utviklingsmessig.
Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 13.09.2010 10:13    Post subject: Reply with quote

Adressa.no wrote:
Nils Arne Eggen vil ikke bruke mye energi på forsvarsspillet frem mot Leverkusen-kampen

http://fotball.adressa.no...179772.ece
Stano_11
Veteran

PostPosted: 13.09.2010 10:27    Post subject: Reply with quote

Frykter raskt at det kan bli slagt og 5-0 pga den forbaska naiviteten til Eggen.
Back to top
Krokodil Dundee
Veteran

PostPosted: 13.09.2010 11:49    Post subject: Reply with quote

Det er hasardiøst å peise på med "alle mann i angrep" på bortebane mot (i utgangspunktet) et mye bedre lag.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 13.09.2010 12:29    Post subject: Reply with quote

Tipper det er mange av feigingene her inne som jublet temmelig høyt da vi slo lag som Dortmund, Milan og Göteborg borte med denne "crazy" angrepsfotballen.

At vi i det hele tatt tar DR alvorlig (en mann uten ambisjoner som ikke torde flytte fra Kongsvinger før det var for sent) er utrolig.
Back to top
Solo
Veteran

PostPosted: 13.09.2010 12:51    Post subject: Reply with quote

Fotballen har utviklet seg siden 90 tallet.
1998, 1999, 2000, 2001,
2002, 2003, 2004, 2006,
2009 og 2010.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 13.09.2010 12:54    Post subject: Reply with quote

Går i bølger det der. Barca er vel det fremste beviset på at offensiv fotball fremdeles er det beste. Kun feiginger med defensive gener som instinktivt tror at forsvar er det beste fordi man da ikke tar ukontrollert risiko. Oppsiden vil alltid være langt større når man tar risiko fremfor å minimere den og vår eneste mulighet til å konkurrere mot lag med 10 - 100 ganger mer ressurser enn oss. Gjennomsnittsfotball a'la Hamrèn vil aldri gjøre oss til noe annet enn middelmådigheter.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 13.09.2010 13:01    Post subject: Reply with quote

Jeg kjenner jeg begynner å bli litt lei av å høre om at fotballen har utviklet seg. Ikke spesielt mynta mot deg solo, det var bare du som nevnte det nå Smile

Klart fotballen har utviklet seg, men det er ikke slik at den har utviklet seg slik at man ikke kan spille offensiv fotball lenger. Offensiv kontra defensiv fotball blir så overdramatisert føler jeg.

Uavhengig om et lag satser på defensiv fotball eller offensiv fotball så er man avhengig av flere ting for å lykkes. Gode nok spillere, god nok trener, riktige spillertyper, etc.

Klart man kan spille god angrepsfotball i 2010, akkurat som man kunne i 2005, 2000, 1995, 1990 etc.
Back to top
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 13.09.2010 13:15    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Jeg kjenner jeg begynner å bli litt lei av å høre om at fotballen har utviklet seg.

Stackars Nostalgibrigaden.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 13.09.2010 13:26    Post subject: Reply with quote

Denne offensive Gung-Ho-fotballen tok oss i det minste til gruppespillet i Europa Ligaen. I fjor røk vi for Q med gørrkjedelig fotball. Fremgang med offensiv fotball eller bitre tap for dårlige fotballag mens vi ser maling tørke? Jeg vet hva jeg foretrekker...
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 13.09.2010 13:28    Post subject: Reply with quote

Peter Storey wrote:
1972 Miami Dolphins wrote:
Jeg kjenner jeg begynner å bli litt lei av å høre om at fotballen har utviklet seg.

Stackars Nostalgibrigaden.

Du er ikke det minste interessert i Rosenborg, hold deg til "Hvor er de nå"-tråden.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 13.09.2010 13:48    Post subject: Reply with quote

Solo wrote:
Fotballen har utviklet seg siden 90 tallet.

Utdyp denne, please.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 13.09.2010 14:00    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:
Denne offensive Gung-Ho-fotballen tok oss i det minste til gruppespillet i Europa Ligaen. I fjor røk vi for Q med gørrkjedelig fotball. Fremgang med offensiv fotball eller bitre tap for dårlige fotballag mens vi ser maling tørke? Jeg vet hva jeg foretrekker...

Kontrollerad offensiv är nyckelordet för succé i dagens fotboll. Bra exempel United, Chelsea och Nya Sverige.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 13.09.2010 14:03    Post subject: Reply with quote

2 av 4 Semifinale lag i CL ifjor spilte svært offensiv fotball og har styrkene sine fremover på banen. Når det er sagt så er det jo heller ikke slik at Bayern München og ikke minst Barcelona er dårlig i forsvar sistnevnte kan en legge frem gode argumenter for har verdens beste forsvar.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 13.09.2010 14:09    Post subject: Reply with quote

Peter Storey wrote:
Kontrollerad offensiv är nyckelordet för succé i dagens fotboll. Bra exempel United, Chelsea och Nya Sverige.

Jeg merker meg at CL-finalen besto av verken man u eller chelsea og av to lag som var opptatte av å komme raskest mulig fremover på banen. Året før ble man u utklasset av et annet lag som var veldig opptatte av å komme raskt i angrep; Barcelona. I VM utklasset Tyskland både England og Argentina; begge lag opptatte av å spille "kontrollert" fremover. Spania var ikke spesielt gjennombruddshissige, men hadde et spillermateriell overlegent alle andre.

Sverige har fått en utløsning etter lang, lang tid med Lagerbäck; det er naturlig og Hamrèn er en dyktig motivator. Men å tro at resultatene når det gjelder blir stort bedre med Hamrèn enn de har vært tidligere er veldig naivt, om enn litt søtt. Sverige kommer maksimalt første utslagsrunde også i neste mesterskap.
Back to top
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 13.09.2010 14:10    Post subject: Reply with quote

Bayern München hade skittur mot United ifjol.
Back to top
Barney
Veteran

PostPosted: 13.09.2010 14:14    Post subject: Reply with quote

Ok... Er det comebacket ditt? Og man u har aldri flaks eller? Hadde Barca flaks som utklasset man u året tidligere? Håpløs diskusjon.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 13.09.2010 14:17    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:

Vi kunne røket mot Linfield med Gung-Ho i år, AIK-kampene var årets høydepunkt, før vi særdeles fortjent røk ut mot FCK selv om resultatet var flatterende.

Q var kjedelig, dårlig og alt det der, men i 08 slo vi samme type lag som i høst på vår vei inn i EL.

Jeg foretrekker faktisk kamper med større ro og kontroll enn hva tilfellet er i dag. Jeg kjedet meg ikke spesielt mindre i går enn jeg gjorde i flere av vårkampene. Det er ikke så morsomt å se at vi så vidt klarer å unngå tap egentlig.

Framgang med kontrollert spill i begge ender er bedre enn sjanseorgier som i førsteomgangen mot FCK. Selv om det siste kanskje er "mer underholdende".

Dess flere kamper Eggen leder laget, dess mer føler jeg at jeg ville sett hva Hamrén kunne utrettet med mer tid på seg. Vel så var ikke underholdningsverdien den største i en håndfull kamper i vår, men med samme utvikling utover i sesongen i år som i fjor tror jeg vi hadde oppnådd mer med Hamrén enn hva vi har gjort under Eggen siden juni.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
abjoern
Veteran

PostPosted: 13.09.2010 14:19    Post subject: Reply with quote

Peter Storey wrote:

Peter Storey, du argumenterer aldri. Du kommer kun med påstander, og det er ganske irriterende. Det blir så forutsigbart at jeg ikke trenger å lese innleggene dine for å vite hva du skal skrive. Alt jeg trenger er konteksten, så gir resten seg selv. Vær så snill, prøv å varier litt.

Det er ikke, og det har aldri vært, én nøkkel til suksess. Jeg tror i stor grad at det er viktigere at man har en nisje enn nøyaktig hva denne nisjen er, for å si det banalt. De aller beste lagene kan i større grad basere seg på pragmatisme, siden de har de beste spillerne, og dermed kan variere spilloppleggene uten at de mister konkurransefordelen. Mindre klubber og nasjoner må bli ekstremt gode på det de er gode på, for å ha noe å si når de møter bedre lag. Akkurat som Drillo og Eggen har klart, på forskjellige måter.

Sverige har et veldig godt lag i erme, og det blir spennende å se hva de får til mot bedre motstand. Kvalikgruppa er jo latterlig enkel. Ligger an til beste toer og direkte kval. Uansett føler jeg at Nya Sverige eller treneren deres ikke er relevant nok til å bli nevnt i alle diskusjoner som har med Rosenborg å gjøre.

Last edited by abjoern on 13.09.2010 14:21; edited 1 time in total
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 13.09.2010 14:20    Post subject: Reply with quote

Dette måtte selvsagt ende i en "Hamren VS Eggen" igjen.
Back to top
nin
Rutinert

PostPosted: 13.09.2010 14:24    Post subject: Reply with quote

BjarneS wrote:

Jeg merker meg at CL-finalen besto av verken man u eller chelsea og av to lag som var opptatte av å komme raskest mulig fremover på banen.

Da burde du og merke deg at det var to lag med ekstrem fokus på balanse i laget og defensiv jobbing. Begge disse stilte med to balansespillere på midtbanen for å aldri havne i undertallssituasjoner på midten. Noe som vel er den mest vidtrekkende endringen i det som kalles "moderne fotball", og det som i stor grad har tatt knekken på 4-4-2 og den gamle diamanten.

Inter var superdefensive gjennom hele CL runden, og foretrakk langt på vei å ikke ha ballen framfor å miste den i ubalanse. Veldig likt en viss norsk trener, men veldig ulikt en annen.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 84, 85, 86 ... 258, 259, 260  Next
Page 85 of 260

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb