English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Årsmøte i RBK 2011
Goto page 1, 2, 3 ... 12, 13, 14  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 12.07.2010 21:47    Post subject: Ã…rsmøte i RBK 2011 Reply with quote

Styre:

Formann: Terje Svendsen (ikke på valg)
Nestleder: Morten Loktu

Bård Benum (ikke på valg)
Bente Malmo (ikke på valg)
Marit Breivik
Thorbjørn Aass

Varamedlem: Christer Basma

Valgkomité:

Leder: Ole Erik Fremo

Ellen Wøhni (ikke på valg)
Eileen Brandsegg
Vegard Heggem (ikke på valg)
Bjørn Lyngen

Varamedlem: Knut Efskin

Kontrollkomité:

Leder: Inge Five (ikke på valg)

Ragnar Haugan
Merethe Storødegård (ikke på valg)

Varamedlem: Steinar Leirvik
Varamedlem: Marie Louise Nancke

Loktu-portrett i Ukeadressa på lørdag:

Under årsmøtet i 2008 var mange klare til å skifte ut Terje Svendsen i RBK. Morten ble foreslått som styreleder, men svarte at det ikke var aktuelt.

- Jeg kjente ikke klubben godt nok, og jeg mener det er feil å hente en styreleder uten erfaring fra klubben. Nå har jeg vært med i to år og jeg synes det er spennende å bidra. Jeg trives veldig godt med den rollen jeg har i dag.

- Har du en ambisjon om å bli styreleder i RBK?

- Nei, det har jeg ikke akkurat nå. Min ambisjon er at klubben skal få gjenoppleve storhetstiden med seriegull og spill i Europa hver høst. Akkurat nå fungerer styret som et lag etter go'fot-teorien til Nils Arne Eggen, og det er som kjent et bra utgangspunkt for suksess. Men jeg er åpen for å bli styreleder en gang i fremtiden dersom klubbens medlemmer ønsker det.

Loktu har fått kritikk for å være lite synlig i Rosenborg-miljøet etter at han ble valgt inn i styret. Det er han litt enig i.

- Jeg har en travel jobb som tar mye tid, men jeg prøver å delta på så mange kamper og andre arrangementer som jeg har mulighet til. Samtidig er det ikke min rolle å uttale meg om Rosenborg i mediene, selv om jeg av og til har lyst til å mene noe. Jeg sitter i et styre, og det er styrelederen som uttaler seg.

- Hva kan du bidra med?

- Jeg har kunnskap om ledelse og strategi, og det kommer godt med når det skal legges langsiktige planer for klubben. I tillegg er jeg glad i Rosenborg, og har et stort ønske om at spill i Europa skal bli regelen, og ikke unntaket for klubben.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Halvorsen87
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 17:41    Post subject: Reply with quote

Går det ann å få sportslig leder sparket gjennom årsmøtene, eller i det minste pushe på som faen for å få det gjort? Hoftun har holdt RBH-standard, og det er ikke godt nok i Rosenborg Ballklubb!
View user's profile Send private message
v_olden
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 17:50    Post subject: Reply with quote

Send det inn som sak til årsmøtet du.

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
Halvorsen87
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 18:13    Post subject: Reply with quote

Er ikke medlem. Tenkte dere kunne gjøre det.
Kjetil Rekdal
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 18:31    Post subject: Reply with quote

Da går det an å melde seg inn da.
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 18:48    Post subject: Reply with quote

Halvorsen87 wrote:
Er ikke medlem. Tenkte dere kunne gjøre det.

Hvis jeg får 50.000,- NOK så skal jeg gjøre det. Billigere for deg å melde deg inn selv og gjøre det.

(Forslaget ditt er latterlig, Halvorsen)

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 22:15    Post subject: Reply with quote

Halvorsen87 wrote:
Går det ann å få sportslig leder sparket gjennom årsmøtene, eller i det minste pushe på som faen for å få det gjort? Hoftun har holdt RBH-standard, og det er ikke godt nok i Rosenborg Ballklubb!

Nei, man kan selvsagt ikke fremme et forslag som berører personalforhold på denne måten. Årsmøtet har verken kompetanse eller mandat til å fatte et slikt vedtak. Ethvert vedtak i den retning vil være ugyldig.

Medlemmene velger et styre. Styret ansetter og sparker sportslig leder. Du står selvsagt fritt til å benke inn et styre med folk som vil kvitte seg med Hoftun, men oddsen for at du vil lykkes er ikke spesielt god.
Back to top
Halvorsen87
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 03:31    Post subject: Reply with quote

This Is 50 wrote:
Da går det an å melde seg inn da.

Ikke i mitt tilfelle nei. Eller, kan melde meg inn, men får ikke dratt på møtene, og hva er da vitsen?
Ballahl
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 03:48    Post subject: Reply with quote

Du sponser klubben, er ikke det grunn god nok så vet jeg ikke..

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Konesseur
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 08:53    Post subject: Reply with quote

Eru wrote:
Årsmøtet har verken kompetanse eller mandat til å fatte et slikt vedtak.

Skulle årsmøtet ha mindre kompetanse enn Svendsen og co? Den var jammen god. Liker folk med humor.

Når det gjelder mandat har årsmøtet mandat til å fatte alle vedtak styret kan gjøre og mer til. Og styret kan ikke overstyre vedtak fattet av årsmøtet. Årsmøtet er faktisk klubbens øverste organ.

Når det gjelder sparking av ansatte har vi arbeidsmiljølov i Norge som verner ansatte, så hverken årsmøtet eller styret kan sparke ansatte dersom de finner det for godt.
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 09:00    Post subject: Reply with quote

Men årsmøtet kan vel vedta en såpass sterk mistillit mot (i dette tilfellet) sportssjefen, at det i praksis blir umulig for vedkommende å fortsette i stillingen?
Konesseur
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 09:03    Post subject: Reply with quote

Dersom man skal avskjedige ansatte må grunnlag for avskjedigelse være til stede. I store trekk så lenge den ansatte skjøtter sin jobb og klubben ikke har veldig store økonomiske problemer sitter den ansatte trygt i stolen.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 10:07    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:

Skulle årsmøtet ha mindre kompetanse enn Svendsen og co? Den var jammen god. Liker folk med humor.

Jeg anbefaler deg å gå til anskaffelse av en ordbok.

Quote:
kompetanse [-ta´ngse] en fr.

* rett og myndighet til å foreta en viss handling el. avgjøre en viss sak
* skikkethet, berettigelse
* dyktighet, brukbarhet

I organisasjonslivet er det den første betydningen av ordet "kompetanse" man mener, når man snakker om et årsmøtes kompetanse. Forøvrig finnes det vel trolig mer kompetanse (som i dyktighet, brukbarhet) og erfraring fra næringsliv, organisasjonsliv og idrett i styret enn på hele dette forumet.

Quote:
Når det gjelder mandat har årsmøtet mandat til å fatte alle vedtak styret kan gjøre og mer til. Og styret kan ikke overstyre vedtak fattet av årsmøtet. Årsmøtet er faktisk klubbens øverste organ.

Igjen tar du feil. Årsmøtet i RBK velger styret i RBK. Styret i RBK er generalforsamling i Rosenborg Sport AS hvor administrasjonen er ansatt (spillerne er ansatt i klubben). Generalforsamlingen i Rosenborg Sport AS utpeker et styre (tradisjonelt har dette vært samme styre som ble valgt av årsmøtets ballklub).

Styret i Rosenborg Sport AS håndterer ansettelser i administrasjon og sport. Årsmøtet i RBK har absolutt ingenting det skal ha sagt i slike saker.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 10:26    Post subject: Reply with quote

Eru wrote:
Forøvrig finnes det vel trolig mer kompetanse (som i dyktighet, brukbarhet) og erfraring fra næringsliv, organisasjonsliv og idrett i styret enn på hele dette forumet.

Akkurat kompetansen til dette forumet er jeg ikke sikker på, men den skal ikke undervurderes. Jeg snakker om årsmøtets kompetanse. Per definisjon hvis hele styret + en person til er tilstede ved årsmøtet har årsmøtet mer kompetanse enn styret.

Quote:

I følge NIFs lov er klar på at årsmøtet er idrettsslagets høyeste organ og kun lovverk begrenser mandatet. Ingen organer i klubben har mandater årsmøtet ikke har. Til tross for at enkelte ikke helt liker dette faktum og prøver å trikse og fikse med selskaper osv. er loven helt klar og almengyldig på dette området.

Ikke verdt å krangle på dette. Her har jeg stålkontroll, selv uten ordbok.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 12:07    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:

Ikke verdt å krangle på dette. Her har jeg stålkontroll, selv uten ordbok.

Ditt problem er bare at du tar feil. Stålkontroll eller ei. Årsmøtet har ikke full råderett over selskap som eies av klubben. Årsmøtet i RBK kan ikke instruere styret i Rosenborg Sport AS.

Vi er heldige i Rosenborg som har samme styre i begge selskapene og som eier AS'et selv. Da er det verre med Viking, hvor årsmøtet i klubben kun har noe de skal ha sagt om breddefotballen, mens ASA-styret (samme styreleder, men ellers ulike styrer) bestemmer toppfotballen.

Sist årsmøte ble det forøvrig vurdert av jurister hvorvidt årsmøtet hadde kompetanse (se over) til å pålegge styret å forsøke å få ansatt NAE. Det ble bedømt dithen at det hadde årsmøtet ikke.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 12:18    Post subject: Reply with quote

Rosenborgs Ballklubs styremedlemmer i Rosenborg Sport AS representerer ikke seg selv men ballkluben. Årsmøtet kan instruere ballklubens representanter.

Hvordan tror du egentlig det skulle gått om statens representanter i for eksempel Statoil ikke har kunnet blitt instruert, men handlet på egne vegne?
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 12:32    Post subject: Reply with quote

Konesseur wrote:
Rosenborgs Ballklubs styremedlemmer i Rosenborg Sport AS representerer ikke seg selv men ballkluben. Årsmøtet kan instruere ballklubens representanter.

Voldsomt forenklet. Styret i RBK står fritt til å plukke et helt annet styre til Rosenborg Sport AS enn det som er valgt av årsmøtet (riktignok kan årsmøtet i dette tilfellet legge begrensninger på sitt styre, men det har ikke vært gjort i RBK. Innstillingen fra medlemsutvalget er at dette skal festes i Rosenborgs lover ved en evt. endring i konsernstrukturen).

Som sagt: Det har vært vurdert tidligere. RBK sitt årsmøte kan ikke fatte vedtak om ansettelser
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 12:40    Post subject: Reply with quote

Årsmøtet kan bestemme at styret i Rosenborg Sport skal bestå av den og den og den personen. Videre kan årsmøtet instruere at ballklubens representanter skal gjøre ditt og datt i Rosenborg sports styre uavhengig av hvem ballklubens representanter er.

Hverken noen diffuse jurister eller noen andre har noe de skal ha sagt. (selv om det er en liten gutteklubb rundt Brakka som liker å prøve å redusere årsmøtets makt).
Back to top
Harald
Forumsjef

PostPosted: 10.08.2010 17:31    Post subject: Reply with quote

Halvorsen87 wrote:

Ikke i mitt tilfelle nei. Eller, kan melde meg inn, men får ikke dratt på møtene, og hva er da vitsen?

At støtte klubben? Jeg er da medlem jeg også, selv om jeg heller ikke får dratt på årsmøter.

Medlem nr. 2477
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
Halvorsen87
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 20:52    Post subject: Reply with quote

Tror klubben klarer seg godt uten mine penger, som jeg forresten ikke har allverden av til å begynne med. Kanskje når jeg blir like gammel og grå som deg Tommel'n opp!
Harald
Forumsjef

PostPosted: 10.08.2010 22:00    Post subject: Reply with quote

Æh? Jeg er "fattig" studerende, men jeg klarer og finde de 400 kronene som det årlige medlemsskab koster. Det handler vel om prioriteringer...

Medlem nr. 2477
Back to top
Halvorsen87
Veteran

PostPosted: 10.08.2010 22:15    Post subject: Reply with quote

Harald wrote:
Æh? Jeg er "fattig" studerende

Faen, tok en vill gjetning og håpet på det beste. Men du er dog kanskje allikevel litt gammel og grå? (*håpe*)
LaESto
Junior

PostPosted: 11.08.2010 14:58    Post subject: Reply with quote

Eru,

Har du link til relevante klubbvedtekter?
Konesseur
Veteran

PostPosted: 11.08.2010 15:22    Post subject: Reply with quote

http://www.rbk.no/multime...85912a.pdf
Back to top
Harald
Forumsjef

PostPosted: 11.08.2010 22:38    Post subject: Reply with quote

Halvorsen87 wrote:

Faen, tok en vill gjetning og håpet på det beste. Men du er dog kanskje allikevel litt gammel og grå? (*håpe*)

Det kommer vel an på hvem som ser, jeg er i midten af tyverne.

Medlem nr. 2477
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3 ... 12, 13, 14  Next
Page 1 of 14

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb