English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Jan Jönsson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 381, 382, 383  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ryujin
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 09:01    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Før Larse65 fortsetter bør han i hvert fall svare på hva han tror årsaken til at laget vårt var så gammelt i 2002 skyldtes.

Han bør også si hva han synes om at Eggen mener det er viktig å spille Roar Strand i form framover.

Dette er faktisk noe jeg ikke forstår.
Jeg har stor respekt for Roar, han har gjort mye og betydd mye for Rosenborg, men i de siste årene har han blitt dårligere noe som er normalt når du tenker på at han har holdt på i over 20 år og er 40 år gammel.
Jeg forstår at Rosenborg vil beholde han pga hans gode moral og hans egenskaper på trening, for jeg tror han kan bli en god trener om han vil.

Hver kamp sitter jeg til min fortvilelse at Roar blir byttet innpå når vi har spillere som er mye yngre som trenger denne erfaringen.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Ryujin
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 09:13    Post subject: Reply with quote

longines wrote:
Ok, du tror det.

Det går mer på det du og Larse kaller historie.
Dere snakker om at vi var for unge til å huske 90-tallet, så er dere kanskje så gammel at dere har glemt nyere historie.

Eggen forlot Rosenborg som et pensjonist lauge, og dette ble satt sammen fordi Eggen istede for å bygge Rosenborg for fremtiden bestemte seg for å bygge et Rosenborg som ville gi han de gullene sånn at han kunne gå ut "in a blaze of glory".

Og fordi om han har lært siden den gang så tror jeg at forventningene fra Rosenborg supporterne er såpass store at han kan velge å gjøre det samme denne gangen som han gjorde i årene 00-02.
Back to top
toreinar
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 10:13    Post subject: Reply with quote

Jeg rister også på hodet når Roar kommer inn.
I ettertid tilgir jeg gubben litt.
Kanskje kan vi få de siste krampetrekningene ut av Roar når vi trenger det som mest.
Han kan fortsatt komme inn å ta de rette løpene og knalle inn det forløsende målet, kanskje bedre enn noen av de yngste.
Og det må være lov å tenke litt kortsiktig denne høsten.
Brady
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 10:32    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Før Larse65 fortsetter bør han i hvert fall svare på hva han tror årsaken til at laget vårt var så gammelt i 2002 skyldtes.

Ryujin wrote:

Eggen forlot Rosenborg som et pensjonist lauge

Var laget i 2002 egentlig så gammelt som det blir fremstilt?

Gamlere enn dagens lag, ja, men ikke mye. Jeg har tatt snittalderen på laget i 2002 og sammenlignet med dagens (ut fra årstall født), og kommet frem til følgende alderssnitt på de 15 mest brukte spillerne:

2002: 29,3
2010: 28,0

Jeg syns ikke forskjellen er så stor som det blir forsøkt fremstilt. Det var heller ikke slik at mange spillere var 'for gamle' samtidig i 2002, og det derfor med letthet kunne skiftes ut noen få spillere hvert år etter hvert som de ble for gamle til å prestere på høyt nok nivå.
Back to top
View user's profile Send private message
longines
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 10:35    Post subject: Reply with quote

Hver så snill å hold Larse unna meg. Du vet forbanna godt at han er langt på kanten av stort sett alle her inne, også de pro-Eggen. "Du og Larse" argumenteringen din blir bare en dårlig hersketeknikk.

Og som Brady påpeker, en gjennomsnittsalder på 29 år er ikke så ille.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 09.08.2010 10:42    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
kristobal wrote:

Ryujin wrote:

Eggen forlot Rosenborg som et pensjonist lauge

Var laget i 2002 egentlig så gammelt som det blir fremstilt?

Gamlere enn dagens lag, ja, men ikke mye. Jeg har tatt snittalderen på laget i 2002 og sammenlignet med dagens (ut fra årstall født), og kommet frem til følgende alderssnitt på de 15 mest brukte spillerne:

2002: 29,3
2010: 28,0

Jeg syns ikke forskjellen er så stor som det blir forsøkt fremstilt. Det var heller ikke slik at mange spillere var 'for gamle' samtidig i 2002, og det derfor med letthet kunne skiftes ut noen få spillere hvert år etter hvert som de ble for gamle til å prestere på høyt nok nivå.

Det er forsåvid et greit argument det ,men hvem var nøkkelspillerene i 2002 kontra nå? Jeg tror ikke det er en vågal påstånd at nøkkelspillerene i 2002 var betydelig eldre enn våre nøkkelspillere idag. Idag er folk som Strand, Winsnes og til dels Iversen ikke blant de viktigste spillerene våre. Det er yngre folk som Skjelbred, Annan, Stadsgaard og Lustig. Det er ikke nøkkelspillere som vi i nærmeste fremtid må erstatte fordi dem går ut på dato.
Back to top
FanFraSør
Rutinert

PostPosted: 09.08.2010 10:48    Post subject: Reply with quote

Er helt ening i dette med at Eggen ikke etterlot seg et urgammelt lag. Det er veldig feil og blir ikke mer sant av at noen hele tiden drar frem dette. Det er bare å se litt på alderen på spillerne som var i stallen i 2002.

vi tok gull både i 2003 og 2004, to år etter at Eggen ga seg. Det er jo rart at dere skal skylde på den stallen Eggen ga fra seg i 2002 for krisen fram til Hamrén kom når ingen av trenerne i 2003 til 2005 heller gjorde så mye for å bytte ut de eldste spillerne. Ser dere på stallen i alle årene etter Eggen så var ikke problemet at den var så gammel som noen av dere vil ha det til, problemet var at vi hentet inn unge spillere som ikke var gode nok og derfor aldri klarte å utkonkurre de eldste, eller vi kan også si at vi hadde en gylden generasjon som var gode litt for lenge....

Ser vi på stallen i 2005, 3 år etter at Eggen ga seg, så hadde vi fortsatt spillere som Hoftun (36), Basma (33), Ståle (34), Roar (35), Ørjan (37) og Harald (34) som spilte en del. Disse var på toppen når Eggen ga seg, ikke rart han ikke ville vrake dem når ingen heller gjorde det i de neste 3 årene......

De unge som ble hentet inn som var i stallen i 2005 slo aldri til Robbie R (26), Lago (26), Koppinen (27), Solli (24), Eguren (24), Storflor (26), Ødegaard (25), Helstad (2Cool, Braaten (23). Spillere som skulle vært gode nok til å fortsette storhetstiden men vi vet hvordan det gikk, de forsvant en etter en og bidro bare med gullet i 2006.... Som det skrives her, snittalderen var på 29 år, det var en veldig fin alder og de som spilte var på sitt beste og så gode at de ble beholdt 3 år etter Eggen.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 10:55    Post subject: Reply with quote

At Iversen ikke er blant nøkkelspillerne tror jeg er ganske så diskuterbart.

Dette er jo de 15 mest brukte, slik at alle spilte en stor rolle i sine respektive sesonger. Ser man på plassene bak de 11 som spilte aller mest, hadde vi i 2002 spillere som Stensaas, Enerly og Olsen som var over 30 år. Mens i førstelaget var Karadas nettopp fylt 20 og andre nøkkelspillere som Frode Johnsen, Arni Gautur Arason og Janne Saarinen hadde enda et stykke igjen til 30. En spiller som Brattbakk var heller ikke mer enn 31 f.eks.

Noen måtte erstattes, det er riktig, men det er jo ikke noe galt i seg selv. Det var ikke slik at alle var 33-34 år. Skammelsrud var 36, og ble også erstattet året etter, mens Berg var 34 og Hoftun 33.

Klubben hadde også kjøpt inn en meget god ersatter for Skammelsrud, i Macbeth Sibaya (25 den gangen), som Hareide bestemte seg for å ikke satse på.

Det er overdrevent at det skulle være så ille som enkelte fremstiller det.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 09.08.2010 11:00    Post subject: Reply with quote

Jeg er ikke uenig at det ikke burde vært så fryktelig vanskelig og at Hareide må ta like mye av skylden som Eggen at stallen ble foreldet uten at en greide å motarbeide det. Jeg tror Ola By Riise kunne fått det til hadde klubben ledelse og styre vært sterkt nok til å backe han i fornyelsen av laget.
Back to top
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 11:00    Post subject: Reply with quote

En forskjell på under to år er ikke mye og i dag snakkes det om at vi har en god miks av eldre og yngre spillere. Det er forøvrig ikke noe poeng i å motbevise dette. Kristobal kommer til å poste akkurat den samme påstanden på nytt om to måneder.
kristobal
Legende

PostPosted: 09.08.2010 11:06    Post subject: Reply with quote

Enig med Keenoir her. Stallen hadde i og for seg en del yngre krefter i 2002, men de som var viktige var gamle.

Til Fanfrasør så har jeg alltid påpekt at etterfølgerne til NAE heller ikke klarte å fornye laget, og jeg har satt punktet for starten av snuoperasjonen til Høgmos inntreden.

Med Tettey og Jarstein ute er laget i år eldre enn i fjor, og jeg har kritisert kjøpene i vinter som var lite fremtidsrettede.

For å ta Inter Milan-kampen da, som av flere er trukket fram som en av de beste kampene vi har spilt i mesterligaen, og et av bevisene på at Eggen løftet laget fra 2001 til 2002, så stilte vi:

Arason (27) - Strand (32), Hoftun (33), Basma (30), Saarinen (25) - Olsen (33), Skammelsrud (36), Berg (34) - Karadas (21), Johnsen (28 ), Brattbakk (32). Stensaas (32) var eneste brukte innbytter. Snittaleren på startellveren var 30,1 år ved bruk av kalenderår for enkelhets skyld.

I årets beste kamp (?) mot AIK stilte vi:
Örlund (30) - Lustig (24), Stadsgaard (25), Demidov (24), Dorsin (29) - Annan (24) - Henriksen (18 ), Iversen (34), Skjelbred (23) - Prica (30), Moldskred (30). Strand (40), Olsen (26) og Bakenga (18 ) kom inn. Snittalderen på startellveren var 26,4 år.

Last edited by kristobal on 09.08.2010 11:13; edited 1 time in total
Back to top
Nåssåladden
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 11:12    Post subject: Reply with quote

Kverulanten slår til igjen. Det er statistisk mye riktigere å bruke de gjennomsnittlig mest brukte spillerne enn subjektivt å velge ut to tilfeldige kamper og presentere det som en sannhet.
Brady
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 11:15    Post subject: Reply with quote

Det er ingen som har stilt spørsmålstegn ved at 2002-utgaven var eldre enn dagens RBK-lag. Problemet er at det blir fremstilt som alt for gammelt, noe jeg ikke kan se at det var. Innlegget ditt forandrer ingenting på det synspunktet, Kristobal.
Back to top
Sylta
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 11:16    Post subject: Reply with quote

larse65 wrote:

Du vet det, lille venn Wink , at vi som ikke gikk på morsmelk på 90-tallet faktisk VET hva Eggen står for. Vi trenger ikke vente for å se. Vi VET!

Problemet ditt er at du har konklusjonen klar før du finner argumentene, deretter overser du argumentene som ikke taler for din sak.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 09.08.2010 11:18    Post subject: Reply with quote

Okay. Jeg skal ta en titt på det når jeg får tid. "De 15 mest brukte spillerne" er ikke nødvendigvis noen god pekepinn det heller, hvis eksempelvis antall brukte spillere var relativt lavt og noen med lite spilletid men likevel som nummer 15 i antall minutter i 2002 er veldig unge.

Ved å ta de "15 mest brukte" i år kommer kanskje Roar Strand med på grunn av at han har fått spille en god del etter at Eggen tok over, og det alene drar jo snittet betydelig opp.

Jeg skal ta en kikk på det og komme tilbake til saken.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 09.08.2010 11:22    Post subject: Reply with quote

En stor forskjell er at vi nå har ganske mange i "sin beste alder", altså rundt midten av 20-årene. I 2002 var det lange flere skikkelig gamle og noen rimelig unge. Miksen rent aldersmessig er bedre nå enn den var da, føler jeg.
kristobal
Legende

PostPosted: 09.08.2010 11:27    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Det er ingen som har stilt spørsmålstegn ved at 2002-utgaven var eldre enn dagens RBK-lag. Problemet er at det blir fremstilt som alt for gammelt, noe jeg ikke kan se at det var. Innlegget ditt forandrer ingenting på det synspunktet, Kristobal.

Da er vi rett og slett helt uenige. Jeg mener laget var alt for gammelt. For mange viktige spillere var 30 og eldre. Strand, Basma, Hoftun, Olsen, Skammelsrud, Berg og Brattbakk.

Vi hadde vel egentlig bare Karadas og Saarinen som viktige spillere under 27 år. Arason var 27.

Kanskje var viljen til stede til å forynge laget, siden stallen hadde en del spillere som var yngre, men da skortet det eventuelt på evnen. Eller at de yngre ikke var gode nok, noe som eventuelt skyldes dårlige investeringer.

Last edited by kristobal on 09.08.2010 11:30; edited 1 time in total
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 11:29    Post subject: Reply with quote

Jeg kan jo si at spilleren som spilte minst av de 15 var Hassan El Fakiri, som var 25 den gangen. Han hadde vel 6-7 kamper fra start om jeg husker korrekt.

De som ikke ble med blant de 15 i 2002, men som allikevel spilte en del var:

- MacBeth Sibaya - 25
- Trond Fredrik Ludvigsen - 20
- Dag Frode Hornseth - 20
- Tor Trondsen - 26
- Lars Blixt - 26
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 11:37    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Miksen rent aldersmessig er bedre nå enn den var da, føler jeg.

Miksen er klart bedre nå. Det punktet jeg er uenig på er at Eggen forlot et RBK-lag som hadde alt for mange gamle spillere. Ettersom alderen på disse ikke var den samme, hadde det vært uproblematisk å skifte ut 1-2 spillere årlig fremover.

Husk at den nest eldste på dette laget, Ørjan Berg, fremdeles var norges beste fotballspiller på denne tiden. Hvorfor skulle han da skiftes ut før det var nødvendig?

Og klubben hadde allerede kjøpt Sibaya, en spiller som i år spilte i VM for sitt hjemland. Han hadde blitt en nøkkelspiller om Eggen hadde fortsatt, og det var Skammelsrud som var på vei ut.
Back to top
AndreasR
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 11:49    Post subject: Reply with quote

Sikker på det? Skammelsrud ble jo pælma ut som det første Hareide gjorde omtrendt. Veit jo ikke om han hadde fortsatt om Eggen ikke hadde gitt seg.
Wilhelm S Myhr
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 11:55    Post subject: Reply with quote

Det var jo det som var noe av problemet idet man passerte tusenårsskiftet; mange av de sentrale brikkene i RBK hadde passert 30, men de presterte fremdeles såpass bra at det ikke bare var helt enkelt å skifte dem ut med yngre spillere.

Nevnte Ørjan Berg var ansett som ligaens beste spiller, Hoftun og Skammelsrud holdt fremdeles mål og Brattbakk scoret jevnt og trutt. Strand var vel rimelig skadeutsatt i denne tida, men var likevel blant landets beste midtbanespillere.

Uten å kjenne til Eggens innerste tanker på den tiden, har han vel selv uttalt at var i ferd med å miste den indre drivkraften til å fortsette, og at dette gjorde at han annonserte sin avgang sommeren 2002. Muligens hadde han kjent på dette ei stund, og dette kan ha påvirket hans vilje til å skifte ut sentrale spillere. Det var kanskje bedre å overlate generasjonsskiftet til den som skulle ta over?

Rent hypotetisk, dersom Eggen hadde hatt motivasjon i en del år til, ser jeg ikke bort i fra at han selv ville ha arbeidet mer aktivt med å skifte ut sentrale spillere på et tidligere tidspunkt. Ser vi tilbake til 90-tallet, var jo ikke utfasing av eldre spillere noe problem.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 09.08.2010 11:58    Post subject: Reply with quote

Problemet er vel kanskje at ingen i klubben hadde noen egne tanker på hvordan dem skulle løse den problematikken og dermed allerede i 2002 - 2005 kunne valgt seg ut erstattere som en kunne begynnt å fase inn på laget.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 09.08.2010 12:00    Post subject: Reply with quote

Ganske sikker på at Skammelsrud hadde spilt i 2003 under Eggen. Blir litt som med Strand i år det.

Vi kunne ha skiftet ut 1-2 spillere i årene deretter, men den prosessen kunne også ha startet tidligere. Spillerne vi snakker om var fortsatt gode, men vi burde søkt å fase dem ut likevel. Og når vi skiftet ut de vi gjorde burde vi ha vært flinkere til å kjøpe etablerte unge spillere og ikke unge spillere som ikke tok nivået eller etablerte spillere som bare var litt yngre enn de vi ville fase ut, sånn som Odd Inge Olsen og Dagfinn Enerly.

Hareide fortsatte jo med å hente Riseth og Hansén, noe yngre enn de som de skulle erstatte, men ingen framtidsinvesteringer.
Back to top
Ryujin
Veteran

PostPosted: 09.08.2010 12:05    Post subject: Reply with quote

longines wrote:
Hver så snill å hold Larse unna meg. Du vet forbanna godt at han er langt på kanten av stort sett alle her inne, også de pro-Eggen. "Du og Larse" argumenteringen din blir bare en dårlig hersketeknikk.

Og som Brady påpeker, en gjennomsnittsalder på 29 år er ikke så ille.

Når jeg sa du og Larse, så er det fordi det er deres poster jeg leser mest, det var ikke min mening å si at dere har nøyaktig samme mening eller samme måte å uttrykke dere på. Jeg brukte dere i samme settning fordi dere er begge supportere av en ny Eggen tid i Rosenborg (Larse mye mer radikal en deg).
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 09.08.2010 12:11    Post subject: Reply with quote

Wilhelm S Myhr wrote:
Rent hypotetisk, dersom Eggen hadde hatt motivasjon i en del år til, ser jeg ikke bort i fra at han selv ville ha arbeidet mer aktivt med å skifte ut sentrale spillere på et tidligere tidspunkt. Ser vi tilbake til 90-tallet, var jo ikke utfasing av eldre spillere noe problem.

Der er vi jo helt på linje. Jeg mener også å se at Eggen mistet motivasjonen litt, ikke klarte å få spillerne til å prestere godt nok og jevnt nok (siden flere av de gamle virket å få et løft under Hareide i 2003).

90-tallet var jo fantastisk, men kanskje burde Eggen nøyd seg med en comebacksesong etter sabbatsåret.

At han har fått tilbake motivasjonen nå er godt mulig. Men det er utrolig vanskelig å si noe om motivasjonen før man er kommet i gang, og begynner å kjenne på trøkket. Fremfor alt avgjøres mye i løpet av vinteren i Norge (utallige eksempler på assistenter og andre som har kommet inn og løftet lag midtveis i sesongen, for så å mislykkes året etterpå).

Min skepsis har gått på om Eggen faktisk har motivasjonen og kraften til å gjøre en god utviklingsjobb med RBK over tid nå. Det virker for så vidt som at engasjementet er upåklagelig, men jeg er fortsatt litt redd for at han kan gå i fella med å tenke for mye på kortsiktig suksess.

Nå er vikariatet tidsbegrenset, og hans jobb er å gjøre det best mulig innenfor de sju månedene han fikk til rådighet. Det kan unnskylde ham noe, men jeg tror ikke han ter seg så annerledes enn om han hadde vært ansatt permanent.

Fortsatt er det god tid til å motbevise mine spådommer, ikke minst nå som vi leder serien med ni poeng, men til nå synes jeg ikke det er så godt et tegn at Strand har fått så mye spilletid.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 62, 63, 64 ... 381, 382, 383  Next
Page 63 of 383

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb