View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
RBKalle Rutinert
|
Posted: 08.08.2010 11:39 Post subject: |
|
|
Noen som kan forklare meg greia om FCK sin tvilsom økonomi og "suksess pga kapital"? |
|
Back to top |
|
 |
larenim Veteran
|
Posted: 08.08.2010 12:16 Post subject: |
|
|
RBKalle wrote: | Egentlig er dette som plager meg mest... det å ryke ut mot sjølveste FCK...
<snip>
Jeg vil heller tape 4-0 mot Hapoel eller Basel enn 1-0 mot FCK, uansett hva som skjer etterpå.
<snip>
Dette kaller jeg for "marerittoppgjøret" |
Ok, jeg tror jeg forstår hva du mener. Jeg mener derimot at vi kan med fordel være litt offensive i tankegangen foran dette oppgjøret. Selv dama mi har fulgt med godt nok til å vite at FC København sitter med tittelen som Skandinavias beste lag, og da er dette et perfekt tidspunkt for oss å overta den.
Javisst er det nervepirrende, og hvis vi skulle ryke, så er det verre enn å ryke mot f.eks Basel. Men FOR et oppgjør vi har fått! Og i tillegg til at det er et dobbeltoppgjør mot FCK er det en avgjørende kamp som gir plass i det utrolig gjeve Champions League. Og så får vi hele tv-potten også.
Kommer vi til Champions League har danskene fått seg et alvorlig skudd for baugen, og kan faktisk ikke lenger slippe unna med å kalle seg det beste laget i Skandinavia. Og Rosenborg får nok en tiltrengt opptur, og millioner i kassa. _________________ / Slapp av folkens, det her ordner seg. |
|
Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 08.08.2010 12:22 Post subject: |
|
|
Minner faretruende om oppgjøret vårt mot IFK Gøteborg i sin tid dette. Da vi slo dem, var det definitivt, vi hadde tatt over tronen som beste nordiske lag. Selv om Eggen bare blåser av det, så fra en supporters perpektiv, er det litt den tronen det står om nå. Synes ikke FC København har tatt den 100%, men slår de oss i innbyrdes oppgjør på denne måten, da er det ingen tvil. Slår vi de derimot, har vi på en måte satt skapet på plass, vi ER nordens beste lag.
Steike... hvor spennende det blir.... |
|
Back to top |
|
 |
Phoenix Junior
|
Posted: 08.08.2010 12:36 Post subject: |
|
|
succes pga. kapital er jo en håbløs måde at sætte det op på. Som Don Ø også hele tiden sagde var det det sportslige, der var i hovedsædet. At man så sideløbende fik bygget en, i lang tid, succesfuld forretning udenom op berettiger jo ikke en sådan udtalelse. Fordi Barcelona holder koncerter osv, tvivler jeg på at der er mange der ville kalde dem for succes pga. kapital. Det er et udtryk man tildels kan klistre på klubber som Chelsea og Man City. Hvis i havde ligget i Olso, havde i forhåbentlig også udnyttet det økonomiske potientale der var her.
Det der blev problemet og som også er skylden til den økonomiske krise man er i,er at man forsøgte at gabe for højt og involverede sig i projekter, som lå for langt væk fra det man ellers havde beskæftiget sig med og som var for risikable. Det førte til et underskud på omkring en kvart milliard i 2009 og at et underskud på ca. 100 mio forventes i år. Hertil er Champions League ikke regnet med og derfor ville det selvfølgelig kunne redde en del af årets regnskab. Der forventes overskud fra 2011, men ekstra penge her ville heller ikke skade. Driften er egentlig som altid udemærket i PARKEN, men problemet har været enorme nedskrivninger i især 2009. Bl.a. på fitness.dk som man har nedskrevet for 164 mio kr . Uden den nedskrivninger ville PARKEN's økonomiske problemer ikke være noget at tale om, i forhold til så mange andre firmaer i finanskrisen. Men alt i alt er der ´trods alt lang vej til en Mallorca eller Portsmouth-situation og fremtiden ser fin ud, selvom der har været nogle personproblemer i den nye bestyrelse, men det burde ikke gå udover PARKEN. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 08.08.2010 12:57 Post subject: |
|
|
Spørsmålet er om fotballklubben FCK går i overskudd eller lever på "lånte" penger ifra den resterende drifte noe alla det Molde gjør bare da med Aker. |
|
Back to top |
|
 |
Phoenix Junior
|
Posted: 08.08.2010 13:12 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Spørsmålet er om fotballklubben FCK går i overskudd eller lever på "lånte" penger ifra den resterende drifte noe alla det Molde gjør bare da med Aker. |
Selve fodboldklubben går op og ned og er selvfølgelig især afhængig af transfers. I 2008 var der et lille overskud på 642.000. I 2009 var der et underskud på 57 mio. Tidligere har der været et par solide overskud med bl.a CL og salg af Gravgaard, Hangeland, Linderoth osv ligesom der har været år med sportslig fiasko og indkøb, som har vendt den anden vej.
Hvis man så tæller alle aktiviteter i PARKEN med som koncerter, speedway osv osv. har det tit givet et samlet overskud for de ting, der har med Parken og fodboldholdet til sammen.
Hvis vi har levet på nogens nåd er det måske banken Nordea, som vi har lånt penge af. De kunne selvfølgelig have trukket tæppet væk under os, men set fra deres side ville det nok ikke have været smart. Med de forventede overskud i fremtiden, ville Nordea istedet få afbetalinger på lånene og dermed flere penge i kassen. |
|
Back to top |
|
 |
Wannebo Veteran

|
Posted: 08.08.2010 13:20 Post subject: |
|
|
Dette blir et sykt spennende oppgjør. Frykter spissene til København, Santin og N'Doye. Stadsgaard og Demidov er begge litt utålmodige, og kan fort selge seg i en duell med de to. Da har vi det gående ..
Vi er helt avhengig av at Iversen og Prica er i god form, og at Moldskred i det minste bidrar med noe. Får vi en seier på Lerkendal så har jeg en god følelse foran kampen i Parken. Men dette er vidåpent. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 08.08.2010 13:32 Post subject: |
|
|
Phoenix wrote: | Det førte til et underskud på omkring en kvart milliard i 2009 og at et underskud på ca. 100 mio forventes i år. Hertil er Champions League ikke regnet med og derfor ville det selvfølgelig kunne redde en del af årets regnskab. Der forventes overskud fra 2011, men ekstra penge her ville heller ikke skade. Driften er egentlig som altid udemærket i PARKEN, men problemet har været enorme nedskrivninger i især 2009. Bl.a. på fitness.dk som man har nedskrevet for 164 mio kr . Uden den nedskrivninger ville PARKEN's økonomiske problemer ikke være noget at tale om, i forhold til så mange andre firmaer i finanskrisen. |
Her pynter du drøyt mye på realitetene. Faktum er at Parken Sport & Entertainment ligger an til å stå igjen med flere hundre millioner dkr i negativ egenkapital. Om DBU praktiserer regler de selv har laget, vil de kunne nekte FCK å skrive nye kontrakter inntil konsernet har positiv EK tilsvarende 25% av konsernets samlede lønnsutgifter. I praksis vil dette kunne bety en av to ting;
1 - FCK må skilles ut som eget selskap og ha egen økonomi. Kjøpskraften reduseres enormt, men klubben får muligens kontroll på økonomien. Det øknomiske giga-forspranget ned til andre nordiske klubber forsvinner.
2 - FCK fortsetter under Parken Sport & Entertainment, men blir i likhet med resten av konsernet nødt til å kutte enormt. Får ikke kjøpe nye spillere. Settes under administrasjon av Nordea. Bassenget tømmes for vann.
(3 - Parken Sport & Entertainment & FCK blir slått konkurs)
PS&E var nødt til å selge feriehus i Lalandia Billund for 160 millioner dkr for å i det hele tatt ha likviditet i 2009. Dette er penger de ikke har mulighet til å hente inn årlig, og det er heller ikke alle verdier til FCK som like lett lar seg gjøre om til kontanter. Også verdt å nevne at de ble tvunget til å kjøre en aksjeemisjon i vår, der de hentet inn cirka 500 millioner dkr ved å selge aksjer til langt under markedspris. Av disse pengene var 90% øremerket nedbetaling av gjeld (og bygging av tillit) til Nordea, mens resten gikk inn i PS&E sin kapitalstrøm. Forventet underskudd ved utgangen av 2010 er likevel 2,1 milliarder dkr. Hvordan de skal få dette til å gå i overskudd i 2011 har jeg vanskelig for å se. Tipper det blir nok et år med dundrende underskudd, og at konkursspøkelset bare ytterligere vil nærme seg. |
|
Back to top |
|
 |
Phoenix Junior
|
Posted: 08.08.2010 13:39 Post subject: |
|
|
Jonas Wannebo wrote: | Dette blir et sykt spennende oppgjør. Frykter spissene til København, Santin og N'Doye. Stadsgaard og Demidov er begge litt utålmodige, og kan fort selge seg i en duell med de to. Da har vi det gående ..
Vi er helt avhengig av at Iversen og Prica er i god form, og at Moldskred i det minste bidrar med noe. Får vi en seier på Lerkendal så har jeg en god følelse foran kampen i Parken. Men dette er vidåpent. |
Især Stadsgaard burde have en kæmpe motivation. Uover det føromtalte med at han vist er FCK-fan, så har han også et skidt ry i Danmark. Nogle år i FCN hvor han ikke nåede at gøre et specielt indtryk, et mislykket udlandseventyr. Der er ikke mange der har fulgt ham i Rosenborg, så mange så frem til at se hvor langt han var nået da han debuterede på landsholdet i August 2009 mod Chile. Her spillede han elendigt og kostede Chiles 2-1 mål. Han kom selvsagt ikke mere med omkring landsholdet og derfor er danskernes indtryk af ham nok at han er en forsvarere af ret begrænset kvalitet. Det ry kan han få rettet op på, hvis han kan pakke Santin eller N'Doye ind, som der er ret stor respekt om i Danmark. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 08.08.2010 13:47 Post subject: |
|
|
Stadsgaard har vært litt mer ustabil i år enn i fjor. Da var han ligaens klart beste midtstopper. I år er han litt mer varierende, men fortsatt en meget solid spiller. Har god hjelp av Annan foran seg. Ser på danske fora at kritikken først og fremst er rettet mot vårt forsvarsspill, men vi slipper inn lite mål. Örlund har holdt nullen i 15 obligatoriske kamper i år. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 08.08.2010 13:59 Post subject: |
|
|
Det er et tidsspørsmål. Eggen trener aldri på forsvar, men så å si bare angrepsdrilling. Vi ser det allerede at spillerne gjør dumme feil i forsvar, markeringsglipper, telle og plasseringsfeil. Forsvaret ble ikke drillet siden Hamrens siste arbeidsdag.
Og nå har vi heller ikke Bjørn Hansen til å legge litt ekstra press for å drille forsvar.
Det er akkurat dette som bekymerer meg. Det gjør at vi slipper inn mål mot FCK fordi Eggen trener aldri forsvar. Greit nok at angrep er vanskeligere å få til og må trenes deretter, men man skal også trene forsvar. |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 08.08.2010 14:21 Post subject: |
|
|
Phoenix wrote: | Der er ikke mange der har fulgt ham i Rosenborg, så mange så frem til at se hvor langt han var nået da han debuterede på landsholdet i August 2009 mod Chile. Her spillede han elendigt og kostede Chiles 2-1 mål. |
NÃ¥ er han ikke en venstreback heller da..
På sitt beste er Stadsgaard en av de beste stopperne som noensinne har spilt for Rosenborg Ballklub. Men han er en offensiv backtype og ønsker å bryte foran motstanderspissene og spiller altså noe risky. En av grunnene til at jeg ønsker mer sindige Lago ved siden av selv om det koster oss litt fart så har han rutinen og roen som er uvurderlig i tillegg er han en bauta av en duellstopper. Men tilbake til Stadsgaard, han har klippekort bak der, grunnet at han er den som den eneste med brukbar fart. Så han spiller nok garantert mot dere. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 08.08.2010 14:50 Post subject: |
|
|
Siden Eggen overtok har RBK spilt 13 obligatoriske kamper, som har gitt oss 11 seire, to uavgjort, null tap, og 30-9 i målforskjell. Hvis du (edit: til Senador) bekymres av at vi scorer tre ganger så mye som vi slipper inn, ja, så er du sikkert av den lettskremte sorten ellers i livet også, vil jeg tro.
Under Eggens regime er det avgitt bare to poeng i serien, noe som gjør at vi leder serien med ni poeng. Som du sikkert husker lå vi tre poeng bak serielederen for to måneder siden. I samme periode har laget sikkert tatt seg videre til gruppespill i Europa, samt kvartfinale i cupen.
Under Hamréns femten obligatoriske kamper i vår ble fasiten i serien 7 seire, 6 uavgjort og 0 tap, to seire i cupen, og totalt 31-8 i målforskjell. Altså temmelig likt med Eggen, bortsett fra at vi avga tolv poeng på uavgjortkampene i vårsesongen. Heldigvis reddet Jarstein oss fra nok en uavgjort da han forærte oss seieren mot Viking i Stavanger tre minutter og noe på overtid
Nå er jeg hundre prosent sikker på at Kristobal iler til med innvendinger om at RBK alltid gjør det bedre om høsten enn om våren, eller når "sesongen har satt seg", og at det derfor ikke er noen spesiell prestasjon å oppnå resultatene under Eggen, selv om han bare har hatt laget i to måneder.
Derfor tenkte jeg å hjelpe deg litt til å finne din indre Eggen-elsker ved å sammenligne med statistikk fra Hamréns to første måneder i klubben, fra hjemmekampen mot Viking 1/6 2008 til hjemmekampen mot Stabæk 6/8 2008:
8 seriekamper: 3 seire, 2 uavgjort, 3 tap. MÃ¥lforskjell: 10-11
1 cupkamp: tap for Kristiansund på straffer, etter 1-1 ved full tid.
4 Intertotokamper: 3 seire, 1 tap. MÃ¥lforskjell: 9-2
Målforskjell i Hamréns første to måneder, om vi ser bort ifra straffekonken mot Kristiansund: 20-14.
Selv om tallenes tale er glassklar, er nok responsen fra enkelte her like forutsigbar som alltid: spillet er like dårlig nå som i vår, og Eggen surfer resultatmessig på Hamréns solide arbeid, og på å overta "et lag som aldri taper".
Poenget mitt? Eggen har utvilsomt bevist at han er vikariatet verdig, og det blir mer og mer søkt å se hvordan noen fortsatt fortvilt prøver å rakke ned på arbeidet han legger ned i å gjøre laget bedre (fortsatt mye å gå på, noe både spillerne og han selv innrømmer) SAMTIDIG som de elleve på banen leverer resultatene som trengs for å dominere ligaen og avansere i Europa.
Jeg er i hvert fall imponert, til tross for at noen tilsynelatende bare er irritert  |
|
Back to top |
|
 |
Wannebo Veteran

|
Posted: 08.08.2010 15:11 Post subject: |
|
|
Ballahl wrote: | Phoenix wrote: | Der er ikke mange der har fulgt ham i Rosenborg, så mange så frem til at se hvor langt han var nået da han debuterede på landsholdet i August 2009 mod Chile. Her spillede han elendigt og kostede Chiles 2-1 mål. |
NÃ¥ er han ikke en venstreback heller da..
På sitt beste er Stadsgaard en av de beste stopperne som noensinne har spilt for Rosenborg Ballklub. Men han er en offensiv backtype og ønsker å bryte foran motstanderspissene og spiller altså noe risky. En av grunnene til at jeg ønsker mer sindige Lago ved siden av selv om det koster oss litt fart så har han rutinen og roen som er uvurderlig i tillegg er han en bauta av en duellstopper. Men tilbake til Stadsgaard, han har klippekort bak der, grunnet at han er den som den eneste med brukbar fart. Så han spiller nok garantert mot dere. |
Urettferdig å dømme Stadsgaard etter en kamp, der han i tillegg ikke spilte i sin beste posisjon, og nervene sikkert var der. I topp form er Stadsgaard Tippeligaens beste stopper, sammen med Clarence Goodson i Start. Klippekortet har han rett til å ha så lenge han leverer så sterke prestasjoner som han har gjort de siste årene. Stadsgaard er ganske hurtig, og er en stopper som liker å bryte og føre ballen gjennom første pressledd. At han skal bli fraløpt av Santin eller N'Doye har jeg ingen tro på.
Men han har også svakheter. Han kan bli for het i toppen enkelte ganger, og da selger han seg fort. Kommunikasjonen hans er også en smule suspekt enkelte ganger, da det har kommet inn baklengsmål pga at han ikke kommuniserer med keeper eller sine forsvarskollegaer.
Men sånn sett i ett så er Stadsgaard undervurdert av dere i Danmark. Han var kanskje en "late bloomer" i Danmark, og utenlandsoppholdet hans ble preget av skader og usikkerhet. Når han kom til Norge slet han fortsatt med skader, men med Erik Hamréns fokus på skadeforbygging har Stadsgaard nesten ikke hatt skader det siste året.
Er Stadsgaard på sitt beste i disse to kampene er sjansene våre for at vi går seirende til Champions League mye større. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 08.08.2010 16:10 Post subject: |
|
|
Det er leit å si det, men de siste månedene har jeg fått følelsen av at det kanskje er vi som overvurderer Stadsgaard litt. Under Hamréns strikte forsvarsregime har det vært en takknemlig jobb å være forsvarer, litt på samme måte som at det blir enklere å være angriper under Eggen.
Jeg støtter selvfølgelig angrepstanken og det er den man alltid har hatt i Rosenborg, men det forutsetter selvstendige stoppere, som tar riktige avgjørelser, har gode plasseringsevner og som ikke minst er gode 1 mot 1. Her skorter det for Stadsgaard, dessverre. Selv om han har god fart, taklinger og offensive egenskaper.
Håper han hever seg et hakk i løpet av høsten, og at det er snakk om å øve seg på en form for forsvarsspill som vi sjelden har måttet bedrive de siste årene. |
|
Back to top |
|
 |
stenex Rutinert
|
Posted: 08.08.2010 16:13 Post subject: |
|
|
Det svakeste punktet vårt nå er helt klart forsvaret. Kunne nok trengt en liten antitese til Eggens angrepsdrilling i trenerteamet også på sikt. Jönsson er jo heller ikke kjent for å evne å sette sammen et godt forsvarsspill. |
|
Back to top |
|
 |
Wannebo Veteran

|
Posted: 08.08.2010 16:20 Post subject: |
|
|
Er enig i at vårt svakeste punkt er forsvaret. Og det sier egentlig mye om hvor gode vi har vært i det siste, da Lustig og Dorsin har vært veldig gode og samarbeidet mellom Demidov og Stadsgaard har vært bra.
Men likevel, ingen av midtstopperne våre er utpregede hodespillere, og Demidov er bare en ok duellspiller med bra innsats. Hadde heller foretrukket Lago framfor Demidov hvis han hadde vært i form. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 08.08.2010 16:23 Post subject: |
|
|
Forsvaret er individuelt sett vår sterkeste lagdel hvor alle spillerene er i landslagsklasse inkluder Ørlund og Annan. Spissplassen er vår desidert svakeste lagdel. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 08.08.2010 16:29 Post subject: |
|
|
Uenig i det.
Lustig er helt der opp individuelt sett. Demidov er knapt landslagsklasse, selv om han har vært innom et par ganger. Samme kan sies om Stadsgaard. Dorsin er god i TL-sammenheng, men for dårlig for det svenske landslaget, sånn generelt sett.
Ciljan - Annan - Henriksen er jo en diamant-rekke. Når vi er toppet synes jeg midtbanetrioen er vårt klart sterkeste ledd. Samtidig er det svak bredde.
Angrepet er vårt svakeste ledd, det er jeg enig i.
Edit: inkludert Annan ja. Det er jo også en måte å se det på. |
|
Back to top |
|
 |
Wannebo Veteran

|
Posted: 08.08.2010 16:40 Post subject: |
|
|
Demidov og Stadsgaard er gode Tippeliga-stoppere, men landslagsklasse er de ikke. Lustig er landslagsklasse og vel så det. Dorsin er i nærheten, men er en for "grå" back til å være på landslaget.
Midtbanen vår med Skjelbred - Annan og Henriksen er rett og slett gull. Iversen og Prica i toppform er i landslagsklasse, spesielt Iversen. Men isolert sett så er forsvaret vår dårligste del, føler jeg. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 08.08.2010 16:50 Post subject: |
|
|
Jeg ser at man kan streame Odense - FCK kl 18 gratis via bet365.com. Da skal jeg iallefall se hva som venter oss i playoffen. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 08.08.2010 18:19 Post subject: |
|
|
abjoern wrote: | Det er leit å si det, men de siste månedene har jeg fått følelsen av at det kanskje er vi som overvurderer Stadsgaard litt. |
Takk for det!
Har stort sett følt at jeg er den eneste som ikke er religiøs ift Stadsgaards nivå. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 08.08.2010 18:27 Post subject: |
|
|
Selvsagt blir Stadsgaard noe overvurdert av egne supportere, men man kan med sikkerhet si at han i langt større grad er undervurdert i Danmark enn han er overvurdert av RBK-supportere.
Ellers så tar FCK ledelsen 2-0 borte mot OB etter en flott kontring etter regi av N'Doye og Grønkjær.
Lunna kom nettopp inn for en skadet Carrol. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 08.08.2010 18:42 Post subject: |
|
|
Det er 2 - 1 og Odense presser.
FCK spiller tregt i forsvar og midtbane. "Kontringen" var ballmiss av defensiv midtbane. FCKs 1. scoring var ball dalende i feltet og labert forsvarsspill. Obs!!! Grønkjær!!! Han er som Trond Olsen men han har stopp-knapp og snu-knapp + flere finter...
Espen Ruud og Alte Roar Haaland for Odense holder tempoet. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 08.08.2010 18:51 Post subject: |
|
|
Kjello wrote: | Selvsagt blir Stadsgaard noe overvurdert av egne supportere, men man kan med sikkerhet si at han i langt større grad er undervurdert i Danmark enn han er overvurdert av RBK-supportere. |
Kan nok vær, men jeg føler vi overvurderer ham VEL mye, kun pga farten. Det er f.eks eneste grunn jeg ser til å ikke kunne spille med Femi-Lago, framfor klippekort til Stadsgaard. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
|