| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 02.08.2010 00:24 Post subject: |
|
|
| 3 høyst ironiske klapp. 2eren er svak, min svakeste kamp gjennom historien dette, kanskje bare slått av 0-4-skandalen mot Valencia hvor jeg gjennomgående hetset laget. Skal dog sies at jeg vanligvis holder et brukbart nivå, sånn rundt 5-6 i snitt hvertfall. |
|
| Back to top |
|
 |
hello Veteran
|
Posted: 02.08.2010 00:28 Post subject: |
|
|
| Hehe. Liker at du tar en egenevaluering etter kamp. Det var forsåvidt ikke klappene jeg reagerte på, men mer at det var Hønefoss du applauderte... Regner med du mente Haugesund:) |
|
| Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 02.08.2010 00:35 Post subject: |
|
|
Haha, så ikke den
Skal begynne å evaluere meg sjøl etter kampene, tenkte jeg. Må jo slakte meg selv når jeg ikke presterer og. |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 02.08.2010 01:23 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | Det virker på meg som om Winsnes mener han er bedre enn hva de fleste tilskuere oppfatter ham som. Kroppsspråket viser f.eks. at han er overrasket over å bli byttet ut. I dag pekte han på trøya si da Strand skulle inn, som at 'mener dere virkelig meg?'.
Han var treg for to år siden også, når han gjorde landslagscomebacket sitt, men da satt pasningene der de skulle. Det virker som om han gradvis har blitt dårligere, og etter å ha spilt over halve sesongen i år tror jeg trygt jeg kan fastslå at han virkelig er blitt dårligere i pasningsspillet.
Årsaken er vanskelig å fastslå. Kanskje han har blitt noe tregere, både i hode og bein, som gjør at han får litt dårligere tid til å orientere seg, eller er kanskje ikke ambisjonene så høye lengre, når man tenker på at han var hjemme mens resten av laget var utenlands tidligere i år. |
Enig i at Winsnes har hatt en synkende kurve den siste måneden spesielt. Men ikke glem at han har også hatt pasninger som i seg selv har vært glimrende, men som har blitt misbrukt/ubrukt av offside-kameratene på topp som ikke klarer verken å time eller vinkle løpene sine, som for eksempel Daniel Nannskog har vært en mester på i en årrekke.
Når vi først er inne på Stabæk, så er heller ikke den kreative pasningsleggeren Pall Gunnarson spesielt rask eller alltid oppofrende defensivt, men han står bak mye av det som skjer offensivt, som nest siste eller tredje siste mann.
Winsnes ville ha fremstått som en langt viktigere brikke i laget dersom den offensive samhandlingen hadde vært bedre i RBK. Da hadde det vært lettere å tilgi manglende tempo, duellspill og høyrebein. Tipper det er dette Eggen håper skal løsne ved å gi Moldskred, Winsnes og Prica ubetinget tillit fra start i kamp etter kamp, til tross for prestasjoner under pari. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 02.08.2010 01:30 Post subject: |
|
|
Veldig enig med oppmannen her. Jeg personlig er glad for at vi ser ut til å skape mere (om kanskje ikke bedre) sjanser nå, men samtidig er svakhetene defensivt større enn det resultatene i de siste ti kampene har vist.
Under Hamren evnet vi, når det var behov for det, å framstå som nærmest umulige å score på, med hardtarbeidende spillere og veldig riktige avstander i laget. Under Eggen ser vi at det åpner seg for overganger når kun Annan har rekkevidde til å fly hjem igjen når ballen blir borte offensivt, og det er noe vi kanskje slipper unna med i individuelt svake TL, men mot lag i Europa med raskere og bedre driblere kan det faktisk bli stygt.
Likevel er det, på dette stadiet, morsomt å se på et lag som kan underholde i begge ender av banen, og det kan jo fort være at forsvarsspillet vil ofres litt mer tid på treningene når større kamper nærmer seg. Med Prica tilbake i form vil dessuten både sjanseskapingen og uttellingen foran mål øke, og da kan vi fort bli veldig gode her hjemme, i det minste.
Jeg tror vi får både gullet og CL i høst, og da får vi jo det vi kom for  _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 02.08.2010 01:49 Post subject: |
|
|
Noe av ubalansen defensivt kan bedres gjennom at en av våre eminente, sjanseskapende sidebacker holder igjen når makkeren på den andre siden er med fremover. Da blir det lettere for midtstopperne ved kontringer imot.
Mickene er så ivrige offensivt at vi ved flere anledninger ser Dorsin legge over til Lustig som avslutter, eller omvendt. Og stort sett er det en veldig styrke for RBK, det er bare å se på Kristobals målpoengstatistikk hvor uvurderlige sidebackene er i vårt offensive spill.
Men mot bedre motstand er det nok viktig å holde igjen litt på en av sidene + trekke Annan noe lenger ned for å redusere antall kontringer imot med "tellefeil" eller hvor vi regelrett er i undertall.
Det skulle være veldig enkelt å justere, samtidig vil det helt sikkert gi et par færre målsjanser for Rosenborg også. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 02.08.2010 08:38 Post subject: |
|
|
Vi må nesten tilpasse backspillet/Annan til motstander. Har motstander én enslig spiss på topp kan vi uten videre problemer la de to midtstopperne våre bli igjen alene med ham, legger vi igjen flere får vi undertall i andre deler av banen. Mot en 442 hvor motstander lar begge sine spisser ligge igjen kan vi lett justere ved å enten la Annan være defensiv og dekke rommet foran de to spissene, (eller mannsmarkere om en kommer ned i banen) eller la en av Mickene danne en treer sammen med stopperne.
Jeg vil uansett at Annan skal få prioritere det defensive spillet, han er så utrolig god til å avskjære pasninger at han sikkert hindrer hundre kontringer på to-tre kamper. Jeg ser at han har ferdigheter offensivt, men han er så ekstremt god defensivt at vi bør bruke han der. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 02.08.2010 11:36 Post subject: |
|
|
Det som er problemet er at med Winsnes på banen mister RBK minst 25% løpskapasitet offensivt og defensivt. Klart det svekker laget nevneverdig. Winsnes er en stasjonær spiller som er god på små flater. Problemet er at banen man spiller på er stor og da holder ikke dette. Han kunne sikkert fungert glimrende på en futsalbane, men når det kreves høyt tempo over store flater bør Hoftun få denne personen til Ranheim fortest mulig. Jeg vil ikke ha flere 0-4 tap på Lerkendal mot bedre motstand.
I tilegg er han delevis skyld i to mål i går. Lager frisparket som gjør at Haugesund skårer samt flytter seg bort fra Skjelbred i muren slik at Haugesund får sitt 3.mål. Det første skyldes i hovedsak at han er for treig til å løpe opp sine motstandere(altså vi svekkes defensivt), det andre er totalt tull og tøys.
På bakgrunn av disse prestasjonene og flere andre kamper ser jeg ingen grunn til at en 34åring som ikke holder TL-nivå skal holde en plass fra f.eks Gjermund Aasen som er et bedre alternativ.
De siste årene til Skammelsrud var også preget av at hans fart var blitt mindre slik at RBK ble gradvis dårligere defensivt fordi han ikke klarte å sideforsyve fort nok. Det samme gjelder i dag med Winsnes. Motstanderne får derfor legge presise pasninger upresset i større grad enn om vi hadde hatt en spiller som hadde sideforsøvet fortere. Da blir det flere farligheter. I tilegg har han den tendensen at han mister ball minst to til tre ganger i løpet av en kamp, noe som kan koste oss dyrt.
Ser vi mer på kampen er jeg ganske fornøyd med det offensive. Vi skapte mange sjanser og det var faktisk underholdning på Lerkendal. Spørsmålet er jo om vi fikk alle disse sjansene fordi vi spilte mot seriens dårligste bortelag? De lag seg jo ikke med 9mann i forsvar.
Når det gjelder Målskred har han selvfølgelig mer å hente, men jeg synes det er bedring å spore. Flere samstemte bevegelser og litt mindre offsideløp. Tror han kommer med tiden. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 02.08.2010 12:11 Post subject: |
|
|
Fantastisk saklig og balansert post senador.(seriøst)  |
|
| Back to top |
|
 |
RBKalle Rutinert
|
Posted: 02.08.2010 12:12 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | | RBKalle wrote: |
Men vi må være ærlige her... seieren var heldig, og det skulle ikke skje at Norges beste lag slipper TRE inn mot Haugesund, og risikerer til å slippe flere. |
Den var vel ikke heldig hvis du ser på antall målsjanser og ballbesittelse. Jeg greier ikke helt å se hvordan seieren var heldig på noen som helst måte. |
Javel, det kunne ende 6-3 (eller 6-1) men også 4-4...
MÃ¥lsjanser kom i store mengder, men FKH fikk altfor mye rom i sitt angrep.
Vi slapp 3 inn, men Haugesund misbrukte minst like mange sjanser da Rosenborg ikke klarte å punktere kampen, og til og med etter straffebom var 4-4 en sannsynlig mulighet.
Statistikker forteller en kamp, men de forteller ikke den hele historien, synes jeg.
Det er ikke positivt at RBK må risikere så mye for å skape sjanser mot Haugesund...
Som sagt, heder og ros til gjestene, men det skulle ikke være mulig å spille sånt på Lerkendal og komme nære til å dra hjem med poeng... Spesielt om gjestene heter Haugesund.
"Så lenge vi vinner er 4-3 like godt som 1-0" mentalitet er ekstremt farlig, og det går mot alt som har gjort Rosenborg Norges beste lag igjen.
Også... vi skapte mye, men til slutt trengte vi Christiansens brøler for å vinne hele potten!
Da må jeg spørre...
Hva er forskjell på Hamréns 1-0 seier med 2 målsjanser og null risiko bakover, og Eggens 4-3 med 20 målsjanser og konstant strekk og skrekk bakover?
Ellers, hva er bedre? [bedre =/= underholdende]
| Quote: | | Hadde kampen vært en viktig kamp og vi _ikke_ hadde vunnet, skulle jeg vært enig i at det ikke skal skje at vi slipper inn tre på hjemmebane mot et lag som er regnet som dårligere enn oss. Når vi allikevel vant denne kampen, som relativt sett ikke var veldig viktig å vinne, ser jeg ikke problemet. |
Jeg ser vel problemet...
Og jeg synes det er VERRE å slippe inn 3 på hjemmebane mot svakere motstandere.
Hadde det skjedd mot, f.eks., VIF eller en annen gullkandidat, kunne det aksepteres.
Men en uryddig og knapp seier mot FKH er jo litt urovekkende i mine øyne.
| Quote: | | Ingen lag går gjennom en hel sesong og leverer prestasjoner der de er toppkonsentrerte i hver eneste kamp. Ikke Barcelona, ikke Manchester United og selvfølgelig heller ikke Rosenborg. Som Nils Arne Eggen sa for noen år siden: "det er viktig å vinne de viktige kampene". |
Enig.
Men det er til ingens nytte å late som om alt var kjempebra... |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 02.08.2010 12:27 Post subject: |
|
|
Da må vi ta livet av en ny forumsannhet, nemlig at Hamren sine ettmålsseire alltid var dønn sikre.
Sånn var det nemlig ikke. Redninger på strek, panikk i forsvaret, gal keeper, tullete skjerming av ball ved cornerflagg til stadighet (på lerkendal!!) med mere. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 02.08.2010 12:33 Post subject: |
|
|
Jeg synes vel kanskje det sier det meste når man, i et forsøk på å forsvare Fredrik Winsnes betydning for laget, antyder at man burde trekke 2-3 andre spillere lavere i banen for å kompensere for midtbanemaestroens manglende defensive bidrag.
Det er mulig Winsnes er mere sentral enn det noen klarer å få med seg i det offensive spillet, men noen Messi er han jo ikke, og da er det for dårlig at han er ren rundingsbøye bakover. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 02.08.2010 12:41 Post subject: |
|
|
| RBKalle wrote: |
Hva er forskjell på Hamréns 1-0 seier med 2 målsjanser og null risiko bakover, og Eggens 4-3 med 20 målsjanser og konstant strekk og skrekk bakover?
|
For det første må du slutte å tro på myten som er skapt om at vi ikke hadde målsjanser imot oss under Hamréns trenerperiode.
For det andre er det også en myte at vi slapp inn så veldig mange baklengs de årene Nils Arne Eggen var trener. Det med at 4-3 var bedre enn 1-0 var en kommentar Eggen kom med for 22 år siden, og ment som en illustrasjon på at RBK skulle underholde.
Denne er det nå bare å konstatere at blir misbrukt for alt den er verdt. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 02.08.2010 12:42 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | Da må vi ta livet av en ny forumsannhet, nemlig at Hamren sine ettmålsseire alltid var dønn sikre.
Sånn var det nemlig ikke. Redninger på strek, panikk i forsvaret, gal keeper, tullete skjerming av ball ved cornerflagg til stadighet (på lerkendal!!) med mere. |
Ikke alltid, men jeg tok meg flere ganger i å lure på om motstanderen egentlig var i nærheten av scoring i løpet av 90 minutter.
Ellers var vel ikke ettmålsseire noe utpreget for Hamrén - vi hadde ganske mange flermålsseire.
I hovedsak føltes det ikke så farlig når motstanderne hadde ballen under Hamrén, hvor vi i mindre grad pådro oss brudd. Greit nok at FKH kanskje hadde få åpenbare målsjanser og var effektive sånn sett, men i den grad man prater om at det er gode bevegelser, nært ved flere anledninger osv i RBKs angrepsspill, så var det også en rekke tilfeller hvor en dårlig nest siste- eller sistepasning hos FKH hindret noen enorme målsjanser. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 02.08.2010 12:46 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: |
For det første må du slutte å tro på myten som er skapt om at vi ikke hadde målsjanser imot oss under Hamréns trenerperiode.
For det andre er det også en myte at vi slapp inn så veldig mange baklengs de årene Nils Arne Eggen var trener. Det med at 4-3 var bedre enn 1-0 var en kommentar Eggen kom med for 22 år siden, og ment som en illustrasjon på at RBK skulle underholde.
Denne er det nå bare å konstatere at blir misbrukt for alt den er verdt. |
4-3 er bedre enn 1-0, også i tabellsammenheng. Den er grei.
Vi slapp ikke inn mange mål i serien her hjemme i Nils Arnes suksessperiode, og har vel strengt tatt ikke sluppet inn så veldig mye før i går nå heller.
Men det er trekk i spillet som ikke er så tillitsvekkende når vi gir bort så mye rom som vi til tider gjør. Og lov til å kritisere det må det være på samme måte som mange kritiserte Hamrén selv om vi scoret bra med mål. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 02.08.2010 12:54 Post subject: |
|
|
Ja, vi gir bort større rom enn under Hamrén, av den enkle grunn at vi nå sender flere spillere frem i angrep, med viten og vilje.
Mot bedre lag er ikke dette noe problem da man vil være mer fokusert på at det skal være balanse. At man ikke tar det med balanse så høytidelig mot noe dårligere lag er et sunnhetstegn.
Det fører til at forsvarsspillerne får trent mer på defensive situasjoner der de må klare seg selv, og som et resultat blir bedre spillere. Det fører også til at laget kommer til flere målsjanser og blir mer underholdende å se på. Laget får også trent på offensive angrepsmønstre i kampsammenheng i en helt annen grad enn om man skulle tenkt balanse til enhver tid.
Laget blir derfor bedre av å spille slik Eggen velger å gjøre, mot motstandere der man kan spille slik. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 02.08.2010 12:58 Post subject: |
|
|
Kristobal wrote:
| Quote: | Ellers var vel ikke ettmålsseire noe utpreget for Hamrén - vi hadde ganske mange flermålsseire.
|
Tja, vi hadde jo selvsagt endel flermålsseiere, det er jo naturlig når man bare taper 1 kamp åp 30 i sesongen.
Men 19 av kampene endte jo uavgjort eller med ettmålsseier. Og det var heldige seiere og heldige uavgjort i magne av disse kampene.
Jeg orker ikke en ny runde med Hamren VS Eggen Kristobal, for det ender aldri opp i noe annet enn 40 nye sider med svada .P
Poenget med posten min var at folk har en tendens til å "huske" at alle kampene under Hamren som ble vunnet 1-0 var dønn solide, noe som rett og slett ikke er tilfelle. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 02.08.2010 13:06 Post subject: |
|
|
Høres fint ut det, men jeg er naturligvis bekymret for at når man ikke opptrer i balanse mot dårlig motstand er det ikke bare å omstille å gjøre det mot bedre motstand. Og når man kan være upresis og risikofylt i pasningsspillet mot dårlig motstand, kan også pasningsdyktigheten og antall brudd bli mange mot bedre motstand.
Så langt er det ingen ting å utsette på resultatene, og 4-3 mot FKH var gulle godt det.
Det er ingen tvil om at antall målsjanser og objektiv underholdningsverdi har gått opp, men til syvende og sist er det resultatene som må forbli like bra. Den gjennomsnittlige publikummer virker å være mest opptatt av det. Vi har øyensynlig ikke fått noen økt oppslutning på Lerkendal til tross for et mer offensivt og underholdende RBK.
Forhåpentligvis har du rett i at vi blir bedre av å opptre slik. Selv er jeg ikke uventet litt skeptisk. Jeg synes RBK skulle etterstrebet å spille omtrent som laget gjorde mot Stabæk på hjemmebane i år, hvor vi kom med relativt bra med folk i angrep uten å tømme oss helt, skapte gode målsjanser og slapp motstanderen nesten ikke til i det hele tatt.
2-0 er også bedre enn 4-3, selv om kanskje underholdningsverdien var lavere enn gårsdagens målkalas. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 02.08.2010 13:10 Post subject: |
|
|
Det var jo slik vi gjorde det på 90-tallet, og det fungerte fint å være mer opptatt av balanse borte mot Borussia Dortmund enn hva man var mot Skeid på Lerkendal.
Bragstad og Hoftun kom ofte i situasjoner der de var alene mot motstandernes angripere, og ble derfor etter hvert veldig gode individuelt en mot en, noe de nøt godt av mot internasjonal motstand. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 02.08.2010 13:18 Post subject: |
|
|
| Ingen tvil om at gamle dager var fantastisk, men i sum så var vi egentlig meget svake på bortebane i Europa på grunn av forsvarsspillet vårt. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 02.08.2010 13:25 Post subject: |
|
|
Jeg tror man skal se på kvaliteten til laget som helhet og ikke kun forsvarsspillerne. At man slapp inn en del mål på bortebane kom sjelden som en årsak av manglende balanse i laget.
1999-sesongen var forresten veldig god forsvarsmessig på bortebane, da vi kun slapp inn ett mål i CL det året. Synd at flere av de beste spillerne på dette laget ble spredt for alle vinder sommeren etter. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 02.08.2010 13:32 Post subject: |
|
|
| Når jeg snakker forsvarsspill så tenker jeg naturligvis på hele lagets forsvarsspill. I sum var det alt for dårlig på generell basis under Eggen. 1999-utgaven som kommer like bak 1997-utgaven i min vurdering var meget god. Men en sånn årgang har vi ikke i dag, og da kan man kanskje heller ikke spille helt på samme måte. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 02.08.2010 13:37 Post subject: |
|
|
| Du har helt rett i at dagens årgang ikke virker like bra som de sent på 90-tallet. Allikevel tror jeg Eggens stil vil være mer fremgangsrik mot god europeisk motstand enn hva Hamréns stil var. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKalle Rutinert
|
Posted: 02.08.2010 13:39 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | Da må vi ta livet av en ny forumsannhet, nemlig at Hamren sine ettmålsseire alltid var dønn sikre.
Jeg husker ikke en eneste Tippeliga kamp under Hamrén da laget så like sårbart ut som i gårsdagen kamp mot FKH.
Javel, også under Hamrén var det en del "heldige" kamper da laget fikk mer enn de hadde fortjent, men spilletsgang var sjelden like "fram og tilbake".
Kort sagt, i går fikk jeg følelse vi kunne få en baklengs til nesten hver eneste gang FKH hadde ballen i siste tredjedel.
Noe som jeg ikke følte i 2008-09.
Det er greit å slippe inn noen mål, og å ha enkelte feil/tabber.
Det er mindre greit når enhver angrep kan bli målfarlig.
| Brady wrote: | | RBKalle wrote: |
|
For det første må du slutte å tro på myten som er skapt om at vi ikke hadde målsjanser imot oss under Hamréns trenerperiode. |
Jeg "tror" hva jeg så...
Som sagt, er det helt ok å ha målsjanser imot... det er HVOR MANGE og HVOR OFTE man får store målsjanser imot som teller.
Og kan du egentlig påstå at under Hamrén var det vanlig å ha like mange målsjanser imot?
Og jeg snakker om "ekte" sjanser, ikke tilfeldige sjanser etter dødballer eller personlige innsats. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 02.08.2010 13:45 Post subject: |
|
|
RKBalle jeg skjønner jo at du hadde det sinnsykt spennende igår, noe som syns er morro og bra.
Det jeg ikke skjønner er hvorfor du fortsetter å snakke om ALLE de STORE sjansene igår...?
VG teller 12-3 i sjanser, og blant annet frisparkmålet kommer jo av en latterlig personlig feil.
Kampen i går var virkelig(i mine øyne) slik at vi lå an til å tape og at flaks sikret seieren. Flaks sikret Haugesund 3 mål på 2 sjanser, og normal uttelling sikret oss 4 mål åp 12 sjanser. Selv om vi skulle ha,og normalt også gjør, setter straffen slik at kampen er punktert. |
|
| Back to top |
|
 |
|