View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
v_olden Veteran
|
Posted: 10.06.2010 15:37 Post subject: |
|
|
Trening ER fotballspilleres utdannelse innen faget fotball. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 10.06.2010 15:44 Post subject: |
|
|
Her diskuterer vi da særlig med tanke på holdninger allerede fra en ung alder? Og det er fortsatt spillere i landet her som ikke tjener den helt store summen som fotballspiller. Og hvis karrieren slutter i en alder av 30 så er det ikke så lett å hoppe ut i et vanlig liv etterpå. Eller å leve 35-40 år på oppsparte midler.
Nå trener da ikke en vanlig fotballspiller i Norge 8 timer hver dag, så edt er tid ved siden av. Man må jo være direkte dum hvis man sier nei hvis klubben tilbyr å betale for en utdannelse ved siden av i det tempoet du selv ønsker! |
|
Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 10.06.2010 15:47 Post subject: |
|
|
Herregud, dette er en diskusjon som bare kunne kommet opp i Norge.
-Fotballspillere tjener såpass at de kan leve greit en stund etterpå.
-Fotballspillere får i flere tilfeller tilbud innenfor fotballen eller i næringslivet etterpå, oftest som ledere av ett eller annet slag.
-Hvis du ser på antall fotballspillere som har kommet på skråpålanet etter endt karriere, regnet i prosent utifra totalt antall fotballspillere, og sammenlikner dette med den øvrige befolkningen, så tror jeg fotballspillere kommer bedre ut.
Hører masse sprøyt fra div. trenere om at utdannelse kan være bra for selve fotballkarrieren! Det kan visst bedre deg mentalt! PISS! Se på Brasil eller England, tror dere ikke spillerne der ble så gode som de er fordi de KUN tenkte, spillte og åndet for fotballen! Tror dere Rooney tok særlig utdanning. Fakta vet jeg ikke, om og han gjorde så kudos til han, men tror dere det? Nei.
Her i Norge skal vi gå rundt som teletubbies og syntes synd på folk.
Mer tid til utdannelse=mindre tid til fotballtrening= dårligere fotballspiller
Bare i Norge, sier jeg.
"Excellence is born of preperation, dedication, focus, and tenacity; compromise any of these and you become average." |
|
Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 10.06.2010 15:55 Post subject: |
|
|
Hør! _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 10.06.2010 16:21 Post subject: |
|
|
Tror det varier ,men å gjøre noe utenom kun fotballen tror jeg bare er sunt. Det er også kun det aller beste som får sånne tilbud som du beskriver etter karrieren og jeg har ihvertfall vanskelig med å forstå at det skal være problem å fullføre enn bachelor i løpet av 10 - 15 år som fotballspiller og har en planer om en karriere innen fotballen eller media etter karrieren er pedagogikk, ledelse, økonomi, markedsføring, mediafag, etc. særdeles grei balast å ha. |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 11.06.2010 02:44 Post subject: |
|
|
VÃ¥re talenter viser vei
Mushaga Bakenga og Simen S. Wangberg vil kombinere fotballen med både utdanning og frivillig arbeid.
Begge har debutert for Rosenborgs A-lag. Forrige uke debuterte Mushaga Bakenga og Simen Søraunet Wangberg også som MOT-ambassadører. Med det følger de i fotsporene til Per Ciljan Skjelbred og Roar Strand.
– Vi har hatt et samarbeid med MOT i veldig mange år, og assosierer oss med deres arbeid og verdier på mange måter, sier Erik Hoftun, som selv har vært ambassadør.
Den sportslige lederen er full av lovord om tenåringenes valg.
– Det er topp at de unge spillerne engasjerer seg. Å jobbe med oppdrag for MOT kan gi dem veldig mye. Vi oppfordrer spillerne våre til å engasjere seg på andre arenaer enn bare fotballbanen, sier Hoftun.
Vil være forbilder
– Jobben vår går ut på å gjøre en forskjell, både på og utenfor banen, sier Wangberg.
– MOT har betydd en del for meg gjennom oppveksten. Da jeg var i 12-13-årsalderen var det mange valg å ta. Da var MOT-arrangement til god hjelp, forteller Bakenga.
Blir økonomistudent
Begge er enige om at det koster dem lite å bruke tid på frivillig arbeid utenom fotballen, og forteller at de selv ønsket å engasjere seg.
– Det er mange som følger med på oss når vi spiller for A-laget til RBK, og da kan vi nå ut til og kanskje være forbilde for noen. Det koster så lite for oss, men kan bety noe for ungdommen. Det er artig å gjøre noe annet også, legger Bakenga til.
– Nå skal jeg studere økonomi på deltid. Det ville vært veldig kjedelig å bare spilt fotball. Hva skulle jeg gjort etter trening? Jeg kunne ikke bare satt meg i sofaen og spilt FIFA! _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
Clash Senior

|
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.06.2010 23:25 Post subject: |
|
|
Oppslag i VG i dag:
Kretsenes spillerutviklere har blitt sagt opp av NFF sentralt. Det blir opp til hver enkelt krets om de har råd til å beholde sin utvikler. |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 26.06.2010 03:07 Post subject: |
|
|
Noe så latterlig, at det går an..
Ikke rart vi sliter her i Norge når vi har et slik forbund.
Hva synes den selvpålagte frelseren, Semb om dette? _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 29.10.2010 23:52 Post subject: |
|
|
Herregud for en latterlig tabloid overskrift (garantert ikke Tjærnås selv som har laget), men et giltrende innlegg av Tjærnås, en av få jeg mener virkelig har peiling i norsk fotball: http://fotball.adressa.no...184205.ece |
|
Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 30.10.2010 01:41 Post subject: |
|
|
Enig. For det første: det er på tide at NFF og andre "orakler" våkner, kommer seg over grensa å ser hva som skjer i andre land mht. talentutvikling. Snakket nylig med 2 spillere som hadde hatt en uke på trial med en engelsk klubb. Treningene var ekstremt posession orientert med stor vekt på spill langs bakken, presise pasninger, gode mottak/ medtak og 2 touch spill. Likeså ble det brukt mye tid på gjenvinningsfasen etter balltap, mye likt treningen til Spanske klubber. Treningsforhold: skjønner at unge spillere, om de får sjansen, ønsker seg til fantastiske gressbaner, ikke noe snø, og vintertemperaturer på 10 + grader....
Det er på tide at RBK skjønner at klubben ikke innehar noen fasit på utvikling av unge spillere lenger. Tjernås sier mye klokt uten at jeg vil si at han innehar noen fasit, men han har iallefall vært utenfor landets grenser for å lære....
"Flott" også av Semb og NFF at de er i ferd med å bygge ned / radere spillerutviklingen for å spare noen kroner, det er selvsagt bedre at pampene i NFF kan kaste penger for svin( les: EM søknaden)
Semb som toppfotballsjef OG U 19 trener er sannelig meg hatt en katastrofe for norsk fotball.
jeg nøler ikke med å anbefale gode unge spillere å ta bakveien ut av bakgården Norge så hurtig som råd er om de får sjansen. |
|
Back to top |
|
 |
abikom Rutinert

|
Posted: 30.10.2010 15:35 Post subject: |
|
|
Julegrisen wrote: | Snakket nylig med 2 spillere som hadde hatt en uke på trial med en engelsk klubb. Treningene var ekstremt posession orientert med stor vekt på spill langs bakken, presise pasninger, gode mottak/ medtak og 2 touch spill. |
Hvilken klubb var dette? |
|
Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 30.10.2010 15:53 Post subject: |
|
|
Championship klubben Sheffield United ( The "Blades") Spillerne melder om fantastiske treningsforhold, 5-6 fantastiske gressbaner, 1 kunstgressbane, stadion med over 23000 i snitt på hjemmekampene. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 30.10.2010 20:49 Post subject: |
|
|
På tide at Yorkshire får noen lag opp til Premier League snart nå. |
|
Back to top |
|
 |
abikom Rutinert

|
Posted: 31.10.2010 22:34 Post subject: |
|
|
Julegrisen wrote: | Championship klubben Sheffield United ( The "Blades") Spillerne melder om fantastiske treningsforhold, 5-6 fantastiske gressbaner, 1 kunstgressbane, stadion med over 23000 i snitt på hjemmekampene. |
Ja, mulig. Men er veldig mye rart i England ogsaa. Jeg bor der selv. De har heldigvis modnet seg med aarene, i noen klubber.
Norsk talentutvikling er ikke saa hinsides daarlig som alle skal ha det til. Men det kan selvsagt bli bedre. Spesielt paa Oslo oest drives det godt, med stort fokus paa "internasjonale ferdigheter". Dette vil f. eks Vaalerenga nyte godt av i fremtiden. Der er de et hestehode foran resten av landet. |
|
Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 31.10.2010 23:06 Post subject: |
|
|
Åtte siders artikkel om De Toekomst - Ajax sitt akademi i seneste nummer av Josimar. Strålende lesning - anbefales.  |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
|
Back to top |
|
 |
sau1 Proff

|
Posted: 18.02.2011 01:07 Post subject: |
|
|
Helt riktig av Vaalerenga. _________________ Oeyvind Hoaas er Gud |
|
Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 18.02.2011 10:44 Post subject: |
|
|
I denne saken virker det mer som at foreldre med ambisjoner for barna og evt. i (eller ikke) samråd med barna, ønsker at de skal spille for Vålerenga enn det er VIF som har hentet dem. Men uansett hva, er det på høy tid at norske klubber også begynner med slikt arbeid innen talentutvikling.
Om jeg husker riktig har f. eks Ajax en speiderstab på 50+ mann, hvor mange av dem bruker tiden sin på å saumfare landet for unge talenter de kan bringe inn til de Toekomst-akademiet. Slettes ikke uvanlig å finne Ajax-ansatte speidere rundt omkring på kamper for barn helt ned i 6-7-årsalderen i tresko-landet. I tillegg nyter de godt av samarbeidene de har med de mange lokale breddeklubbene, som også bringer inn mange nye talenter.
Det som gjør meg skeptisk derimot, er at vi i Norge mangler trenere med nok kunnskap og faglig tyngde til å drive slikt talentarbeid enda. VIF har ikke akkurat utdannede heltidstrenere på 10årslagene sine, for å si det sånn. Om vi tar utgangspunktet i Rosenborg sitt guttelag, så synes jeg 10åringene like gjerne kan holde seg i nærmiljø-klubbene sine til de når guttelags-alder, da. Dessuten består jo ikke barnelagene til VIF av headhuntede spillere, så nivået er nok uansett ganske likt som i andre klubber rundt omkring i Oslo-området.
Vi har en veldig lang vei å gå innenfor talentutvikling her til lands og første skritt på veien, eller rettere sagt første bud, mener jeg må bli å få flere og bedre, utdannede trenere inn i de yngre årsklassene. _________________ No al calcio moderno |
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 29.03.2011 21:57 Post subject: |
|
|
Det islandske U21-landslaget med Birkir Bjarnason og Björn Sigurdarson fortsetter å imponere, seinest med 2-1-seier i England. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 02.05.2011 21:10 Post subject: |
|
|
Hadde ikke sett Bakrommet fra 5. april før nå, men Hallvar Thoresen var der klar på at Mats Dæhli er det største norske talentet han har sett de siste 20 årene. Blir spennende å se hvordan det går i England.
Sjansen er dog stor for at han blir lånt ut til en annen klubb når han havner i senioralder. |
|
Back to top |
|
 |
sau1 Proff

|
Posted: 03.05.2011 00:10 Post subject: |
|
|
Gaar gjetord om Mats Daehli om det han gjoer paa United-treningsfeltet helt til London. Det snakkes og hviskes store ting om han blant eliten av fotballtilhengere. Dette er et helt, helt spesielt talent. Trolig i verdenstoppen i sin aldersgruppe i sin posisjon. _________________ Oeyvind Hoaas er Gud |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 03.05.2011 00:37 Post subject: |
|
|
Hviskes det om dette i de mørke gatehjørnene i London du frekventerer på kveldstid?
Dæhli virker som en ekstremt talentfull spiller med enorm teknikk. Blir spennende å følge ham i fremtiden. |
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 03.05.2011 00:56 Post subject: |
|
|
Ser ut som han er noen hakk bedre enn de fleste av sine jevnaldrede. Spørsmålet er om han klarer bevare dette forspranget inn i seniorfotballen. Jeg synes også jeg ser ørsmå tendenser til tempoproblemer; stemmer dette? _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
|