English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
RBK og spisskompetanse
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
attach
Forumsjef

PostPosted: 01.11.2005 11:04    Post subject: Reply with quote

Hehe.. Og jeg siterer signaturen din: Takk. Smile

Bra du er med på moroa Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
TomH
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 10:16    Post subject: Reply with quote

Kampen mot Real Madrid viste følgende offensive mangler (igjen!):
1) Vi mangler målfarlige midtbanespillere (fx Koren)
2) Vi mangler gode skyttere både på midtbanen og blant angriperne.
3) Vi mangler i hvertfall en god hodespiller til (som om ikke annet kan settes inn for å skape panikk (fx Friend, Kovacs)
4) Vi mangler spiss som skårer jevnlig.
5) Vi mangler ihvertfall en skikkelig god dødball-server (feks Koren).
Brady
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 10:30    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
3) Vi mangler i hvertfall en god hodespiller til (som om ikke annet kan settes inn for å skape panikk (fx Friend, Kovacs)

1: Både Skjelbred og Strand er målfarlige. Strand er jo blant de mestscorende midtbanespillerne i CL's historie.

2: Strand har et bra skudd, og det har også Storflor. Tettey skal også ha et meget bra skudd, og Skjelbred har scora på langskudd i treningskamper. Det gjelder bare å komme i skuddposisjon, og kanskje en klarere strategi på det. Tror Høgmo sørger for at det kommer til neste år.

3: Enig. Vi skulle absolutt hatt iallfall en spiss som er spesielt god på hodet i tillegg til Frode Johnsen. Friend og Kovacs er ikke løsningen. Denne spissen bør være en mer komplett spiller enn disse.

4: Helstad og Brattbakk er spisser som scorer jevnlig. Er mer usikker på om de holder mål internasjonalt. Det er forskjell på å score mål i CL og i Tippeligaen. Brattbakk har jo bevist tidligere år at han er målfarlig mot topp motstandere, men det gjenstår å se om dette gjelder i 2005. Helstad har jeg en mistanke om at ikke holder mål internasjonalt. Han falt gjennom i en klubb som Austria Wien, og han har ikke vist noe spesielt bra spill i CL. Jeg er enig med deg og tror nok vi trenger en scorende spiss, og den egenskapen kan kobles med å være god på hodet.

5: Vi har gode dødballservere. Problemet er at de ikke spilte. Både Stensaas og Brattbakk har kapasitet til å legge opp til mål i slike situasjoner. Dorsin har også vist at han kan gjøre det til en mindre grad i Tippeligaen, men mot Real var han ikke så bra. Storflor og Winsnes kan også være veldig bra, men de er ustabile.
Back to top
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 10:30    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:

1) ja, helt klart, vi trengedr en defensiv playmaker på midten i tillegg til et alternativ til strand offensivt som er teknisk god og kan skyte fra lang avstand

2) Braathen viste vel et par ganger i løpet av kampen at med en ekstra vinter med skytetrening vil han være god også her..
Forøvrig helt enig, hadde lyst til å rive hodet av FJ da han somla bort kjempesjansen i 2nde omgang

3) Om mulig bør denne spilleren være midtbanespiller, slik at vi kan vinne en del dueller også i midtsirkelen, nå blir det mye måking opp.Forøvrig vant vel frode nesten ingenting i lufta mot reals meget godt midtstoppere
4) JA, handle NU eller tren braathen til midtspiss
5) Helt klart, dødballer skal SKYTES ikke lumpes
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 14:02    Post subject: Reply with quote

Quote:
3: Enig. Vi skulle absolutt hatt iallfall en spiss som er spesielt god på hodet i tillegg til Frode Johnsen. Friend og Kovacs er ikke løsningen. Denne spissen bør være en mer komplett spiller enn disse.

Har ikke Friend spisskompetanse nok i hodespillet sitt ? Mener du at en skal ha en spiss som er like god/bedre enn Friend og i tillegg ha andre meget store kompetanser ?

Da snakker du om en 50 mill spiss.....
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 14:18    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:

Har ikke Friend spisskompetanse nok i hodespillet sitt ? Mener du at en skal ha en spiss som er like god/bedre enn Friend og i tillegg ha andre meget store kompetanser ?

Da snakker du om en 50 mill spiss.....

Joda, som hodespiller er Friend bra nok, men jeg mener at en midtspiss hos RBK også må være god på andre områder. Derfor syns jeg det blir feil å kjøpe Rob Friend.

En til 50 mill. er vel å overdrive, men det går an å kjøpe et yngre talent for en billigere sum hvis man har full oversikt over markedet.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 15:44    Post subject: Reply with quote

Brady,
du sier at Strand og Skjelbred er DE målfarlige midtbanespillerne RBK trenger. Jeg mener at de ikke er det.

Roar Strand spiller et stadig mindre antall kamper og er pålangt nær like målfarlig som før. Jeg har ikke oversikt over hvor mange mål Skjelbred har skåret i år, men jeg tviler på om antallet vil komme inn under det jeg vil karakterisere som "mange" (kanskje ikke en gang under kategorien "noen"!).

Du viser til hva Roar Strand har prestert tidligere - det er IKKE interessant nå! RBK har også hatt et godt lag tidligere, men det hjelper like lite som at Roar Strand har skåret mye mål tidligere. Vi må ha midtbanespillere som er målfarlige i kamper NÅ - ikke tidligere.

At Skjelbred har skåret mål på trening overbeviser ikke meg om at han er en målfarlig spiller. Pr tidspunkt er ikke han en å regne med blant målfarlige spillere. Dessverre.

Ellers er jeg helt enig med Litjeggen; Friend ville vært en VELDIG forsterkning fremme i angrepet. Han har en spisskompetanse som langt overstiger FJohnsens. I tillegg er han bra hurtig og kan drible av en og annen spiller i ny og ned. Dette er en egenskap FJohnsen ikke har.

Kovacs skal man heller ikke undervurdere som en joker å sette inn i kamper. Han har et fantastisk trøkk i skuddene sine og er målfarlig på skudd fra i hvertfall 30m. Han er også en bedre header en FJohnsen.

Jeg synes du tidvis virker lite realistisk og jordnær, Brady.
Recon
Legende

PostPosted: 02.11.2005 15:46    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:

Ellers er jeg helt enig med Litjeggen; Friend ville vært en VELDIG forsterkning fremme i angrepet. Han har en spisskompetanse som langt overstiger FJohnsens. I tillegg er han bra hurtig og kan drible av en og annen spiller i ny og ned. Dette er en egenskap FJohnsen ikke har.

Kovacs skal man heller ikke undervurdere som en joker å sette inn i kamper. Han har et fantastisk trøkk i skuddene sine og er målfarlig på skudd fra i hvertfall 30m. Han er også en bedre header en FJohnsen.

Friend er uhorvelig mye bedre enn Frode, men jeg foretrekker egentlig at klubben satser litt høyere enn de to der.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 16:04    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:

Roar Strand spiller et stadig mindre antall kamper og er pålangt nær like målfarlig som før. Jeg har ikke oversikt over hvor mange mål Skjelbred har skåret i år, men jeg tviler på om antallet vil komme inn under det jeg vil karakterisere som "mange" (kanskje ikke en gang under kategorien "noen"!).

At Skjelbred har skåret mål på trening overbeviser ikke meg om at han er en målfarlig spiller. Pr tidspunkt er ikke han en å regne med blant målfarlige spillere. Dessverre.

Jeg har aldri sagt at Skjelbred scora mange mål på trening, men nevnte at han har scora på langskudd i en treningskamp.

Skjelbred har vel spilt 9 kamper i år og scora 3 mål om jeg ikke husker feil. På en sesong skulle det tilsvare 8-9 mål, noe som er akseptabelt for en midtbanespiller. Han har også ett mål i CL på fire kamper. Og sjansen er vel stor for at han vil utvikle seg enda mer, også på målscorerområdet til neste år, eller?

Er enig i at Roar Strand har sett sine beste dager og Solli er jo nesten vaksinert fra å score mål, men Eguren og Skjelbred har mange mål i seg, og Ørjan Berg og Roar Strand er ikke helt utafor de heller (enda).

TomH wrote:

Vel, Friend har ikke vært noen kjempesuksess i Molde, så hvis du tror han vil være det i RBK tror jeg du tar feil. Han har vel enda ikke overbevist nok til å få nytt kontraktsforslag av Molde. De avdriblingene hans er vel heller ikke noe han har vist frem for ofte.

TomH wrote:

Jeg synes du tidvis virker lite realistisk og jordnær, Brady.

Jeg ser ikke hva vi skal med å kjøpe inn en så etablert spiller som Kovacs for å ha ham sittende som en joker på benken. Det virker som om du er litt låst fast i Tromsø-laget, TomH. Du har jo foreslått fire spillere fra det laget (nåværende eller fra fjoråret) som nye RBK-spillere, og en av de var bare reserve i fjor.

Er det lite realistisk og jordnært å mene at Friend (som ikke har overbevist 100% for Molde) og Kovacs (som har vært reserve i Tromsø og Viking) ikke er god nok for RBK?

Hva var det Høgmo sa igjen om å gå etter de beste?
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 16:18    Post subject: Reply with quote

Friend ville styrket RBK angrepet mye. Han ville heller ikke blitt dyr. Det derfor ingenting i veien for å hente ham og evt ha ham som reserve! Overbeviser han, er han uansett bedre enn det meste vi kan få tak i Norge.

Kovacs vil jeg kun hente om vi kan ha ham på benken! Han ville også vært en fin joker å sette inn i kampene (men, jeg liker ham ikke helt som person).

Om vi skal hente en norsk spiss, tror jeg etter nøye vurderinger av potensial og ferdigheter, at jeg ville gått for Daniel Fredheim Holm - MEN det er dessverre helt urealistisk å få ham...

Brady, når jeg ser at du i fullt alvor mener at både ØBerg og RStrand er målfarlige spillere, skjønner jeg at du ikke forstår hva jeg mener når jeg snakker om å hente inn "nye" spillere. Vi må ha spillere som er målfarlige NÅ. Berg spiller jo ikke det hele tatt, Strand mindre og mindre og Skjelbred er ENDA ikke målfarlig nok.
Brady
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 16:34    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Friend ville styrket RBK angrepet mye. Han ville heller ikke blitt dyr. Det derfor ingenting i veien for å hente ham og evt ha ham som reserve! Overbeviser han, er han uansett bedre enn det meste vi kan få tak i Norge.

Bare for å illustrere at Friend ikke har hatt noen fremragende sesong for Molde akkurat. Klippet fra VGNett etter kampen mot Odd nå nylig:

"Sesongen har ikke vært like lys for Friend i år som den var mot Odd i går. Molde-trener Johansson har sett Friend slite i kamp etter kamp.

- Han har hatt det tungt, og aldri fått lønn for strevet. Endelig fikk han betaling, sier trener Bo Johansson til VG. "

TomH wrote:

Kovacs vil jeg kun hente om vi kan ha ham på benken! Han ville også vært en fin joker å sette inn i kampene (men, jeg liker ham ikke helt som person).

Skal vi ha utlendinger i troppen mener jeg at de bør spille fast, og ikke være benkeslitere som tar muligheten fra yngre talenter.

TomH wrote:

Om vi skal hente en norsk spiss, tror jeg etter nøye vurderinger av potensial og ferdigheter, at jeg ville gått for Daniel Fredheim Holm - MEN det er dessverre helt urealistisk å få ham...

Fredheim Holm er jo en forholdsvis liten spiller som for det meste er brukt i en kantrolle på midtbanen eller på vingen i år. Han har kjempepotensiale, men har også store svakheter. Den største svakheten er at han mangler fart til å gjøre det store mot internasjonale motstandere. Hodespillet er heller ikke hans største styrke. Å bruke ham som midtspiss tror jeg er dødfødt.

TomH wrote:

Brady, når jeg ser at du i fullt alvor mener at både ØBerg og RStrand er målfarlige spillere, skjønner jeg at du ikke forstår hva jeg mener når jeg snakker om å hente inn "nye" spillere. Vi må ha spillere som er målfarlige NÅ. Berg spiller jo ikke det hele tatt, Strand mindre og mindre og Skjelbred er ENDA ikke målfarlig nok.

Så 8-9 mål i året er ikke bra nok for en midtbanespiller i følge deg. Har du et tall på hvor mange scoringer en midtbanespiller må ha for å bli klassifisert som 'målfarlig'? Og har du eksempler på norske midtbanespillere i denne klassen? Regner med at du ikke regner inn straffespark da.
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 18:07    Post subject: Reply with quote

Har ett begreps-spørsmål.

Spisskompetanse ok begrep i fotballsammenheng, men det er ikke spesifikt nok i endel sammenhenger.

Jeg savner ett begrep som tar for seg forholdet mellom en spillers kompetanse på ett spesifikt felt og en motstanders kompetanse på tilsvarende felt.

F.eks:

1.Frode Johnsen`s offensive hodestyrke vs Woodgate`s defensive hodestyrke.

2.Braatens dribleferdighet vs Carlos 1.steforsvarerferdighet.

Hva kan en kalle ett slikt forhold ?

Reell spisskompetanse , relativ spisskompetanse, situasjonsbetinget spisskompetanse, vektet spisskompetanse ????

Noen forslag ??
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 18:13    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:

Jeg savner ett begrep som tar for seg forholdet mellom en spillers kompetanse på ett spesifikt felt og en motstanders kompetanse på tilsvarende felt.
Noen forslag ??

Kompetansedifferansen mellom disse to spillerne er...... Wink

Det er vel slikt de som programmerer Championship Manager/Football Manager driver med.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 18:42    Post subject: Reply with quote

Brady,
jeg har ikke sett de 8-9 målene ØBerg har skåret i år, jeg har heller ikke sett de 9 målene RStrand har skåret iår og det samme gjelder for PCSkjelbred. Derfor mener jeg at disse ikke er målfarlige nok!

Har du sett denne trioen skåre 25 mål i år??
Brady
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 19:15    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Brady,
jeg har ikke sett de 8-9 målene ØBerg har skåret i år, jeg har heller ikke sett de 9 målene RStrand har skåret iår og det samme gjelder for PCSkjelbred. Derfor mener jeg at disse ikke er målfarlige nok!

Har du sett denne trioen skåre 25 mål i år??

Jeg har da heller aldri påstått av Roar Strand eller Ørjan Berg har scoret så mange mål i år. Ørjan Berg har jo stort sett gått skadet. Jeg sa at PCS har et snitt på de kampene han spilte i år som tilsier at han hadde oppnådd 8-9 mål på en hel sesong.

Når du etter det sier at Skjelbred ikke er målfarlig:
" Pr tidspunkt er ikke han en å regne med blant målfarlige spillere."... så stiller jeg det samme spørsmålet som du tydeligvis ikke vil gi noe svar på.

Hvor mange mål må en midtbanespiller komme opp i (ekskludert straffespark) for å kunne klassifiseres som målfarlig, og hvilke norske spillere er det da snakk om at kan være aktuelle å kjøpe?

Jeg venter fortsatt på svaret, TomH....
Back to top
trondhb
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 19:54    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:

1: Både Skjelbred og Strand er målfarlige. Strand er jo blant de mestscorende midtbanespillerne i CL's historie.

Jaha? Har fått med meg at han er en av de med flest kamper, men dette var nytt. Kilde?

Brady wrote:

2: Strand har et bra skudd, og det har også Storflor. Tettey skal også ha et meget bra skudd, og Skjelbred har scora på langskudd i treningskamper.

Når scoret RBK sist på et godt langskudd fra 25-30 meter? For å sette det litt på spissen kan jeg knapt huske noe som helst siden Staurvik var her... Kanskje det jeg savner mest på dagens RBK, bør jo være mulig å prøve et skudd eller to fra utenfor 16-meteren også innimellom.

Brady wrote:

Hysén/Elmander.

Brady wrote:

4: Helstad og Brattbakk er spisser som scorer jevnlig. Er mer usikker på om de holder mål internasjonalt. Det er forskjell på å score mål i CL og i Tippeligaen. Brattbakk har jo bevist tidligere år at han er målfarlig mot topp motstandere, men det gjenstår å se om dette gjelder i 2005. Helstad har jeg en mistanke om at ikke holder mål internasjonalt. Han falt gjennom i en klubb som Austria Wien, og han har ikke vist noe spesielt bra spill i CL. Jeg er enig med deg og tror nok vi trenger en scorende spiss, og den egenskapen kan kobles med å være god på hodet.

Hysén/Elmander.

Brady wrote:

5: Vi har gode dødballservere. Problemet er at de ikke spilte. Både Stensaas og Brattbakk har kapasitet til å legge opp til mål i slike situasjoner. Dorsin har også vist at han kan gjøre det til en mindre grad i Tippeligaen, men mot Real var han ikke så bra. Storflor og Winsnes kan også være veldig bra, men de er ustabile.

Sterkt uenig. Stensaas: ja, delvis. Resten: nei. Bare se på et par cornere fra en av de store ligaene så blir det tydelig at det er MYE å gå på både når det gjelder kraft og presisjon. Burde være høyt prioritert framover, ingen tvil om at dette spolerer klare målsjanser i hver eneste kamp. Kan ikke fatte å begripe at Dorsin fikk kaste bort minst 4-5 klare målsjanser på rett og slett latterligere cornere og frispark i går. Sier jo det meste når Jørn Jamtfall slår bedre cornere på oppvarmingen...
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 20:10    Post subject: Reply with quote

trondhb wrote:
Brady wrote:

Jaha? Har fått med meg at han er en av de med flest kamper, men dette var nytt. Kilde?

Har dessverre ingen kilde på det. De eneste oversiktene jeg har greid å finne er over de 12 beste målscorerne siden 1956. Der er Kluivert sist på listen med 30 mål (kun spisser på listen). Roar Strand har et tosifret antall mål i CL, og jeg tviler på om så veldig mange midtbanespillere slår ham. Iallfall ikke siden 1992 (da CL startet).
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 02.11.2005 21:10    Post subject: Reply with quote

Harald og Roar er delt topscorer for RBK ihvertfall. Begge på 11 mål.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 21:16    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
Harald og Roar er delt topscorer for RBK ihvertfall. Begge på 11 mål.

Har funnet at Paul Scholes (som også har spilt spiss) har 18 mål, mens Roy Keane har 12 mål.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 22:00    Post subject: Reply with quote

Men, Brady, forstår du ikke at de tallene du leter frem fra historikken IKKE er interessante. Jeg vil ha midtbanespillere som skårer i dag (uten noe hvis og men).

Jeg er fornøyd hvis en midtbanespiller skårer mer enn 6 mål i serien (ekskludert straffer). I dag har vi kanskje Strand som har skåret dette antallet. Vi trenger flere!

Forøvrig, Gashi er en midtbanespiller jeg anser som målfarlig, selv om vedkommende ikke har skåret mye i år. Han skyter godt og kan skåre fra 25 meter og kommer også ofte til sjanser. Men, han kommer dessverre heller ikke til RBK.

Ellers er jeg litt tilhenger av Robert Koren. Han er også en midtbanespiller jeg anser som målfarlig. Han har også spisskompetanse på skudd og dødballer. Jeg mener at Koren ville vært en nyttig tilvekst på RBK- midtbanen.
Brady
Veteran

PostPosted: 02.11.2005 22:13    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Men, Brady, forstår du ikke at de tallene du leter frem fra historikken IKKE er interessante. Jeg vil ha midtbanespillere som skårer i dag (uten noe hvis og men).

Jeg er fornøyd hvis en midtbanespiller skårer mer enn 6 mål i serien (ekskludert straffer). I dag har vi kanskje Strand som har skåret dette antallet. Vi trenger flere!

Forøvrig, Gashi er en midtbanespiller jeg anser som målfarlig, selv om vedkommende ikke har skåret mye i år. Han skyter godt og kan skåre fra 25 meter og kommer også ofte til sjanser. Men, han kommer dessverre heller ikke til RBK.

Ellers er jeg litt tilhenger av Robert Koren. Han er også en midtbanespiller jeg anser som målfarlig. Han har også spisskompetanse på skudd og dødballer. Jeg mener at Koren ville vært en nyttig tilvekst på RBK- midtbanen.

TomH: De tallene plukket jeg kun frem på forespørsel fra andre her inne om det stemte at Roar Strand var av de mestscorende midtbanespillerne i CL.

Du er fornøyd hvis midtbanespillerne scorer flere enn 6 mål, og nå er plutselig Strand godkjent, mens Skjelbred ikke er det, selv om Strand stoppa på 4 og Skjelbred hadde scora 8-9 med samme snitt som han har hatt i de kampene han har startet. Resonnementene dine henger ikke helt sammen.

Koren kunne vært en nyttig tilvekst, men i en offensiv midtbaneposisjon har vi PCS, så da ser jeg ingen grunn til at Koren skal kjøpes for å ta plassen fra ham. På midtbanen trenger vi først og fremst spillere med defensive fibre i kroppen, i tillegg til pasningssikkerhet.

Gashi ønsker jeg ikke til RBK. Han er egoistisk i spillestilen og har ikke en eneste assist denne sesongen. Han er også altfor ujevn i pasningsspillet sitt.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 03.11.2005 10:50    Post subject: Reply with quote

Jeg har IKKE godkjent Strand. Det er det DU som har gjort!
Men, jeg er enig i at han er målfarlig, dog spiller han for lite!

Du sier videre at PCS HADDE skåret så og så mange mål om han hadde spilt. I min verden har INGEN skåret så og så mange mål FØR de faktisk har gjort det...
At PCS har spilt lite er ingen unnskyldning. Jeg vil ha midtbanespillere som har som spisskompetanse at de skårer mål - I DAG, uten hvis og men. Pr tidspunkt har vi INGEN på midtbanen som har skåret et antall mål de kan være fornøyd med!

Ideellt sett burde alle på midtbanen være målfarlige. Likevel er det kanskje for mye forlangt at den med det defensive ansvaret skal skåre mye mål. Likevel bør også denne spilleren ha minimum EN spisskompetanse som truer mål - feks gode skudd.

- I dag har vi INGEN offensive spillere som skyter godt (som Staurvik, Sørloth mm). Vålerenga har flere.
- I dag har vi INGEN gode dødballservere. Vålerenga har flere.
- I dag har vi INGEN målfarlige midtbanespillere. Vålerenga har flere.

Over en lang og jevn sesong vil Vålerenga få flere poeng enn RBK om ikke denne differansen utjevnes!

Jeg skrev et innlegg i april om hvorfor Vålerenga kom til å vinne serien kontra RBK. Regnestykket var enkelt. VIF har et mye bredere spekter av spisskompetanse internt i laget. Uansett hvordan kampene utvikler seg har de spisskompetanse som kan settes inn for å avgjøre i deres favør
(mange gode hodespillere, flere gode skyttere, bakromsspillere, flere gode dødballservere, stor løpskapasitet på midtbanen, stor fart i både forsvar og angrep osv). RBK mangler MYE spisskompetanse!
Brady
Veteran

PostPosted: 03.11.2005 11:27    Post subject: Reply with quote

TomH wrote:
Jeg har IKKE godkjent Strand. Det er det DU som har gjort!
Men, jeg er enig i at han er målfarlig, dog spiller han for lite!

Du sier videre at PCS HADDE skåret så og så mange mål om han hadde spilt. I min verden har INGEN skåret så og så mange mål FØR de faktisk har gjort det...
At PCS har spilt lite er ingen unnskyldning. Jeg vil ha midtbanespillere som har som spisskompetanse at de skårer mål - I DAG, uten hvis og men. Pr tidspunkt har vi INGEN på midtbanen som har skåret et antall mål de kan være fornøyd med!

TomH: maken til pisspreik, pompøse vendinger og selvmotsigelser skal du lete lenge etter. Er du enig eller ikke enig i at Roar Strand er målfarlig? Du har nemlig skrevet begge delene det siste døgnet.

Og PCS? Joda, han spiller i dag og han scorer i dag Smile Er vanskelig å ta deg seriøst på det du skriver her. Hvis vi hadde kjøpt Frank Lampard (verdens mest målfarlige midtbanespiller for øyeblikket) høst og han hadde spilt de fem siste kampene og scoret 2-3 mål så skulle du fortsatt mast om at vi ikke har målfarlige midtbanespillere. Skal man følge resonnementet ditt må en spiller spille en hel sesong og score minst 6 mål før han kan klassifiseres som målfarlig. PCS har spilt den siste tredjedelen av sesongen og scora 3, men målfarlig, nei, det blir for mye hvis og men. Surprised Utrolig.....

TomH wrote:

- I dag har vi INGEN offensive spillere som skyter godt (som Staurvik, Sørloth mm). Vålerenga har flere.
- I dag har vi INGEN gode dødballservere. Vålerenga har flere.
- I dag har vi INGEN målfarlige midtbanespillere. Vålerenga har flere.

Over en lang og jevn sesong vil Vålerenga få flere poeng enn RBK om ikke denne differansen utjevnes!

Det var da svært til opphaussing av Vålerenga da. Et lag vi viste at vi var bedre enn på Ullevaal for snart to uker siden. Jeg sier ikke at vi er perfekt nå, noe som også kom frem i nyhetsreportasjen fra i går der Høgmo vil skifte ut deler av stallen, men at Vålerenga er så mye bedre er jeg uenig i.

Offensive spillere (midtbane og angrep) som skyter godt i Vålerenga: Steffen Iversen, Ardian Gashi, Stefan Ishizaki, Magne Hoset (og til en mindre grad også TA Flo og Fredheim Holm)

Hos RBK: Storflor, Braaten, Strand, Brattbakk, Ødegaard (og til en mindre grad også Skjelbred, Helstad og Frode Johnsen).

Jeg syns ikke forskjellen er så veldig stor. Det er mulig at det skytes mindre i RBK fordi vi i større grad enn Vålerenga prøver å spille oss nærmere målet før avslutning. Men skuddkvalitetene tror jeg er noenlunde like.

Gode dødballservere hos VIF: Hoset er vel den beste, og de har også flere som fikser dette.

Hos RBK: Stensaas, Brattbakk, Winsnes og Storflor. At vi har ingen syns jeg er en grovt feilaktig påstand. Stensaas er kanskje den beste i Norge, og Brattbakk har masse målgivende på corner de siste 2-3 årene.

MÃ¥lfarlige midtbanespillere hos VIF: Gashi har 5, Grindheim 2, Thomas Holm ingen, Hoset ett.

Hos RBK har Strand 4, Skjelbred 3, Winsnes 1, Berg og Eguren ingen.

8-8 skulle det bli. Du tar feil, TomH. Vi har midtbanespillere som er like målfarlige som Vålerenga sine.

Er litt morsomt at du i denne posten først sier at du er enig i at Roar Strand er målfarlig, for å avslutte i samme post med at vi har ingen (med store bokstaver) målfarlige midtbanespillere Smile

Du skriver også at Roar Strand spiller for lite. I år spilte han 1869 minutter. I RBK er det kun Jan Gunnar Solli som har spilt mer. Get your facts right, TomH.
Back to top
TomH
Veteran

PostPosted: 03.11.2005 15:31    Post subject: Reply with quote

Brady,
Roar Strand er målfarlig når han spiller. For meg har PCS vist alt for lite. Han sier selv at han ikke er noen målskårer.
Uansett, VI TRENGER FLERE!
Mange flere!

SKYTTERE:
- Johnsen er en SVAK skytter.
- Storflor er så der. Kan ikke tenke meg at han skårer fra 25 meter.
- Braaten har jeg knapt sett skyte, men tror han kan skyte hardt om ikke annet. Hans presisjon og forståelse for når skuddet skal fyres, vet jeg lite om.
-Tettey er muligens en god skytter på juniorlaget, på A-lags nivå har jeg aldri sette et godt skudd fra ham (men det har du?)
- Helstad er heller ingen god skytter. Tror ikke han er i stand til å true mål på en distanse på 20-25 meter.
- Brattbakk er i beste fall en bra skytter. Men han spiller jo "aldri" for oss lenger.

Vålerengas Ishizaki og Gashi er meget gode skyttere. Det samme er Grindheim (og Brocken, men han teller ikke siden han er forsvarsspiller). Iversen er også en meget god skytter. Det betyr at VIF til en hver tid har minimum to veldig gode skyttere på banen i offensive posisjoner. Dette matcher ikke RBK.

DØDBALL SERVERE:
- Brattbakk lomper sine innlegg og server. I beste fall en brukbar server.
- Stensaas er en god server, men spiller, i likhet med Brattbakk, "aldri".
- Dorsin så vi i siste kamp og kampene før der. Ikke bra.
- Ødegaard vet ikke. Han spiller "aldri".

Vålerenga har flere meget gode dødball-servere: Grindheim, Ishizaki, Brocken og til og med Gashi er en god server. RBK matcher heller ikke dette. Vi har i beste fall to brukbare, hvorav den ene "aldri" spiller.

Du viser til at vi slo Vålerenga og at vi dermed ikke trenger å ta hensyn til dette. Det er din mening. Min mening er at vi MÅ ta hensyn til dette og bli bedre enn VIF på blant annet disse områdene. Resultater i enkelt kamper er en ting, disse kvalitetene som VIF har og som vi mangler vil føre til mange "bonus"-poeng for VIF kontra RBK. Dette skrev jeg også i april og det ble jo ikke helt galt...

Det er en INVESTERING i "BONUS"-POENG og skaffe spisskompetanse på alle felt (også på benken).

Forøvrig er du en kverualnt, Brady. For jeg vet du er enig med meg Very Happy
joakleis
Veteran

PostPosted: 03.11.2005 16:08    Post subject: Reply with quote

Helstad og Johnsen er ikke særlig på langskudd nei. Det er riktig. Grunn? De er typiske boks-spillere. Altså de trives klart best innenfor motstanderens 16-meter.

Du må bestemme deg hva du mener ang. Roar Strand, TomH. Først er Strand målfarlig, så har vi ingen målfarlige, så er Roar målfarlig når han spiller, og du får det til å fremstå som at han ikke spiller. Såvidt Bradys statistikk viste var det kun Solli som hadde spilt mer enn Roar i år. Hmmm. Er Roar målfarlig eller ikke?

Skjelbred er altså ikke målfarlig. Men på 9 kamper har han tre mål og på fire CL-kamper har han ett mål. Per er flink til å komme etter på løp og i den posisjonen han har i laget i dag, så kommer han seg ofte til scoringssjanser. Og han har vist at han glatt kan sette en god del av dem. Og hva skal vi forvente av en 18-åring som nylig har blitt fast a-lagsspiller? At han skal score over fem mål på 9 kamper? Selv en toppspiss vil ha problemer med å score så mye på så få kamper.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Page 3 of 4

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb