| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 23.05.2010 00:02 Post subject: |
|
|
| snegle wrote: | | Peter Storey wrote: | | Zorac wrote: | Du er blandt den håndfullen med virkelig tung integritet her på forumet, så jeg håper du ikke lar deg farge av annet enn egne meninger.
|
Bolgebah har nog påverkats av Kristobals tunga argumentation. |
ironi?
Å gjenta den samme argumentasjonen i det uendelige gjør ikke argumentene noe bedre og knapt tyngre enn i tungsindig. Jamfør ett hundre sider med de samme argumentene for at Bessart Berisha er en fantastisk fotballspiller; Det er bare det at resten av verden ikke har oppdaget det ennå. |
Har er sidas ledande debatör - Larse - argumenterat bättre och mer allsidig? |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.05.2010 00:14 Post subject: |
|
|
| Har forlengst vedgått at det ble overkill i den diskusjonen. Du kan imidlertid ikke ha fulgt alt for godt med om du mener jeg brukte alle sidene på å si at han var en verdensklassespiller. Hovedpoengene jeg fortsatt kan stå for er 1) At man ikke bør dømme spillere på bakgrunn av en håndfull kamper 2) At jeg syntes det var pedagogisk uklokt av Hoftun å utelukke overgang to mnd før leieperioden var over, mtp Berishas motivasjon 3) At han virket som en mer typisk målscorer enn Konan og Pelu 4) At Berisha burde vurderes på samme grunnlag som Pelu og Konan da jeg ikke anså dem å ha betydelig større fremtid i klubben. Så antok jeg som du har fått med deg at han burde være kapabel for 15+ mål i TL om han ble hos oss en hel sesong og at han ila et par år ville spille i en av de store ligaene. Der har jeg tatt feil, han er inn og ut av laget på Arminia på nivå 2, og de rykket heller ikke opp. |
|
| Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 23.05.2010 00:14 Post subject: |
|
|
PS, er nok ikke enig med deg der. At kristobal argumenterer side opp og side ned med alt som var feil med Eggen, og hvorfor han ikke er den rette nå, gir ikke kristobal hverken rett eller tyngde.
Hvorfor skal jeg argumentere mer allsidig? Det jeg sier er at det er feil å avskrive Eggen som langsiktig løsning FØR han har vist om han fortsatt har magien. har han det, er det galskap å ansette Jønsson. Har den IKKE, velkommen Trond Sollied.
Rosenborg må tilbake til det som ga suksess. Et fast mønster, der alle hadde sin rolle, der spill foregikk i lengderettningen, medløps og IKKE på fot (fysjom!), tempo og der det å skåre var viktigst av alt og som ga oss alle de fantastiske stundene. Derfor har jeg heller aldri hatt sansen for Hamren. Og pga av at ledelsen har avskrevet Eggen FØR man vet om han kan gjennskape suksessen, har jeg uttrykt STERK misnøye ned den. Og det står jeg meget oppreist på. _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
Eggen, etter å ha slått Real Madrid 2-0 i 1997. |
|
| Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 23.05.2010 00:17 Post subject: |
|
|
Kristobal,registrer at du ikke er villig til å svare på om NAE bør fortsette om han gjenskaper suksessen. _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 23.05.2010 00:24 Post subject: |
|
|
Det er høyst sannsynligvis uansett kun en hypotetisk problemstilling. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.05.2010 00:29 Post subject: |
|
|
| Hvem som har rett vet man ikke på forhånd. Men å argumentere hvorfor man er skeptisk gir kanskje noe mer tyngde enn bare å fastslå at dette går bra fordi det har funket før. Gi meg toppnivået fra 2007 kombinert med dagens defensive struktur så har du min drøm for 2011 under Jönsson. Og 2007 var altså langt fra noe typisk eggensk måte å spille angrep på. |
|
| Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 23.05.2010 00:30 Post subject: |
|
|
| Bakklandia wrote: | | Det er høyst sannsynligvis uansett kun en hypotetisk problemstilling. |
Hvorfor? Det er jo nettopp der mitt ankepunkt ligger. Både mot ledelsen og andre som på tross av NAE`s suksess avskriver han på FORHÅND. Man kan jo ikke låse seg inne, lukke øynene og holde for ørene og si: "hører ikke, ser ikke , vil ikke"
Har han suksess, er han den selvsagte løsningen, har han det ikke er det like selvsagt at en annen prøver. Men man kan IKKE bestemme det på forhånd. _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
Eggen, etter å ha slått Real Madrid 2-0 i 1997.
Last edited by larse65 on 23.05.2010 00:31; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 23.05.2010 00:31 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Hvem som har rett vet man ikke på forhånd. Men å argumentere hvorfor man er skeptisk gir kanskje noe mer tyngde enn bare å fastslå at dette går bra fordi det har funket før. Gi meg toppnivået fra 2007 kombinert med dagens defensive struktur så har du min drøm for 2011 under Jönsson. Og 2007 var altså langt fra noe typisk eggensk måte å spille angrep på. |
Fortsatt ikke noe svar..... _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.05.2010 00:35 Post subject: |
|
|
| Tror jeg uttrykte meg noe upresist, slik at Larse65 oppfattet at jeg åpnet for Eggen i 2011 ved suksess, men det gjør jeg ikke. Går det bra i høst så hurra for det, men siden mye av argumentasjonen min har gått på andre ting enn de rent sportslige kortsiktige så er jeg skeptisk til permanent Eggen uansett. |
|
| Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 23.05.2010 00:38 Post subject: |
|
|
Ok, det har du selvsagt rett til å være.
Men ledelsen kan ikke- som ledere- avskrive noe før det er prøvd ut. Nå er Eggen trener. Da kan de ikke avskrive at han fortsetter om det går bra. Det er i så fall meget slett ledelse. _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.05.2010 00:48 Post subject: |
|
|
| Skulle man ha mulighet for å få Jönsson tror jeg man måtte avklare ting så tidlig som mulig. Skal man vente til november med å bestemme seg er Jönsson gone og hva om man da ikke ønsker mer Eggen? Dessuten er Eggens posisjon så sterk at selv middelmådige resultater i høst kunne ha medført krav om å gi ham et år til for å få tid til å forme laget. Det Eggen først tilbød seg var et kort vikariat, og da trenerprosessen startet pekte nok Jönsson seg tidlig ut mtp utgående kontrakt og lyst på større utfordringer. Da er det ikke rart at det legges et løp hvor man ikke risikerer å miste førstevalget. |
|
| Back to top |
|
 |
Timmi! Rutinert
|
Posted: 23.05.2010 00:55 Post subject: |
|
|
Ledelse handler ikke om å forsøke alle mulige løsninger, Larse. Ledelse handler om å ta kvalifiserte valg. De kvalifiserte valgene har ofte innslag av litt magefølelse også. Ledelsen tar valgene og ledelsen må også stå for de valg de tar. Når året er omme og Eggen trer av som hovedtrener igjen så er det fordi at klubben må ta valgene for fremtiden i dag. Det er det som er så fordømt vanskelig med ledelse, Larse. Du kan ikke vite hva som blir resultatet av de valg du har tatt, men du må like fullt ta dem. Rosenborg har gjort kloke vurderinge de siste årene. Jeg synes du har en svært lite nyansert oppfatning av virkelighetens ledelse. Du snakker om dårlig ledelse i klubben uten at jeg får noe umiddelbart inntrykkav at du vet hva ledelse innebærer...
Jeg skjønner du er gira på å ha Eggen her. Jeg gleder meg også til å se hvordan dette går. Jeg håper det går sinnsykt bra og at Eggen gjør underverker. Det betyr ikke at jeg synes det er gjort slett arbeid om klubben blir enig med Jønsson fra 01.01.2011 |
|
| Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 23.05.2010 00:59 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Skulle man ha mulighet for å få Jönsson tror jeg man måtte avklare ting så tidlig som mulig. Skal man vente til november med å bestemme seg er Jönsson gone og hva om man da ikke ønsker mer Eggen? Dessuten er Eggens posisjon så sterk at selv middelmådige resultater i høst kunne ha medført krav om å gi ham et år til for å få tid til å forme laget. Det Eggen først tilbød seg var et kort vikariat, og da trenerprosessen startet pekte nok Jönsson seg tidlig ut mtp utgående kontrakt og lyst på større utfordringer. Da er det ikke rart at det legges et løp hvor man ikke risikerer å miste førstevalget. |
Feil. Eggen tilbød seg for to år. Det var da Hoftun begynte å tale i tunger og surre med "langsiktighet, 3-5 år". Mens han skalv i knærne.
Har før argumentert for at enten må man ansette Eggen langsiktig eller la det være. Nå er de sjakk matt. De vet det bare ikke selv enda- selv om de nok "frykter" det. Min spådom er at ledelsen vil oppleve det som umulig å la Eggen gå til nyttår. Vedder en flaske whisky på det. _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
| Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 23.05.2010 01:11 Post subject: |
|
|
| Timmi! wrote: | Ledelse handler ikke om å forsøke alle mulige løsninger, Larse. Ledelse handler om å ta kvalifiserte valg. De kvalifiserte valgene har ofte innslag av litt magefølelse også. Ledelsen tar valgene og ledelsen må også stå for de valg de tar. Når året er omme og Eggen trer av som hovedtrener igjen så er det fordi at klubben må ta valgene for fremtiden i dag. Det er det som er så fordømt vanskelig med ledelse, Larse. Du kan ikke vite hva som blir resultatet av de valg du har tatt, men du må like fullt ta dem. Rosenborg har gjort kloke vurderinge de siste årene. Jeg synes du har en svært lite nyansert oppfatning av virkelighetens ledelse. Du snakker om dårlig ledelse i klubben uten at jeg får noe umiddelbart inntrykkav at du vet hva ledelse innebærer...
Jeg skjønner du er gira på å ha Eggen her. Jeg gleder meg også til å se hvordan dette går. Jeg håper det går sinnsykt bra og at Eggen gjør underverker. Det betyr ikke at jeg synes det er gjort slett arbeid om klubben blir enig med Jønsson fra 01.01.2011 |
Joda, de har gjort kloke vurderinger de siste årene. Men de vurderingene vil aldri sørge for den kontiuniteten som Eggen ga. Ei heller de resultatene han sørget for. Jeg mener klubben må finne tilbake til det som skapte de fantastiske resultatene: faste rollemønstre, spill i lengderetning, medløpspassninger, samtidige løp. Det var det som skapte de utrolige sterke resultatene i CL. De kan aldri gjenskapes med å forsvare seg til resultater. Ikke for et norskt lag.
Nå har de muligheten. Eggen har sagt seg villig til minst to år. Da er det veldig merkelig om de sier nei. Men har godt håp om at NAE fanger de i nettet i løpet av kort tid- som Drillo gjorde. Så får de jobbe langsiktig i forhold til andre som kan videreføre suksessformlene. Og da ikke svake assistenter. Gjerne Sollied eller Kåre Ingebrigtsen. PJH har jo også utviklet seg enormt, og bør være en mulighet om 2-3 år. Trenere med lokal forankring vil være mye lettere å få til og bli i flere år enn utenlandske trenere. _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
Eggen, etter å ha slått Real Madrid 2-0 i 1997.
Last edited by larse65 on 23.05.2010 01:15; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 23.05.2010 01:11 Post subject: |
|
|
| Jeg tror klubben har innsett at den ikke kan drives på en vente-og-se-holdning. Her måtte man ta en avgjørelse og jeg stoler på at den vurderingen er grundig. Går det bra så vil sikkert noen synes det er rart å bytte, men går det ille og Jönsson glipper pga venteholdningen så er det mer krise enn at Eggen legger et godt grunnlag for sin etterfølger. I det øyeblikket avgjørelsen måtte fattes måtte man vurdere alle scenarioer, og det har vist seg at Hamrén har taklet to jobber bedre enn skeptikerne trodde. Nå som man antakelig har trener fra 1.januar på plass kan vikaren steppe inn, og da er man trygge på at trenerspørsmålet for 2011 er løst i tråd med det som var ønsket før jul da Eggen hadde åpnet for å vikariere en kort stund. Slik jeg har forstått det så var det først noe senere Eggen ønsket seg to år istedet, noe klubben var skeptisk til. |
|
| Back to top |
|
 |
Timmi! Rutinert
|
Posted: 23.05.2010 01:46 Post subject: |
|
|
| larse65 wrote: | Joda, de har gjort kloke vurderinger de siste årene. Men de vurderingene vil aldri sørge for den kontiuniteten som Eggen ga. Ei heller de resultatene han sørget for. Jeg mener klubben må finne tilbake til det som skapte de fantastiske resultatene: faste rollemønstre, spill i lengderetning, medløpspassninger, samtidige løp. Det var det som skapte de utrolige sterke resultatene i CL. De kan aldri gjenskapes med å forsvare seg til resultater. Ikke for et norskt lag.
Nå har de muligheten. Eggen har sagt seg villig til minst to år. Da er det veldig merkelig om de sier nei. Men har godt håp om at NAE fanger de i nettet i løpet av kort tid- som Drillo gjorde. Så får de jobbe langsiktig i forhold til andre som kan videreføre suksessformlene. Og da ikke svake assistenter. Gjerne Sollied eller Kåre Ingebrigtsen. PJH har jo også utviklet seg enormt, og bør være en mulighet om 2-3 år. Trenere med lokal forankring vil være mye lettere å få til og bli i flere år enn utenlandske trenere. |
Det er vanskelig å være uenig med deg i at valgene man har tatt ikke vil gi den samme kontinuiteten som vi opplevde på 90-tallet. Forrige periode under Eggen gav klubben et navn med internasjonal klang og en posisjon som medfører at suksess hos enkeltindivider gjør dem interessant for større klubber. Også Trenere.
Det er sikkert også riktig at trenere med lokal forankring blir værende i klubben lengre, men spørsmålet er da om vi vil ha kontinuitet for kontinuitetens skyld uavhengig av resultater eller om vi vil ta innover oss den realismen som faktisk er i fotballens verden. Vi vil jo også ha resultater. Det er en sinnsyk "turnover" på spillere og trenere og jeg tror ikke vi skal sitte her i Trøndelag og tro at vi kan oppnå de resultatene vi drømmer om ved å ri våre kjepphester fra noe som viste seg som en suksessformel i det ene tilfellet på 90-tallet.
Jeg tror nok resultatene på 90-tallet og verdien av kontinuitet kom som en følge av Eggen og ikke som en følge av klubbens prinsipper om kontinuitet. Eggen var rett og slett unik.
Så er jo spørsmålet nå om dette ville kunne blitt gjenskapt ved å ansatt Eggen i 2 år. 2 år er ikke lang tid og jeg har vanskelig for å se Kåre Ingebrigtsen eller PJH som hovedtrenere i klubben om 2 år. Heller ikke Rambo. Da sitter vi igjen i den situasjonen at vi må se utenfor bomringen etter ny trener og da er neppe Jønsson ledig. Da må man satse på heldige omstendigheter rundt omkring i fotballverden for at man skal få en trener som er egnet for klubben. Den risikoen forstår jeg at man ikke er villig til å ta. Og hvorfor skulle man ta den når man etter hva jeg kan forstå er enig med den kandidaten som man ønsker?
Uansett, det blir en spennende sommer og høst og jeg ønsker inderlig at Eggen lykkes. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 23.05.2010 02:00 Post subject: |
|
|
| larse65 wrote: | | Bakklandia wrote: | | Det er høyst sannsynligvis uansett kun en hypotetisk problemstilling. |
Hvorfor? Det er jo nettopp der mitt ankepunkt ligger. Både mot ledelsen og andre som på tross av NAE`s suksess avskriver han på FORHÅND. Man kan jo ikke låse seg inne, lukke øynene og holde for ørene og si: "hører ikke, ser ikke , vil ikke"
Har han suksess, er han den selvsagte løsningen, har han det ikke er det like selvsagt at en annen prøver. Men man kan IKKE bestemme det på forhånd. |
Hvorfor? Fordi alle parter er fullstebding klar over at der bare er snakk om et seks månmeders vikariat for å hjelpe klubben ut av en kinkig situajson, og at dette gjedler uansett resultater. OG det er mye som tyder på at avtalen med Jönnson allerde er klar. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
| Back to top |
|
 |
larse65 Veteran
|
Posted: 23.05.2010 02:04 Post subject: |
|
|
Ja, har de en avtale klar, spår jeg store problemer for de om resultatene til NAE gjør det umulig og ikke la han fortsette, Det vil neppe bli særlig pent, men svært underholdende å høre hvordan Hoftun har tenkt å løse den gordiske knuten. _________________ «Det ska dæm ha, Real Madrid, dæm prøvd!»
|
| Back to top |
|
 |
|