|
|
 |
|
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
kristobal Legende
|
Posted: 14.05.2010 00:13 Post subject: |
|
|
Vi er uenige på mange områder, og jeg bruker garantert en del dårlige poenger i tillegg til noen litt bedre.
Jeg synes også at noen får det til å høres ut som svartedauden nå, og det er jeg helt uenig i.
Det å bruke unggutter når de er gode nok handler også til dels om å gi spillere muligheten til å bli gode nok. Dette er spesielt vanskelig når resultatkravet er høyt.
Der synes jeg Hamrén har gjort en fortreffelig jobb. Det er pekt på fødselstall og vist til at det er en del dårlige årganger generelt fra slutten av 70 og litt over 80, men likefullt, noen var det der, og det er veldig godt timet at fra det året RBK kommer inn i mesterligaen for første gang så kommer det ikke opp unggutter som etablerer seg lenger. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 14.05.2010 00:17 Post subject: |
|
|
Oppmannen: Ikke ha for store forhåpninger til NRK. Jeg synes egentlig ikke de er all verden på seriefotballen heller. Bakrommet er bra, selv om jeg egentlig kan styre meg litt for Nesbø, men ellers lever de i gammeldagene. De må fornye seg  |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 14.05.2010 00:43 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | Vi er uenige på mange områder, og jeg bruker garantert en del dårlige poenger i tillegg til noen litt bedre.
|
Da vil jeg være svært takknemlig om du i fremtiden holder deg til de poengene du syns er bra, og lar de dårlige forbli i tankene dine.
| kristobal wrote: |
Det er pekt på fødselstall og vist til at det er en del dårlige årganger generelt fra slutten av 70 og litt over 80, men likefullt, noen var det der, og det er veldig godt timet at fra det året RBK kommer inn i mesterligaen for første gang så kommer det ikke opp unggutter som etablerer seg lenger. |
Noen? Hvem? Det har jeg til gode å se deg svare på. Beklager om jeg har oversett dette, men påminn meg gjerne om hvilke unge spillere som var gode nok, men som ikke fikk sjansen.
Det at ingen unggutter etablerte seg etter at vi kom inn i Champions League er feil. Steffen Iversen, Vegard Heggem, Jon Olav Hjelde og Fredrik Winsnes etablerte seg alle på førstelaget. Børge Hernes fikk vel også spille en god del.
Mads Kristian Skjærvold, Øyvind Svenning og Dag Frode Hornseth fikk alle spille mer enn en håndfull Tippeliga-kamper, uten at noen av disse etablerte seg. Det var disse Eggen lot slippe til mest av de unge fra egen stall, men utenom Øyvind Storflor ser jeg ikke helt at de andre hadde kvalitetene som var nødvendige, og disse var de beste av de unge. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 14.05.2010 01:49 Post subject: |
|
|
Det er neppe så enkelt å gå tilbake i historien å peke på spillere som var gode nok og ikke fikk muligheten. For som nevnt så er det også et poeng at man må få muligheten for å kunne bli god nok enkelte ganger. Markus Henriksen var kanskje ikke god nok, og er kanskje i enkeltes øyne ikke god nok for RBK, men han får muligheten til å kanskje bli det. Det samme gjelder Mushaga i fjor høst, Jonas og Fredrik i dag, Gjermund i vinter og i dag, og så videre.
Nardo var i finalen i juniorcupen i 1997. RBK-juniorene var i semien i 2001. RBK hadde et bra juniorlag også på slutten av 90-tallet. Jeg har funnet fram en artikkel som Kjetil Kroksæter skrev i Adressa høsten 2000, og siterer deler av den:
Et år i Rosenborgs u-tropp er et bortkastet fotball-år. Det er konklusjonen til Sølve Fotland og Terje Bye, to av spillerne fra Rosenborgs talentfabrikk som nå er ute i kulden. De tilhører 79-årgangen og utgjorde et av de beste juniorlagene i RBKs historie. De vant turneringer i inn- og utland og hadde et par fantastiske fotballår. Så ble de tatt opp i u-stallen, og dermed var det slutt på utviklingen - og moroa.
- Vi hadde veldig gode år som juniorer i Rosenborg. Men det siste året, i u-stallen, ga oss ikke noen utvikling. Når du blir u-lagsspiller, får du mangel på utfordringer. Vi var 6-7 gutter på trening et par dager i uken. Resten av tiden tilbragte vi sammen med juniorene. Vi behøvde ikke ta i mot spillere som er to-tre år yngre, så det ble nesten et ork å gå på trening. Vi tror vi senket nivået vårt den tiden vi var på u-laget, sier de to.
SÃ¥ til det kanskje mest interessante:
På a-laget fikk vi trene bare når det var landskamper og mangel på folk, og da med følelsen av at vi var der for å fylle ut troppen. Vi spilte 2.divisjonsfotball på et lag som ikke betyr så mye. Du spiller i grunnen bare for deg selv på det laget. Vi merket at de som kom ned fra a-laget for å spille med oss, var lite interessert. Det kom nye a-spillere hele tiden, og vi hadde små muligheter til å spille sammen et lag. Vi følte at det fungerte best uten a-spillerne.
Så uansett om Sølve Fotland og Terje Bye, noen av Nardo-spillerne på finalelaget i 1997, viktige spillere som André Larsen, Marius Frøyland (ikke gode nok for RBK i dag, når de spiller for CFK ), Erik Winsnes og Tor Erik Moen på RBK-juniorene i 2001 osv ikke beviselig var gode nok til å spille seg inn på den tida, så virker det også som om at satsingen var for dårlig, og at sjansene for å få muligheten var for små.
Ta med at nylig U21-landslagskaptein Christian Steen som ikke gjorde bort seg da han fikk spille mesterliga byttes bort til Glimt i 2000, så sier det muligens også noe om at viljen til å satse på og tro på unge trøndere i den siste tida under Eggen ikke var stor nok. Det er poenget mitt. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 14.05.2010 03:32 Post subject: |
|
|
Det er flott at de yngre spillerne får muligheter, og dette var for dårlig under Eggens siste periode. Her er vi enig, men jeg mener også at de spillerne Eggen kunne brukt ikke var av samme kvalitet som f.eks. Markus Henriksen. Det var mest sannsynlig en kombinasjon av ingen satsing på yngre spillere innad i RBK og dårlige spillerårganger som var årsaken til dette. Derfor er jeg også usikker på hvor mye skyld Eggen skal ta. De som fikk slippe til var jo ikke gode nok, mens i år er de blant de aller beste, slik det også var da f.eks. Steffen Iversen slo igjennom.
Jeg er sikker på at det fins mange bitre tidligere juniorspillere rundt omkring i Norge som føler at de ikke fikk den karrieren de håpet på, og RBK som klubb kunne sikkert gjort en bedre jobb og hatt en annen politikk rundt bruken av disse. Her føler jeg det gradvis har vært en positiv utvikling frem til der vi er i dag, uavhengig av trenere som har vært i klubben. Forandringene har tvunget seg frem gjennom nye måter å tenke på og et mentalt skifte hos klubben og de som har styrende posisjoner i den.
Så til kvaliteten på ungdommene den gang. Selv om vi gjorde det bra i hjemlige cuper, betyr ikke det at årgangene var spesielt bra. Jeg har sett litt på landslagsspillere med 10 landskamper eller mer per årgang siden den i norsk fotballsammenheng gylne 1969-årgangen, og får da følgende statistikk:
1969 - 7 spillere - Henning Berg, Stig Inge Bjørnebye, Ronny Johnsen, Lars Bohinen, Tore Pedersen, Roger Nilsen, Erik Hoftun
1970 - 4 spillere - Øyvind Leonhardsen, Roar Strand, Håvard Flo, Dan Eggen
1971 - 5 spillere - Erik Mykland, Andre Bergdølmo, Jan Derek Sørensen, Harald Brattbakk, Bjørn Otto Bragstad
1972 - 7 spillere - Vidar Riseth, Christer Basma, Sigurd Rushfeldt, Alf Inge Håland, Frank Strandli, Egil Østenstad, Bård Borgersen
1973 - 6 spillere - Tore Andre Flo, Ole Gunnar Solskjær, Thomas Myhre, Petter Rudi, Claus Lundekvam, Tommy Svindal Larsen
1974 - 4 spillere - Frode Johnsen, Ole Martin Ã…rst, Jon Knudsen, Raymond Kvisvik
1975 - 4 spillere - Trond Andersen, Erik Hagen, Vegard Heggem, Fredrik Winsnes
1976 - 2 spillere - Steffen Iversen, Kjetil Wæhler
1977 - 4 spillere - Martin Andresen, Thorstein Helstad, Eirik Bakke, Jon Inge Høiland
1978 - 1 spiller - Jarl Andre Storbæk
1979 - 2 spillere - John Carew, Espen Johnsen
1980 - 3 spillere - John Arne Riise, Magne Hoseth, Pa Modou Kah
1981 - 4 spillere - Brede Hangeland, Morten Gamst Pedersen, Jan Gunnar Solli, Azar Karadas
1982 - 3 spillere - Daniel Braaten, Fredrik Strømstad, Håkon Opdal
1983 - 3 spillere - Christian Grindheim, Kristoffer Hæstad, Bjørn Helge Riise
1984 - 1 spiller - Tom Høgli
Se litt på kvaliteten på spillerne også. Med unntak av Carew og Riise var årgangene 1978, 1979 og 1980 så og si døde. Det var altså ikke kun i Trøndelag at talentene glimret med sitt fravær.
Jeg har bestandig syntes Eggen har vært flink til å sett talentet i spillerne og plukket de riktige. Det er sjelden at noen har forlatt RBK etter ikke å ha blitt satset på bare for å fremstå som superspillere andre steder. Det gjelder egne talenter som innkjøpte spillere.
De beste blant de unge på begynnelsen av 2000-tallet, som Storflor, Skjærvold og Hornseth, fikk jo spille kamper. Historien har vist, at med unntak av Storflor (som hadde en sen utviklingskurve) gjorde Eggen sannsynligvis riktig i å ikke la disse få enda mer spilletid enn de fikk. Uavhengig av dette burde RBK allerede den gangen hatt en annen satsing og politikk på hvordan de skulle få frem unge, trønderske talenter. Distriktsutviklingen viste seg å ikke holde lenger.
Når det gjelder Christian Steen er han en jevnt god Tippeliga-spiller, men har aldri vært på et nivå som tilsier at han skulle spilt for en klubb som deltar i Champions League. Han har jo spilt jevnlig etter at han forlot RBK, men aldri utviklet seg til noe mer enn det ordinære, og hvorfor skulle det være bra nok for RBK? |
|
| Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 14.05.2010 09:32 Post subject: |
|
|
| Alle unge talenter blir ikke gode nok bare de får spille mye Kristobal. Og det med at det tok så mange år før Rosenborg slo igjennom i Europa, var litt tilfeldig. Rosenborg kunne fort ha fått en god e cup høst i 1990. Tsjernomorets Odessa hadde litt tur som slo ut Rosenborg i uefa cupen. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 14.05.2010 10:51 Post subject: |
|
|
Neida, det er ikke gitt at de slår gjennom om de får spille mye, men jeg har forsøkt å påpeke at ungdomssatsingen ikke var god nok. Det handlet også om at spillerne ikke ble matchet riktig i forhold til å få være med på treninger, man brydde seg ikke så mye om hva de presterte på 2. div osv.
Verdal har på tre årskull avgitt fire spillere til RBK og Molde, og det skyldes at spillerne har fått matching på høyere nivå gjennom hele oppveksten. Det har også noe med å gjøre at de har tatt stegene videre når ikke moderklubben har klart å gi et godt nok tilbud. Hadde Even Barli blitt i Verdal hadde han fort vært reservekeeper i 3. divisjon i dag.
Det var lite som skilte fra avansement mot Tsjernomorets i 1990, men når enkelte bruker Qarabagh-kampene i så stor grad for å påpeke at Hamren ikke lykkes i Europa så bør det også være fritt fram å bruke resultatene fra tidlige Eggen-år for å vise at det tok tid å slå gjennom.
For selv om Qarabagh-kampene var dårlige så viste vi oss som et bedre lag enn dem, og skulle og burde ha gått videre uansett. Ingen vet helt hva som kunne skjedd dersomattehvisomatte da heller.
Uten tidenes luckytrekning høsten 2007 ville vi ikke fått noen stolte øyeblikk mot Chelsea og Valencia heller. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 14.05.2010 10:57 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: |
Det var lite som skilte fra avansement mot Tsjernomorets i 1990, men når enkelte bruker Qarabagh-kampene i så stor grad for å påpeke at Hamren ikke lykkes i Europa så bør det også være fritt fram å bruke resultatene fra tidlige Eggen-år for å vise at det tok tid å slå gjennom. |
Like viktig som Quarabagh var prestasjonene i EuropaLigaen høsten 2008, og det han gjorde med Aalborg. Helt gjennomsnittlige prestasjoner, men for å kunne virkelig hevde oss trengs det litt mer, og det ser ut til å mangle for Hamrén.
Hos meg er det altså en blanding av spillet i Europa Hamrén har vist med sine lag, og det potensialet RBK nå viser i form av angrepsspill i hjemlig liga. Det til sammen gir meg ikke troen på at dette skal holde til å kunne konkurrere mot de bedre europeiske lagene. Iallfall ikke rent spillemessig. Vi kan nok forsvare oss til et bra resultat nå og da, men ikke spille ut Inter slik vi gjorde i 2002. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 14.05.2010 11:08 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Det var lite som skilte fra avansement mot Tsjernomorets i 1990, men når enkelte bruker Qarabagh-kampene i så stor grad for å påpeke at Hamren ikke lykkes i Europa så bør det også være fritt fram å bruke resultatene fra tidlige Eggen-år for å vise at det tok tid å slå gjennom. |
Ett ord - forventninger.
Jeg skal ikke blånekte på at Hamrén kanskje kunne fått fram det offensive spillet i større grad dersom han fikk tid og var motivert. Men han kom til klubben godt informert om at Europa var pari, og han hadde spillere og økonomi til å bygge et lag for Europa med.
Eggens start i Europa og Hamréns (og for den saks skyld alle andre trenere etter Eggen) er vanskelig å sammenligne da sistnevnte kom til dekket bord, et bord Eggen sto for oppdekninga av. Og han begynte fra scratch. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 14.05.2010 11:38 Post subject: |
|
|
Spørsmålet er hvor dekket bordet var etter en femteplass i serien og en enda dårligere innledning på sesongen da han tok over i juni.
Om ikke RBK hadde økonomiske muskler i 1988, så hadde de til sin tid ganske bra med midler noen år senere da de hentet Skammelsrud for over en halv million, Leo for nesten en million og Totto og Stig Inge for noen hundre tusen hver. Veldig kostbare overganger etter norske forhold.
Likevel tok det enda to-tre år før det store gjennombruddet kom. |
|
| Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 14.05.2010 12:51 Post subject: |
|
|
Til tross for femteplasser i serien så hadde majoriteten av stallen Hamren overtok slått Valencia og spilt uavgjort mot Chelsea på Stamford Bridge da.
SÃ¥ bordet var kanskje ikke dekket, men det meste stod vel klart i skapet. |
|
| Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 14.05.2010 21:05 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Likevel tok det enda to-tre år før det store gjennombruddet kom. |
Klarer du virkelig fortsatt å overbevise deg selv om at vi under Hamren plutselig skal spille glitrende angrepsspill? Før det skjer tror jeg det først snør oppover. All ære til Hamren for det han har oppnådd, men det tar ikke to sesonger å sette et angrepsspill. Jeg vil påstå at det er mindre møster i angrepsspillet nå enn det var da Hamren kom. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
| Back to top |
|
 |
oxbailla Veteran
|
Posted: 14.05.2010 21:26 Post subject: |
|
|
Interessant innlegg om de ulike landslagsårgangene, Brady!  |
|
| Back to top |