English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Anthony Annan
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 51, 52, 53 ... 168, 169, 170  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Halvorsen87
Veteran

PostPosted: 20.04.2010 15:17    Post subject: Reply with quote

Ja, forsåvidt, men det samme gjelder ikke for "jævla afrikaner". Mener jeg.
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 20.04.2010 15:21    Post subject: Reply with quote

germain wrote:
Jeg synes det mest interessante her er hvordan Rekdal og Aarøy har klart å ta fokus fullstendig vekk fra Aalesund-spillernes egne horrible taklinger.

Denne er jeg enig i. De henger seg opp i tjuvtriksene til Annan, samtidig som man unnlater å kommentere knotter i kassa på Ciljan og lignende.

Å sette knottene i overkroppen på motspillere virker for øvrig å være flavor of the month. Amankwah gjorde det på Trond Olsen, og var svært nære å få det til mot VIF også. Og Carlsen har tydeligvis adoptert teknikken til mørekysten. Ingen av angrepene har blitt belønnet med mer enn i beste fall frispark, pussig nok.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 20.04.2010 15:32    Post subject: Reply with quote

Nå er ui hvertfall saken lagt død mellom de to involverte, så da foreslår jeg vi gjør det samme.

Hverken Annan eller Aarøy mener de har gjort noe galt, men beklager åkke som. Så da går vi vel tilbake til fotballen?
abjoern
Veteran

PostPosted: 20.04.2010 15:32    Post subject: Reply with quote

Fullstendig enig med Peter Storey her, og han forklarer det glimrende.

Hvorvidt det skal kalles rasisme eller diskriminering er jo et spørsmål om grenser og definisjoner. Jeg vil på ingen måte si at Aarøy er rasist eller at han skal få den merkelappen på seg, men uttrykket "Jævla Afrikaner" er rasistisk ladet og kan så absolutt oppfattes som rasisme, selv om intensjonen var en helt annen. Problemet er at det er umulig for Annan og alle andre å vite intensjonen til Aarøy.

Jævla afrikaner impliserer 1) et angrep på det afrikanske på grunnlag av Annans personlige egenskaper og 2) et angrep på Annan på grunnlag av hans afrikanske opprinnelse/rase. Begge implikasjonene er uheldige, som PS forklarte. Det er ikke det samme som å kalle noen en J.. svenske eller J.. europeer, rett og slett fordi Svenske, Europeer og Afrikaner har vidt forskjellige ladninger og ikke minst konnotasjoner. Det er ikke ordboksdefinisjonen av disse ordene som er interessant når man diskuterer rasisme/diskriminering.

Det kan hende han ikke legger noe mer i det enn om han skulle kalle Lustig for "Jævla Svenske". Det kan hende han har et standard drittslengingsuttrykk - han husket bare ikke hvilket land Annan kommer fra. Jeg tror aldri i verden at Aarøy mente noe rasistisk med det, men han burde forstå at verden ikke har kommet lengre enn at "Jævla Afrikaner" fortsatt er et svært ladet begrep og plasserer seg i en veldig uheldig tradisjon.
Back to top
Halvorsen87
Veteran

PostPosted: 20.04.2010 15:39    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
han burde forstå at verden ikke har kommet lengre enn at "Jævla Afrikaner" fortsatt er et svært ladet begrep

Og det kommer det også alltid til å forbli om dere fortsetter å messe slik til evig tid.
kevinpieter
Veteran

PostPosted: 20.04.2010 15:48    Post subject: Reply with quote

Saken har jo fått en nærmest litt komisk utgang:

Aarøy kalte Annan jævla afrikaner, men mente det ikke rasistisk; Annan fikk skjorta til Aarøy i munnen, men mente ikke å bite.
nin
Rutinert

PostPosted: 20.04.2010 15:51    Post subject: Reply with quote

Bruttern wrote:
Fra folk med mer eller mindre grumsete holdninger om folk fra andre verdensdelers levesett, kultur og væremåte hører man stadig vekk slike ting som: ”Rasisme handler om meninger om at en rase er mindre verdt som mennesker enn en annen”.

rasisme ras|is'me -n (fra eng.) menneskesyn, politikk el. sett av holdninger som bygger på den oppfatning at visse raser er andre raser overlegne, rasefordommer

Denne grumsete ordboka altså.
Back to top
Moltisanti
Veteran

PostPosted: 20.04.2010 15:52    Post subject: Reply with quote

kevinpieter wrote:
Saken har jo fått en nærmest litt komisk utgang:

Aarøy kalte Annan jævla afrikaner, men mente det ikke rasistisk; Annan fikk skjorta til Aarøy i munnen, men mente ikke å bite.

Genialt regisert av rekdal for å få bort fokuset fra kung-fu-sparket til Fredrik Carlsen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Yahoo Messenger MSN Messenger
Keenoir
Legende

PostPosted: 20.04.2010 16:13    Post subject: Reply with quote

Jeg savner virkelig at Hamrèn kritiserer dommerene etter vår kamper mot Odd, Brann og Aalesund da dommerene i disse kampene helt tydelig synes det er greit med tofotstaklinger, nedsparkinger og diverse annet grisespill. Ta dommerene når vi vinner og det vil ikke bli oppfattet som sutring og for øyeblikket på grunn av alt pressen om at vi har hatt dommerene med oss så har dem så absolutt vært mot oss så langt denne sesongen.
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 20.04.2010 16:25    Post subject: Reply with quote

Halvorsen87 wrote:
abjoern wrote:
han burde forstå at verden ikke har kommet lengre enn at "Jævla Afrikaner" fortsatt er et svært ladet begrep

Og det kommer det også alltid til å forbli om dere fortsetter å messe slik til evig tid.

Fin debatteknikk å trekke ut et par linjer av et lengre innlegg for så å komme med en replikk som ikke akkurat oser av refleksjon og vilje til å lese motpartens vurderinger/synsvinkler. En skikkelig debattkiller. Grattis, du vant.
Back to top
tokik
Proff

PostPosted: 20.04.2010 16:29    Post subject: Reply with quote

Det viktige er jo hvordan Annan opplevde å få denne bemerkningen slengt mot seg. Opplevde han det som nedsettende og rasistisk?

Her er det gode synspunkter både for og mot om dette var ment rasistisk. Men opplevde han det rasistisk? Meget sannsynlig
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 20.04.2010 16:59    Post subject: Reply with quote

Ikke fått med meg denne før nå, men jeg må si den er ganske spesiell og i overkant generaliserende når den kommer fra en trener:

Rekdal wrote:
- Det er vanlig at mørkhudede spillere oppfatter ting som rasistisk når de havner i trøbbel.

Noen
Senior

PostPosted: 20.04.2010 17:18    Post subject: Reply with quote

Rekdal uttalte seg vel relativt uheldig et par ganger i dette intervjuet med Natt og dag også.

Quote:
Dem mørkhuda kan være jævlig frekke i kjeften. Men samtidig kan dem bli fole sårbar og tar det fort personlig hvis du tar igjen.
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 20.04.2010 18:11    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Jeg tror aldri i verden at Aarøy mente noe rasistisk med det, men han burde forstå at verden ikke har kommet lengre enn at "Jævla Afrikaner" fortsatt er et svært ladet begrep og plasserer seg i en veldig uheldig tradisjon.

Får trekke ut noe jeg også da, som halvorsen.

Kanskje han, som en del andre ikke aksepterer slik naiv "snillisme" og politisk korrekthet. Akkurat som jeg ikke kunne bry meg mindre om at en bunch med raddiser har fått det for seg at "neger" er et negativt ladet ord.

Ikke at det egentlig var et angrep på abjoern, for det var det ikke, men som vanlig klarte jeg ikke (ikke at jeg over hodet forsøkte) dy meg.

Eller for å formulere meg noe mer kortfattet: Herregud, for en ikke-sak....Tullinger og knotpunger!

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 20.04.2010 18:26    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
abjoern wrote:
Jeg tror aldri i verden at Aarøy mente noe rasistisk med det, men han burde forstå at verden ikke har kommet lengre enn at "Jævla Afrikaner" fortsatt er et svært ladet begrep og plasserer seg i en veldig uheldig tradisjon.

Får trekke ut noe jeg også da, som halvorsen.

Kanskje han, som en del andre ikke aksepterer slik naiv "snillisme" og politisk korrekthet. Akkurat som jeg ikke kunne bry meg mindre om at en bunch med raddiser har fått det for seg at "neger" er et negativt ladet ord.

Ikke at det egentlig var et angrep på abjoern, for det var det ikke, men som vanlig klarte jeg ikke (ikke at jeg over hodet forsøkte) dy meg.

Eller for å formulere meg noe mer kortfattet: Herregud, for en ikke-sak....Tullinger og knotpunger!

Hvorfor svarer du i det hele tatt da? Hvis du har fått det for deg at vi er en bunch med raddiser og tullinger og knotpunger skjønner jeg ikke hvorfor du i det hele tatt gidder å løfte en finger. Jeg driter i Aarøy, men dette ble en diskusjon om jævla afrikaner er verre enn jævla svenske. jeg har fått med meg at du synes politisk korrekthet er det verste som finnes, men bruk ikke din ignoranse eller carelessness til å klistre merkelapper på motstandere for å tie en debatt som mange tydeligvis finner interessant.

Det er ikke slik at det er sosialistene som har fått for seg at neger et ladet ord. Jeg har mange afrikanske venner. De blir oppriktig såret når folk kaller dem negere og de blir utelukkende kalt negere i negativ kontekst. Det trengs ikke å gjøres vanskeligere.

At neger og "jævla afrikaner" er ord med historiske ladninger og negative konnotasjoner er ikke en politisert betraktning, men en språkvitenskaplig observasjon.

For å holde meg på samme saklighetsnivå: Ditt ignorante IQ-troll! Givende debatt?
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 20.04.2010 18:28    Post subject: Reply with quote

Debatten tok seg jo opp nå! Very Happy

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 20.04.2010 19:02    Post subject: Reply with quote

Halvorsen87 wrote:
...man bør kalle en spade for en spade.

Akkurat dette er det av standardargumentene til "kulturskeptikerne" som jeg har aller minst til overs for, det er jo utelukkende et forsøk på å antyde at kulturelle fordommer er objektive fakta uten å ta de stygge ordene i egen munn.

At det er raddisene og sosialistene som holder de negative konnotasjonene rundt uttrykk som "neger" og "svarting" ved like, det er nærmest litt trist i all sin tåpelighet. At de uttrykkene skal oppfattes som nøytrale og normale hvis vi bare bruker dem nok, det er jo bare en annen måte å si at "det er mulig de ikke liker det, men de får heller holde kjeft og tåle det". Jeg tror nok at afrikanere i Norge hører disse ordene ofte nok, og jeg tror neppe det er raddisene de får høre de av, for å si det sånn.

Det er meget mulig at rasismekortet har en tendens til å henge litt for løst hos unyanserte debattanter, men det funker jaggu andre veien også - det er jo nærmest kosher å framlegge et hvilket som helst synspunkt i ytringsfrihetens navn, siden det av en eller annen grunn er verre å kalle noen en rasist enn å faktisk være rasisten.

Når folk uttrykker åpenbar eller dårlig skjult rasisme, så ser jeg ingen grunn til å unnlate å påpeke det. Man skal tross alt kalle en spade en spade.
Recon
Legende

PostPosted: 20.04.2010 20:17    Post subject: Reply with quote

Ah, men "svarting" kan jeg være med på er negativt. "Neger" er deskriptivt.
Men herregud så kjedelig det hadde vært her inne om dere var enige med deg. Da hadde vi jo bare blitt tørrere og mer selvhøytidlige enn vi allerede mer enn ofte nok er her.

Back to top
Halvorsen87
Veteran

PostPosted: 20.04.2010 21:20    Post subject: Reply with quote

abjoern wrote:
Halvorsen87 wrote:
abjoern wrote:

Fin debatteknikk å trekke ut et par linjer av et lengre innlegg for så å komme med en replikk som ikke akkurat oser av refleksjon og vilje til å lese motpartens vurderinger/synsvinkler. En skikkelig debattkiller. Grattis, du vant.

Jeg leser jo og reflekterer over den setningen der, og svarer på den. Ikke kom her å si at det var "out of context", noe du vel egentlig ikke synes heller, så hva er greia egentlig? Svar heller på mitt argument, som jo er et helt rimelig et også. Forresten er det vel ikke ironisk i det hele tatt(jo, det er det) at du anklager -meg- for dårlig debatteknikk når det er -du- som velger å ignorere debatten oss i mellom, og heller fokusere på noe helt tullete noe.

Legg forresten merke til at jeg ikke hisser meg opp over zaphods quoting rett over her. Helt fair det.
Hedning
Legende

PostPosted: 20.04.2010 23:43    Post subject: Reply with quote

Tror jeg unnlater å hive meg inn i diskusjoner over nettet om dette, med tanke på at sist gang jeg gjorde det samme endte det opp med at en rasistisk psykopat dukket opp på døra til foreldrene mine for å "snakke med meg".
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 20.04.2010 23:48    Post subject: Reply with quote

Næ, skulle jo bare besøke morra di, jo! Wink

Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 20.04.2010 23:56    Post subject: Reply with quote

Klevolainen wrote:
Tror jeg unnlater å hive meg inn i diskusjoner over nettet om dette, med tanke på at sist gang jeg gjorde det samme endte det opp med at en rasistisk psykopat dukket opp på døra til foreldrene mine for å "snakke med meg".

Hah, fortell.
Back to top
Hedning
Legende

PostPosted: 21.04.2010 00:01    Post subject: Reply with quote

Fra facebook:

-Ine- Skjemmes over å være norsk når 30 norske står å så på da en gjeng av våre kjære nye landsmenn helt uprovosert dytter denne sterkt (også synlig) funksjonshemmede mannen over ende. Mått ei trønderjente t for å hjelp han som lå nede! Skjerpings folkens!

....

Tor
ja du skal være siker på at det blir det mer å mer av i fremtia, det er taken for vi har gjit dem ophol, forbana barbariske pak å snyltera, ønske dem ike her jei, rasist jeg? JA JA JA, å det har dem sørga for me sin ekle væremåte
32 minutt sidan

Klevolainen
Haha Tor, du er faen meg litt av en stusselig type. Kanskje du skal lære deg norsk selv før du begynner å kritisere andre.
for 49 minutter siden

Tor
Æ har dysteleksi, så akurat det kan æ ike jør noe me, men æ kan mye ana på got å ONDT, du jør sikert nar av han det her va snak om som va funsjonshema du åså, men du må pase så du ike fale for eget grep, for verden e ike så stor
for 12 timar sidan

...

Klevolainen
Driter vel i om du har dysleksi, gjør det du er god til da, istedet for å skrive på internett. Smile

Kristin
Erik: Tøff på avstand igjen du å no! Træng itj å rakk ned på dæm som har dyseleksi da sjø, fordi om du trur sjøl at du e perfekt..

Klevolainen
Tøft å være rasist på internett også.

Tor
Du har glemt å mele adreseforandring, men ble ike helt bomtur, triveli mor du har i (adresse), ps hun har en hilsen til dei fra en som jør det han e go til å ike kan utføres over net Sad

Klevolainen
Dette vil bli vurdert anmeldt.

Last edited by Hedning on 21.04.2010 00:23; edited 3 times in total
Back to top
abjoern
Veteran

PostPosted: 21.04.2010 00:11    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
Ah, men "svarting" kan jeg være med på er negativt. "Neger" er deskriptivt.
Men herregud så kjedelig det hadde vært her inne om dere var enige med deg. Da hadde vi jo bare blitt tørrere og mer selvhøytidlige enn vi allerede mer enn ofte nok er her.

Det er ikke du eller jeg eller noen andre som bestemmer om et ord er nedlatende eller deskriptivt. Jeg er med på at mange er vant til å bruke neger deskriptivt og at de ikke mener noe vondt med det, men ordet har en ladning. Det er derfor man har denne diskusjonen. Det betyr ikke at de som bruker ordet neger automatisk er rasistiske, men dersom man er klar over ladningen og at folk blir såret når de hører ordet(dessuten brukes det jo som skjellsord - det burde være nok), er det i beste fall kverulerende å fortsatt bruke det.

Last edited by abjoern on 21.04.2010 00:18; edited 1 time in total
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 21.04.2010 00:11    Post subject: Reply with quote

Herregud, hva sa han egentlig til moren din?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 51, 52, 53 ... 168, 169, 170  Next
Page 52 of 170

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb