| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Halvorsen87 Veteran

Joined: 16 Jan 2009 Posts: 2382 Location: Trondheim til høsten!
|
Posted: 04.03.2010 23:06 Post subject: |
|
|
| Antyder du at Traore er på nivå med Nordvik? |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 04.03.2010 23:37 Post subject: |
|
|
Halvorsen,
det er riktig som du sier.
Traore har så vidt passert junioralder og han har allerede en rekke CL kamper fra start på samvittigheten. Spilleren har et enormt potensiale som defensiv midtbanespiller og har helt sikkert også en stor internasjonal fremtid som back.
Som du sier, hadde Traore vært trønder (det vil han vel "omtrent" være fra høsten pga de antall år han har vært i klubben?) ville han vært likestilt talent med Skjelbred og Tettey.
Personlig tror jeg imidlertid at Traore vil bli en vesentlig bedre internasjonal spiller enn de to andre noen gang kommer til å bli. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 04.03.2010 23:42 Post subject: |
|
|
Til at forumet er fullt av FM'ere, syns jeg folk er veldig opptatt av fysisk/tekniske "attributter", og til dels taktiske, men særs lite av potensiale og evner/svakheter innen mentale "attributter". _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 04.03.2010 23:53 Post subject: |
|
|
Da særlig hvordan disse kan påvirkes og utvikles. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 05.03.2010 00:40 Post subject: |
|
|
Det er farlig å spille for mye FM. Man blir blendet og mister kontakten med realitetene. Sakte men sikkert glir man inn en paralell verden før alt tar overhånd og du innser galskapen i det.
For min egen del spilte jeg en god del FM tidligere. Jeg startet opp med Championship Manager, som det het den gangen, allerede i 1998. Dette var den italienske versjonen, og jeg var ikke tolv år enda engang. Min saving med Juventus genererte mange trofèer, men det var for lett. Spillet var forutsigbart og enkelt. Tok du over et topplag var det null problem å holde dem på tronen i mange sesonger. Etterhvert ble spillene ekstremt detaljerte og omfangsrike, og derfor også mer tidkrevende. Det var uendelig med ting man kunne justere på for å forbedre laget. Kollektiv taktikk, individuelle roller, dødballer, press, kontraktsforhandlinger, intrikate transfersystemer og etterhvert måtte man også ta hånd om media. Norsk fotball ble også innlemmet (hvis det er lov å si) og man kunne spille med Rosenborg. Steinkjer var en slager, lett å få de opp til Tippeligaen på spillene som kom rundt 2002-2003.
Jeg hadde lange lagringer med Rosenborg, Stoke City, VfB Stuttgart og så videre. Men i dag er jeg for gammel for dataspill og la fra meg spillet for godt for et par år siden. En årsak er at FM er et spill hvor man ikke kan "prøve litt". Starter man en saving, blir det mye spilling, særlig hvis det går bra. Det eneste spillet jeg har i dag, i tillegg til kabal selvsagt, er Deluxe Skijump som man kan spille i fem minutter hvis man vil liksom.
Alt dette er en digresjon som gjerne kunne blitt tatt i spilltråden. Men for meg er Sharbel Touma (og Rade Prica) selve definisjonen på en FM-spiller. Altså ikke som den fiktive spissen fra Georgia (?) men unge spillere som var rundt 20 i 2000 og som herjet spillet. Når det gjaldt norsk fotball og Tippeligaen, samt engelsk, tysk, italiensk og spansk fulgte man disse in real life og fikk derfor fortløpende bekreftelser på hvordan ståa var. Men når det gjaldt disse voldsomme talentene fra Sverige, Danmark, Nederland osv. var det verre. Det er nesten surrealistisk for meg at Touma, en spiller jeg fullstendig hadde glemt og kun forbinder med spilling, i dag er på prøvespill i Rosenborg. Jeg ser jo på statsene hans at han har fått en brukandes karriere rundt om, men jeg hadde seriøst ikke sett navnet Sharbel Touma noe sted på nesten ti år. Minnene er mange. Spissreka med Choutos, Touma og Kutuzov. Prica som backup. I dag er to av fire hos oss.
Poenget med alt dette våset var at jeg råder dere som er 14-15 i dag til å ikke spille Football Manager, men heller følge real-life fotball. Som et substitutt kan dere spille arcade-aktige spill som PES eller FIFA. Dette er spill som i mindre grad ødelegger virkelighetsoppfatningen deres, slik at dere slipper å tro at Roseborg gjør et scoop når de henter denne tredveåringen, på bakgrunn av hans profil i et dataspill for ti år siden. FM er som heroin. Det er en last, avledet av gleden ved en mildere rus. FIFA er mer som metadon i forhold. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjetil Rekdal Veteran
|
Posted: 05.03.2010 00:53 Post subject: |
|
|
| FM <3 |
|
| Back to top |
|
 |
kevinpieter Veteran

|
Posted: 05.03.2010 02:02 Post subject: |
|
|
Fifa-spill kan ha samme effekt, Oppmannen. Har sjøl sendt e-post til Shamrock Rovers og nominert Keith O'Halloran til århundrets Rovers-spiller basert på hans outstanding performance for meg på Fifa 98 (spilte den gang på Hibernian eller noe).
Men eh, Touma ja. _________________ My meaning is bad, but my grammar is good. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 05.03.2010 03:05 Post subject: |
|
|
| Hvorfor skulle en bli for gammel til å spille? Har riktignok blitt lite FM for min del det siste årene da det fort kan gå 10 - 100 timer på en save alt etter som. |
|
| Back to top |
|
 |
Demolith Rutinert

|
Posted: 05.03.2010 04:56 Post subject: |
|
|
Pfff, bare Pcliga som gjelder _________________ "Could the world fall?" - Karl Pilkington |
|
| Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 05.03.2010 08:36 Post subject: |
|
|
Kunne ikke sagt det bedre selv Brady. _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 05.03.2010 08:53 Post subject: |
|
|
Hvis Touma kan gi oss inleggskvalitet, skuddstyrke og fart vil det nesten være verdt å hente han til gangs.
Er det noe som er helt fraværende i RBK så er det god inleggskvalitet.
Skudd fra distanse er også mangelvare. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 05.03.2010 11:55 Post subject: |
|
|
Tror muligens innlegget mitt ble litt misforstått.
Mente ikke FM for å bedømme spillere, mente bare at med så mange her som er opphengt i det, burde de ikke se seg blinde på kun fysisk/tekniske evner hos spillere, men også se på mental styrke, "blikk", profesjonalitet og evne til fokus.
Og dét er grunnen til at jeg overhodet ikke tror Traore kommer til å bli en større internasjonal spiller enn Ciljan. Nå syns jeg uansett ikke han er bedre på det fysisk/tekniske heller da, men.
(men så er det jo heller ingen hemmelghet at jeg mener Ciljan bør komme seg raskest mulig bort fra RBK for sin egen del) _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 05.03.2010 16:23 Post subject: |
|
|
Recon,
i tilfelle ditt innlegg var ment til meg;
jeg har ALDRI spilt FM.
Ellers er jeg helt enig med deg vedr Traore (ang det mentale).
Imidlertid har jeg veldig stor tro på ham - så fort han går fra RBK.
Ciljan har jeg ikke særlig tro på fordi han har alt for store mangler. Ikke bare er han fullstendig ufarlig foran mål, men han er ikke i stand til å spille annet enn 5 a side. Langpasninger og tacklinger er heller ikke det en internasjonal storklubb vil si er hans sterke sider.
Problemet da med Ciljan er: skal en spiller som ikke skårer mål ha en offensiv rolle? Skal en spiller som ikke kan tackle eller slå langpasninger spille defensivt?
_ _ _
Har Touma gode skudd? Om ikke kommer ikke RBK til å skåre et eneste mål fra utsiden av 16 meteren - om ikke TOlsen har en god dag.
Bare det er en så stor svakhet at seriegullet vil glippe pga det. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 05.03.2010 16:33 Post subject: |
|
|
Angående langskudd så har Winsnes en ganske så brukbar venstreslegge spørsmålet er om vi greier å sette han i nok gode posisjoner.
Det at veldig mange lag ligger veldig lavt mot oss gjør det å ha skuddføtter fra distanse meget viktig og at en er skuddvillig. Sistnevnte er kanskje Skjelbred sitt største problem og ikke nødvendigvis kvaliteten på skuddene som absolutt har sett brukbar ut til tider. Moldskred viste at han har en brukbar skuddfot i treningskampen mot Seatle. Iversen har en meget god skuddfot som han bruker alltfor sjeldent og ingen kan vel klage på Prica sin fot. Tettey fikke mange mål fordi han var skuddvillig og ikke lot seg affisere av at han bommet på endel. Mitt inntrykk er at det handler vel så mye om å tørre å prøve som kvaliteten på skuddbeinene våre. |
|
| Back to top |
|
 |
Halvorsen87 Veteran

|
Posted: 05.03.2010 17:04 Post subject: |
|
|
| Keenoir wrote: | | Iversen har en meget god skuddfot som han bruker alltfor sjeldent |
*grøss* nei. Mulig han hadde det i sine yngre dager, men de siste årene er det utallige ganger hvor han har blåst skudd over/til side for mål med tilsynelatende ryggsekk på ryggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Oppmannen Veteran

|
Posted: 05.03.2010 17:18 Post subject: |
|
|
Eller alle de gangene han skyter hardt, rett på keeper. Men han er en djevel på lobbing, der er han i en klasse for seg i Tippeligaen. _________________ Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 05.03.2010 17:33 Post subject: |
|
|
| Iversen har et meget bra tilslag noe han nok har arvet, men S. Iversen skyter ikke nok og derfor blir det færre mål. |
|
| Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 05.03.2010 17:35 Post subject: |
|
|
Hoftun: Er han rask?
Touma sin agent: Raskere enn Carew på 40 meteren.
Hoftun: Vi tar han! |
|
| Back to top |
|
 |
Halvorsen87 Veteran

|
Posted: 05.03.2010 18:02 Post subject: |
|
|
| Keenoir wrote: | | Iversen har et meget bra tilslag noe han nok har arvet, men S. Iversen skyter ikke nok og derfor blir det færre mål. |
Antall langskudd kontra antall langskudd i mål fra S. Iversen de siste årene er grusom. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 05.03.2010 18:46 Post subject: |
|
|
| Takk for treningsoppholdet og lykke til videre. |
|
| Back to top |
|
 |
Hjelde Veteran
|
Posted: 05.03.2010 18:55 Post subject: |
|
|
Tror ikke det bllir noen kontrakt for denne karen, men det er uansett noe positivt å lese ujt av Hoftuns uttalelser:
1. de har andre "på blokka"
2. De leter tydeligvis etter en høyrekant
så får vi håpe at det fører til et kjøp av en sådan av høy nok kvalitet... og ikke en Toumas kaliber. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 05.03.2010 19:45 Post subject: |
|
|
Touma har vel egentlig ikke vist noe som helst under dette oppholdet. Da blir det galskap å signere han. Bevisbyrden ligger tross alt hos spilleren under et prøveopphold.
Velger inntil videre å tro at Hoftun har kontroll, og at han med hjelp fra Stig T og andre kan dra hjem en middels til stor fisk. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 05.03.2010 23:34 Post subject: |
|
|
| Keenoir wrote: | | Iversen har et meget bra tilslag noe han nok har arvet, men S. Iversen skyter ikke nok og derfor blir det færre mål. |
Når det gjelder avslutningsteknikken til Iversen etter fylte 30 år, så skulle jeg egentlig ønske at han og Skjelbred kunne ha byttet skytementalitet. I fjor var uttellingen hans på gode muligheter helt hårreisende - ja, jeg tror faktisk Alexander Tettey var betraktelig mer effektiv. Ikke kan han plassere skudd, ikke kan han heade på mål, han har riktignok litt tilslag, men så lenge han har på seg ryggsekken kommer det kun tilskuerne til gode. Nei, ikke bare skyter han nok, han skyter for mye.
Kanskje det er en uheldig konsekvens av den berømte treninga hans i fjor? Han mangler litt motvekt der foran? _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 08.03.2010 01:25 Post subject: |
|
|
Adressa med påfølgende oppslag mandag:
"Avventer Touma-avgjørelse"
Er nok tvilsomt et positivt tegn for spilleren sjøl. |