| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
longines Veteran

|
Posted: 09.02.2010 23:03 Post subject: |
|
|
| Solo wrote: | | Du legger mye i treningskamper du. |
Altså, den norske ligaen er slummen av slummen for tiden. Og det baserer jeg ikke kun på denne turneringen. Sjekk tendensene i ALLE treningskampene de siste to årene, resultatene i e-cup de to siste årene. Personlig trenger jeg ikke å se lag fra TL møte lag fra utlandet for å se at nivået er lavt. Det holder å se TL lag spille mot hverandre, nivået er rett og slett latterlig lavt. At vi gikk nesten ubeseiret gjennom ligaen i fjor, med det begrensede spillet vi til tider viste. Er i seg selv et stort varsko. Legg på at vi som kun tapte en kamp i fjorårets TL, røyk ut av EL kvalifisering mot et lag fra Aserbadjan. Jeg synes man fint kan bruke ord som krise om norsk fotball.
Noen mener nok at jeg er for negativ, personlig mener jeg bare at jeg er ærlig. |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 09.02.2010 23:03 Post subject: |
|
|
| Det er mentaliteten til norske lag som er feil, "å, har vi vunnet TL, ja men da trenger vi ikke å jobbe så mye". Så det klart mot CSKA Moskva at vi var giddalause, og her så er det mange som ser på. Med en gang man har vunnet gull så går til rett vest. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 09.02.2010 23:06 Post subject: |
|
|
| longines wrote: | Hva skjer om laget ikke vinner serien og ikke kommer til CL i år? Hvordan kan vi da satse fremover? Har vi penger? Ledelsen på brakka har jo blitt så langsiktige i tankegangen. Men hva som skjer om vi kortsiktig svikter? Gjør ikke det at vi ikke kan fullføre den langsiktige satsingen? Hvis så er tilfelle, så er vel det kortsiktige minst like viktig som det langsiktige? Om ikke viktigere.
En ting skal ledelsen ha, de har baller når de sier nei til Nils Arne Eggen. Men selv om det er en tøff avgjørelse, så er det ikke nødvendigvis en smart avgjørelse. Selv om det er tidlig og bare treningskamper, så tror jeg enkelte i ledelsen begynner å svette forsiktig. De får mye å svare for hvis denne sesongen går til helvete. |
Klart dette er naturlige spørsmål å stille. Går sesongen skeis er det ingen tvil om at spørsmålet rundt nei-til-Eggen stilles.
Når det er sagt så var det mye rart vinterstid og i de første tellende kampene med Eggen enkelte år også.
Det siste året under Eggen tapte vi to ganger 0-1 i Egypt, spilte uavgjort mot Hammarby, slo FFK fra 2. div, tapte mot Glimt, slo Raufoss, spilte uavgjort mot Vålerenga og tapte mot ôrgryte før vi slo Molde. Deretter 0-2-3 i de neste fem treningskampene igjen, før det stemte noe bedre inn mot seriestart, som ga to strake tap i åpningen. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 09.02.2010 23:07 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | Du har nå noen ganske tjukke Nordvik-briller på deg du også. Makan til passivt forsvarsspill på baklengsmålet. |
Tja, hva skulle Nordvik gjort da? Lago var i duellen foran og Jarstein på vei ut. Han tillot jo ikke svensken å hoppe opp, men ettersom han ikke trengte å gjøre noe som helst for å score hadde ikke det så mye å si. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 09.02.2010 23:13 Post subject: |
|
|
| longines wrote: | | Altså, den norske ligaen er slummen av slummen for tiden. Noen mener nok at jeg er for negativ, personlig mener jeg bare at jeg er ærlig. |
Det er bra det begynner å komme for en dag. Norsk fotball har vært dårlig i flere år. Men landet har levd på en fotballhype som har skygget over nivået noe.
Hovedpoenget mitt for tre-fire år siden var at folk ville innse at norsk fotball ikke var så veldig bra og at norsk fotball ville gå på en alvorlig økonomisk smell i løpet av to til fire år. Derigjennom at RBK ville få en unik mulighet til å gjeninnta hegemoniet, hvilket vi har fått.
Klart vi bør ikke skusle bort den muligheten, men såpass mye er gjort riktig de senere årene at jeg har tro på at vi benytter den.
At vi i mellomtida må leve med at norsk fotball er skikkelig dårlig er nå så. Saken er at vi over en tre til fem års periode vil bli stabilt like suverene som på 90-tallet, noe som vil gi oss muligheter til å drive utvikling samtidig som det ikke er fare for at vi vil slite her hjemme.
Problemet de senere årene er jo at vi har måttet senke det sportslige nivået vårt for å gjenbygge et nytt lag og utvikle oss. |
|
| Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 09.02.2010 23:21 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | longines wrote: | | Altså, den norske ligaen er slummen av slummen for tiden. Noen mener nok at jeg er for negativ, personlig mener jeg bare at jeg er ærlig. |
Det er bra det begynner å komme for en dag. Norsk fotball har vært dårlig i flere år. |
Jeg sier ikke at vi noen gang har vært en stormakt. Men i både 2005 og 2007 var jo det hvertfall på et akseptabelt nivå.
I 2005, så spilte Viking og Tromsø i Uefa cup gruppespillet, og vi i CL gruppespillet. Både Viking og Tromsø hadde et par sterke resultater, samt at vi slo ut både Steaua og Olympiakos. Vi spilte forøvrig 32(?) dels finale i Uefa cupen vinteren 2006. Vålerenga var forøvrig en straffesparkonkurranse fra å bli det andre laget i CL det året (2005).
I 2007 spilte vi CL og Brann Uefa cup gruppespill. Vi slo ut Valencia og gikk videre til Uefa cup etter CL gruppespillet. Og Brann slo ut lag som Club Brugge, Dinamo Zagreb.
I denne perioden, så var også nivået på kampene i ligaen, på et høyere nivå. Nå er vi i en bølgedal som hovedsakelig startet i 2008, og som tydeligvis enda ikke har nådd bunnen. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 09.02.2010 23:29 Post subject: |
|
|
Det ender vel med at det blir vel bare norske lag i den turneringen til slutt. De andre internasjonale lagene gidder ikke å møte såpass dårlig motstand som de norske lagene gir.
Fatter egentlig ikke hvorfor russiske lag gidder å være med på dette. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 09.02.2010 23:33 Post subject: |
|
|
Jo forsåvidt, den er grei, men treningskamper har lite med det å gjøre.
I 2008 slo vi for øvrig ut NAC Breda (nr 3 i Nederland), vi banket Djurgården og vant både borte og hjemme mot Brøndby.
Brann spilte samme høst anstendig mot Marseille og en knallgod kamp mot Deportivo hjemme (2-0-seier).
Tromsø mot Athletic Bilbao i fjor var vel ganske bra, men holdt ikke helt.
Innsatsen har vært noe svakere, men for vår del handler det om lavere toppnivå og bedre bunnivå. At vi kvalifiserte oss til mesterligaen og vant for første gang på bortebane i mesterligaen siden 1999 på et tidspunkt da vi holdt på å rykke ned her hjemme var jo noe merkelig. |
|
| Back to top |
|
 |
Bon Scout jr. Veteran

|
Posted: 09.02.2010 23:40 Post subject: |
|
|
| LarsG wrote: | Gjermundsen 5 Imponerende! Veldig trygg og har stort sett OK innvolveringer og av og til glimter han til med genialitet. Innlegget til Bakenga var det klasse over. La denne gutten få mer spilletid!
Hadde litt dårlig tid så her tar jeg forbehold om feil. |
Bra du gjør det. Ellers jeg helt enig i at Åse Gjermundsen er overraskende god. _________________ Følg oss på "SkyrScout" og "Scout of This World":
Spotify: https://open.spotify.com/...jJxy7oUpdZ
Youtube, SkyrScout:
https://www.youtube.com/@SkyrScout
X: https://x.com/Sotw_BonScout |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
|
|
Lars G:" Den gode slavern" Emir Bajrami är av kosovoalbansk ursprung, och gillar nog inte att kallas slaver (tex serber som är albanernas fiender)
Det var väl Keane som blev skubba av Nordvik på Jarstein som föll ihop som en säck potatis. Allt kan hända när duon Nordvik och Jarstein är på planen.
Jag har länge sagt att nivået i allsvenskan är minst lika bra (läs:dålig) som i tippeligan. Men "toppen" i allsvenskan är bredare; AIK, Kalmar, Elfsborg och Göteborg är ungefär i klass med RBK. Och lag som Häcken och Malmö är inte mycket sämre. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
|
|
| Hadde vi spilt mot et russisk lag i dag med litt bedre spillere enn Elfsborg, så hadde vi sluppet inn omtrent 4-5mål. Vi kan ikke tilate slike sjanser som vi gir motstanderen. |
|
| Back to top |
|
 |
Søtvatten Veteran
|
Posted: 09.02.2010 23:47 Post subject: |
|
|
| Jeg er svært, svært redd for at vi er totalt avhengige av Annan. Jeg håper i det lengste på at vi kan greie å spille bra i forsvar uten han, men jeg er jammen meg i tvil. Hvis dette viser seg å være tilfelle bør vi allerede nå begynne å kartlegge erstatteren til Annan, når han med stor sannsynelighet forsvinner etter VM. |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 10.02.2010 00:10 Post subject: |
|
|
| Peter Storey wrote: | Lars G:" Den gode slavern" Emir Bajrami är av kosovoalbansk ursprung, och gillar nog inte att kallas slaver (tex serber som är albanernas fiender)
Det var väl Keane som blev skubba av Nordvik på Jarstein som föll ihop som en säck potatis. Allt kan hända när duon Nordvik och Jarstein är på planen.
Jag har länge sagt att nivået i allsvenskan är minst lika bra (läs:dålig) som i tippeligan. Men "toppen" i allsvenskan är bredare; AIK, Kalmar, Elfsborg och Göteborg är ungefär i klass med RBK. Och lag som Häcken och Malmö är inte mycket sämre. |
Du har nok rett...selv om jeg tror et Rosenborg i sommer ville slått etthvert svensk lag. Fy faen jeg gråter nesten på vegne av fotballen i dette landet. Dette her mener jeg i stor grad kan skyldes trenere som har bedt spillere pole og ikke SPILLE fotball som har vært hovedbuskapet til trenere gjennom altfor mange år.
Når dette er sagt tror jeg at norsk fotball er oppe igjen om 3-4 år, mange spennende unge spillere for tiden... |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 10.02.2010 00:29 Post subject: |
|
|
Fikk ikke sett kampen ,men ser ikke ut som gjekk glipp av noe særlig. Når det gjelder norsk fotball så er vi i øyeblikket inne i en oppbyggingsfase hvor middelmådige/dårlige utlendinger og nordmenn er i ferd med å bli erstattet med en langt mer spennende yngre norske spillere. Et annet problem er at trenerstanden er av en veldig laber kvalitet i Norge og det synes både på enkeltspillere ,men også hvor velutviklet forsvarspill og angrepspill er.
Last edited by Keenoir on 10.02.2010 00:39; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 10.02.2010 00:35 Post subject: |
|
|
| Helt enig i alt. |
|
| Back to top |
|
 |
KFF_RBK Rutinert

|
Posted: 10.02.2010 00:36 Post subject: |
|
|
| Vi behöver någon Annan i förvarsarbetet. |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 10.02.2010 00:43 Post subject: |
|
|
ja, glemte jo helt at vi mangler vår verdensklassespiller. Blir skjønt å få han tilbake  |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 10.02.2010 03:43 Post subject: |
|
|
Lenge siden jeg har sett en så gørra kjedelig kamp, begge lagene var middelmådige.
Utenom MB, Åsen og tildels Traoré så var ingen som imponerte.
Nordvik var god, Strand var igjen overraskende god. Lago trenger tydeligvis flere kamper, for idag var mye dårlig.
Også Jarstein da.....
Nei, dette var kjedelig. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
|