View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 19.01.2010 11:29 Post subject: |
|
|
Og skulle valgkomiteen bestemme seg for en av de andre to, kommer ikke Svendsen til å stikke kjepper i hjulene for dette:
- Nei, da har jeg respekt for det. Det kommer i så fall ingenting fra benken under årsmøtet fra meg, sier Svendsen.
Les mer: Vil fortsette som styreleder |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 19.01.2010 18:02 Post subject: |
|
|
I alle Adressa-saker hvor RBK-ledelsen på en eller annen måte berøres som tema, mener jeg Adressa i stedet for å publisere innleggene i kommentarfeltet heller burde automatisk videresendt dem til PP-tjenesten med krav om umiddelbar oppfølging for skribentene. Her er det helt tydelig varig svekkede sjelsevner ute og går for de aller fleste. |
|
Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 19.01.2010 18:09 Post subject: |
|
|
knerten_10 wrote: | 2mas wrote: | arbeidet med «heltidsutøveren» og toppidrettskulturen |
Hehe! Norske fotballspillere kommer selvfølgelig aldri til å bli toppidrettsutøvere. Late folk som er fornøyd med lønna og statusen og ikke har noen som helst ambisjoner utover akkurat den lønna og den statusen. Bare å observere at utrolig få spillere forbedrer spesielle ferdigheter etter de har blitt 20 år. Tettey er vel det eneste eksempelet jeg kommer på av en spiller som har vært en toppidrettsutøver her de siste åra. |
De har en vei å gå for å si det mildt. Likevel er jeg positiv til det som har skjedd under Hamren. Problemet er bare at det virker som at kjenrefolkene i RBK må ha andre til å fortelle selvfølgeligheter som viktigheten av et godt kosthold og optimalisering av trening etc. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 25.01.2010 15:43 Post subject: |
|
|
Ja, nå er dere vel spente, tenker jeg  |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 25.01.2010 18:37 Post subject: |
|
|
Meget spent, håper Svendsen er ute for godt! _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 25.01.2010 18:39 Post subject: |
|
|
Fordi at?
Og ut fra ditt åpenbart nøye utpønskede, nyanserte og velbegrunnede standpunkt; hvem er den naturlige arvtakeren som styreleder? |
|
Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 25.01.2010 18:54 Post subject: |
|
|
Etter Tørumbehandlingen har nå Svendsen tatt seg kraftig opp etter min mening. Ingen flauser lenger. Lagrell-saken ble behandlet etter boka, og trenerspørsmål(-et/ene) ser ut til å være gjennomarbeidet.
NÃ¥ vet ikke jeg hva stillingsinstruksen til TS, som styreleder er, men han har heller ikke dratt veldig mange nyvinninger opp av hatten i periodene sine.
Er ikke både Benum og Loktu potensielle arvtakere? |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 25.01.2010 18:57 Post subject: |
|
|
bolgebah wrote: | Fordi at? |
Det er lov å gjøre feil (og lære av dem), men personlig har jeg ennå ikke glemt (og tror det gjelder mange) det som må være en av tidenes flaueste øyeblikk for klubben, da Svendsen ble totalt nervevrak etter helt legitime spørsmål fra Håvard Johnsen i TV2. Vi snakker styrelederen i en av Norges viktigste/største "bedrifter". Synes også å huske at han hadde noen merkelige uttalelser vedrørende Kuka Koppinens avgang, eller husker jeg feil nå?, på TV2. |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 25.01.2010 19:08 Post subject: |
|
|
Innvendingene som kommer opp her oppfatter jeg å være av fragmentær karakter. Også Nils Arne Eggen var jo grundig ute på glattisen i media mange ganger, og uttalelsene hans kunne være både injurierende og tilsynelatende direkte ondskapsfulle noen ganger, men ingen forsøkte å bruke dette til å svekke hans prestasjoner som fotballtrener. Jeg var selv en av de kraftigste kritikerne mot Terje Svendsen for to og et halvt år siden, men det å redusere innvendingene mot styrets arbeid til bare å gjelde en pressekonferanse i forbindelse med avgangen til Tørum blir etter mitt syn for dumt. De stadige trenerskiftene ble riktignok en symbolsak, men dette handlet jo først og fremst om at styret ikke hadde den fjerneste idé om hvordan det sportslige apparatet i klubben skulle se ut. Ei heller hadde man noen åpenbar strategi for det kommersielle arbeidet, som med en stadig ekspanderende administrativ avdeling ville føre til klubbens død i løpet av få år. Begge deler er nå på plass. Riktig nok tilsynelatende regissert av to ganske ferske fjes på ledersida - Erik Hoftun og Per Mikalsen - men innenfor rammer definert av styret.
Nå er det heller ikke styrelederens oppgave å være den visjonære urkraften i en fotballklubb, snarere å være kontinuitetsbærer og strategibygger. Og der har Terje Svendsen gjort en ganske annen jobb de siste to årene enn hva et samlet styre greide i hele perioden fra Knut Skoglunds avgang og fram til skandaleårsmøtet 2008.
Edit: Løft nå for Guds skyld blikket litt opp fra de evinnelige personkontroversene som er det eneste mediene evner å engasjere seg i. Glem Tørum, glem Lagrell-i-tomat og glem Koppinen. Synes dere håndteringen av RBKs hus og bo er katastrofalt og at klubben er på vei utfor stupet, greit nok, vekk med Svendsen. Men ikke drep dirigenten fordi det er sprekk i munnstykket til den ene klarinetten. |
|
Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 25.01.2010 19:30 Post subject: |
|
|
Sant det du skriver, bolge.
Men:
Jeg vil til enhver tid ha den beste mulige kandidaten til alle stillinger/posisjoner i Rosenborg, det være seg spillere eller ledere. Kanskje er Svendsen den beste kandidaten vi kan få. Kanskje finnes det bedre løsninger. Muligens er det noen her som kjenner Benum eller Loktu, som kan fortelle noe nytt ut over det som er å finne via google? |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 25.01.2010 19:33 Post subject: |
|
|
Knerten_10 oppsummerte mine tanker på en fin måte, jeg har fremdeles ikke glemt. Slike saker fortjener konsekvenser, dessuten har mannen nå sittet som styreleder i 6 år.
Jeg ønsker meg noe nytt og mener vi trenger friskt blod.
Er det for øvrig noen begrensninger på hvor lenge en kan sitte som styreleder? _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 25.01.2010 19:45 Post subject: |
|
|
Svendsen ble valgt som ny styreleder på årsmøtet 2006, da Ove Snuruås formelt ga seg. Fire år, altså, ikke seks.
Nevnte Knut Skoglund satt jo også en del år som styreleder, uten at jeg kan huske at noen brukte dette mot ham. Jeg tror man ville blitt ledd av hvis man den gangen hadde argumentert for behovet for "friskt blod" i styreledelsen, og mistenker at det i dette tilfellet er behovet for et vikarargument for å legitimere misnøye med Svendsen som spiller inn. Og hvis misnøyen med denne famøse pressekonferansen stikker så dypt at man har behov for å markere seg to og et halvt år i ettertid smaker det av nærmest parodisk langsinthet for noe som burde være en parantes i RBK-evolusjonen fra 2005 til 2010.
Hva gjelder Loktu og Benum; Jørgen Sørlie har uttalt i Adressa at vi har jobbet med alle tre som aktuelle kandidater til ledervervet i vår innstilling, så det faktum at disse har blitt vurdert er ingen hemmelighet. Samtidig er ledelsen av Rosenborg et lagarbeid, akkurat som kjerneproduktet i klubben. Samme hvem av disse tre som blir innstilt som ny styreleder vil det være med velsignelse fra de to andre, og en uomtvistelig tillit til at det er det riktige valget. Forutsatt at man fikk velge fritt blant disse tre tror jeg man måtte være usedvanlig tett på styrets arbeid for å bestemme seg for hvem som er den best kvalifiserte. Uten at jeg kjenner alle debattantene her på forumet betviler jeg at noen har denne kjennskapen, og da blir det med respekt å melde både overflatisk og skuffende forenklet å komme med konklusjoner som "Svendsen skal vekk". |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 25.01.2010 19:58 Post subject: |
|
|
bolgebah wrote: | Svendsen ble valgt som ny styreleder på årsmøtet 2006, da Ove Snuruås formelt ga seg. Fire år, altså, ikke seks. |
Merkelig, wiki opererer med 2004 (6 år), men stoler mer på deg enn Wikipedia.. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 25.01.2010 20:01 Post subject: |
|
|
 |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 25.01.2010 20:07 Post subject: |
|
|
Ballahl wrote: | Er det for øvrig noen begrensninger på hvor lenge en kan sitte som styreleder? |
Du svaret ikke på denne.. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 25.01.2010 20:08 Post subject: |
|
|
Faktisk ganske interessant å lese intervjuet med Snuruås i forbindelse med at han trakk seg.
Quote: | Snuruås tar likevel selvkritikk på noe av det som har skjedd i klubben det siste året.
– Jeg var ikke godt nok forberedt. Det startet med Ola-saken (By Rise). Den burde jeg taklet bedre. Men jeg var ikke alene om det. Med litt mer erfaring på et tidligere tidspunkt, kunne jeg gjort en bedre jobb, sier han. |
Quote: | Fremover må det bli satt søkelys på det som skal skje videre. Da tenker jeg på videreutvikling av klubben. For meg ble det etter hvert vanskelig å tilfredsstille mine egne krav, sier han. |
For det første ser det ut til at det å kvitte seg med trenere som er sympatiske typer, er en mediesak man er dømt til å tape. For det andre ser det ut til at det vi ser som åpenbart i etterpåklokskapens lys var synlig også i samtida for dem som satt i ledelsen. Her synes jeg inntrykket av Terje Svendsen som en "slow starter" manifesterer seg. Kursendringene kom sent, men godt - antakelig som et resultat av en generell kompetanseheving i styret. |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 25.01.2010 20:10 Post subject: |
|
|
Ballahl wrote: |
Ballahl wrote: | Er det for øvrig noen begrensninger på hvor lenge en kan sitte som styreleder? |
Du svaret ikke på denne.. |
Tviler jeg på, men rent praktisk vil det nok ikke være ønskelig fra noen parter at et styrelederverv varer lenger enn to, maks tre perioder. Du kan jo sjekke i loven til RBK, men jeg antar at en slik regel ville stride med lovnormen til Norges Idrettsforbund. Der er intensjonen at alle verv skal være så valgmessig ubundne som mulig. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 27.01.2010 19:23 Post subject: |
|
|
rbk.no på Twitter wrote: | Valgkomiteens innstilling dukker opp på RBK.no om en times tid. Et meget kjent navn står på lista. #rosenborg #årsmøte |
|
|
Back to top |
|
 |
AndreasR Veteran

|
Posted: 27.01.2010 20:14 Post subject: |
|
|
http://www.rbk.no/incomin...160200.ece
Innstillinga:
Styre:
Terje Svendsen, styreleder Gjenvalg
Morten Loktu, nestleder Ikke på valg
Thorbjørn Aass, styremedlem Ikke på valg
Marit Breivik, styremedlem Ikke på valg
Bente Malmo, styremedlem Ny
BÃ¥rd Benum, styremedlem Gjenvalg
Rune Bratseth, varamedlem Ny _________________ PÃ¥meldt |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 27.01.2010 23:52 Post subject: |
|
|
Veldig rotete opplegg med valgperiodene på rbk.no. Slik er fasiten:
Styre:
Formann: Terje Svendsen (gjenvalg, 2 år)
Nestleder: Morten Loktu (ikke på valg)
Bård Benum (gjenvalg, 2 år)
Bente Malmo (ny, 2 år)
Marit Breivik (ikke på valg)
Thorbjørn Aass (ikke på valg)
Varamedlem: Rune Bratseth (ny, 1 år)
Valgkomité:
Leder: Ole Erik Fremo (ny, 1 år)
Ellen Wøhni (gjenvalg, 2 år)
Eileen Brandsegg (ikke på valg)
Vegard Heggem (ny, 2 år)
Bjørn Lyngen (ikke på valg)
Varamedlem: Knut Efskin (ny, 1 år)
Kontrollkomité:
Leder: Inge Five (gjenvalg, 2 år)
Ragnar Haugan (ikke på valg)
Merethe Storødegård (ny, 2 år)
Varamedlem: Steinar Leirvik (gjenvalg, 1 år)
Varamedlem: Marie Louise Nancke (ny, 1 år)
- Rune var kandidat også i fjor, men vi følte han ikke var habil ettersom han var så sterkt knyttet til klubben på det tidspunktet. I år føler vi at Rune har fått en tilstrekkelig distanse fra klubben, sånn at han kan gå inn i en ny rolle og bli en del av styret, sier Sørlie.
Les mer: Svendsen forblir formann
Presentasjon av Malmo fins altså her: Tørrtrener på virkeligheten |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.02.2010 19:38 Post subject: |
|
|
Leste først i går kveld lørdags-Adressa fra to uker siden. Der slo Gro Eide fast at hun stiller som benkekandidat, men at hun ikke er optismistisk ettersom hun er i Vancouver som presseattache under OL.
Ser at en Jacob Høyen har laget støttegruppe på fjasboka:
Quote: | Gro Eide har sittet ett år som vara-medlem og nå to år som medlem av styret. Hun er ikke innstilt for en ny periode. Etter det jeg har fått med meg har det ikke vært signalisert noe negativt rundt arbeidet hun har utført. Ved siste medlemsmøte ble det heller ikke signalisert hvorfor hun ikke er innstilt, dog hun selv har stilt seg til rådighet for en ny periode. Kandidaten som nå er innstilt fremstår som en utrolig dyktig kandidat og det skal påpekes at det ikke føres noen svertekampanje. Sidestiller man de to cv`ene de harer det to tøffe damer som med en relativ rik erfaring. |
Tror vel egentlig det ikke er noen motkampanje på gang, men denne var nesten litt oppsiktsvekkende - gitt at jeg tenker "konspiratorisk": Presentasjon av Bente Kristin Malmo på rbk.no |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 22.02.2010 14:29 Post subject: |
|
|
I den grad det skal komme motforslag blir jeg fryktelig skuffa hvis det bare er sånne "har-sittet-i-to-år-og-må-derfor-få-to-år-til"-argumenter som kommer på bordet. Forutsetningen for et slikt resonnement er at man blir en bedre og bedre kandidat jo lengre man sitter i et styre, og de manglende nyansene i et slikt premiss bringer tankene tilbake til da vi gjorde regnestykker i fysikk på videregående og valgte å se bort fra luftmotstand og friksjon. Man bør være i stand til å innføre noen flere parametre enn "du har sittet i styret ei stund og har ikke dummet deg fullstendig ut, derfor må du få fortsette" - noe som etter mitt syn ser ut til å være begrunnelsen for å opprette denne Facebook-gruppa.
Jeg kan gjerne være med på diskusjoner om skikketheten til ulike kandidater, og det kan selvfølgelig være ting vi har oversett. Hvis det på den annen side er slik at flertallet av medlemmene insisterer på gjenvalg på absolutt alle som er på valg, er det ikke noen vits i å ha en valgkomité. I så fall kunne man redusert det hele til å velge en slags sekretær som kunne ta en ringerunde til en håndfull medlemmer for å spørre hvem som kunne tenke seg å overta hver gang noen varslet at de ikke ønsket gjenvalg, i stedet for de mange titalls timene vi har lagt ned i møter og diskusjoner for å komme fram til ei enstemmig innstilling som etter vår mening er den desidert best tjenlige for klubben. |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 24.02.2010 01:17 Post subject: |
|
|
Ser ut som om valgkommiteen blir utfordret på enda en avgjørelse, Basma stiller også som motkandidat.
Fra Adressa:
Quote: | Da valgkomiteen kom med sin innstilling til styre sent i januar, sto Rune Bratseths navn på va- raplassen på bekostning av sit- tende vara Christer Basma. Dette førte til splittelse blant RBK-medlemmene. Adresseavi- sen vet at mange likte forslaget om Bratseth, men også at flere medlemmer var uenige, blant annet fordi Basma ble stemt inn så sent som i fjor, og at man føler valgkomiteen har valgt en an- nen kurs, til tross for tidligere uttalelser om at man ønsker kontinuitet i styret. I tillegg ble en god del medlemmer irriterte over manglende begrunnelser fra komiteen på hvorfor han ble vraket. Det vil derfor komme et benkeforslag på Basma under møtet i morgen. |
Personlig så føler jeg vel at Bratseth har mer å bidra med. Men jeg skulle gjerne sett begge i styret, for jeg synes styret kanskje er litt underernært når det kommer til fotballfolk.
I mine øyne ville det vært mer ideelt å beholde Basma som vara. Gi Svendsen en blomst og takke for arbeidet. Kjøre Benum som styreleder, og Bratseth inn som ordinær styremedlem. Jeg tror det ville gitt et mer komplementært styre. Da ville man hatt business kompetansen (m/ Loktu og Benum), den generelle toppidretts kompetansen (m/ Marit Breivik) og fotballkompetansen (m/ Basma og Bratseth).
Nå tror jeg uansett at sportslig vil få en sterkere stemme ved å bytte ut Basma med Bratseth. Men som sagt, jeg skulle gjerne hatt de begge med. Og jeg er enig med de som mener at vi trenger nytt blod på styrelederplassen. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
|