| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 04.01.2010 02:57 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | Det er jammen kjekt at vi ikke har noen somaliske spillere i klubben, da.
Hvordan er ivorianerne representert på kriminalstatistikken, mon tro? Det er vel ikke sånn at du mener at "ikke-vestlige innvandrere" er en passende presis statistisk variabel som våre ivorianske fotballspillere passer inn under? |
Det vet jeg ikke. Det er vel ikke en innvandringsgruppe som er stor nok til at jeg kan huske å ha sett noen statistikk på det. Ellers sliter jeg litt med å se hva du egentlig forsøker å si her. Er jo helt meningsløst å insinuere at dette med "ikke-vestlige innvandrer" er et slags uttryk jeg har skapt for å ha en anledning til å stigmatisere afrikanere. Det er et begrep som brukes aktivt i SSB sine rapporter. Om du føler det blir for generaliserende, får du nesten rette din indignasjon mot dem og ikke meg. Grunnen til at somaliere ble nevnt, er fordi de skiller seg veldig ut negativt. Jeg kunne også nevnt, for vår svenske venn, at svenske innvandrere er marginalt mindre kriminelle enn nordmenn. 25/1000 mot 27/1000. Det er vel kanskje derfor halve laget er svensker. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 04.01.2010 03:33 Post subject: |
|
|
Vel, hvis ikke gruppen er stor nok til å oppnå statistisk signifikans, eller hvis statistikken ikke passer inn i diskusjonen, så ikke bruk statistikken. Bare fordi SSB synes det er en nyttig måte å føre statistikk på til enkelte formål, så betyr det ikke at du kan bruke den til alt mulig.
Tilsvarende, hvis et rykte om klubbens spillere er så løst at det ikke er god forumskikk å gjengi det, så ikke gjengi det. Hvis det ikke kan gjengis, så ikke referer til det som en akseptert sannhet.
Ta litt ansvar selv. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 04.01.2010 03:39 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | Bare fordi SSB synes det er en nyttig måte å føre statistikk på til enkelte formål, så betyr det ikke at du kan bruke den til alt mulig. |
Det har jeg heller aldri gjort. Det er du som ser spøkelser på høylys dag. Når det blir så til de grader useriøst, er det fryktelig vanskelig for meg å ta noe som helst av det du sier innover meg. Jeg ser du prøver hardt, men du er ikke i posisjon til å diktere hva andre skal diskutere. Du får enten ta debatten for det den er, eller holde deg til andre tråder. Denne meningsløse sutringen fører ingen steder, iallefall. |
|
| Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 04.01.2010 03:50 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | Er jo helt meningsløst å insinuere at dette med "ikke-vestlige innvandrer" er et slags uttryk jeg har skapt for å ha en anledning til å stigmatisere afrikanere. |
Her er grunnen til at denne diskusjonen i det hele startet. Enkelte her inne er så opptatt av å finne rasister, at de tolker, insinuerer og tillegger andre meninger som det passer de. Hvorfor gjør man dette? For å dra andre ned, og for så å selv fremheve seg selv som et bedre menneske. Men i realiteten er man ikke noe annet enn sjikanerende mot de man anklager.
Jeg er overhodet ikke rasist, og jeg har stor respekt for anti-rasistisk arbeid. Men enkelte brukere her inne, og Sos-Rasisme(Tjen-folket) gjør ikke annet enn å ødelegge for ordentlig anti-rasistisk arbeid og diskusjon. De er bare interesserte i å skape konflikter og polarisering, og de er med på å skape raseskille. Men det er vel kanskje like greit? Siden dere bruker det til deres fordel mener jeg. Hvilken falsk glorie skulle man kunne ta på hodet om det ikke hadde vært for rasisme? Ingen tilfeldig personer man kan dra ned i søla og kalle rasister for selv å føle seg bedre?
Dere tror kanskje dere er anti-rasister, men i realiteten så er dere bare "anti-rasister". De ekte anti-rasistene håndterer med rasisme de møter og ser, og gjør det for å skape fred og harmoni. Mens "anti-rasistene" leter etter rasisten i et hvert menneske, kun for å lage en "case" ut av det. Hvor mer krig og rasisme det er, hvor flere sjanser har dere til å pusse deres egen glorie, samt kaste dritt på andres. Og det er dette egoistiske behovet som driver dere, ikke rasismen her i verden. Dere skaper polarisering, kun så dere selv kan utnytte det. For jeg er ikke så sikker på at de som er utsatt for rasisme har behov for mer polarisering? Det virker på meg som om saken er sekundært, mens krigen er det primære. Det å fremheve hvor dårlige alle andre er, og for så å fremheve hvor bra man selv er.
Og når dere først er på denne desperate jakten etter rasister, så må dere gjerne legge til litt sosiale antenner når dere vurderer hva som er rasisme og ikke. Wikipedia definisjon og forstørrelsesglass på hvert ord i en setning holder ikke nødvendigvis alltid. For da er vel egentlig hver eneste average Joe en rasist, om man selv ønsker det.
Jeg ser ingen som driver med rasisme i denne diskusjonen, men jeg ser flere som driver med sjikane. Kanskje 2mas kan opprette et "team" for å bli kvitt all denne sjikanen?
Last edited by longines on 04.01.2010 09:23; edited 2 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 04.01.2010 06:14 Post subject: |
|
|
Godt sagt Longines. Rasister er trangsynte og har et eller flere mindreverdighetskomplekser. De som du beskriver som "anti-rasister" med hermetegn har også svære brister i sitt eget selvbilde. De gjør nok ofte vondt verre for å promotere seg selv og sine meninger i tide og utide ja.
Noen har ihvertfall greid å forsøple denne tråden, men pytt-pytt, det tyder vel på at det ikke er så mye å skrive om for tiden.
Det gode med det er at det etterhvert dukker opp innlegg som ditt som kan være belærende for mange, selv om det har lite med fotball å gjøre.
Tror minst 90% av alle tilhengerne av RBK gjerne ville sett en skikkelig god Afrikaner på laget selv om de påpeker at integreringen er vanskelig og at RBK ikke har vært dyktige på det området.
De resterende vil heller ha noen gode norske,nordiske eller europeiske spillere inn i laget.
Av disse er kun noen promille rasister om noen i det hele tatt.
Det er faktisk mange som ter seg som og snakker som om de skulle være rasister uten at de er det. De har bare ikke vært i dybden på seg selv. Noen av disse igjen har ikke noe "dybde" å gå inn i heller.
Det er rett og slett lang-grundt.
De som ser rasister på høylys dag er ofte velutdannede og veltalende og har "lett match" i diskusjoner mot de grunne.
Andre igjen er bare usakelige og ønsker å fyre opp debatten og dreie den mot dette rasist-tullpratet. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 04.01.2010 11:23 Post subject: |
|
|
Longines, om du går tillbaka till början av denna diskussion, de tre inläggen från 28/12 kl 15.10, 16.33 och 19.11 så ser du att det är en förespråkare för att kriminalitet och andra problem bland afrikanska fotbollsspelare i Norge beror på kultuskilnader som själv drog fram rasismkortet.
För mig är det ingen huvudfråga om de två förstnämnda inläggen skall ettikeras som rasistiska, fördomsfulla eller något annat. Men det har väl framgått av diskussionen vad jag menar om sådana uppfattningar.
Jag har aldrig utgett mig för att vara en stor antirasist som vill skapa fred och harmoni i världen. Jag är mer än nöjd med att vara en "antirasist" som reagerar mot generaliseringar, stereotypiseringar och fördomar om olika folk. |
|
| Back to top |
|
 |
Sneipen Senior

|
Posted: 04.01.2010 15:05 Post subject: |
|
|
Kan dere ikke bare legge denne diskusjonen død? Så kan vi heller diskutere noe som er langt mer interessant, Rosenborg.
Evt kunne dere starte en ny tråd: Rasisme _________________ Rosenborg og Liverpool |
|
| Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 04.01.2010 16:14 Post subject: |
|
|
| Peter Storey wrote: | Longines, om du går tillbaka till början av denna diskussion, de tre inläggen från 28/12 kl 15.10, 16.33 och 19.11 så ser du att det är en förespråkare för att kriminalitet och andra problem bland afrikanska fotbollsspelare i Norge beror på kultuskilnader som själv drog fram rasismkortet.
För mig är det ingen huvudfråga om de två förstnämnda inläggen skall ettikeras som rasistiska, fördomsfulla eller något annat. Men det har väl framgått av diskussionen vad jag menar om sådana uppfattningar.
Jag har aldrig utgett mig för att vara en stor antirasist som vill skapa fred och harmoni i världen. Jag är mer än nöjd med att vara en "antirasist" som reagerar mot generaliseringar, stereotypiseringar och fördomar om olika folk. |
Beklager, fred og harmoni ble i overkant pompøst og jeg forstår om det kunne bli forvirrende for hva jeg mente med antirasist og "antirasist". For meg handler det ikke om man driver antirasisme i stor eller liten skala, det handler om motivet. Vil man sakens beste, eller vil man lage mest mulig bajaserier? Måten enkelt her inne overtolker, insuinierer og debatterer gjør meg overbevist om at det er krigen og ikke saken som står i sentrum. Det er det å få lov til å kalle andre rasister, og selv kunne promotere seg som en antirasist som står i sentrum. |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 04.01.2010 17:39 Post subject: |
|
|
| Sneipen wrote: | Kan dere ikke bare legge denne diskusjonen død? Så kan vi heller diskutere noe som er langt mer interessant, Rosenborg.
Evt kunne dere starte en ny tråd: Rasisme |
Lägg dig inte i när vuxna diskuterar, lillegutt.
 |
|
| Back to top |
|
 |
Sneipen Senior

|
Posted: 04.01.2010 19:36 Post subject: |
|
|
Jammen det er ikke noe gøy når mamma og pappa krangler  _________________ Rosenborg og Liverpool |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 11.01.2010 00:01 Post subject: |
|
|
http://www.rbk.no/incomin...158914.ece
Noen er i riktig god form, andre ikke. Noen stalltips på hvem som ikke er i god form....? _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 11.01.2010 00:29 Post subject: |
|
|
Iversen. Garantert. Det vedder jeg alt jeg eier og har på, så sikker er jeg. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Last edited by Bakklandia on 11.01.2010 20:36; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 11.01.2010 00:40 Post subject: |
|
|
Hehe _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 11.01.2010 02:48 Post subject: |
|
|
Det der får du vel noe sånt som 1,0000000000000000001 i odds på, så det er bare å satse i vei, det. En krone tjent er en krone spart, og så videre  _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 13.01.2010 21:09 Post subject: |
|
|
Kommer med en kommentar til spillermaterialet og overgangsvinduet - nå som banken er stengt..
I motsetning til endel her inne er jeg strålende fornøyd med overgangsvinduet, finansene tatt i betraktning.
Fredrik Winsnes er en bedre spiller i dag enn han var da han forlot oss. Han har blitt klokere, mer fremoverrettet og ikke minst kan han fokusere 100% på fotballtilværelsen. Jeg håper og tror Winsnes vil fremstå som omtrent like ballsikker og presis som Ø.Berg på sitt beste.
Det er først og fremst i CL-kvaliken Winsnes kan bli avgjørende. Det har blitt en slags etablert sannhet at vi har så mange teknisk gode og ballsikre spillere, men jeg kan ikke fatte hvor det inntrykket kommer fra. Spillere som Demidov og Annan og til og med Sapara(slurver for mye med pasningene til å bære en sentral midtbane. Ciljan derimot, synes jeg viser internasjonalt nivå i pasningsspillet sitt. Annan er på en måte unnskyldt på grunn av andre ekstremferdigheter, men poenget står.
Morten Moldskred:
Når vi først skulle kjøpe Morten Moldskred kunne vi ikke ha valgt et bedre tidspunkt mtp formsvikten i høst. Tipper prisen er presset helt ned til tromsøs smertepunkt(selv om det ikke trenger å si så fryktelig mye).
Positivt ved kjøpet av MM:
- Tilfører sårt trengt hurtighet(med tanke på CL/EL)
- Gode avslutningsferdigheter
- Fin touch
- MM i form duger meget vel på høyrekanten også
- Betaler relativt lite for en offensiv spiller
Negativt:
- Virker som en form-/humørspiller deluxe(Men gjenforening med kjøresten bør gjøre underverker)
- Alder med tanke på hurtighet og videresalg
- Har ikke "smurte" sko eller stort finterepertoar(det hadde vel blitt for mye av det gode)
Sportsdirektøren
Hoftun gir meg framtidstro av følgende grunner:
- Har nå signert to spillere som har vært fulgt over lengre tid, og som begge er en del av en plan.
- Er dynamisk, tilpasser seg finansene og gjør det beste ut av det
- Villig til å gjøre upopulære kjøp. I sterk kontrast til RBH i Bergen.
- Mer opptatt av å gjøre jobben sin enn å skryte til media
Minus:
- Trener ikke på plass
- Ingen dedikert høyrekant inn
Oppsummering
Hovedlag(forutsatt 4-2-3-1):
Jarstein
Lustig - Stadsgaard - Demidov - Dorsin
Sapara - Annan/Winsnes
Prica/Moldskred - Ciljan - Traore/Olsen
Prica/Moldskred
"Faste" reserver: Strand, Ivers, Lago, Wangberg + div unggutter.
I forhold til 2009:
- Strand og Ivers forhåpentligvis ute av elleveren for godt.
- Mindre daukjøtt på benken
- Laget er mer komplett
- Laget har flere ekstremferdigheter og større ballsikkerhet. Se punkt 1.
Edit: Nå droppet jeg hele keepersituasjonen og skrev Jarstein. Vanskelig å se hva som kommer ut av denne duellen, men Örlund-kjøpet styrker stallen uansett. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 13.01.2010 21:44 Post subject: |
|
|
God utredning selv om jeg er uenig i mye.  |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 29.01.2010 04:22 Post subject: |
|
|
Slik jeg ser situasjonen per i dag så er denne lagoppstillingen den mest riktige:
Daniel Kjell Valter Erik Örlund
Mikael Lustig - Kris Stadsgaard - Alejandro Lago - Mikael Dorsin
Anthony Annan - Fredrik Winsnes
Morten Moldskred - Per Ciljan Skjelbred - Trond Olsen
Rade Prica
Vurderinger:
Jarstein vil ikke forlenge saken er grei for meg; Örlund er førstevalg. Demidov ønsker heller ikke å forlenge Winsnes foretrekkes derfor fremfor ham.
Vi har ingen høyrevinger, MM er slik jeg ser det en mest optimale av de dårligste løsningene..
Resten er for meg soleklare førstevalg. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 29.01.2010 08:37 Post subject: |
|
|
Dette laget vil være naturlige favoritter i alle kamper i TL.
Når man kan fjerne de fleste, opptil 3-4 stykker samtidig uten at laget svekkes, blir de ennå større favoritter.
Lustig til EM, skader, karantener, behov for hvile av sidebackene er det svake punktet slik jeg ser det. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
WegHard Veteran

|
Posted: 29.01.2010 10:37 Post subject: |
|
|
| Ballahl wrote: | Slik jeg ser situasjonen per i dag så er denne lagoppstillingen den mest riktige:
Daniel Kjell Valter Erik Örlund
Mikael Lustig - Kris Stadsgaard - Alejandro Lago - Mikael Dorsin
Anthony Annan - Fredrik Winsnes
Morten Moldskred - Per Ciljan Skjelbred - Trond Olsen
Rade Prica |
Ser ikke så galt ut det der. Men - med forbehold for skade - vet vi jo alle utmerket godt at Iversen har en av de plassene når RBK jogger ut til vårets første seriekamp mot Molde i mars. _________________ Sparken så'n bli still. |
|
| Back to top |
|
 |
Roamer Veteran

|
Posted: 03.02.2010 14:52 Post subject: |
|
|
Har merket meg at flere synes det er vanskelig å være entusiastisk i forhold til årets RBK-utgave. Flere interessante spillere har blitt borte i forhold til i fjor - Tettey, Sapara, Savolainen. Samtidig er spillerkjøpene dørgende kjedelig sammenlignet med de foregående årene.
Første gang på mange år at jeg ikke engang orker å se treningskampene på nett-tv. _________________ RBK på topp tre i årets sesong. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 03.02.2010 14:57 Post subject: |
|
|
Til dels enig når vi var så suverene som vi var i fjor og neppe blir mindre suverene i år siden vi faktisk har et bedre lag. Men pirringen kommer vel når vi nærmer oss Champions League-tid
Dog tror jeg nok at jeg vil se akkurat like mange RBK-kamper som før.
Spørsmålet er mer om den jevne trønder kommer til å gjøre det. Lov å håpe, men jeg fastholder spådommen om litt færre tilskuere og enkelte helt uinteressante kamper. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 03.02.2010 15:02 Post subject: |
|
|
| Roamer wrote: | | Første gang på mange år at jeg ikke engang orker å se treningskampene på nett-tv. |
Gleder meg fortsatt til kampene, men skjønner hva du mener og er til dels enig. Det som har foregått på spillermarkedet er ikke akkurat noe som får hårene til å reise seg i ekstase. Kjedelige kjøp og triste salg. Alt i alt er laget mye kjedeligere på papiret nå, enn foran seriestart i fjor.
Jeg håper klubben forstår viktigheten av å ha et stort engasjement blant sine tilskuere, og derfor begynner å interessere seg for litt mer spennende typer. Wanderson, for eksempel. Alanzinho. Cooper. Huseklepp. Vi trenger noe juicy! |
|
| Back to top |
|
 |
Totto_Dahlum Rutinert
|
Posted: 03.02.2010 15:08 Post subject: |
|
|
| For min egen del føler jeg at interessen er litt mer laber en tidligere først og fremst pga den uavklarte trenersituasjonen. Hvis Hamren skulle fortsatt som trener hadde jeg nok vært spent på å se om han greide å utvikle laget videre osv. Men slik som situasjonen er nå så føles det som om vi nå bare skal forsøke å opprettholde status quo fra i fjor mens vi venter på at en ny trener skal komme inn og utvikle laget videre. |
|
| Back to top |
|
 |
soda Junior
|
|
| Back to top |
|
 |
|