English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Erik Hamrén
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 160, 161, 162 ... 173, 174, 175  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 05.11.2009 09:54    Post subject: Reply with quote

Aftonbladet hevder summen er større enn 4M SEK, men den avhenger jo gjerne av når Hamrén blir "förbundskapten" på heltid. 4M gjelder muligens fra 1. september mens summen fra f.eks. 1. januar vil være atskillig større:

En ”Ekonomisk samrådsgrupp” gav Lars-Åke Lagrells styrelse mandat att genomföra affären – till i princip vilket pris som helst. Summan ska ändå ha hamnat en bit under de tio miljoner Rosenborg först krävde, erfar Sportbladet.

(...)

Enligt norska uppgifter var det från början aldrig aktuellt från Rosenborgs sida att vika från prislappen på drygt 10 miljoner kronor. Men den kompromiss parterna enades om igår – Hamrén kör Rosenborg parallellt med svenska landslaget till 31 augusti 2010 under förutsättning att Rosenborg inte hittar ett nytt alternativ – innebär enligt vad Sportbladet erfar att summan sjunker med ett par miljoner.

(...)

En avgörande detalj i att Rosenborg till slut släppte sin hårda linje och öppnade upp för förhandling om en kompromisslösning var att Erik Hamrén själv agerade.

– Han var tydlig med att han hellre ville vara förbundskapten i Sverige. Rosenborg riskerade ju att han sagt ”jag avgår – vi ses i rätten”. Men då var den här lösningen mycket bättre för alla parter, säger Lars-Åke Lagrell.

Läs mera: HEMLIGA AVTALET
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
PauloSilas
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 10:06    Post subject: Reply with quote

Jeg tror RBK har skutt seg selv i foten her. Kompensasjonen er nok mindre enn den kunne ha vært siden Hamren i utgangspunkten bare forlater kontrakten noen måneder tidligere enn den utgår. Samtidig vil nok RBK finne det umulig å ha Hamren i en dobbeltrolle helt fram til 1. September 2010.

De vil derfor kanskje skaffe seg en ny trener før den tid og bli kvitt Hamren på eget initiativ uten at kompensasjonen øker av den grunn. Synes det er rart med en slik løsning all den til vi nå er ferdig med sesongen noe som tilsier at det er et ideelt tidspunkt å ansette en ny trener.
View user's profile Send private message
2mas
Sjef

PostPosted: 05.11.2009 10:13    Post subject: Reply with quote

Slik som Svendsen sier, vil RBK få større kompensasjon om Hamrén drar tidligere: "Vi har sikret oss."

Ellers:

– Det är inte optimalt. Jag var ju själv i samma situation när jag tog över 1990. Då var jag kvar i Tromsö i tre månader och skulle under tiden ta ut laget till landskamperna. Det var väldigt jobbigt och splittrat. Det gäller att hålla fokus på två håll och det är inte lätt, säger Tommy Svensson.

Läs mera: Experterna hyllar valet – men dubbelarbetet kritiseras

Nu blir det ett distansförhållande till en början, och det är förmodligen ett sämre alternativ för Rosenborg än det är för Sverige. När tränare går ut under säsong och talar om att de tänker lämna en klubb brukar de tappa en del av sin auktoritet, det ger spelare en chans att vänta in en ny tränare istället för att kriga för den som finns. I Sverige minns vi när Sven-Göran Eriksson hade skrivit på för England, och Lazio till slut fick acceptera att han ville vara någon annanstans och släppa honom i förtid.

Ett senare exempel: Dick Advocaat hade skrivit på för Belgien, skulle ta över vid årsskiftet men fick sparken av Zenit och kom tidigare till jobbet.

Vi får se hur det blir med Hamrén.

Vad vi kan räkna ut är att han kommer att få frågor om landslaget varje vecka, alla kommer att undra var han har sin koncentration, och varje liten minikris kommer att förklaras med att han inte är tillräckligt närvarande i Trondheim. Men det där är Rosenborgs problem.

Vi har våra egna.

Läs mera: Mardrömmen är över

Jag förstår nu att Hamrén var Lars-Åkes kille från första början.
Även om Lars-Åke var naiv när han trodde att ingen skulle känna igen honom på planet till Trondheim (den 26 oktober, när han skulle träffa Hamrén) eller i Trondheim så vet han fortfarande väldigt ofta vad han gör.

(...)

Däremot begrep jag till att börja med inte dubbleringen, att han ska köra dubbelt, Rosenborg och landslaget, till 1 september 2010.

Men om man kollar upplägget står det i eldskrift över himlen att om Rosenborg i morgon, den 12 januari eller i februari hittar en drömtränare (Ole Gunnar Solskjaer? Åge Hareide?) droppar de Hamrén.

Läs mera: Mats Olsson: Hamrén är ett kanonval

Vad ser du för för och nackdelar med att dubblera jobben?

– Jag vill egentigen inte diskutera det just nu Jag vet att jag klarar det. Det visade jag inte minst när jag vann guld med Ålborg efter att jag skrivit på för Rosenborg. Allt går bara man vill, säger Hamrén till FotbollsExpressen.se.

Läs mera: Här är spelet bakom överenskommelsen

Hamrén:

- Jag har varit med och dubblerat tidigare med stor framgång.

- Så allt här i livet klarar du av om du bestämmer dig för det här och nu har jag bestämt mig för att jag ska klara av det.

Förbundsbasen Lars-Åke Lagrell:

- Jag tycker att det är en helt okej lösning. Han har ju gjort det förr med framgång.

Hur kommer det att funka rent praktiskt när han till exempel ska titta på spelare?

- Det är klart att titta på spelare kommer vi att lägga över på en assistent.

- Erik kommer att vara med på allt som landslaget har, vad det gäller samlingar och sånt, men spelarbevakningar kommer han inte klara av.

Läs mera: Assistent krattar för Hamréns dubbeljobb

Last edited by 2mas on 05.11.2009 10:14; edited 1 time in total
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 05.11.2009 10:14    Post subject: Reply with quote

Lei av hele fyren.
Back to top
Stano_11
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 10:22    Post subject: Reply with quote

Jeg har nå mistet all respekt for Hamren. Framstår som en skrikerunge som ikke gir seg før han får det som han vil. Hvor er den attityd han har snakket om? Som f.eks da han nektet å selge Sapara?

Trond Sollied har et poeng angående det med timing. Og dette burde Hamren også ha skjønt. Dette var ikke timing for å bli svensk landslagstrener. Det samme gjaldt Svennis, Roy Houdgon, Hans Backe og Stuart Baxter. Var ikke rett timing.

Nei Hamren, du har skuffet stort nå.

Får håpe Sverige tabber seg ut i de neste kvallikene. Så blir du kanskje arbeidsledig tidligere enn planlagt, og da sutrer du vel i avisene igjen....
Back to top
Halvorsen87
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 10:35    Post subject: Reply with quote

Enig med Stano_11.
Back to top
Rånny
Legende

PostPosted: 05.11.2009 10:37    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Lei av hele fyren.

Enig

- Torgeir Børven
Back to top
Wilhelm S Myhr
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 10:40    Post subject: Reply with quote

Desto fortere en erstatter er klar, desto bedre. At Hamrén sier at han sitter med blandede følelser etter at avtalen ble klar i går kveld, tror jeg ikke noe på.
Back to top
Rod
Proff

PostPosted: 05.11.2009 10:51    Post subject: Reply with quote

Det er hyklersk av Hamrén å gå ut å si at han lett klarer begge jobbene samtidig. Han bryr seg ikke døyten om at RBK er en klubb som fortjener. og burde forlange, at det enten er 100% fokus på klubben, eller goodbye. For min del kan han råtne i sverige, til han kommer krypende tilbake, og da skal vi ikke gjøre annet enn å gi faen i fyren. Null respekt Hamrén, håper noen høyt oppe leser dette forumet og formidler til deg hvordan supporterne føler.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
h b
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 10:56    Post subject: Reply with quote

synes 3,2 mill er greit for 7 kamper jeg, da har vi sikkert sikret gullet allerede. Men om han drar til nyttår er jo summen mye større, synes det virker som en bra avtale jeg, ikke noe å utsette på brakka denne gang (bortsett på at kontrakten burde vært forlenget lenge før landslagsjobben var aktuell).

For min del skjønner jeg at familien trengte han nå, og at han har fått et drømmetilbud, tar ikke det personlig. Kunne godt tenkt meg han tilbake om en del år jeg.
Wilhelm S Myhr
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 11:08    Post subject: Reply with quote

Det er ikke noe å si på avtalen eller på den jobben RBK har i gjort i en vanskelig situasjon. Derimot er det en fordel å få inn en solid erstatter som kan forme laget gjennom vinteren og ha hundre prosent fokus. Uansett hva Hamrén sier, så vil Sverige-jobben være forstyrrende i arbeidet med RBK. Og det må da være enklere å finne en egnet kandidat nå enn i sommer.
Back to top
v_olden
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 12:25    Post subject: Reply with quote

Etter all messinga om attityd er det ett ord som står igjen i hodet mitt:

Hykler.

Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014
Back to top
Skammels10
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 12:56    Post subject: Reply with quote

Nå er jeg DRITTLEI av dette styret.

Dette er en håpløst dårlig avtale for Rosenborg. 1) Hamrèn kommer til å ha hodet minst like mye i Sverige som i Trondheim i løpet av denne perioden, og det kommer til å gå utover resultatene. 2) Forstyrrelsene ved et eventuelt trenerbytte i tidlighøst 2010 kommer til å skape større problemer enn Skutle & co vil innrømme. 3) Hva med nye spillere, og "forsterkningene" som "skal komme"? Det er jo treneren som bør bestemme hvilke spillere han vil ha, og hva så med den nye treneren når Hamrèn halvhjertet skal kjøpe spillere nå i vinter?

Jeg har fått et HELT annet inntrykk av Erik Hamrèn etter denne saken. Og det nye inntrykket er definitivt ikke positivt. Greit nok at det å trene det svenske landslaget er attraktivt, men oppførselen hans har vært kvalmende. Den tydelige måten han ble skuffa på når forhandlingene brøt sammen. Han fremsto som en sytepave som ikke fikk sitt. Og det er provoserende synes jeg, med tanke på at han faktisk er trener i Nordens mest suksessrike klubb, en klubb som er kjent langt uti Europa. Det finnes ufattelig mange trenere der ute som gjerne skulle vært i hans sko, som trener for Rosenborg.

Nei, jeg er møkklei av hele mannen, og tror og håper at vi får en erstatter på plass allerede i vinter.

Du får forlate Lerkendal i fred, herr Erik Hamrèn, og definitivt uten trampeklapp eller applaus fra min side.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 05.11.2009 13:04    Post subject: Reply with quote

Føler meg rimelig sikker på at RBK helst vil ha ny trener på plass umiddelbart. Går ikke dette, har man altså fått Hamrén til å sitte på oppsigelse.

Sjøl om TV2 hevder dette var Hamrén sitt forslag, er det RBK som drar fordelene. Kort sagt foreslo Hamrén dette kompromisset fordi han ville ha Sverige-jobben; RBK ville ikke ha gått med på noe annet.
Back to top
Rånny
Legende

PostPosted: 05.11.2009 13:10    Post subject: Reply with quote

Du har gjort nok Hamren, ta din sigar og gå!

- Torgeir Børven
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 05.11.2009 13:16    Post subject: Reply with quote

Hamrén var en talang som fotbollsspelare. Han kunde spela både mittback och mittfältare. Han var känd för sitt spelsinne och visade redan då sin stora taktiska förmåga. Han var ordinarie i division 4 i tidig ålder. Men så kom knäskadan. Han var bara 18 år gammal och tvingades lägga ner satsningen.

Därefter packade han väskan och åkte norrut. Han skulle till Sundsvall för att satsa på en karriär som yrkesmilitär.

Men han kunde ändå inte hålla sig borta från fotbollen helt. Han försökte spela med dåvarande division 3-laget Stockvik, men knäet höll inte - och styrelsen skickade honom i stället på tränarkurs.

- Man såg direkt att han var en ledarkille. Han fick grabbarna med sig, säger Kjell-Ove Cederqvist, som satt med i styrelsen och tog beslutet.

Hamrén var fast. Han skrotade militärplanerna och tog över Njurunda IK i division 4 i Medelpad. Det slutade med fem poäng totalt - på en hel säsong. Klubben åkte förstås ur.

Men han vägrade ge upp.

Läs mera: Från fiasko i division 4 till landslaget

1994 tränade Erik Hamrén Degerfors IF. Nu 15 år senare blir han ny svensk förbundskapten. Henrik Berger var med 1994 och har bara positivt att säga om Hamrén.

– Han fick ut väldigt mycket av varje spelare och är en av de tre absolut bästa tränare som jag haft, säger han.

Läs mera: Berger minns Hamréns Dif-år

Vi går från en lite trulig norrlänning, en teoretiker i träningsoverall och skäggstubb till en mer öppen, modern, passionerad – norrlänning i kostym som, i mina tidigare möten, enbart har gett ett sympatiskt och ödmjukt intryck.

Visserligen inte lika världsvan och erfaren som herrar Eriksson, Backe och Hodgson.

Men som gjorde Ålborg till danska mästare i konkurrens med jättarna FC Köpenhamn och Bröndby. Och tog tillbaka Rosenborg till den norska toppen efter några magra år.

Och på resan dit även hann göra Örgryte till lilla silverlag 2002 och få sparken från AIK, vilket i och för sig de flesta har fått.

Men att vara skicklig klubbtränare och dagligen vistas med sina spelare är sin sak. Att lyckas som förbundskapten är en annan.

Det är nu upp till Erik Hamrén att visa att han kan skapa ett enat landslag där ingen spelare, inte ens om man heter Zlatan Ibrahimovic, får bli större än laget.

Läs mera: Wicke: Landslagets nya kostym
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 05.11.2009 14:06    Post subject: Reply with quote

Fredrik Skavlan dumpar Magnus Uggla och succéförfattaren Jens Lapidus som skulle ha varit med i veckans pratshow. I stället har i sista stund fotbollens nye förbundskapten Erik Hamrén kommit med på gästlistan.

Läs mera: Hamrén petar Uggla hos Skavlan

På lørdag er Hamrén også portrettert i Lørdagsrevyen på NRK som er Norges mest sette nyhetsprogram.

Les mer: Hamrén på Skavlan

rbk.no kom meg litt i forkjøpet; tenkte nemlig å fortelle mine meddebattanter at Lørdagsrevyen hadde fått en slags førsterett på det meste i går, og fikk fri adgang i "korridorene". La ikke merke til det i går, men ser på VG-bildet at Hamrén faktisk gikk rundt med mygg-mikrofonen til NRK-gjengen under hele seansen i går. Føler meg derfor overvåket der jeg sto i tett passiar.

Cool
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 05.11.2009 15:07    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Fredrik Skavlan dumpar Magnus Uggla och succéförfattaren Jens Lapidus som skulle ha varit med i veckans pratshow. I stället har i sista stund fotbollens nye förbundskapten Erik Hamrén kommit med på gästlistan.

Skavland dumper altså artisten bak «Jag mår illa» og forfatteren av «Aldrig fucka opp» og henter istedet Hamrén som kan prate om begge deler Razz
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
h b
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 15:13    Post subject: Reply with quote

gullkorn kristobal Very Happy Very Happy
Blogga
Junior

PostPosted: 05.11.2009 15:21    Post subject: Reply with quote

Lapidus har vell også skrevet "snabba cash" Razz
Back to top
h b
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 15:33    Post subject: Reply with quote

Hamren går vel ganske mye ned i lønn, gjør han ikke?
2mas
Sjef

PostPosted: 05.11.2009 15:46    Post subject: Reply with quote

Tja, han taper på kronekursen, men lever billigere: Expressen hevder jo 3M SEK i lønn, det er vel omtrent det samme som NOK-beløpet han har i dag.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 05.11.2009 16:08    Post subject: Reply with quote

– De stunder jag brukar vara ledig med Rosenborg kommer jag nu i stället att jobba för Sverige. Men om man är motiverad och intresserad så kan man jobba dygnet runt, säger Erik Hamrén.

Läs mera: Hamrén: "Jag kan jobba dygnet runt"

Håper RBK slår hardt ned om han bruker for mye tid på svenskene når han er i Trondheim; ikke minst for å unngå en Høgmo-situasjon.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 05.11.2009 16:35    Post subject: Reply with quote

Det blir vel faktisk svenskene sitt problem om han brenner seg selv ut.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 05.11.2009 16:37    Post subject: Reply with quote

Tja, slår jo tilbake på RBK om hovedtreneren blir sykmeldt i mai...
Back to top
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 160, 161, 162 ... 173, 174, 175  Next
Page 161 of 175

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb