View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
longines Veteran

|
Posted: 04.10.2009 23:58 Post subject: |
|
|
Hadde ikke vært på høyde med 95-99 utgavene uansett. For det første så ble det prestert i Europa disse årene, og for det andre så bestemmes et lag styrke av annet enn ren statistikk. Synes denne sesongen minner mest om Hareide sin 2003 sesong. |
|
Back to top |
|
 |
Trondheim Veteran
|
Posted: 04.10.2009 23:58 Post subject: |
|
|
Prica wrote: | på søndag kommer årets føtste tap!
RBK gutta alene i Oslo en kveld = fyll! |
|
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 05.10.2009 00:00 Post subject: |
|
|
Henning wrote: | Intervjuet med han etter kampen sementerer at fyren er fullstendig idiot. . |
Hva sa han der? |
|
Back to top |
|
 |
hall Junior

|
Posted: 05.10.2009 00:00 Post subject: |
|
|
Episoden i kveld og Nordvik-episoden avdekker et alvorlig prinsipielt problem med regelverket. Ballen er i henhold til dette i spill når keeper holder ballen i fast grep, og alle forseelser i straffefeltet av frispark alvorlighet skal gi straffe.
I realiteten er ballen for alle praktiske formål ute av spill nå keeper har ballen i fast grep. Det kan i praksis ikke oppstå situasjoner uten at han utsettes for ulovligheter. Etter min mening er det da i mot spillets ide at forseelser skal kunne gi målgivende og kampavgjørende utfall (straffe).
Dette gjør det mulig for sleipinger som har oppdaget dette smutthullet å framprovosere 1- og 3-poengere relativt risikofritt, noe dessverre Nordvik og Prica nå har blitt utsatt for. Tidligere har påløping, nyreslag, balletak, klyping etc. stort sett bare blitt belønnet med gult til den provoserte motstanderen.
Løsningen: Definer ballen som ute av spill ved slike forseelser når keeper har kontroll på ballen. Utdeling av gule og røde kort, men ingen straffe. |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 05.10.2009 00:01 Post subject: |
|
|
longines wrote: | Synes denne sesongen minner mest om Hareide sin 2003 sesong. |
Prestasjonsmessig ja , men sammensetningen av laget er helt annerledes nå. |
|
Back to top |
|
 |
longines Veteran

|
Posted: 05.10.2009 00:02 Post subject: |
|
|
Det er jeg enig i. |
|
Back to top |
|
 |
Troilonge Veteran
|
Posted: 05.10.2009 00:06 Post subject: |
|
|
Prica wrote: | Prica wrote: | på søndag kommer årets føtste tap!
RBK gutta alene i Oslo en kveld = fyll! |
|
Ja, fyllesjuken slår alltid inn etter tre dager pluss 89 minutters fysisk aktivitet. Tror nok Prica's hodepine gjorde han ekstra amper i den situasjonen. Til helvete med Thomas og Harald  |
|
Back to top |
|
 |
Trondheim Veteran
|
Posted: 05.10.2009 00:10 Post subject: |
|
|
Det jeg skulle frem til, var at jeg viste det kom tap i dag  |
|
Back to top |
|
 |
Demolith Rutinert

|
Posted: 05.10.2009 00:14 Post subject: |
|
|
Hehe, strengt tatt tippa du vel... :p |
|
Back to top |
|
 |
Trondheim Veteran
|
Posted: 05.10.2009 00:15 Post subject: |
|
|
Ja, kan vel si det sånn ja  |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 05.10.2009 00:15 Post subject: |
|
|
Bartmainj wrote: | Ren idioti. Prøv å lær av det, å kom dere videre fra sånne ufyseligheter! Samme gjelder Goodson, hælvetes sleivfett. Du har toveiskjørd anal du. |
! |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 05.10.2009 00:27 Post subject: |
|
|
Appropos Goodsons anal: Han burde blit kastet inn i et telt med 1000 arabere...
Når det gjelder attitude, synes jeg mange er vel negative nå.
Bare den kjennsgjerning at det koker i hodene og den vinnerviljen de viste er langt over mye av det jeg så i kamper etter at gullet var sikret i tidligere årganger.
Forøvrig enig i at Prica og Iversen, som tilfeldigvis er de 2 med størst klippekort, var under pari i dag.
Hvilket de også var i perioden rundt/i Q..kampene.
Var negativ til klippekortet den gang. Har senere stilt spørsmålet om kanskje Hamren har gjort det riktige med å la dem spille seg i form.
I kveld ble jeg litt i tvil igjen.
Ikke enkelt dette.
Selv er jeg mere irritert på måten vi taper kampen på enn isolert sett at vi taper denne. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 05.10.2009 00:36 Post subject: |
|
|
Når det gjelder dommeren kom jeg til å tenke på følgende:
Kanskje lot han være å blåse på dytten mot Prica da det hele endte i fordel RBK.
Han bråtente derimot av Prica,s umotiverte dytt etterpå.
Det har lenge vært fokus på at man ikke skal ta igjen på denne måten.
Hvis min antagelse er riktig burde selvfølgelig Øvrebø latt være å blåse straffe, men nøyd seg med et gult kort.
Kanskje ble han så overivrig at han rett og slett glemte hva som skjedde i forkant, men automatisk koplet inn den delen av hjernen som nylig ble oppdatert av Nordvik-historien?
Altså er det Nordvik sin skyld...  _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
Troilonge Veteran
|
Posted: 05.10.2009 00:46 Post subject: |
|
|
Så da kan vi endelig konkludere med at hver gang Trond Olsen scorer to eller mer på Lerkendal så taper vi. Sånn sett har vi ikke tapt siden tidlig august i fjor. |
|
Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 05.10.2009 00:48 Post subject: |
|
|
toreinar wrote: | 1. Appropos Goodsons anal: ...
2. Forøvrig enig i at Prica og Iversen, som tilfeldigvis er de 2 med størst klippekort, var under pari i dag.
3. Selv er jeg mere irritert på måten vi taper kampen på enn isolert sett at vi taper denne. |
1. Litt skummelt om RBK-supportere er eksperter på Goodsons anal. Må passe på å ha ei dame bak seg neste gang i køa
2. Enig, under pari. Og nå har Hamrén mulighet til å statuere eksempel. Rekken med ubeiserede kamper ble brutt. Nå kan flere av unggutta få starte de neste kampene. Så får vi ta rekorden med ubeseirede neste år.
3. Synes det samme. Å tape på grunn av en tulledytt og en høyst diskutabel dommeravgjørelse er verre enn om Start hadde scoret et ærlig mål. |
|
Back to top |
|
 |
Fortinbras Senior
|
Posted: 05.10.2009 01:05 Post subject: Goodson + Øvrebø = Sant |
|
|
Etter å ha gått gjennom tv-bildene, er det dette som skjer:
Episode 1)
Jarstein har full kontroll på ballen i fast grep. Goodson tar 5-6 skritts rennafart; ikke mot Jarstein, men mot Prica som står et par meter unna. Goodson dytter Prica i korsryggen, tilsynelatende ganske hardt. Den eneste logiske forklaringen på Goodsons handling er a) å hevne en tidligere situasjon eller b) et kynisk forsøk på å framprovosere en reaksjon fra Prica. Konklusjon: Usportslig og ulovlig av Goodson. Klart frispark til Rosenborg, men Øvrebø bør gi Rosenborg fordel iom at Jarstein har ballen i hendene.
Episode 2) Prica mister hodet etter påløpingen fra Goodson og puffer tilbake. Goodson faller lett, men dytten er klar nok. Prica tar igjen på en forseelse, og dette kvalifiserer til ihvertfall gult, kanskje også rødt, kort. Dommeren bør da blåse, og så ta den FØRSTE forseelsen, dvs frisparket til Rosenborg i Episode 1. Prica bør imidlertid få gult eller rødt kort. Dersom Øvrebø ikke har sett Episode 1, men bare ser Episode 2, blir resultatet at Goodson får det han framprovoserer: et straffespark.
Episode 3) Jarstein har fortsatt ballen i hendene. Goodson prøver å fravriste ham ballen. Jarstein blir irritert og gir Goodson en dytt. Goodson overspiller ganske tydelig og kaster seg bakover. Her bør begge spillerne få gult kort.
Det er to ting som er merkelig ved en FIFA-dommer som Øvrebø her: Han bør ha såpass "smartness" at han lukter at noe har skjedd i forkant av Episode 2 (Pricas gjengjeldelse). Han velger dog å dømme straffen direkte uten å konferere (tilsynelatende) med sine assistenter. At dommere gjør feil, må man regne med, men at han etterpå kan se på Goodsons dytt i ryggen og si at han "ikke blir klokere" av det som skjedde i forkant av at Prica tar igjen, er utrolig svakt. Enten har han ikke ryggrad til å si "den situasjonen så jeg ikke", eller så skjønner han forsvinnende lite fotball til en dommer på sitt - påståtte - nivå. Mest sannsynlig prøver han bare å forsvare en kontroversiell matchavgjørende situasjon på overtid.
Pricas opptreden er uansett uprofesjonell, og jeg forventer at han ikke spiller neste kamp som en påminner fra Hamrén til ham og resten av spillerne om at denslags er uakseptabelt.
Jeg forventer dog ikke at Start tar tak i Goodson. SÃ¥ store er de ikke.
Det er tydeligvis mange tilhengere av andre lag en Start som gleder seg i kveld. So be it. Man må tåle å tape en kamp. Men måten seieren kom på var pinlig. Spesielt for Clarence Goodson, Tom H Øvrebø, og Rade Prica. |
|
Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 05.10.2009 01:08 Post subject: |
|
|
 _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
Back to top |
|
 |
Iziba Jaja Veteran
|
Posted: 05.10.2009 01:09 Post subject: |
|
|
Først skal Prica ha frispark i situasjonen med Goodson så presterer Øvrebø å blåse av etter 93.25 når situasjonen rundt straffen å feiringen til start tar ca 2min og det når Rosenborg har kast inne ved starts sekstenmeter. Skjønner nå hvordan Chelsea fansen hadde det etter årets CL semi.... |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 05.10.2009 02:46 Post subject: |
|
|
Synes ikke Prica har noe å skamme seg over. Han ble knuffet hardt bakfra uten forvarsel, og det er helt menneskelig å gi et dytt tilbake. Problemet er at Øvrebø ikke kan ha sett hele situasjonen (dvs. hvorfor Prica dyttet), og at Start-spilleren faller veldig lett. Om det var noen som skulle falt så var det Prica, men han var mann nok til å stå på bena og gi igjen.
Gitt hvor mye som knuffes inne i feltet igjennom en hel match, f.eks. på cornere, så er det patetisk av Startspilleren å legge seg, og at dommeren blåser straffe.
Konklusjon: Øvrebø lot seg lure til å blåse straffe, og var dårlig når han ikke konfererte med assistentdommerne før han tok en såpass kampavgjørende avgjørelse. Enten det, eller så var han ute etter å markere seg. Dette er en liten dommertabbe som dessverre avgjorde kampen.
Om Prica skulle unnskyldt seg for noe så skulle det ha vært for lagets pinlige innsats, spesielt i første omgang. Dessuten burde ikke Strand ha blitt byttet inn. Om Traore satt på benken burde han ha fått en hel omgang når Demidov gikk ut. Så Hamrèn må også ta sin del av ansvaret. Spillerne fikk en utladning etter at gullet var sikret, og om målsettingen var å gå ubeseiret gjennom serien, så manglet det mye på attityden og litt på spillerdisposisjoner.
Nå bør man heller se fremover mot neste sesong, og gi spillerne som man er usikre på om de bør satses på en siste sjanse, f.eks. Savolainen og Zahora. Gi de en fair sjanse, deretter kan de eventuelt avskrives. Tror også det med tanke på kontraktsforhandlinger kunne vært lurt å gi Traore tillit i de siste kampene. |
|
Back to top |
|
 |
Stubbelur Veteran

|
Posted: 05.10.2009 03:50 Post subject: |
|
|
Etter å ha sett intvervju med en ovenpå liten amerikaner, har jeg en ting å si:
Clarence Goodson kan dra til helvete.
Edit: Og det kan Erik Mykland også gjøre. |
|
Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 05.10.2009 07:44 Post subject: |
|
|
Det er ganske tydelig at gullfester før serien virkelig er over, tar fullstendig fokus bort fra det som skal gjøres på banen. Hvis målet er å gå ubsereiet gjennom serien, så kan man utsette slike feiringer til siste hjemmekamp, eller helst til endt sesong. Man byr ikke opp til fest med rødbrus og tørre boller fra Goman bakeri(fy faen for en elendig metafor).
Prica, Iversen, Hamren og Strand skal du få billig av meg. Han må virkelig være glad i denne gamle ubrukelige spillern? Eller lider han av status-syndromet, det som gjør at ingen tør å sette ut spillere pga navnet.
Faen, nå er jeg surmaga og bitter. Mandag etter høstferie, og 20 skrikende elever venter, gjør ikke saken stort bedre. |
|
Back to top |
|
 |
jadda Veteran
|
Posted: 05.10.2009 07:46 Post subject: |
|
|
Prica er dum.
Goodson er en kødd.
Rett og slett.
Synes Prica har gått rundt og virket uinteressert og sur i flere av de siste kampene. Uavhengig av Goodson sin kvalme opptreden og mener jeg at gårsdagens flause er utilgivelig av Prica.
Håper han starter på benken i neste kamp. |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 05.10.2009 07:56 Post subject: |
|
|
Er det noen som vet om NFF kan omgjøre kampresultatet på eget initiativ når det er så til de grader åpenbart som i dette tilfellet at straffen aldri skulle vært idømt, eller må RBK uansett sende en formell klage (noe vi vet uansett aldri skjer, dessverre) for at NFF skal gjøre noe? FIFA bør vel muligens også tipses her, mtp Øvrebø sin status? _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 05.10.2009 08:11 Post subject: |
|
|
Hehe, du overvurderer hvor skandaløs andre enn oss rbksupportere mener situasjonen er. NFF vil aldri gjøre noe med dette, klage eller ei, og FIFA bryr seg nok lite. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 05.10.2009 08:57 Post subject: |
|
|
Øvrebø så ikke den vanvittig overlagte provoseringen fra Goodson (jeg er overbevist om at han gir den dytten med Nordvik-situasjonen i bakhodet og fordi han vet at Prica er lettantennelig) og det kan ikke NFF endre på (og sånn bør det være også, hvis ikke blir det bare rot etter hver seriekamp). Synes halls innlegg om regelen er veldig bra, men jeg mener at alle regler skal kunne tolkes med skjønn. En smart dommer overser den situasjonen der. Det er jo mange eksempler på dommere som lar spillet gå videre dersom det skjer en situasjon der ballen ikke er, og gir kort når ballen er ute av spill. Det er bra dømming.
Det eneste Aftenposten skriver om straffesituasjonen er at Prica dytter og at Øvrebø helt korrekt gir straffe, at Goodson albuer Prica og at Jarstein har ballen i henda er tydeligvis unødvendig informasjon. Jeg skulle likt å se hva de skrev hvis Rosenborg hadde vunnet på en slik straffe 2 min på overtid. Da ville det nok vært en "veldig kontroversiell situasjon". |
|
Back to top |
|
 |
|