English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Island - Norge
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 25.08.2009 11:43    Post subject: Island - Norge Reply with quote

Uttak på video kl. 12

Tror vel fort det blir nøyaktig samme tropp som mot Skottland.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
kristobal
Legende

PostPosted: 25.08.2009 11:45    Post subject: Re: Island - Norge Reply with quote

Ja, for de var jo så gode mens vi var 11 mot 11....

Lykke til sier jeg. Teoretikerne får nok nådestøtet i denne kampen.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef

PostPosted: 25.08.2009 12:09    Post subject: Reply with quote

Tenkte å si at det kanskje ville bli forandringer på sideback, og det ble det; Rindarøy og Høiland inn, Ruud og Bertelsen ut.

Altså:

Rune Jarstein - Rosenborg
Jon Knudsen – Stabæk
Espen Bugge Pettersen - Sandefjord

Simen Brenne - Odd
Daniel Braaten - Toulouse
John Carew - Aston Villa
Christian Grindheim - Heerenveen
Brede Hangeland - Fulham
Henning Hauger - Stabæk
Thorstein Helstad - Le Mans
Magne Hoset - Molde
Erik Huseklepp - Brann
Tom Høgli - Tromsø
Jon Inge Høiland - Stabæk
Steffen Iversen - Rosenborg
Morten Gamst Pedersen - Blackburn
Tore Reginiussen - Tromsø
Bjørn Helge Riise - Fulham
John Arne Riise - Roma
Knut Olav Rindarøy - Molde
Per Ciljan Skjelbred - Rosenborg
Fredrik Winsnes - Strømsgodset
Kjetil Wæhler - Aalborg
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 25.08.2009 12:17    Post subject: Reply with quote

Bertelsen/Rindarøy-byttet støtter jeg helhjertet, Ruud/Høiland-byttet hadde jeg gjerne sett ugjort.

Men uansett positivt at Rindarøy og Bugge Pettersen i det minste er i troppen. Det beviser at de i hvert fall blir lagt merke til.
kristobal
Legende

PostPosted: 25.08.2009 12:18    Post subject: Reply with quote

Kjedelig uttak i god Hareide- og Semb-Ã¥nd. Skal skrive litt mer om mine betraktninger rundt landslaget i kveld...
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 25.08.2009 12:33    Post subject: Reply with quote

Hvor er Demidov og Tettey? Mad Jeg har sett begge det to siste kampene til Molde og Viking og Bertelsen av det jeg har sett er langt bedre for han kombinerer Rindarøy sine defansive kvaliteter og stor fart med en god innleggsfot. Høiland har vært skadet over lengre tid og er ikke engang Stabæk sin beste høyreback engang ( Hedenstad er mye bedre til tross for svak kamp mot Vålerenga ). Håper nok engang på braktap slik at norsk fotball kan få begynt på den hestekuren som kreves.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef

PostPosted: 25.08.2009 12:40    Post subject: Reply with quote

Både Demi og Tettey har vært skadet siden midten av juli, sjøl om førstnevnte nå er friskmeldt. Altså ingen overraskelse at de ikke ble tatt ut nå når de ikke har blitt det tidligere heller.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 25.08.2009 13:41    Post subject: Reply with quote

Det har vel også Jon Inge Høiland vært?
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 25.08.2009 13:43    Post subject: Reply with quote

Høiland scoret jo på første berøring sist. Klart han skal på landslaget.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 25.08.2009 15:06    Post subject: Reply with quote

Ã… dumme meg, han er jo overkvalifisert.
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 25.08.2009 16:46    Post subject: Reply with quote

Skandale at fotballsmarte og produktive Øyvind Storflor nok en gang er utelatt. Spilleren har fått tilbake selvtilliten og gjør det strålende for et ganske svakt lag. Direkte involvert i mye av det Strømsgodset scorer på.

Ellers undres jeg over hvorfor Strømstad og Tettey ikke er med, men Drillo har vel alltid vært en luring med uttakene sine og tenker først og fremst lagdynamikk. Så hvis Norge vinner begge kampene, er han selvsagt tilgitt. Taper vi vil vi kreve hans hode på et fat igjen. Sånn har det blitt.

Neida, dette er vel egentlig et ganske greit uttak. Jeg holder med Drillo i at man bør ta ut formspillere, og ikke gjøre som Hareide, som gang etter gang etter gang valgte Martin Andresen og Jan Gunnar Solli.
kristobal
Legende

PostPosted: 25.08.2009 17:44    Post subject: Reply with quote

Jeg lovet å komme tilbake med noen betraktninger rundt det norske landslaget, og her kommer de. Jeg har liten tro på noe playoff, og vil da at vi sier takk for forsøket og farvel Drillo.

Slik situasjonen var så synes jeg ikke forsøket med Drillo var så dumt på kort sikt, for om mulig å kvalifisere oss til VM. Imidlertid har troen min på prosjektet gått atskillig nedover siden starten, og jeg mener nå at det er viktig at det pekes ut en ny vei.

Det er samme betraktning som jeg i flere år har hatt vedrørende RBK, hvor jeg er glad vi har fått vekk alle de dårlige kopiene av Eggens glansdager - som altså heller ikke varte lenger enn til årtusenskiftet.

Drillos første tropp var litt god gammel Drillo, med flere ganske overraskende trekk. Siden det har overraskelsene blitt færre, og Drillo i stadig større grad gått inn i Hareide- og Semb-prinsippene med å ta ut noen gamle helter og spe på med noen "formspillere" fra eliteserien etter råd fra diverse sportskommentatorer og media generelt.

Det er ikke den Drillo jeg husker fra suksessdagene. Den gangen var Drillo en landslagssjef som gjorde de overraskende valgene. Vraket noen av de beste fra tid til annen, tok ut folk med ekstremferdigheter, gjorde taktiske valg med tanke på hva vi møtte, og i den grad han tok ut "formspillere" så var jo ikke det først og fremst de spillerne som fotballsupportere her hjemme og media fremmet som kandidater.

Nå lever vi i en annen medieverden i dag, og trykket er nok atskillig større utenfra fra folk som vil bestemme hva landslagssjefen skal gjøre. Men jeg tror også noe av det kan relateres til at vi ikke har en sterk nok leder som har god nok oversikt over mulighetene.

Det tror jeg Drillo hadde i glansdagene. Han var mer oppdatert på spilleres styrker og svakheter enn folk flest og media. I dag er han ikke det. Kanskje har han ikke ork til å klare det. Kanskje har verden forandret seg så mye at alle de årene han har vært borte gjør det vanskelig å finne tilbake.

Som sagt hadde jeg litt trua etter det aller første uttaket, men etter det har opplegget gått stadig mer i retning av det vi har vært vant med de siste årene. En del utskiftninger har det jo blitt, men spillerne som er tatt inn i varmen er jo spillere som er skrevet og snakket inn av media.

Dermed er nyskapningen allerede litt borte, og selv om Skottland-kampen var bra, og det naturligvis var våre styrker som gjorde at de ble 10 mann, så var den første halve timen egentlig ikke all verden.

Jeg savner at landslaget ikke er så programmessig. Drillo kunne i sin første periode vrake både Leo, Fjøra og Mykland uten at folk egentlig skjønte helt hvorfor. Samtidig hadde han som regel alltid noen overraskende uttak av spillere vi vanlige kanskje ikke visste all verden om styrker og svakheter på, eller spillere som vi var sikre på at var for trege, for dårlige teknisk eller hadde andre store mangler.

Det er dessverre borte nå, og da er det norske landslaget egentlig ganske grått og trist.

Jeg tror derfor Norge hadde hatt godt av en helt ny mann utenfra, som kunne gått inn med blanke ark og kanskje en noe større kapasitet til å finne de litt mindre opplagte genistrekene som hadde fått det beste ut av oss.

Det virker ikke som Drillo har den kapasiteten nå, og dermed bare lar seg styre av hva alle andre mener, noe som ikke har vært noen suksess verken i RBK eller for det norske landslaget.
Back to top
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 25.08.2009 18:30    Post subject: Reply with quote

Ja, kristobal, mangt og mye kan sies om Drillo, hans filosofi, hans uttak, og Norges prestasjoner de siste årene. Alle har sine egne oppfatninger om hvilke spillere som bør med og ikke. Det er jo slik at utvalget man har varierer sterkt fra tid til annen, og at selv den beste trener ikke kan utrette mirakler hvis man har alt for få støttespillere som virkelig kan løfte laget med rutine fra et høyt nivå.

La oss si at det ville vært VM nå i september. La oss si at Norge har trukket Brasil, Skottland og Marokko som motstandere i gruppa si. Hvordan ville deres tropp sett ut per dags dato? Hvilke spillere burde være med i en 23-manns tropp blant de spillerne Drillo har å velge i?

Mitt forslag:

1. Jon Knudsen (kee)
2. Tom Høgli
3. Kjetil Wæhler
4. Fredrik Winsnes
5. Brede Hangeland
6. John Arne Riise
7. Fredrik Strømstad/Simen Brenne
8. Christian Grindheim
9. Tarik Elyounossi
10. John Carew
11. Morten Gamst Pedersen
12. Rune Almenning Jarstein (kee)
13. Erik Huseklepp
14. Steffen Iversen
15. Per Ciljan Skjelbred
16. Magne Hoseth
17. Øyvind Storflor/Espen Hoff
18. Knut Olav Rindarøy
19. Henning Hauger/Bjørn Helge Riise
20. Daniel Braaten
21. Vegard Forren
22. Thorstein Helstad
23. Espen Bugge Pettersen (kee)

Hjemmeværende reserver: Vadim Demidov, Trond Erik Bertelsen og Thor Hogne Aarøy eller Jo Inge Berget.

Kanskje litt for mange offensive spillere, men i det store og hele er jeg ikke så veldig uenig i uttakene som Drillo gjør.
Keenoir
Legende

PostPosted: 25.08.2009 18:53    Post subject: Reply with quote

Min tropp:

1. Knudsen
2. Jarstein
3. Høgli
4. Ruud
5. Hangeland
6. Wæhler
7. Demidov
8: Steenslid
9. Riise
10. Bertelsen
11: Tettey
12: Hauger
13: Grindheim
14: Strømstad
15: Riise
16: Pedersen
17: Skjelbred
18: Elyounossi
19: Huseklepp
20: Braaten
21: Nevland
22: Carew
23: Helstad

Tror jeg har tenkt over alle. Kom gjerne med innspill på folk som jeg har utelatt som en mener bør være selvskreven.

Edit: Glemte Braaten, det betyr at Hoset ryker ut.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 26.08.2009 01:35    Post subject: Reply with quote

Norges lag (4-2-3-1, praktisk nok)

Rune A. Jarstein

Tom Høgli - Brede Hangeland - Vadim Demidov - John Arne Riise

Alexander Tettey - Magne Hoset

Daniel Braaten - Per Ciljan Skjelbred - Morten Gamst Pedersen

John Carew

Benk:

Jon Knudsen
Mounir Hamoud
Tore Reginiussen
Vegard Forren
Trond Erik Bertelsen
Fredrik Winsnes
Christian Grindheim
Fredrik Strømstad
Erik Huseklepp
Bjørn Helge Riise
Thorstein Helstad
Erik Nevland

Dette synes jeg blir et balansert lag med spillertyper som matcher hverandre offensivt og defensivt, og med nok spisskompetanser på ulike områder. Benken består av spillere som kan erstatte typer i elleveren pluss noen som kan gjøre litt ekstra.

edit: mmm, Bjørn Helge Riise kan være kjekk å ha i troppen. Elyounoussi ut.

edit 2: Forresten, oppmannen, skråstreker i tropper som er tallfestet ned til siste hjemmeværende reserve betrakter jeg som juks. Gjør et valg, og stå for det Smile
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 26.08.2009 01:47    Post subject: Reply with quote

Mitt landslag pr. i høst vil se slik ut i en 4-3-3 oppstilling.

Jon Knudsen

Jon Inge Høiland-Brede Hangeland-Vadim Demidov-John Arne Riise

Magne Hoset-Alexander Tettey-Per Ciljan Skjelbred

Øyvind Storflor-John Carew-Morten Gamst Pedersen

Hoset i den høyre indreløperrollen vil være den mest defensive av midtbanespillerne, Tettey vil være en boks-til-boks spiller, mens Skjelbred er mest offensiv.
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 26.08.2009 18:13    Post subject: Reply with quote

At folk vil ha Stoflor på landslaget sier litt om hvor lite man kan.. Ikke noen kritikk, men herregud folkens..

- Torgeir Børven
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 26.08.2009 21:29    Post subject: Reply with quote

Tror folk tar kritikk fra deg med usedvanlig stor ro, du er jo tross alt ikke snauere enn at du mener at Franck Ribery "ikke har noen spesielle egenskaper".
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 26.08.2009 21:34    Post subject: Reply with quote

Slutt og lek voksen, det kler deg ikke Smile

- Torgeir Børven
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 26.08.2009 21:41    Post subject: Reply with quote

Jeg stussa litt på at han dukker opp på så mange selv, det må jeg innrømme. Men etter å ha tenkt litt "Drillosk" ift. han skjønner jeg tankegangen. Dessuten hukser jeg fortsatt en landskamp mot Slovenia (?) hvor han herjet og gjorde som han ville på kanten sin.

Men, selv om jeg skjønner tanken bak, mener jeg fortsatt at det finnes langt bedre alternativer.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 26.08.2009 21:57    Post subject: Reply with quote

Jeg var faktisk inne på tanken om å inkludere Storflor, men innså fort at opptellinga viste at han langt fra er beste "av og på"-spiller. Braaten er nok den som kan skape mest på egen hånd, foran Huseklepp, og da har man ikke bruk for Storflor.

Forøvrig et interessant innslag av fordums tider-nostalgi at såpass mange begynner å forgude Storflor med en gang vi endelig er kvitt ham, og etter en variabel sesong for et bunnlag. Lurer på om de samme kommer til å begynne å møte opp på oldboyskamper den dagen Strand gir seg, og kreve at han tilbys en ny kontrakt som 42-åring? For ikke å snakke om Iversen, gud bedre...
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 26.08.2009 23:12    Post subject: Reply with quote

For å snakke for meg selv, så ser jeg ikke med annerledes øyne på Storflor nå i forhold til hva jeg gjorde da han var i klubben. Jeg har beundret Storflors egenskaper som fotballspiller helt siden han returnerte til klubben i 2003.

Han kan nok virke av-og-på, men det mener jeg har med å gjøre at han ikke blir brukt sentralt nok i angrepsoppbyggingen. Med sentralt mener jeg ikke 'midt i banen', men at spillet bygges opp rundt ham. Storflor er ingen ballvinner, men med Hoset og Tettey bak seg, kan han få ballen servert slik at han kan gjøre noe kreativt. Gjerne med sin meget gode innleggsfot, ettersom oppstillingen min har såpass gode hodespillere som Carew og Gamst i løperrekka.

Huseklepp er mitt nummer to-valg etter Storflor og Gamst som en av vingene. Daniel Braaten tror jeg faktisk ikke jeg ville tatt med i en tropp engang. Jeg syns han er kraftig overvurdert og profiterer på fysikken sin og lite annet. Jeg mener det er klasseforskjell mellom Braaten og Storflor som fotballspillere, samtidig som Braaten kun makter å spille alene, mens Storflor evner å bruke medspillerne sine. Da blir det liten tvil om hvem som bør foretrekkes.

Jeg kommer nok aldri til å tilgi at Ola By Rise begynte å bruke Braaten/Helstad foran Storflor fra sommeren 2004. Den prioriteringen tror jeg ødela mye for Storflor og hans posisjon i klubben.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 26.08.2009 23:28    Post subject: Reply with quote

Det var akkurat sånn jeg tentke også, Brady, da jeg tenkte "Drillosk". Men jeg mener, som andre her, at Braaten har et enda høyere maks-nivå, og med Huseklepp, BH Riise, Hoseth i denne formen (og evt. storebror Riise) ++ er det rett og slett ikke plass til Storflor.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 27.08.2009 00:27    Post subject: Reply with quote

Det er nesten så jeg tror du ikke husker kampene til Storflor for Rosenborg, Brady. Jeg er enig i vurderingen din av Storflor når han får ting til å stemme, men jeg husker også en kar, trippeguri, som vi kalte ham, som konsekvent sinket spillet, slo for korte innlegg, kun driblet bakover, var veikere enn Kleppen i duellene (og ikke bare svak altså, men veldig pysete i tillegg). I tillegg hadde han en målrate på skudd innenfor feltet som nærmet seg det skremmende. Slik var han tre fjerdedeler av tiden, og man kunne aldri gjette på forhånd når han kom til å spille bra, for han hadde null stabilitet.

Ja, det er klasseforskjell på Braaten og Storflor som spillere, dette synliggjøres blant annet gjennom at Braaten spiller for Toulouse, mens Storflor spiller for Strømsgodset.

Og skal man først snakke potensiale: i sine beste øyeblikk herja Daniel Braaten vilt med Real Madrid og datidens aller beste venstreback. I sine beste øyeblikk herja Storflor med Panathinaikos. Tilsvarende kan man sammenligne prestasjoner på landslaget.
Back to top
Brady
Veteran

PostPosted: 27.08.2009 12:21    Post subject: Reply with quote

Vi kommer nok aldri til å bli enige om Storflor, Zaphod81. Det med sinking av spill og hvilken vei han driblet og hvordan han slo innlegg var jeg sjelden eller aldri enig med kritikerne her inne om at var en dårlig ting.

Ja, Storflor kunne også spille dårlige kamper, og da som oftest mot de dårligste lagene vi møtte, men han var iallfall like stabil som f.eks. Sapara er. Samtidig har spilleopplegget mye av skylden for stabiliteten hans. Han ble ikke brukt ofte nok og riktig nok. Forøvrig kunne det ikke være lett å være vår stabilt beste spiller senhøsten 2006 og i Royal League, for så å miste plassen på laget uten noen god grunn.

Daniel Braaten er en fysisk gigant, samt en hurtig spiller, men har verken overblikk, gode pasninger, gode skudd, gode finter eller fotballintelligens. Storflor har alt dette, og er samtidig en lagspiller.

Storflor vs. Braaten er i fotballsammenheng historien om The Beauty & The Beast, der det vakre og skapende dessverre tapte for det voldsomme og egoistiske i RBK-drakta. Storflor (trippeguri) var kanskje ikke 'kul' nok hos mange supportere, i motsetning til Braaten som ble en kultfigur gjennom væremåte og utseende. Fotballmessig var det dog etter min mening ingen tvil om hvem av de to som ville tilført mest for at RBK skulle spilt 'kul' fotball.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb