English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Marek Sapara
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 138, 139, 140 ... 163, 164, 165  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
kristobal
Legende

PostPosted: 04.08.2009 16:52    Post subject: Reply with quote

Men hvis han er så vanskelig å stoppe hvorfor scorer han aldri mål og leverer så få målgivende pasninger?

Ciljan er utvilsomt kjappere i beina enn Ivers og Sapara og kanskje kjappere i hodet også. Men han kobler ut etter å ha lagt stikkerne, og stikker selv for å få igjen ballen hele tiden, noe som ikke skaper rom for de andre.

Grunnen til at jeg vil ha en skuddsterk og langpasningsgod spiller offensivt er nødvendigheten av å vri spillet når vi møter lave forsvar som sideforskyver og å true motspillerne til å støte ut slik at det er mulig å spille igjennom folk på løp bakfra.

Man trenger jo ikke å støte ut på Skjelbred, som ikke har avslutterferdigheter. Med unntak av det ene målet han har scoret i serien i år som var flott så angriper han også sjelden bakrom når andre spillere nærmer seg 16-meteren. Oftest blir Skjelbred stående og vil heller spille vegg slik at det kommer enda flere motspillere tilbake i mellomtiden.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 04.08.2009 16:56    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Men hvis han er så vanskelig å stoppe hvorfor scorer han aldri mål og leverer så få målgivende pasninger?

Han spiller jo ikke i posisjonen hvor han er umulig å stoppe!
Back to top
View user's profile Send private message
kristobal
Legende

PostPosted: 04.08.2009 17:09    Post subject: Reply with quote

Det er jo ikke posisjonen som avgjør det da. Han har jo ofte beveget seg sentralt innenfor 20 meter fra målet både i rollen han har nå, i indreløperrollen i 4-1-2-1-2 i fjor, og i 4-3-3 før det igjen, og endt opp med en drøss med tversoverpasninger og støttepasninger.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 04.08.2009 17:11    Post subject: Reply with quote

Synes vi ofte ser hvor farlig han er når han får kommet sentralt og høyt i banen jeg. Det er da han leverer konstruktive pasninger og går fremover. På kanten slår han bare støtte. Jeg tviler på at Per teknisk og taktisk har blitt en dårligere spiller siden 2005. Vi må bare bygge laget rundt ham.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 04.08.2009 17:18    Post subject: Reply with quote

Joda, det er mulig han vil blomstre hvis vi legger mer av spillet opp rundt ham. Kanskje er det nettopp det som skal til for at han skal finne tilbake til taktene fra før skaden.

Likevel foretrekker jeg Sapara der inntil videre, og har tro på at Skjelbred kan blomstre i Tettey-rollen slik Tettey gjorde. Ciljan må gjøre det på sin måte, men Skjelbreds driv med ball tror jeg personlig vil passe bedre fra midtsirkelen og fram til 16-meteren enn at Skjelbred blir liggende høyt i banen som et oppspillspunkt før kantene og backene har kommet etter.

Det burde ikke hindre for Skjelbreds muligheter til å komme på flere dype løp heller, etter å ha kombinert med Sapara eller andre i den rollen.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 04.08.2009 18:31    Post subject: Reply with quote

Folk er veldig opptatt av hvorvidt Ciljan passer best i Tettey-rollen eller Sapara-rollen. Viktig å huske på at han er ingen kopi av noen av dem, vi skal ikke fylle opp en rolle med en lik spiller her. Rollen blir endret og spillet blir endret etter hvilke spiller som "overtar".
Personlig har jeg knalltro på Ciljan i den offensive midtbaneposisjonen. La han spille der resten av sesongen så kommer garantert målene trillende inn etterhvert. Han har evnen til å komme til avslutninger ofte, og han har et bra skuddbein, han bare har ikke troen på det selv enda.

Som jeg tidligere har sagt så er det en masse eksempler på spillere som ikkehar scoret masse i alderen 22 år, men som har blitt gode avsluttere etter dette.

Jeg vil ihvertfall ha Ciljan der resten av sesongen, for det er forbanna trist at en spiller med den teknikken, fantastiske spillet på små flater, evnen til å holde på ball og slå smarte stikkpasninger skal råtne bort i en vanlig norsk fotballspiller - God løspkapasitet og vilje. Han er for god til det rett og slett.
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 04.08.2009 18:33    Post subject: Reply with quote

Ciljan har helt klart mangler ennå, men det er der jeg mener han blir best. I trequartista-rollen.
Han har en enorm oversikt og fantastiske stikkere. Det er jo ikke som trequartista man trenger innleggsfoten primært, det er jo på kanten hvor han er nå, og innleggsfoten er det Sapara som har. I tillegg syns jeg Saparas "type" pasninger passer bedre på kanten enn i midten. Vanskelig å formulere hvorfor, men han har mer styrken i pasninger på mellomdistanse og kjipper, mens Ciljan har de smarte, lynraske kort-medium som kan åpne opp et ellers potte tett midtforsvar.

Største mangler ift trequeartiste per nå er vel målfarligheten, men som Tettey har han denne sesongen tatt steg der, med flere skudd, og flere hard/farlige skudd. Ikke fått den samme uttellingen som Tettey, men det er jo et utviklingspunkt. Plasseres han i en rolle hvor det er mer naturlig, vil han vel sannsynligvis også "koble om" til det mind-set'et.

Jeg forventer ikke at alle er enige, vi har jo alle hver vår måte vi ønsker RBK skal spille på, og det er ikke samme fasit i alle kamper, men som utgangsposisjon er det min (tvil-frie Wink) mening at det er hans beste posisjon, og også at å bytte ham og Sapara er best for det offensive spillet (derfor hopper jeg heller ikke i taket over han svalestuperen fra Sør-Amerika som har blitt nevnt). Hva gjelder hvordan det påvirker det defensive for RBK, er jeg kynisk nok til å si det får løses ved å stille strengere krav til slovaken for å få spille - uansett kommer Ciljan til å jobbe ræva av seg defensivt i den rollen også, om ikke annet så som en ekstremt aggressiv førsteforsvarer høyt i banen. Finnes ikke bedre sted å gjenerobre ballen enn på siste tredel uansett. Wink

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
kris0stby
Veteran

PostPosted: 05.08.2009 00:32    Post subject: Reply with quote

Kansje en idé alikkevel
Ciljan
Back to top
Demolith
Rutinert

PostPosted: 05.08.2009 14:09    Post subject: Reply with quote

Finner det vanskelig å være uenig med Hedon.
Syns du fikk fram Ciljan's spilletype godt jeg Smile
Back to top
1r9b1k7
Veteran

PostPosted: 07.08.2009 22:48    Post subject: Reply with quote

Håper virkelig Sapara setter eventuelle frispark på søndag. Han har virket litt sløv dette året, men hadde vært konge med en kjempekamp for han mot molde.
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 09.08.2009 19:03    Post subject: Reply with quote

Det at Konan er på vei bort allerede i sommer betyr vel at Sapara blir? Ellers så begynner det og bli veldig tynt..

- Torgeir Børven
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 13.08.2009 00:36    Post subject: Reply with quote

Sapara ikke på banen mot Island:

Slovensko: J. Mucha ml. (46. D. PerniÅ¡) - Pekarík, Cs. Horváth (54. M. Petráš), Zabavník, M. Čech (79. Kopúnek) - Karhan - Å esták, J. Kozák ml. (46. HoloÅ¡ko), Hamšík, Stoch (46. JendriÅ¡ek) - Vittek (63. Weiss ml.)

Slováci remizovali na Islande 1:1

HÃ¥per det ikke er snakk om ny skade ifm. landslagsopphold...
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Anders
Rutinert

PostPosted: 13.08.2009 01:01    Post subject: Reply with quote

Sapi var ikke med i 18-mannstroppen til kampen, han var i utgangspunktet bare tatt ut til samlingen som reserve. Landslagssjefen ville bruke anledningen til å prøve ut andre aktuelle spillere, blant annet sin egen sønn. Dette betyr uansett at Sapara ganske sikkert er med i den noe større troppen som skal spille de to særdeles viktige kampene i september.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 13.08.2009 01:19    Post subject: Reply with quote

Ventet på svar fra deg, Anders. Du og dine slovakiske kontakter innfrir stadig vekk. Tommel'n opp!
Back to top
Darnielle
Junior

PostPosted: 15.08.2009 22:21    Post subject: Reply with quote

http://fotball.adressa.no...147680.ece

Fikk ikke med meg hva som skjedde iløpet av kampen, men dette var vel litt ufint kan man si.
Back to top
Snorreth
Rutinert

PostPosted: 15.08.2009 22:42    Post subject: Reply with quote

Det ser ufinere ut i saktefilm.
På direkten så det ut som mer vanlig uhell.
Back to top
bigfoot
Rutinert

PostPosted: 16.08.2009 04:07    Post subject: Reply with quote

Forøvrig fikk vi vel nok et tegn på at det kanskje er på tide at Arne Scheie finner seg noe annet å gjøre da han skulle kommentere reprisebildene av slaget. Det var vel noe sånt som: "Tja, vanskelig å bedømme ut fra bildene her hva det er som skjer med Sapara"

Det var det, god natt.
Back to top
Bjørkis
Senior

PostPosted: 16.08.2009 04:23    Post subject: Reply with quote

Håper Marek Sapara får fortsette nede sentralt sammen med Annan mot Fredrikstad. Synes Marek fikk mer ballkontakt og fikk styrt spillet vårt bedre i kampen mot Glimt fra den posisjonen...
Back to top
SigveEdvardsen
Senior

PostPosted: 16.08.2009 06:08    Post subject: Reply with quote

Enig. Smile
Back to top
media
Veteran

PostPosted: 16.08.2009 08:10    Post subject: Reply with quote

men hva er dette med at han i lengre tid har hatt vondt i anklene? sapi er forfulgt av småskader, i fjor var han også mye småskadet. spilleklar, men med smerter. håper dette er grunnen til at han har hatt en spillemessig "down". av og til får jeg også følelsen av at motspillere takler bevisst etter anklene til sapara ...
Back to top
acabar
Senior

PostPosted: 16.08.2009 12:23    Post subject: Reply with quote

Nå må vi huske at alle mennesker er ikke 100% genetisk like. Noen har sterkere ankler enn andre. Det er jo også noe som skades av slitasje. Tror ikke det er fordi motspillerne takler etter anklene. Er vel sjeldent jeg har sett ankelskader/brudd som direkte konsekvens av en takling.

Hva skal vi skylde Stadsgaard sitt kne på, media? At han har blitt taklet i knehøyde hele livet?
joakleis
Veteran

PostPosted: 16.08.2009 17:48    Post subject: Reply with quote

beyondlogic wrote:
Forøvrig fikk vi vel nok et tegn på at det kanskje er på tide at Arne Scheie finner seg noe annet å gjøre da han skulle kommentere reprisebildene av slaget. Det var vel noe sånt som: "Tja, vanskelig å bedømme ut fra bildene her hva det er som skjer med Sapara"

Det var det, god natt.

Nå vet ikke jeg hva Arne sa og gjorde i går, men personlig synes jeg Arne Scheies veldig diplomatiske stil, rolige, beherskede, men kanskje ikke lenger like årvåkne stil er langt å foretrekke foran TV2s bastante, konkluderende og partiske kommentatorer, som får med seg hver en liten detalj, og kjører tusen repriser.

Arne Scheie foran Øyvind Alsaker, uansett.
Synes forøvrig Kalle har sin sjarm, selv om han er minst like full av selvfølgeligheter som Nils Johan Semb. Likevel, Kalles selvfølgeligheter er morsommere enn Semb sine.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 17.08.2009 18:16    Post subject: Reply with quote

Det er vel ingen tvil om at motstanderne gikk etter den dårlige ankelen til Marek i 2007-sesongen, i alle fall, da han var regnet som den desidert viktigste spilleren på laget. Den der hånda fra Theting er vel litt sånn halvbevisst: jeg tror nok han mener å knuffe litt, men sannsynligvis ikke å punche ham i mellomgulvet.

Forøvrig deilig å se ham treffe med en sånn super-pasning igjen, hvis han får flyt og selvtillit på sånne ting igjen, så blir det fryktelig vanskelig å stoppe oss.
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 22.08.2009 19:58    Post subject: Reply with quote

Ser ut som Sapara blir Smile

Mulighet for at han blir her ut kontraktstiden da?

- Torgeir Børven
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 31.08.2009 09:27    Post subject: Reply with quote

Sapara har spilt på ulike posisjoner på midtbanen i løpet av sesongen, men vet hvor han tives aller best.

- Jeg foretrekker å spille i midten, da får jeg god plass og kan spille til sidene, gå fremover og bakover.

Les mer: Sapara savner scoring
Back to top
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 138, 139, 140 ... 163, 164, 165  Next
Page 139 of 165

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb