| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 28.07.2009 00:12 Post subject: |
|
|
| knerten_10 wrote: | | Utelukkende positivt at vi ikke satser på dødballer. Det er det bare Ham-Kam etc. som gjør. |
Ser poenget ditt, men det er stor forskjell på å satse på dødballer og det å utnytte de vi nå engang får.
I kamper vi presser får vi ofte mange cornere. Vi har vel 10+ i alle kampene vi spiller bra og stanger litt imot på. Husker at vi hadde noe sånt som 12 mot Real Madrid for noen år siden.
Angrep vi ikke scorer på blir av og til til corner, og da er det greit å sette noen av dem innimellom. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 28.07.2009 00:17 Post subject: |
|
|
Har for meg sett ut som om Stabæk har øvet inn flere spennende frispark- og cornervarianter. Flere av de har gitt resultater. Det er ikke allverden av tid som trengs for slik trening.
Skjønner også poenget med å prioritere banespill fremfor dødball, men det kan jaggu gi oss den avgjørende scoringen i flere tilfeller også. |
|
| Back to top |
|
 |
cypern Proff
|
Posted: 28.07.2009 00:19 Post subject: |
|
|
| Litt interessant at vi omtrent ikke slipper inn mål på cornere imot, men virker ganske så tamme på cornere i angrep også. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 28.07.2009 00:37 Post subject: |
|
|
| Vi spiller soneforsvar på cornere som stort sett viser seg å være mer effektivt enn markeringsforsvar. |
|
| Back to top |
|
 |
cypern Proff
|
Posted: 28.07.2009 00:44 Post subject: |
|
|
Det er nok et viktig poeng. Samtidig er vi jo ganske så duellsterke i eget felt på cornere også. Litt skuffende at vi ikke kan overføre mer av denne "råheten" på offensive cornere.
Men jeg synes ikke cornerne har vært av god kvalitet heller. Trond Olsen har vel knapt slått en god dødball i år.. |
|
| Back to top |
|
 |
BigT Junior
|
Posted: 28.07.2009 01:10 Post subject: |
|
|
| Stano_11 wrote: | Denne problemstillingen har jeg også tenkt litt på. VI er ufattelig inneffektive på cornere. Men når vi ser på corneroppstillinga (den har vel vært slik siden Bjørn Hansen hadde ansvaret for det på 90 tallet). OG den er lite effektive. Alle spillerne tilnærmet står på hælene mens corneren blir slått inn. Og alle er rundt keeperen. Spillerne må starte på 16 meteren i det corneren blir slått å springe for fullt inn slik at det blir bevegelse.
Her er det et stort potensiale som må trenes på. |
Hadde vi ikke et cornertrekk i 2004? Mener å huske at vi fikk utnyttet Frode J hodestyrke på en ypperlig måte, ved innøvde løp i feltet. Husker at det ble flere mål på denne måten, men cornertrekker forsvant kanskje med Ola By? |
|
| Back to top |
|
 |
fubar Veteran

|
Posted: 28.07.2009 11:28 Post subject: |
|
|
Spørsmålet er jo om vi like godt kan satse på korte cornere dersom kun 1 av 50 cornere slått inn i feltet havner i mål..?
Det var jo et bra trekk mot Lillestrøm sist, forresten - da Sapara slo kort til Annan, fikk den tilbake og smelte ballen i tverrliggeren:
http://vglive.no/#:rtt:1:...00428:lt:1
(84 min) |
|
| Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 28.07.2009 11:46 Post subject: |
|
|
Sier jo seg litt selv også, at det er vanskelig å score når det er 10 forsvarsspillere rett foran mål.
Jeg har alltid hatet korte cornere, da man sjelden kommer til noen særlig avslutning, men med den nye statistikken på cornere så er det nok lurest med korte cornere for rbk sin del. alternativt trene på cornere.... _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 28.07.2009 11:53 Post subject: |
|
|
| Det handler også litt om enkeltspillere og hvor aggresive dem er, mitt intrykk fra årets sesong er det egentlig kun er Lustig og Demidov som er noe særlig bra på å angripe og være aggresive i motstanderene sitt felt på våre cornere. Iversen er fryktelig oppskrytt på det og selvom han vinner noen dueller så blir ofte avsluttningene svake og dårlig plassert. |
|
| Back to top |
|
 |
Troilonge Veteran
|
Posted: 28.07.2009 13:17 Post subject: |
|
|
| Hvis Sapara nå skulle finne på å stikke til Tyrkia, hvem sitter vi da igjen med som dødballtakere? Både Olsen og Dorsin er venstreføtter og det er vel ingen flere opplagte cornerspesialister igjen da. Kan vel ikke bare ha utoverskrudde cornere hele tiden? Ikke at dødballene til godeste Sapara har vært i nærheten av det den var i debutsesongen for som nevnt her plukket vel Fredriksson alle cornerne i forrgie kamp. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 28.07.2009 13:24 Post subject: |
|
|
Tja, vi har:
Rade Prica |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 28.07.2009 13:31 Post subject: |
|
|
| Konan Ya og Traore er også temmelig brukbar på dødball. |
|
| Back to top |
|
 |
acabar Senior
|
Posted: 28.07.2009 13:39 Post subject: |
|
|
Konan Ya har et teknisk sett dårligere tilslag på ballen (med høyrefoten), men han ser ut til å faktisk plassere cornerne bedre, om jeg husker riktig av årets sesong. Sammenlignet altså med Sapara.
Jeg nevner det gjerne igjen, jeg tror Sapara har nådd sitt toppnivå. Jeg kan ikke se for meg at han utvikler seg noe spesielt i tyrkisk fotball.
Iversen har jo ikke bare vært begredelig på cornere, men også totalt sett. Han har hatt to (?) gode kamper i år og begge var som innbytter. _________________ Work hard, every day. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 28.07.2009 13:42 Post subject: |
|
|
Zahora er en god dødballegger. Har vel også omtrent samme løpskraft som Sapara hadde våren 2007
Sapara med 3+2 i debutsesongen, da vi var skikkelig i dytten. Den ene assisten var vel egentlig et skudd som Iversen satte i mål.
I 2007 hadde han 7 mål og 13 assist på 26 kamper. Da scoret vi en del på dødball (men ikke på så mye annet). Vi hadde Koppinen som satte flere mål, og Sapara la også cornere på hodet til Iversen, Konan Ya og Braaten.
I 2008 hadde han 4 mål og 12 assist på 22 kamper.
I år har han 4 mål og kun 2 assist på 13-14 kamper. I år har han blitt byttet ut en god del, og dessuten stått over flere kamper.
Løpskraften er en helt annen, og selv Sapara er en bidragsyter til at vi slipper inn ekstremt få mål. Nå har jeg dessverre ikke noen mulighet til å se over kampene fra 06, 07 og 08 og sjekke i hvor stor grad Sapara deltar i oppbygningen av angrepene som han ikke er nest sist eller sist på ballen i, men i år viser jo statistikken at Sapara ofte har lagt viktige nest-siste-pasninger. For alt jeg vet så la han minst like mange tidligere, men det vet jeg altså ikke sikkert. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 28.07.2009 13:45 Post subject: |
|
|
| acabar wrote: | | Iversen har jo ikke bare vært begredelig på cornere, men også totalt sett. Han har hatt to (?) gode kamper i år og begge var som innbytter. |
Iversen er vel en av de spillerne som har hatt størst løft spillemessig i år. Han har kanskje ikke vært like giftig offensivt som tidligere, men bidraget til lagets beste er jo himmelvid forskjell fra våren 2006, hele 2007 og store deler av 2008.
I de periodene stod han jo bare i ro og hadde ikke ork til å løpe noe som helst. Nå tar han jo dype løp både som førsteforsvarer og i det hele tatt i forsvarsarbeidet.
Iversen har jo etter returen til norsk fotball aldri vært noen toppscorertype, og må måles på andre ting enn antall mål. Årets sesong er i mine øyne den klart beste og mest stabile siden han kom tilbake til RBK. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 28.07.2009 13:51 Post subject: |
|
|
| Høsten 2006 er den enste tiden hvor Iversen faktisk har forsvart sin status og lønn spillemessig. Resten av tiden har vært langt under hva en kan forvente av en slik profil og høytlønnet spiller. |
|
| Back to top |
|
 |
acabar Senior
|
Posted: 28.07.2009 13:53 Post subject: |
|
|
Ja, det kan du gjerne si. Jeg ser meg enig i den observasjonen. Det jeg savner er de giftige avslutningene, som han bl.a. viste fram mot Valencia. Ta volleyen mot LSK, det er jo faktisk en dårligere avslutning enn Tettey ville klart. Han demper ballen perfekt, og klinker den rett på keeper. Nå hadde vi heldigvis en offensiv og våken Lustig med i angrep, men det kunne endt annerledes. (Jeg forstår at spisser brenner sjanser, men har gått lenge mellom målene for Iversen)
Det jeg prøver på er å veie hans plass i laget mot andre spillere. Lønna hans er nok himmelhøy. Kunne en spiller som PCS gjort det bedre i OMS-posisjonen? Hva med å bruke:
Prica/Iversen
Traore/Olsen/Prica - PCS - Sapara/Konan Ya
Tettey - Annan
PCS har jo vist at han faktisk klarer å spille noen gode stikkere i løpet av ett år. Iversen og Prica taper for mange dueller til å være oppspillspunkt, om du spør meg. Dessuten føler jeg det kanskje blir litt klippekort-mentalitet, og Iversen kanskje senker nivået da han vet han har en plass i 1. elleveren?
Dessuten synes jeg spillere som Kjella må få litt mer spilletid. Ja, spiss er en viktig posisjon, men det betyr ikke at vi kan ha to "P. Maldini" der. _________________ Work hard, every day. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 28.07.2009 14:04 Post subject: |
|
|
| OT, men jeg synes Iversen var veldig bra i vår og i den grad noen fotballspillere fortjener lønna si så var han i alle fall i nærheten. I det siste har han vært fullstendig ute av form. |
|
| Back to top |
|
 |
fubar Veteran

|
Posted: 28.07.2009 14:35 Post subject: |
|
|
| Troilonge wrote: | | Hvis Sapara nå skulle finne på å stikke til Tyrkia, hvem sitter vi da igjen med som dødballtakere? Både Olsen og Dorsin er venstreføtter og det er vel ingen flere opplagte cornerspesialister igjen da. Kan vel ikke bare ha utoverskrudde cornere hele tiden? Ikke at dødballene til godeste Sapara har vært i nærheten av det den var i debutsesongen for som nevnt her plukket vel Fredriksson alle cornerne i forrgie kamp. |
Har jo ingen betydning når vi uansett ikke scorer på cornere. 2 spillere som er gode på små flater kan jo slå en kort corner istedet - sikker på at det blir 1 mål pr 50 forsøk av det også... |
|
| Back to top |
|
 |
Troilonge Veteran
|
Posted: 28.07.2009 15:24 Post subject: |
|
|
| Selv ser jeg heller ikke problemet med korte cornere. Når det mislykkes er det irriterende, men da er det utførelsen og ikke tanken som er irriterende. For eksempel ved pasning tilbake til cornertaker som da har rotet seg i offside eller at innlegget blir blokkert med en gang... Men som du sier har det vært så mye dårlige cornere i år at det ikke gjør noe. Bedre å få et innkast enn at en lusing på andre laget ved første stolpe får ballen i beina og pælmer ballen ut. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 31.07.2009 02:06 Post subject: |
|
|
| Jeg likte måten FCK satte opp dødballene sine mot Stabæk da dem ved å legge tre inne med keeper og tre lenger ute i feltet fikk spredd forsvaret og på en gode måte laget rom for deres angrep. Noe vi bør adoptere? |
|
| Back to top |
|
 |
klabb Junior
|
Posted: 02.08.2009 08:13 Post subject: Corner er tid for å hente en kaffe |
|
|
Det har gått så langt at du bare VET at det ikke blir mål på corner. Jeg pleier å benytte sjansen til å hente en kaffe, en sigar eller til å pisse.  |
|
| Back to top |
|
 |
acabar Senior
|
Posted: 02.08.2009 14:07 Post subject: |
|
|
Heldigvis kan vi nå også hente kaffe når motstanderen har corner. Trenger ikke gå lengre enn én sesong bakover før jeg satt der og pissa av nervøsitet når motstanderlaget fikk en dødball mot oss.
Vi har faktisk slått flere korte cornere i år, så vidt jeg kan huske.. _________________ Work hard, every day. |
|
| Back to top |
|
 |
Peter Storey Veteran

|
Posted: 02.08.2009 14:14 Post subject: |
|
|
| Jag går och hämtar kaffe och pissar när motståndarna angriper för jag vet att det inte blir mål ändå. |
|
| Back to top |
|
 |
Øystein Veteran

|
Posted: 02.08.2009 14:33 Post subject: |
|
|
| Her er det et tips til dere begge! |
|
| Back to top |