View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
bommel Veteran
|
Posted: 27.05.2009 00:13 Post subject: |
|
|
På yngre trinn i fotballen er det da vel ikke så mange trenere som står og sier at ungene skal banke ballen langt, uansett baneforhold. Det har aldri jeg opplevd.
De aller fleste lagene jeg har sett/spilt på/spilt mot under juniornivå har prøvd å spille fotball uansett vær, vind, bane, og motstander. |
|
Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 27.05.2009 07:56 Post subject: |
|
|
Jeg vet ikke hvor mange år det er siden du har sett en guttekamp, men her tar du kraftig feil, ihvertfall når vi snakker 1.div. gutter
 |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 27.05.2009 09:34 Post subject: |
|
|
Vi hadde en på omtrent 1.90 i hvert eneste ledd (Gjerne to i forsvaret), men spilte ikke speislet mye langt av den grunn. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 17.07.2009 17:15 Post subject: |
|
|
Olsens finterepertoar (eller mangel på sådan) er under debatt for tiden. Og det gjelder jo stort sett hele dette forbaskede landet. Det er jo kun Huseklepp (og han har jo elendig grunnteknikk) som kan et par finter - skremmende, spesielt når det er viktig med driblere for å lykkes i Europa. Jeg kan nesten vedde skinnet mitt på at følgende finte ikke er tatt mer enn 3 ganger i Tippeligaen de siste 10 år:
Drenthe og Zlatan gjennomfører den.
Dette er en finte jeg kan selv og bruker ofte. Veldig praktisk, lett å drible backen med denne finta, både fordi den sjeldent er i bruk og fordi den er kjapp og god. Og da lurer jeg på, hvorfor bruker ikke Tippeligaspillere denne finta (tar denne som eksempel nå, kan jo bruke tusen andre eksempler også) - når det er så lett å drible backen med den?
Er det fordi de ikke kan den? Mulig, men er det så vanskelig å lære seg den da, om man har en god grunnteknikk (noe jeg tror og håper de fleste vinger i Tippeligaen har)? Det virker som det råder en feighet blant samtlige vinger i ligaen, de tørr ikke prøve på avanserte finter (i Norge er det jo "greit" å slå en feilpasning, men å drible seg bort fører til buing).
Dersom dette ikke er grunnen så er det vanskelig å forstå at spillerne ikke ønsker å benytte noe som er så praktisk for å drible backen og komme til innlegg. Trives de med å kun slå støttepasninger? Jeg pleier å prøve å telle hvor mange finter jeg ser i TL-kamper, og det er vel kun et par overstegsfinter (Konan Ya er flink til å ta dem for så å vende opp og slå støtte) og ei skuddfinte her og der. Ting man lærer i barnehagen.
Hvor blir det av det mer avanserte og vanskelige? Det som faktisk må trenes og terpes inn, time etter time? Driter spillerne i nivået i Tippeligaen, de er fornøyd med en halv mill til tre mill i året bare for å spille helt OK og slå støttepasninger til hverandre, takle som det suser og kjempe mot nedrykk?
Norsk fotball er i forfall, og vi har ikke en dribler i dette landet med god grunnteknikk i tillegg (Braaten og Huseklepp er driblere, men ikke med god grunnteknikk). Vi har ikke en spiller som, hver gang han har ballen, søker å utfordre, søker å gå direkte på backen og gjøre livet surt for ham. Det må være en fryd å spille back i Tippeligaen, motspilleren din slår jo bare støtte...
Det må rett og slett en finterevolusjon til i Tippeligaen. Skal norske lag lykkes i Europa tror jeg det er et must. En må dra i gang, så skal vi se at flere kommer etter. At den som drar det i gang heter Trond og er fra Bodø er lite sannsynlig, men kanskje han kan henge seg på og stå noen timer hver dag og terpe, før vi neste år får se ham runddrible hver eneste back i denne poleligaen... Hilser knerten fra Utopia. |
|
Back to top |
|
 |
Clash Senior

|
Posted: 17.07.2009 18:07 Post subject: |
|
|
Jeg tror det største problemet for norske spillere er tempoet (rykket) i utførelsen og balansen/kroppsbeherskelsen. Sammenlignet med våre venner fra mere sydligere breddegrader virker det som norske spillere beveger seg i sirup av og til.
Lås inn xboxen og PCen, og kast ungene inn i turnhallen og ut på friidrettsbanen (bortsett fra når de er på fotballtrening selvfølgelig) _________________ Insert funny quote here |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 17.07.2009 18:20 Post subject: |
|
|
Før man kanl begynne å se på tempoet på fintene, må de nesten begynne å finte først. Men selvsagt enig i at balanse er en ekstremt viktig ferdighet, det er en av grunnpilarene for å bli en god dribler. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 18.07.2009 01:21 Post subject: |
|
|
Både Ørjan Berg og Mini hadde vel et veldig stort utbytte ved at dem hadde turnet før. Hva skjedde med Holmen? |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 18.07.2009 01:30 Post subject: |
|
|
Holmen har jo elendig teknikk... |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 18.07.2009 13:03 Post subject: |
|
|
Det hadde Mini også...teknikk er ikke alt her i verden, knerten. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 18.07.2009 14:54 Post subject: |
|
|
Teknikk er det vi nordmenn er dårligst på, BÆ. Det er grunnen til at vi som fotballnasjon er i den forfatningen vi er i. |
|
Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 18.07.2009 14:56 Post subject: |
|
|
Mini hadde da ei sykt bra overstegsfinte  |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 01.09.2009 08:27 Post subject: |
|
|
När Johan Cruijff kom till Katalonien, 1973, så var hans tränare Rinus Michels redan där. Tillsammans hade de utvecklat den så kallade Totalfotbollen i Ajax, och nu var tanken att Barcelona skulle stöpas i samma bollhållande form.
Det gick väl sisådär.
Stundtals blixtrade Barcelona till i en fotboll som klubben aldrig tidigare skådat, men de båda holländarna lämnade klubben efter bara några år. Barcelona föll in i samma lunk som andra klubbar – spelade på ett sätt under den ene tränaren och på ett helt annat med hans efterträdare – ända fram tills 1988.
Då återvände Johan Cruijff.
Den här gången som tränare med mandat att förändra, den här gången för att stanna.
– Det är Cruijff som ligger bakom allt ni ser i dag. Han etablerade ett väldigt tydligt 3-4-3-system, som sedan utvecklades till 4–3–3. Ungdomslagen, pojklagen... Alla började spela på samma sätt, säger Xavi.
I drygt 20 år har nu FC Barcelona konsekvent utbildat och utvecklat sina spelare i exakt samma anda.
Xavi Hernández har varit där nästan hela tiden. Han kom till klubben 1991 – som 11-åring – och har alltså spelat på ett och samma sätt igenom i stort sett hela sitt liv.
– Jag är en son av systemet, ett triangelns barn. Hela Cruijff- spelet baseras runt trianglar där två hörn var väldigt tydliga – rollerna för nummer fyra och nummer sex. Allt kopplades ihop av de två mittfältarna. Och samma sak med passningsspelet – trianglar. I varje situation ska två olika spelare hjälpa honom med passningsalternativ genom att bilda en triangel med honom.
(...)
– Det handlar om att bredda planen. Vi ska inte bara passa runt bollen för sakens skull. Snabba passningar, använd ytorna, trianglar, väggspel, djupledsbollar, pauser, rytm... Det öppnar upp planen. Och om du breddar planen så kan till och med den klumpigaste fotbollsspelaren lyckas med en väggpass eller två.
Läs mera: Magiska triangeln |
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 01.09.2009 13:35 Post subject: |
|
|
DET kaller jeg en artikkel. Klasse. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 01.09.2009 14:24 Post subject: |
|
|
Flott artikkel. Når hørte man sist snakk om pasningsalternativer, bevegelser og triangler i en norsk spillestilsdebatt?
Her på berget er det kun snakk om possession eller gjennombruddshissighet, og grader av disse. Ulseth/Drillo har jo begynt å telle pasninger forover eller bakover for å finne ut hvor gjennombruddshissig/possessionorientert lag er, og konkludere med at det er en sammenheng mellom dette og antall målsjanser. En veldig, veldig enkel forståelse av hvordan fotball skal spilles. |
|
Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 01.09.2009 19:10 Post subject: |
|
|
Ja , med Ullsokken har selv idioti en forklaring....
Det verste er at du har rett. I tankesmia til Drillo er det også plass til Ullsokk , håndplukket av Drillo selvsagt ettersom når Drillo sier bjeff bjeffer han med.
Det utrolige oppe i dette er at Sollied gidder å sitte der for nærmere et supperåd kommer man vel kanskje ikke ....
Forklaringen er sikkert at dette er betalt "arbeid" på fritida der det vanker noen seidler med øl i tillegg. Det er jo nordlendingen Sollied kjent for å si ja til iflg. Glimtsupporterne.
Med en ti tolv seidler innabords begynner selv parykken til ullsokk å ligne på hår og mye av babbelet er kanhende lettere å svelge ned med øl og god mat. For mye annet har vel ikke kommet ut av "smia " ? |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 15.04.2010 10:24 Post subject: |
|
|
Spillerutvikler Smågesjø reflekterer litt rundt det vanskeligste i fotball: Spill på siste tredel mot etablert forsvar
Han er inne på gode momenter, og det er vel liten tvil om at dette er det vanskeligste i fotballsammenheng, noe vi har sett med RBK siden Hamrén tok over, og vel egentlig siden Eggen forlot skuta. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 15.04.2010 17:55 Post subject: |
|
|
Som et apropos anbefaler jeg alle som i likhet med Storey mener at Barcas spillesystem er overvurdert, å lese den ypperlige svenske artikkelen fra i fjor, som er linket til noen innlegg over.
Det er veldig artig å vite at Rosenborg skapte navnet sitt i Europa med mye av den samme fotballarven(via Rinus Michels ned til Eggen) som Barcelona, verdens desidert beste lag. Xavi, Iniesta, Messi og mange up and coming talenter er oppfostret på dette systemet, og det hadde vært en drøm dersom vi hadde klart å ta vare på vår arv i Rosenborg på samme måte. Det har vi dessverre ikke klart, og det er vel utopi å tro at vi skal klare det i fremtiden. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 15.04.2010 20:40 Post subject: |
|
|
Det er pussig, det der med Xavi. Da han slo seg inn i A-lagstroppen til Barcelona satt han som regel på benken og kom inn for Guardiola fordi det var forsøkt, og deretter opp og vedtatt at de to ikke kunne spille sammen på midtbanen da de var for like i spillestilen.
Det problemer ser ikke ut til å eksistere med Xavi og Iniesta, men de er kanskje egentlig ikke så like i spilletsilen, heller? _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 15.04.2010 20:51 Post subject: |
|
|
Det er egentlig ikke det nei ,men den dagen Fabregas reiser hjem så kan det bli et problem da det er to spillere som er veldig lik i spillestilen. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 15.04.2010 20:55 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke Fabregas resier hjem så lenge både Xavi og Iniesta fortsatt spiller i Barca i såfall må val Barca prøve å legge om til tre på midten, og alle tre på en gang kan neppe funke. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 15.04.2010 20:58 Post subject: |
|
|
Barca spiller allerede med 3 på midtbanen ,men problemet med Iniesta løses ved å plassere han på kant. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 15.04.2010 21:17 Post subject: |
|
|
Ja, jeg veit det. Men jeg mente å skrive tre sentrale, altså ingen defensiv midtbane, slik de gjør i dag. _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 15.04.2010 22:16 Post subject: |
|
|
Trenger ikke å være så galt dette:
Valdes
Alves Pique Puyol Abidal
Xavi Toure
Messi Fabregas Iniesta
Zlatan
|
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 15.04.2010 22:22 Post subject: |
|
|
Fabregas spilte helt greit sammen med Xavi og Iniesta i sist EM.. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 15.04.2010 22:31 Post subject: |
|
|
Satt stort sett på benken ,men hadde en del gode innhopp. |
|
Back to top |