English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
NÃ¥r begynte nedturen ?
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
JSS
Senior

PostPosted: 11.09.2005 20:49    Post subject: Reply with quote

Litjeggen wrote:
JSS wrote:
Litjeggen wrote:
Jeg er overbevist om at Høgmo kommer til å lykkes med å få RBK opp på det nivået RBK har vert på de 3 foregående åra, men vi blir ikke alene i tippeligaen med å ha det nivået inne.

Stabil nivåheving får en ikke før det har gått 3-6 mnd og maks får han ikke ut av dette laget før neste høst...

SÃ¥pass lang tid vil det ta.

her er vi rimelig enige ...

Hvorfor da en prematur tråd om en ikke-eksisterende opptur som i skrivende øyblikk ikke er noe annet enn et håp ?

Vinner vi 5 på rad og gjør det bra i CL, ok, da kan vi prate om opptur. Lista for RBK ligger på 2-2.5 poeng i snitt og da snakker vi om 12-18 poeng på de gjenstående kampene. Tar vi 10 så er det fremdeles nedtur resultatmessig.

svar som følger:

avsnitt 1:
les trådens navn.

avsnitt 2:
oppturer må som du sier selv kvantifiseres i et noe lengre tidsperpektiv, især gitt rbks tilstand når høgmo tok over.
høgmo får vel 9 av 26 kamper i år, justert for tilstanden til laget når han tok over, så kan poeng justert for kamper måles mot perry i slutten av året.
også kan det jo måles igjen mot perry på tilsvarende tid neste år (dvs. når perry gikk av i år).
slår høgmo perry da så har oppturen startet (målt mot nedturen), og den startet med høgmo = jeg tok rett.
i motsatt fall tar jeg feil - hva med et veddemål ?

Last edited by JSS on 11.09.2005 20:56; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 11.09.2005 21:09    Post subject: Reply with quote

JSS wrote:
men hva har du bidrat med i det siste, bortsett fra å stille lettkjøpte spørsmål i tv2 debattprogrammklassen? hvor ble det av dine grundige innlegg og artige analyser? hvorfor tok misnøyen over for nøytralitet og framtidstro? hva skyldes denne blindheten for hva høgmo har gjort så langt i sine tre kamper?

Vel tidlig for min del å konkludere på Høgmo og om han er på vei til å lykkes med noe som helst...men jeg er ikke blind.

Så jeg sitter på gjerdet og observerer...

Høgmo representerer ett moderne fotballsyn og bør ha kapasitet til å få det defensive/taktiske til å sitte over tid.

Om han har det som skal til som for å tilføre RBK de kollektive samhandlingsmønstrene som har vert RBK`s store styrke vil kun tiden vise.

Evnene som motivator gjenstår det også vise at han besitter. Et kjølig intellekt med kunnskap, grundighet og psykologisk innsikt er et bra utgangspunkt, men en må også kunne spille ut følelsesregisteret for å lykkes som motivator og sålangt ser ikke spillerne ut til å ha noen serlig ny glød.

Unntaket er Lago som ikke forstår hva Høgmo sier....

Når det gjelder TV2debatt-nivå-spørsmål så ligger det mer bak mitt spm om når folk så nedturen starte en du tydeligvis tar.

Den nevnte datoen var den dagen Kongsvinger slo RBK 4-2 i Abrahallen og om du så kampen så vet du at det som ble avslørt allerede da, er de samme probleme som RBK har slitt med i hele Ola`s sesong og enda mer i denne.

Andres oppfatninger av når problemene ble synlige er interresante for meg, og er intressant å diskutere, men med hijackingen din så tror jeg diskusjonen uteblir...

Årsakene til RBK`s fall er mest sannsynlig svært sammensatte og en har mest sannsynlig vert på feil spor i svært langt tid uten at konsekvensene har blitt åpenbare for enhver før nå.

Prosessen med å endre dette kommer også til å bli lang, og jeg ser ikke vekk fra at Høgmo trenger MER enn en sesong for å kunne lykkes med sitt prosjekt.

Endel av tiltakene hans er interresante, og Høgmo er en grunding objektiv faktaorientert person som neppe kommer til å stikke hodet i sanda som mesteparten av den sportslige ledelsen har gjort menst de har ventet på en frelser ( Sollied )

Resultatene av Høgmo`s inntreden er dog ikke synlige enda, men de vil bli det over tid, muligens med andre spillesystem enn 4-3-3 og mest sannsynlig med endel andre spillere enn de vi har idag.

Høgmo`s ønske om ProZone3 analyseverktøy, mer ressurstesting, vilje til å endre spillesystem, fokus på mental trening og mer bevisstgjøring/ansvarsfordeling av ferdighetsutvikling gjør meg rimelig trygg på han kan heve nivået på RBK.

Det jeg er usikker på er hvor høyt og hvor lang tid det vil ta.

Om vi får noen svar på det denne sesongen er vel tvilsomt og 8 innslupne på to bortekamper i tippeligaen er ikke særlig betryggende når det gjelder fortsettelsen og ikke akkurat noen bekreftelse på at oppturen har begynt.

Last edited by LitjEggen on 12.09.2005 01:18; edited 2 times in total
Back to top
Jon Irenicus
Veteran

PostPosted: 11.09.2005 22:46    Post subject: Reply with quote

statistikken viser at trenerbytte ikke hjelper i samma sesong! det ga sikkert en liten opptur i begynnelsen (cl kvaliken), men vi kan ikke forvente store forandringer i år! uansett, gleder meg til neste år. tror rbk kommer til å bli chelsea overlegne etter de etterlengtede intiativene høgmo har tatt.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
ace
Veteran

PostPosted: 11.09.2005 22:56    Post subject: Reply with quote

Pri 1. Berge plassen
Pri 2. Tålmodighet, det tar tid å restaurere et hus som står på et råttent fundament.
ace
Veteran

PostPosted: 11.09.2005 23:02    Post subject: Reply with quote

JSS wrote:
2my wrote:
det virker som de er rett og slett for dårlig trente... RBK

de trenger ikke nødvendigvis være dårlig trente, men tatt igjen og forbigått av andre lag i tippeligaen

Visst faen er de dårlig trent en kamp varer ikke i 70 min, hver en jævla kamp i år har bevist at de ikke har kondisjon til å stå i 90 minutter. Få opp øya folkens! Idea
JSS
Senior

PostPosted: 11.09.2005 23:14    Post subject: Reply with quote

ace wrote:
JSS wrote:
2my wrote:
det virker som de er rett og slett for dårlig trente... :rbk:

de trenger ikke nødvendigvis være dårlig trente, men tatt igjen og forbigått av andre lag i tippeligaen

Visst faen er de dårlig trent en kamp varer ikke i 70 min, hver en jævla kamp i år har bevist at de ikke har kondisjon til å stå i 90 minutter. Få opp øya folkens! :idea:

om de er dårlig trente eller om de er tatt igjen og forbigått av de andre lagene får jo den samme konklusjonen -> de må forbedre seg ...
Back to top
JSS
Senior

PostPosted: 11.09.2005 23:22    Post subject: Reply with quote

ace wrote:
Pri 1. Berge plassen
Pri 2. Tålmodighet, det tar tid å restaurere et hus som står på et råttent fundament.

helt enig ad det å berge plassen og tålmodighet, men at fundamentet er råttent er vel å ta det litt langt ...

øyner som indikert en ny æra med høgmo, dog aldri den samme som under eggen (men det har mest med at tippeligaen har blitt mye bedre - noe som i bunn og grunn er bra både for rbk og norsk fotball, med tanke på antall plasser i cl og uefa, spillere til landslaget, etc.) ...
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 12.09.2005 12:24    Post subject: Reply with quote

Har nå slått sammen nedtur-tråden og den ironiserende opptur-tråden.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 12.09.2005 13:13    Post subject: Reply with quote

kan liksågodt slette hele greia for min del for dette er en forvirrende tråd med trollling og egling...

skal alttids greie å reformulere problemstillingen uten å tråkke noen på tærne...
Legende

PostPosted: 12.09.2005 14:24    Post subject: Reply with quote

Spørsmålet om når nedturen begynte har vi diskutert mange ganger før. Jeg mener at mhp angrepsspill så begynte nedturen allerede siste året under Eggen. Siden da har mønsteret i angrepsspillet gradvis forsvunnet.

Forøvrig, på 90-tallet når RBK var gode i Europa, så var 4-3-3 formasjonen sjelden og spillemønstrene mer omstendelige i Europa. I dag, når RBK eksperimenterer med andre formasjoner (men like gjennombruddshissig) så er 4-3-3 plutselig blitt mye mer populært internasjonalt og fokuset på hurtige overganger sterkere. Spørsmålet er; hva bør man nå gjøre for å komme i forkant av utviklinga igjen?
Back to top
LitjEggen
Veteran

PostPosted: 12.09.2005 16:33    Post subject: Reply with quote

Fokuset bør fremdeles være på kollektive og smarte angrepsmønster, der en i tillegg kan utnytte offensive spilleres eventuelle spisskompetanse.

Hvilke mønster er likegyldig sålenge det er effektivt og spillerne kan bevegelsesmønsterne i blinde og fungerer kollektivt.

Veien framover ligger i å beherske kollektivt angreps-spill 100% og det defensive arbeidet/organiseringa 100%.

For å lykkes i det må en ha de rette spillerne og enda viktigere de rette treningsmetodene for å lære spillerne å beherske rollene.

Kanskje må en heve treningsdosene kraftig, noe på fysikkbiten men mye mer på metoder/øvelser inrettet mot innlæring av kollektivt spill og de ferdighetene som må besittes for å beherske det kollektive.

Med de siste års kollektive spill både offensivt og defensivt ,så må det være et svært stort forbedringspotensiale for det som har skjedd på treningsfeltet...

Noe MÅ en ha gjort gærnt når det gjelder innøving/trening av kollektive ferdigheter.

Kanskje må en studere andre ballidretter for å få innpulser på metodikk for øving i kollektivt spill.

Amerikansk fotball er f.eks et lysår foran på dette feltet...
Veteran

PostPosted: 19.09.2005 17:33    Post subject: Reply with quote

http://www.vg.no/pub/vgar...tid=290721 eggen: problemene begynte under horeide.

han mener at vi må finne tilbake til ordentlig samhandling. enig. håper høgmo klarer dette. hvordan god var han på det i tromsø?
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef

PostPosted: 19.09.2005 18:11    Post subject: Reply with quote

- Når jeg ser det utenfra, ser jeg at vi har mistet grepet på det å styre fotballkamper. Årsaken ligger i at vi ikke har samhandlingsmønster eller struktur sterk nok til å kunne spille kampene på våre premisser. Jeg tror disse problemene begynte under Åge (Hareide), hevder Eggen.

Greit nok at han "tar visse forbehold om at nedturen kan ha opphav tilbake til hans tid", men jeg mener det er ingen tvil om at nedturen for alvor begynte da vi mistet halve forsvaret og halve angrepet (i form av Carew) sommeren 2000. Vi har aldri greid å komme opp på samme nivå igjen, og det var Eggen sjøl sterkt delaktig i.

For øvrig tror jeg at Nils Arne nå har tatt et endelig farvel:

- Det viste seg at rådgivningstjenesten fra «den 7. far i huset» ikke gikk noe særlig bra. Enten må jeg være med 110 prosent, eller så får jeg holde meg på sidelinjen mens RBK lærer seg å stå på egne go'føtter, sier han.
Back to top
JSS
Senior

PostPosted: 15.01.2006 16:11    Post subject: Reply with quote

trekker fram denne tråden igjen ...

her er tallene for 2005 sesongen (seriekamper).

med tanke på at høgmo hoppet rett inn i det, mens perry fikk en hel vinter til å forberede 2005 sesongen, så er tallene ganske entydige - også ble det jo både cl og nå uefa ...

-----

RBK 2005 k v u t + -
perry 17 6 3 8 29 27
messias 9 4 1 4 21 15
total 26 10 4 12 50 42

RBK 2005 p +- avg p avg +-
perry 21 2 1,24 0,12
messias 13 6 1,44 0,67
total 34 8 1,31 0,31

-----

videre oppdateringer kommer etter 8 og 17 seriekamper i 2006.

ps! noen som vet hvordan jeg får formatert tabellen slik at den blir mer leselig?
Back to top
longns
Veteran

PostPosted: 15.01.2006 18:06    Post subject: Reply with quote

ja! skriv format c: i dos
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 15.01.2006 18:10    Post subject: Reply with quote

Bruk "Code"-knappen! Du må imidlertid formatere teksten med tabulator i notisblokk e.l. på forhånd, og deretter lime inn teksten.
Back to top
JSS
Senior

PostPosted: 15.01.2006 23:07    Post subject: Reply with quote

tabellen på nytt:

-----
Code:

RBK 05   k   v   u   t   +   -
perry   17   06   3   08   29   27
høgmo   09   04   1   04   21   15
total   26   10   4   12   50   42

RBK 05   p   +-   avg p   avg +-
perry   21   2   1,24   0,12
høgmo   13   6   1,44   0,67
total   34   8   1,31   0,31

-----
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb