| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
v_olden Veteran
|
Posted: 17.05.2009 14:29 Post subject: |
|
|
Enig.
Det virket som om pausepraten i går gikk på at de etablerte spillerne måtte ta større ansvar og gå foran. Iversen virket mye piggere i andre omgang. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 17.05.2009 15:15 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | | Da Bratseth kom hit tok vi det store steget inn i Europa. Han var med på opptur og nedtur i likhet med Skutle og Eggen. Jarstein kom hit som et talent fra et lag med mye å gjøre og lett å være positivt synlig. Har blitt ryddigere teknisk i RBK, men taktisk er han nok ikke bedre. |
Ja, det er er 97% Eggen sin fortjeneste. Han styret alt, og hva skjedde når Eggen dro? Da datt alt sammen som et korthus. Da så vi den sanne Bratseth blottet for ledelsesegenskaper og endringsdyktighet.
Jarstein var Norges beste keeper. Nå er han ikke det og Jamtfall har ødelagt flere GKer på landslaget og i RBK. Det kan ikke være tilfeldig. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 17.05.2009 16:23 Post subject: |
|
|
Jeg respekterer at du har en annen oppfatning, men er FULLSTENDIG UENIG med deg.
I mine øyne begynte korthuset å falle sammen to år før Eggen dro. De første tendensene på nedturen så vi i 2001, da vi hadde LSK i hælene helt til kampen på Åråsen mot slutten av sesongen. I 2002 skulle vi aldri fått lov til å vinne serien. I ettertid er det nesten litt trist at vi gjorde det, fordi en femte-sjetteplass som vi hadde fortjent trolig ville fått opp øya blant ledelsen i klubben tre år før de faktisk gikk opp. Prestasjonene ute i Europa var også merkbart svakere i 2001 og 2002 enn i årene forut.
Det var svært lite fornying i klubben de siste par årene under Eggen, og det ble handlet inn en del både gode og dårlige spillere som ikke hadde noen klare roller å fylle da de kom. Det ble handlet på måfå, og den gjenkjennelige RBK-stilen ble visket ut.
Det var atskillig mer stasjonært spill i 2001 og 2002 enn i glansdagene, delvis fordi det var mangel på fornying og delvis fordi man handlet feil spillere til feil roller.
Jarstein har vel aldri vært Norges beste keeper. Han var meget lovende i Odd, hvor han hadde gode arbeidsvilkår ved å være i et lag med mye å gjøre og hvor media og andre veldig lett la merke til de gode involveringene når Odd vant kamper. Få brydde seg om glippene både i feltet og ellers i kamper Odd tapte og hvor den ene tabben kanskje ikke gjorde så mye fra eller til. Uten at jeg husker eksakt så mye, så gikk jeg i fjor gjennom en del av de gamle livereferatene til VG fra tiden i Odd - og fant ut at Jarstein hadde omtrent like mange nevnte negative involveringer der som han hadde i RBK gjennom høsten i fjor.
Du får et helt annet fokus på prestasjonene dine i RBK enn i Odd, og det er ganske vanlig at en del spillere på bunnlag/lite meritterte lag får mye mer skryt for sine prestasjoner enn spillere på lag det stilles høye forventninger til.
Når det gjelder Jamtfalls arbeid i RBK skal jeg ikke si at det er bra. Keeperne som har kommet hit har nok ikke blitt så mye dårligere under ham, men de har definitivt ikke blitt bedre - og da er det all grunn til å stille spørsmålstegn ved jobben.
MEN - å dra inn Jamtfall og gi ham skylden for tabber på landslaget - det blir i mine øyne bare et dårlig påskudd for å gi ham mer skyld enn han fortjener. Hvis Jamtfall har så stor påvirkningskraft at han i løpet av noen få dagers keepertrening annenhver måned klarer å ødelegge norske keepere, så begynner jeg å lure.
Da har han en UNIK påvirkningskraft som jeg aldri har sett hos noen trener verken i negativ eller positiv forstand. Hvis så er tilfelle bør det vel også finnes trenere der ute som vi kan ansette i 5% stilling og gjøre RBK uslåelige.
Kan man gi Jamtfall skylda for å ha gjort keepere på landslaget dårlige, kan man vel også gi Semb og Hareide skylda for RBKs nedtur siden år 2000. Og det kan vi jo naturligvis godt gjøre så slipper vi å kritisere våre egne  |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 17.05.2009 19:37 Post subject: |
|
|
Jarstein har vært en av Norges beste og lovende keepere før han kom til oss. Han har selvføgelig hatt noen episoder i Odd, men utviklingen i RBK har vært negativ. Og igjen finner vi fellesneveren, Jørn Jamtfall.
Hvilke resultater har Jamtfall å vise til som gjør at han skal være GKtrener for Norges "beste" klubb? Har han unik erfaring? Nei, er han en intelektuell kraft og har en god karisma ? Ser ikke slik ut. Ble han ansatt for lettvindthets skyld? I kjent RBKinnavl stil. Det mistenker jeg sterkt.
Han virker heller ikke særlig smart. Han gikk jo ut å offentlig kritiserte Johnsen i sin tid uten å ha snakket med Johnsen selv. Noe som er helt merkelig.
Trenere har en unik påvirkninskraft. Om de er GKtrenere eller hovedtrenere så har de det. Det er ganske spesielt når Jarstein spiller kjempe godt etter å ha vært til sin tidl. GKtrener i Odd, men kommer tilbake her og slår tilbake til gamle synder.
Det må gå ant å vurdere folk på resultat. Under Jamtfalls landslagsledelse fikk vi GK som reddet oss i viktige kamper? Nei, vi fikk flere tabber. I RBK har vi også fått GK med flere tabber borstett fra Hirchfeld. Er dette bare en ren tilfeldighet? neppe Det var vel en grunn til at Drillo ikke ville ha med Jamtfall...
Det var jo også Bratseth sitt ansvar denne nedgangen i 2001/2002. Han hentet for dårlige spillere til å erstatte de som ble solgt. Han likte heller ikke endringer og spesielt på spørsmål om man skulle hente inn en talentspeider sa han, "det har vi ikke råd til. Dessuten får jeg hver dag videoer og tips fra agenter om spillere. Så vi trenger ikke det".
Utviklingen i sportslig avdeling skjedde ikke før Høgmo kom inn. Da var det faktisk han som gjorde mer enn det Bratseth hadde gjort på hele sin tid i klubben. Det var aldri noe spørmål om å utvikle sportslig avdeling under Bratseth. Og når Høgmo forsvant, ble også toppidrettslaben "borte". Den ble ikke brukt og bare var der. Jeg har aldri sett Bratsth ivre etter utvikling, men kun ansette eksRBKere og kjøre på i samme stil.
Det er også viktig å få fram at han var hovedbrikken bak alle de dårlige hovedtreneransettelsene etter Hareide. |
|
| Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 17.05.2009 21:45 Post subject: |
|
|
| senador wrote: |
Man snakker om Konan og Traore her, men disse spillerne er faktisk en del hakk over det vi har. Det synes jeg er dårlig av RBK med en heltidsansatt talentspeider med Afrika som ekspertområde.
|
Ikke så lett for Konan og Traore å være gode når de sitter på tribunen. Grunnen til at Thioune og Diouf x 2 er såpass gode er jo at de får spille på sine styrker i sine favorittposisjoner. I RBK hadde de fått andre (og feil) roller og falt helt gjennom, det vet vi som har fulgt RBK en stund.
Tror derfor faktisk ikke noen vet om Thioune & co er bedre enn våre gutter. Hadde Konan fått spille fast i sin offensive yndlingsposisjon (trequartista...?) på et Tippeliga-lag, tror jeg vi snakker Bolanos her. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 17.05.2009 22:44 Post subject: |
|
|
| I tillegg har de fart og målteft noe som gjør at de er på et høyere nivå. Dorsin og Lustig ble parkert av bedre spillere. Det har ikke Konan eller Traore kommet til å gjort. |
|
| Back to top |
|
 |
toreinar Veteran
|
Posted: 17.05.2009 22:52 Post subject: rbk-molde |
|
|
Disse Moldegutta har en ekstrem fart med ballen,noe ingen av våre funn har hatt. _________________ Knallharde treninger utenfor sesong.Full innsats i 90 minutter i ALLE kamper,slakk heller av på noen treninger. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 18.05.2009 09:04 Post subject: |
|
|
| ...og det er elendig at Molde finner disse før oss. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 18.05.2009 10:53 Post subject: |
|
|
| Det handler mer om integrering og bruken/utvikiklingen av råvaren enn selve kvaliteten på råvaren. Track - rekorden til Torbjørnsen taler sitt tydelige språk og da bør en heller se på klubben. |
|
| Back to top |
|
 |
Brumle Proff

|
Posted: 18.05.2009 11:01 Post subject: |
|
|
| senador wrote: | | ...og det er elendig at Molde finner disse før oss. |
Hei og takk for en spennende kamp!
Når det gjelder Diouf`ene, så må man huske på at de ikke hadde dette nivået da de kom til Norge. Molde har videreutviklet deres talent fra de var 18 år, og spesielt Mame har tatt til seg mye. Råtalentet ligger i farten selvsagt, men det er mange hurtige spillere også på 3.div nivå..uten at de bør spille på høyere nivå. Man kan ikke kritisere seg selv for mye for at man ikke har "funnet" disse før Molde. Molde jobber knallbra, både i speiderjobben og utviklingsjobben. Molde har gjort en fremragende jobb med å integrere disse, og fremfor alt gitt de tid. Skolegang, sosialisering og venner, og språk (lært engelsk og litt norsk..Thioune ordnet alt selv da han var i Sarpsborg).
Som Jim Solbakken uttalte for litt siden, så mener han Molde er best i Norge på speiding.
Molde har jobbet grundig med Afrikaspeidingen, og har vurdert/vurderer å gå inn med penger i et akademi i Dakar/Senegal (også vurdert Tanzania), slik at man har god kontakt der nede og kan skolere de fra tidlig av (har også snakket om å ha en fulltidsansatt der nede for å jobbe med spillerutviklingen og ha kontroll på driften i akademiet).
Suksess for Moldes senegalesere i Europa vil kunne skape et navn for Molde i Dakar-området (området der de fleste/største talentene i Senegal kommer til), i tillegg til at de evt har et akademi der. Skulle Molde-senegaleserne gå til store klubber, vil nok "MoldeFK" være et navn som nyter stor respekt som klubb å komme til og utvikle seg i (tipper jeg). Det kan gi Molde en stor fordel i ètt konsentrert område som er samlingspunkt for talenter...
Ved et evt storsalg i sommer, kan svære midler bli tilgjengelig både for å hente inn mye mer kvalitet i bredden i MFKs stall, hente nye "Thioune/Mame Biram"-spillere (forhåpentligvis). Man har allerede kartlagt erstattere og mulig Mames lillebror kommer rett inn om Mame skulle forsvinne. Han har trent med Molde i fjor høst og lengre tid nå i vår og vist seg som meget lovende også han. Gjennom å fortsette den gode speiderjobben er dette fullt mulig (bl.a Petter Rudi er mannen som har reist rundt om i Afrika og Sør-Amerika..og som insisterte på å hente Thioune).
Diouf`ene er altså ikke "kjøpt", men i stor grad utviklet i Molde. En god speider ser talentet. Det skjer mye spennende i Molde for tiden, og jeg tror Molde har blitt mer profesjonell i driften, slik at man kan se frem til flere sesonger med gode toppoppgjør mellom RBK og Molde i fremtiden..med litt moldenser-afrikansk krydder på toppen.  |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 18.05.2009 11:22 Post subject: |
|
|
Fint å notere seg at Molde skal fiske i en dam der de skal konkurrere med alle de største lagene i verden, og i et arbeidsmarked med en moralsk standard man ikke har sett maken til siden sørstatenes plantasjeeiere før den amerikanske borgerkrigen. Det er aldeles storartet hvis de bruker energien sin der, i stedet for på områder der de tidligere har oppnådd nærmest absurd suksess i forhold til sitt geografiske utgangspunkt - nemlig ved å skape toppspillere av talenter fra et bitte lite kystfylke.
Hvis en klubb fra en større liga er dumme nok til å ta en Trabzonspor, fortjener Nordstrand Jacobsen og co selvfølgelig skryt. Sjøl betviler jeg imidlertid at noen av eliteseriens afrikanere kommer til å forsvinne for store summer i sommer. De spillerne som får spille VM for sine landslag har nok et fortrinn på slutten av sommeren 2010, men ellers skal det nok mye til før et av Semb-geniene forsvinner for de summene som klubbene deres fantaserer om. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 18.05.2009 11:44 Post subject: |
|
|
| Og riktig er det, kvaliteten på norske forsvarsspillere og da særlig backer er relativt laber i forhold til hva man finner utenomlands. Om alt du har å by på er stort fart med ballen blir det et alt for lite repertoar. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 18.05.2009 11:45 Post subject: |
|
|
- Det var litt som å være tilbake i Stockholm. Det gikk hardt for seg, sier Jonevret.
Svensken syntes det var en flott atmosfære på Lerkendal, men kritiserer Rosenborg-supporterne for å være ensporede.
- Det virket egentlig som de bare kunne tre ord. Jeg hørte "hater", "Molde" og "by" gjennom hele kampen, sier treneren og legger til:
- De har nok litt komplekser. VÃ¥re supportere er mye bedre, skryter han.
Les mer: Fikk "flashbacks" fra Stockholm-tiden |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 18.05.2009 11:46 Post subject: |
|
|
| Tviler på at vi hadde solgt Konan for 60mill til PL grunnet bedre integrering og utvikling. Han mangler fart og det er genetisk betinget. |
|
| Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 18.05.2009 13:17 Post subject: |
|
|
| Skjønner i grunn ikke hvorfor "hater Molde by" ble ropt jeg heller. Syns det bare blir teit når man er på hjemmebane. Helt greit å rope det når man faktisk er i den byen, men på hjemmebane blir det bare dumt. |
|
| Back to top |
|
 |
ode Veteran
Joined: 07 Sep 2002 Posts: 2285 Location: Bæste byen i lainne
|
Posted: 18.05.2009 13:28 Post subject: |
|
|
Noen hører og fremhever bare det som bekrefter deres egne fordommer. Det ble ropt noen ganger ja, men hvorfor ikke fokusere på synginga som faktisk var svært bra i store deler av kampen.
Bra jobba, Kjernen. |
|
| Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 18.05.2009 13:34 Post subject: |
|
|
| Ja, Jonevret må ha en uvanlig selektiv hukommelse dersom han ikke fikk med seg annet enn "hate Molde by". Det ble messet på den etter en del av de situasjonene der Hoseth egentlig burde hatt tilstrekkelig antall gule kort til å bli utvist tre ganger, samt noen andre litt ampre episoder. Ellers var variasjonen stor. Men det er vel ikke mer å forvente fra folk som er ute etter lettvinte konklusjoner. |
|
| Back to top |
|
 |
Brumle Proff

|
Posted: 18.05.2009 13:40 Post subject: |
|
|
| bolgebah wrote: | Fint å notere seg at Molde skal fiske i en dam der de skal konkurrere med alle de største lagene i verden, og i et arbeidsmarked med en moralsk standard man ikke har sett maken til siden sørstatenes plantasjeeiere før den amerikanske borgerkrigen. Det er aldeles storartet hvis de bruker energien sin der, i stedet for på områder der de tidligere har oppnådd nærmest absurd suksess i forhold til sitt geografiske utgangspunkt - nemlig ved å skape toppspillere av talenter fra et bitte lite kystfylke.
Hvis en klubb fra en større liga er dumme nok til å ta en Trabzonspor, fortjener Nordstrand Jacobsen og co selvfølgelig skryt. Sjøl betviler jeg imidlertid at noen av eliteseriens afrikanere kommer til å forsvinne for store summer i sommer. De spillerne som får spille VM for sine landslag har nok et fortrinn på slutten av sommeren 2010, men ellers skal det nok mye til før et av Semb-geniene forsvinner for de summene som klubbene deres fantaserer om. |
Vel.. Nå har også Molde AkerAkademiet..en lovpriset modell av NFF. Dette sørger for Moldes talentsatsing i Norge og spesielt nærområdet på faktisk en MYE bedre måte enn før, så jeg vil ikke ha vært så bekymret for den generelle norske satsingen fra Moldes side heller. Dessuten vil et godt image i Senegal veie mye (tror jeg) for stortalentene der nede, og med litt veileding trenger man ikke være spesielt glup for å skjønne at det kanskje er bedre å utvikle seg i Molde, som har "bevist" at de lykkes i dette og som tar hensyn til spillerne og menneskene, enn å kastes til f.eks en større klubb som ikke gir en sjanser.
Det er ingen garantier for at Moldes spillere forsvinner for høye summer, men sannsynligheten for dette er nok langt større enn at de ikke gjør det. Det er STORE klubber som følger disse spillerne. Molde sitter på kanskje den mest verdifulle gruppen unge spillere i Norge for tiden, ved siden av RBK. Spesielt Forren og Mame Biram er spillere som kan gi kanskje rundt 30+ millioner hver i kassen. Forren har slitt med pollen tidligere i vår, men er nå tilbake på "gammelt" nivå.
Med slike summer vil Molde få enorme økonomiske muskler sammenlignet med andre eliteserielag skulle det bli salg (men sportslig er det selvsagt en utfordring å erstatte). |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 18.05.2009 15:39 Post subject: |
|
|
| Quote: | Ultras Nidaros
Skrevet av: SE, 17-05-2009 18:35:12
Jepp, og jaggu så brukte dem anledninga til å snike en liten flokk casuals inn på pubben vår og; ene og alene for å lage bråk.
Heldgivis så ble dem rimelig fort sendt på snørra ut igjen, men det er alikevel skammelig så mye komplekser den gjengen har. |
| Quote: |
God stemning på Krattpuben i går
Skrevet av: Tom I. Toppen, 17-05-2009 19:23:27
En av lederskikkelsene slår flere RBKere rett ned og glassene hagler fra de blåkledde. Enda godt sjefen fikk slått av musikken så de fremmøtte kunne få vite hva de skulle si til politiet når de nødvendigvis kom, for å redde skinnet til voldsmannen.
Flott gjeng, dette Krattet! |
| Quote: | Løgn fra en trønder...
Skrevet av: Rune-KT, 18-05-2009 08:45:16
Det Tom I. Toppen skriver i sitt innlegg lenger opp her er direkte feil. Han fremstiller Tornekrattet som aggressive og kriminelle. Det han derimot glemmer å nevne var at det lurte seg inn 4-5 personer fra Ultras Nidaros på puben, og disse begynte å synge 'hater molde by'. Hva som i detalj skjedde etterpå vet jeg ikke, bortsett fra at disse fikk seg en på kjeften før vaktene geleidet de ut. Skulle bare mangle. De kom inn på puben kun for en ting, og det fikk de. Skremmende at casuals dekker seg bak navnet ultras, og at begrepene flyter mer og mer sammen. Kjernen styres av Ultras Nidaros. |
Fant denne i kommentarene under Jonevret-saken. Ser ut som om enkelte har litt problemer med definisjonen på "casuals", men kan ikke si jeg synes noe særlig om slike hendelser.
Forøvrig hyggelig at han skryter uhemmet av stemningen på Lerkendal. Den var jo også konge. Slet med delt oppmerksomhet mellom kampen og klokkesvingen. |
|
| Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 18.05.2009 15:52 Post subject: |
|
|
Forren går sikkert mellomveien via Danmark eller noe for 12-14 millioner. Molde skal jobbe meget godt for å få solgt MBDoiuf for 30 millioner.
Alanzinho klarte på forunderlig vis å bli kjøpt for 40 millioner, men jeg går for at han er unntaket som bekrefter regelen. Det finnes utallige senegalesere som er bedre enn Molde sine, og som har mer å vise til på et bedre nivå enn bakgårdsligaen her hjemme. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 18.05.2009 15:55 Post subject: |
|
|
| Molde hadde vel bud fra Hoffenheim allerede ifjor på 16 millioner for Forren som vel ble godtatt ,men Forren ville ikke dra enda. Ikke utenkelig at dem kommer til å gjøre et nytt forsøk. Skal Forren ha noe mellomsteg ser jeg at det helst skjer hos oss og ikke i en likeverdig dansk klubb. |
|
| Back to top |
|
 |
Brumle Proff

|
Posted: 18.05.2009 17:13 Post subject: |
|
|
| Keenoir wrote: | | Molde hadde vel bud fra Hoffenheim allerede ifjor på 16 millioner for Forren som vel ble godtatt ,men Forren ville ikke dra enda. Ikke utenkelig at dem kommer til å gjøre et nytt forsøk. Skal Forren ha noe mellomsteg ser jeg at det helst skjer hos oss og ikke i en likeverdig dansk klubb. |
Budet var sagt å være på over 20 mill. Noen sier 25 mill, men det var vel noe imellom. Etter en stabil sesong i fjor på høyt nivå, kommer nok Forren til å fortsette å bygge på ryktet sitt nå når pollenallergien har sluppet taket.
Forren kommer nok aldri til å gå til en dansk klubb før viderereise. Det ville jo ha vært hel høl i hodet fra MFK når man vet hvilken interesse det er for Forren i de større ligaene. Og enda mindre sannsynlig at Molde ville solgt Forren til rivalen RBK for noen sum under 25-30 mill (25 mill+rivaliseringstillegg....som også er relativt utenkelig at RBK vil by). Tror heller ikke Forren ville ha ønsket dette.
Det stod i engelsk presse at WBA ønsket Forren for rundt 43 millioner norske, men engelsk presse er engelsk presse.. Uansett, Forren er en attraktiv mann for de større klubbene, han har en signert 5 årskontrakt fra i fjor høst, og det vil nok tilfalle store kroner til Molde den dagen han evt drar.
Last edited by Brumle on 18.05.2009 17:18; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Brumle Proff

|
Posted: 18.05.2009 17:16 Post subject: |
|
|
| kristobal wrote: | Forren går sikkert mellomveien via Danmark eller noe for 12-14 millioner. Molde skal jobbe meget godt for å få solgt MBDoiuf for 30 millioner.
Alanzinho klarte på forunderlig vis å bli kjøpt for 40 millioner, men jeg går for at han er unntaket som bekrefter regelen. Det finnes utallige senegalesere som er bedre enn Molde sine, og som har mer å vise til på et bedre nivå enn bakgårdsligaen her hjemme. |
Moldes senegalesere kommer nok til å få sin debut pålandslaget snart. Da tenker jeg først og fremst på Mame Biram Diouf og Thioune. Når representanter var å tittet på Vikings Mame Niang, vil jeg tro de også er interessert i senegalesere som utmerker seg langt mer.
Interessen for Mame Biram er høyst reell. Om det kommer bud på ham i sommer er det ingen som vet enda, men at han har puttet mål, og utviser ekstremferdigheter gjør ham nok ikke mindre attraktiv for de store. I likhet med Forren et navn som følges tett av klubber i de største ligaene, med de største lommebøkene... |
|
| Back to top |
|
 |
|