| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Keenoir Legende
|
Posted: 01.02.2008 14:19 Post subject: |
|
|
| Stemmer det. Denne utkjøpsklausulen blir vel etter all sansynlighet dekket av en eventuell sign on fee, men det finnes vel visse betingelser i regelen som må være oppfyllt for at spilleren kan si opp kontrakten. Tror det går på tidspunkter i forhold til overgangsvindu og seriestart er usikker hvis noen vet er det bare å presisere. Det klubben kan gjøre er å forsøke å fornye kontraktene annen hvert år. |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 01.02.2008 14:37 Post subject: |
|
|
| TomH wrote: | Jeg ser ikke den helt store forskjellen på dette med at en spiller kan kjøpe seg ut av en kontrakt etter 2-3 år og at en klubb kan kjøpe en spiller ut.
Vil det ikke bare være for en kjøpende klubb og kompensere for spillerens utgift ved å gi ham en solid lønnsutbetaling ved første anledning? |
Forskjellen er jo for selgende klubb. Mot en klubb kan man forhandle seg til en høyere pris, mot en spiller er det jo en gitt sats. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
Timmi! Rutinert
|
Posted: 01.02.2008 15:25 Post subject: |
|
|
Det du nevner om oppsigelsestid, Recon, er jammen meg en småekkel tanke.
Nå har ikke jeg lest noe særlig om juss innen idrett og hvilke særregler som gjelder i kontraktsforhold. Men helt generelt er jo en arbeidskontrakt, som er det spillerne faktisk skriver under på, noe man kan avslutte når man måtte ønske, men da selvfølgelig med oppsigelsestid.
Idretten har vel kommet lengre innenfor det å anse, blant annet fotballspillere som vanlig arbeidstakere, jfr. debatten som verserte for en tid tilbake vedrørende yrkesskade og tilhørende forsikringer. I praksis er det jo også i dag mulig å avslutte en kontrakt, men blir da oppfattet som et kontraktsbrudd som i neste omgang medfører en situaqsjonsbestemt kompensasjon.
Vi bør kanskje ikke skrive så mye om dette. Vi superintelligente forumbrukere kan jo risikere å stikke griller i hodet på diverse fagorganisasjoner!  |
|
| Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 01.02.2008 17:30 Post subject: |
|
|
Men det er jo ingen fast ansettelse med slik oppsigelse. Det jobber jo på kontrakt. Som sådan er det vel mer normalt med en egen avtale for oppløsing av samarbeid go kompensasjon ved avtalebrudd...og det er vel kanskje det de driver med også.
Spillerne er jo nesten som konsulenter å regne de.
Snart får vi dem vel fra Temp Team. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 01.02.2008 17:35 Post subject: |
|
|
Vi har hatt en tilsvarende regel (den siste der) i Norge ei stund allerede:
| attach wrote: | En spiller kan i kontraktsperioden si opp en kontrakt dersom det foreligger gyldig sportslig årsak. Gyldig sportslig årsak foreligger hvis sportslige hensyn tilsier at det er urimelig at spilleren fortsatt skal være bundet til klubben. Har spilleren i løpet av sesongen vært på banen i mindre enn 10% av de obligatoriske kampene og det ikke foreligger særlige forhold knyttet til spillerens alder, skade/sykdom, sanksjoner og lignende anses gyldig sportslig årsak å foreligge.
En spiller kan si opp kontraktsforholdet når det er gått minst tre år av kontraktsperioden, uavhengig av om det foreligger gyldig sportslig grunn.
Har spilleren fylt 28 år ved kontraktens inngåelse, gjelder det samme ved oppsigelse når det er gått minst to år av kontraktsperioden.
En spiller som sier opp kontraktsforholdet i henhold til denne bestemmelse, skal ikke kunne registreres av NFF for ny klubb før det er gått 4 måneder fra første obligatoriske kamp i neste sesong. |
Den har stått i regelverket til NFF, men har den ikke vært juridisk gyldig hittil, da, eller?
(Vet ikke hvor du vil ha diskusjonen, 2mas.) |
|
| Back to top |
|
 |
dalla Rutinert
|
Posted: 09.08.2008 20:27 Post subject: |
|
|
synes dette er virkelig patetisk, og på grensen til latterlig. Skjelbred forlenger med to år. Hva faen er to år? Har man baller så forhandler man om 4 eller 5 års kontrakter med slike spillere som skjelbred. Nekter han å signere, så benker man han, for deretter ¨å lar han gå til en billig bakgårdsklubb i england. synes dette bare viser hvor desperate rbk er, og viser andre spillere at rbk hvertfall ikke er en klubb man bør satse på.
For dere som skjønner tegninga.
PER CILAN forhandlet med rbk i over et år.... da sier det seg selv at det ikke lønner seg å forlenge med 2 år. det vil si at om et år igjen må man inn i nye forhandlinger. seriøst dette blir for dumt. blir ingen ro rundt gutten eller rbk, hva gir dette noen parter?
Hva synes dere?
sier vell litt om per som bare vil forlenge om 2 år om gangen også.... |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 09.08.2008 20:29 Post subject: |
|
|
Tok meg frihet til å flytte innlegget ditt hit for generell diskusjon rundt emnet.
Snakket litt med Hoftun om saken. Blir artikkel på forsida når jeg får svingt meg rundt. |
|
| Back to top |
|
 |
dalla Rutinert
|
Posted: 09.08.2008 20:49 Post subject: |
|
|
det er greit 2 mas. Men er du ikke enig? det blir for dumt!
HÅper virkelig noen stiller kritiske spørsmål til hoftun. fordi dette virker for meg som han virkelig tenker kortsiktig. han omtaler de som kontinutetsbærer! hva faen mener han? du er ikke en kontinutetsbærer i 2 år!?!?! en kontinutetsbærer er en spiller som er i klubben i 5 - 7 år.... Man sier ikke han man er en kontinutetsbærer slik som situasjonen til per eller tettey er nå. Virker veldig desperat av hoftun, virker som han slenger bare masse millioner i lønn på bordet og så spørr hvor lenge per er villig til å være her. Er man skikkelig forhandler så sier man; " her ahr du en 4 års kontrakt, du får 3 millioner i året. Dersom du ikke signerer kommer du til å bli vraket. vi vil satse på deg, og vi synes dette er det eneste rette å gjøre." når slike signeringer begynner å slå til, da viser du signaler til resten av fotball norge. da vil rbk begynne å bli attraktiv igjen. Rbk vil ikke være attraktive så lenge de er en farmer klubb for championship, samt desperat får ciljan til å signere 2 år. dette viser bare virken nød rbk er i.....
Dette viser igjen bare at hoftun ikke er rett man for jobben. ikke at han noen gang har vært det. men synes rett og slett dette er flaut.
Håper bare folk skjønner alvoret i det som skjer.
Jeg er også spent på om styret skjønner at " å ansette asissten til assisten igjen" blir for dumt? |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 09.08.2008 21:33 Post subject: |
|
|
Selv liker jeg ikke den treårs-policyen klubben har med nyinnkjøpte spillere. Da risikerer vi følgende scenario:
Sesong 1: spiller seg inn i klubben og begynner å bli god (Stoor)
Sesong 2: er blitt en dyktig spiller som tiltrekker seg interesse
Sesong 3: er allerede inn i sitt siste kontraktsår og blir solgt evt. går på bosman.
Hadde foretrukket at vi ga spillere fireårskontrakter der spillerne kom for en anselig sum (Jarstein). |
|
| Back to top |
|
 |
Oddis Senior
|
Posted: 10.08.2008 00:01 Post subject: |
|
|
Jeg reagerer også på kontraktslengdene. Hadde jeg vært spiller ville jeg valgt en lengst mulig kontrakt: det sikrer bra inntekt fremover og jeg ville visst at jeg ville blitt solgt om et OK bud kom.
Jeg synes det er merkelig at ikke kontrakten er til minst 2012, men ikke så enkelt og vite hva som foregår på forhandlinger. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 10.08.2008 07:29 Post subject: |
|
|
Dalla, hvis kravet for å være en kontinutetsbærer er 5-7 år i klubben så har han allerede oppfylt kravene dine, Ciljan debuterte for Rbk i juni 2003... I starten av karrieren sin fikk han dårlige kontraktsforslag og godtok dem, med tida har rollene skiftet og han kan sette mer krav, det er naturlig. Å han har forklart at han ville bli kjent med den nye treneren før han skrev under ny kontrakt. Rimelig sjukt at du kan bitche så jævlig mye over en god nyhet...
Sex, øl og valium er ting som kan roe ned kroppen, jeg foreslår så mye som mulig hver eneste dag før du går i grava tidlig av et gigantisk magesår! |
|
| Back to top |
|
 |
dalla Rutinert
|
Posted: 10.08.2008 12:55 Post subject: |
|
|
forbanna nerd.
Spar meg for personangrep.
At jeg synes det er LATTERLIG å gi han to nye år står jeg for. synes at han burde signere 4 år. Hvertfall burde rbk forlange det.
Bare sånn at det er sagt, så vet jeg at jeg har ganske mange i ryggen min som støtter meg på dette. nærmere bestemt at kontraktslengdene i rbk er ganske horribel, og at to nye år for ciljan, som har diskutert kontrakten i snart et år, er horribelt.
SÅ får du bare være så forbanna frekk du bare vill... |
|
| Back to top |
|
 |
quarterback Rutinert
|
Posted: 10.08.2008 12:59 Post subject: |
|
|
| dalla wrote: | forbanna nerd.
Spar meg for personangrep. |
Dette rimte ikke helt vel..? |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 12.08.2008 16:12 Post subject: |
|
|
Jeg er helt enig med dalla i denne saken, at de forlenger med kun 2 år er etter mitt skjønn svært kritikkverdig.
Men saken kan jo være så enkel som at Ciljan ikke ønsker å forlenge lengre. Da er det lite Hoftun kan gjøre.
At han hadde tilbud om et lengre opphold tror jeg er nokså opplagt. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 12.08.2008 16:43 Post subject: |
|
|
Jeg er også enig i at 2 år er for lite, men det er jo klart at Ciljan ikke ville forlenge med mer, hadde Rbk hatt mulighet så hadde de sikkert gitt han livskontrakt. Poenget mitt (som jeg helt klart sa litt krast etter noen pils ) er at når vi endelig har fått en avklaring som vi har venta på, så var det litt mye negativ tankegang... latterlit, patetisk, faen, hauger av !!!! og ??? syns man heller kan være fornøyd med to år ekstra, så får vi se om vi må bite negler om halvannet år igjen. |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 13.08.2008 01:33 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | | Jeg er også enig i at 2 år er for lite, men det er jo klart at Ciljan ikke ville forlenge med mer, hadde Rbk hatt mulighet så hadde de sikkert gitt han livskontrakt. |
Ciljan uttalte en gang at han ville skrive under en livstidskontrakt med RBK uten å tenke seg om.
Tydelig at gutten har endret standpunkt.. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
|
| Back to top |
|
 |
Bjørkis Senior
|
Posted: 14.08.2008 13:57 Post subject: |
|
|
| Selvsagt har han endret standpunkt. Per sa det der akkurat da han var tatt inn i varmen i Rosenborgs A-tropp. Nå er han jo for lengst etablert og en nøkkelspiller for Rosenborg. Dermed begynner han å tenke på å prøve seg på større oppgaver... |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 14.08.2008 14:55 Post subject: |
|
|
Ja, man skal som kjent ikke stå for det man sier nå til dags.
Å smart av RBK å ikke utnytte situasjonen. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.03.2009 12:49 Post subject: |
|
|
I fjor sa Hoftun at tre år er standard. Nå er han litt mer "ullen":
- Det er alltid en forhandlingssak. For både spiller og klubb passet det best at det ble tre år for Dario. For Rade sin del var det mer naturlig med fire år. Det er en spiller som vi er veldig sikker på. Vi tror Dario blir veldig god også, men vi er ikke like sikker som vi var med Rade, forteller Erik Hoftun til rbkweb.no.
- Også Trond Olsen fikk fire år. Vil "sikre kjøp" framover få så lange kontrakter?
- Når vi er i en forhandlingssituasjon har også spillerne ønsker om kontraktslengden. Det vil variere fra case til case, så jeg kan ikke si noe generelt.
Les mer: Hvor lange kontrakter? |
|
| Back to top |
|
 |
Halvorsen87 Veteran

Joined: 16 Jan 2009 Posts: 2382 Location: Trondheim til høsten!
|
Posted: 19.03.2009 14:21 Post subject: |
|
|
| Jeg ble faktisk litt overrasket over at Prica sa ja til 4-års kontrakt, siden alt han har snakket om er at han vil bort så fort som mulig... |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 19.03.2009 14:35 Post subject: |
|
|
Dette er gode vurderinger av Hoftun og co.
Kontraktsrisiko = spillerrisiko X kontraktslengde
Ved å sette kontraktsrisikoen fast kan man optimalisere kostnadene ved å variere i kontraktslengdene. |
|
| Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 19.03.2009 14:39 Post subject: |
|
|
du kan vel like gjerne ta med spillerens alder i den ligninga  |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 19.03.2009 14:45 Post subject: |
|
|
| Halvorsen87 wrote: | | Jeg ble faktisk litt overrasket over at Prica sa ja til 4-års kontrakt, siden alt han har snakket om er at han vil bort så fort som mulig... |
Prica forstår vel at hvis han presterer bra så kommer større klubber som virkelig ønsker han til å kjøpe han ut. |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 19.03.2009 15:14 Post subject: |
|
|
| media wrote: | du kan vel like gjerne ta med spillerens alder i den ligninga  |
Den synes jeg i stor grad ligger innbakt i spillerrisikoen. |
|
| Back to top |
|
 |
stolavs Veteran
|
Posted: 08.03.2010 20:31 Post subject: |
|
|
| Synes det er på tide at RBK skriver lengre kontrakter med spillere..minst 4 år..dette tror jeg er med på å gjøre ting mer forutsigbart og man kan tenke langsiktig. Ikke lette at man hvert eneste år skal ha 4-5 spillere som skal fornye kontrakter, og spekulasjoner rundt at spilllere som kvier seg med å skrive nye kontrakter. |
|
| Back to top |
|
 |
|