| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
josinho Veteran
|
Posted: 21.05.2008 20:10 Post subject: |
|
|
| Da kjenner du lite til tysk mentalitet. |
|
| Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 22.05.2008 03:04 Post subject: |
|
|
| josinho wrote: | | Lærer feks Lago seg norsk klarer han seg bedre i både Sverige og Danmark viss han skulle havne der. Det tar forresten ikke mer en 3-4 mnd med god opplæring for normalt oppegående folk å lære seg såpass mye norsk at man kan forstå og gjøre seg forstått. |
He he. Den mirakelspråkskolen din må du snarest legge ut for salg og gjøre store penger på. Du tror hellt oppriktig at folk med et helt annen språkbakgrunn lett kan lære seg å forstå og prate norsk i løpet av 12-15 uker? Ho ho. Det må du gjerne legge frem bevis på. Og hvorhen får du god norkskopplæring for voksne i Trondheim?
Tar du følgende utfordring? Forstå og gjør deg forstått på finsk eller koreansk i løpet av samme tid. Det burde vel være greit? |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 22.05.2008 10:37 Post subject: |
|
|
| Du skjønner kanskje at norsk er lettere å lære for en med spansk eller fransk språkbakgrunn enn en med asiatisk språkbakgrunn som da tilhører en helt annen språkgren. Finsk er også atskillig vanskeligere å lære seg godt med alle sine kasus. Dette har du ikke noe kompetanse på, Guffen, så vær litt mer ydmyk. Norsk er et språk som er relativt greit å lære seg brukbart på noen mnd viss du ikke kommer fra et helt annet språkområde enn det indoeuropeiske. |
|
| Back to top |
|
 |
Angriff Proff

|
Posted: 22.05.2008 12:26 Post subject: |
|
|
Ja, det er overkommelig å lære seg språk, men etter å ha studert 9 måneder i Tyskland kan jeg si at det er ikke bare enkelt. For meg har det vært overkommelig å lære tysk, selv om preposisjoner og artikler fortsatt er vanskelig.
Da er det viktig å understreke at tysk er et språk i samme familie som norsk med særdeles mange like ord. Det er fortsatt ikke lett. Jeg ser f.eks. hvor vanskelig det er for spanjoler og italienere. De lærer også språket høvelig bra på et år, hvis de prøver, men det krever en stor innsats. Så dette med 3-4 måneder har jeg svært liten tro på. Kanskje for en tysker, men ikke hvis du fra før kun behersker fransk.
Så slik jeg ser det er det viktigste at spillerne lærer seg engelsk. Nordmenn er gode i engelsk, og alle de norske spillerne burde takle at det meste foregår på engelsk, særlig i plenum. Det hadde selvfølgelig vært topp om spillerne kunne lært seg litt norsk, men hvis de er totalt uinteresserte ser jeg ærlig talt ikke poenget. Da lærer de aldri språket uansett. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 22.05.2008 13:02 Post subject: |
|
|
Min erfaring (hadde både fransk og tysk på skolen) er at engelsk og fransk har en del til felles, på lik linje som tysk og norsk - i hvertfall når det gjelder ordene. Det er større forskjeller når man krysser disse. Det jeg mener er at Prödl hadde hatt et bedre utgangspunkt for å lære norsk enn det for eks. Konan har.
Jeg har hørt flere påpeke at norsk er et vanskelig språk å lære seg. For veldig mange som ikke har erfaring med den "tyske/germanske" greina i språket, er nok ting som kasus- og kjønnsbøyning vanskelig.
Dessuten er det selvfølgelig er det forskjell på både interesse og kapasitet når det gjelder å lære språk. Lars Hirschfeld lærer seg jo språkene i landene han er (i tillegg til supplementer som japansk) på veldig kort tid.
Nils Arne Eggen på den andre siden, var ekstremt dårlig i engelsk etter et drøyt tiår med CL-kamper og tilhørende pressekonferanser. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 22.05.2008 13:38 Post subject: |
|
|
Det går ikke an å sammenligne forutsetningene for språklæring mellom en nordmann som har hatt språkopplæring i minst to, sannsynligvis tre, språk siden barnsben, og en vestafrikaner som sannsynligvis bare har hatt skolegang på ett språk (fransk). Eller: det går fint an å sammenligne det, det er stor fordel nordmannen. Språkopplæring i seg selv gjør senere læring lettere.
For det andre er det, som mange påpeker, store forskjeller i de enkeltes evner og interesser for å lære språk som voksne. Det er veldig mange nordmenn med ti år engelsk på skolen som ikke klarer en hel setning uten å sette inn norske ord. Med folk på det nivået hjelper det ikke å gi alle kassemedarbeiderne på REMA beskjed om å nekte å snakke annet enn norsk til utenlandske spillere.
For det tredje vil kjennskap til et beslektet språk, som engelsk, gjøre det mye lettere å lære seg norsk, både med tanke på generell øvelse i språklæring, oppbygning av språket og tilgangen på læremateriell og kurs.
Men clinchern er uansett at med en så multinasjonal spillergruppe som Rosenborg, og alle andre profesjonelle fotballklubber etter hvert begynner å få, så er det intet mindre enn uprofesjonelt å bruke norsk som arbeidsspråk på treningene. Det forhindrer effektivt en stor del av spillergruppa fra å prestere maks i rollene sine for kortere eller helst lengre perioder, og skremmer bort eventuelle nye spillere. De som allerede er der, vil også føle seg utestengt og oversett, og bli ensomme, bitre mennesker uten venner i det kalde nord. Eller noe sånt. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 22.05.2008 14:50 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: | | Jeg har hørt flere påpeke at norsk er et vanskelig språk å lære seg. |
Jeg tror de sterke dialektene i Norge er en stor utfordring også. Feks ikke rart at en som har lært "Dere må ikke tro på alt jeg sier" vil slite med "Dokk må itj tru på ailt æ sei". Det er jo nesten to ulike språk! |
|
| Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 22.05.2008 14:54 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | Men clinchern er uansett at med en så multinasjonal spillergruppe som Rosenborg, og alle andre profesjonelle fotballklubber etter hvert begynner å få, så er det intet mindre enn uprofesjonelt å bruke norsk som arbeidsspråk på treningene. |
Og med det sagt så er det egentlig lite mer å si i denne debatten. Den setningen sa alt.  |
|
| Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 22.05.2008 14:55 Post subject: |
|
|
Jepp, det er jo utfordring nok å forstå for eksempel sogndal-dialekt for oss som er norsk Med mindre man skal spille i Norge resten av livet er det nok veldig lett for utlendinger å se på det å lære seg norsk som meningsløst. Dette gjelder selvsagt ikke bare utlendingene i Rosenborg. |
|
| Back to top |
|
 |
Guffen Rutinert

|
Posted: 22.05.2008 21:32 Post subject: |
|
|
| josinho wrote: | | Dette har du ikke noe kompetanse på, Guffen, så vær litt mer ydmyk. |
Men du har kompetanse på å være fransktalende vestafrikaner eller spansktalende søramerikaner på arbeids- og oppholdstillatelse i Norge, Josinjo? Hmm? Du har det, ikke sant? |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 22.05.2008 21:59 Post subject: |
|
|
Snu litt opp-ned på rollene du skisserer så begynner du å nærme deg mitt erfaringsgrunnlag, guffias  |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 22.05.2008 22:01 Post subject: |
|
|
| Jeg vet sannelig ikke hvem som bør være ydmyk her, josinho. |
|
| Back to top |
|
 |
toki Veteran

|
Posted: 22.05.2008 22:19 Post subject: |
|
|
Tror at dette med de forskjellige dialektene her i Norge er ganske vanskelige for folk fra utlandet. Det er jo ofte man må "snakke bokmål" før utlendinger forstår noe. _________________ 04.12.96 |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 22.05.2008 22:20 Post subject: |
|
|
| Gjennom studier og arbeid har jeg ofte vært i kontakt med utlendinger som har vært i Norge kun for en begrenset periode, oftest bare noen få år. Felles for nesten alle disse er at de behersker norsk ganske bra etter kort tid. Nederlendere har jeg erfart er helt rå på å lære seg norsk nesten helt flytende på bare noen mnd. Selv har jeg måttet kvesset opp skoletysken min pga mye samarbeid med noen utdanningsinstitusjoner litt øst for Berlin. Denne redselen og uviljen enkelte spillere, og forumdebattanter har for læring av et fremmedspråk eller to er derfor merkelig og skyldes vel lite egenerfaring fra dette området. RBK bør kunne sørge for en bra norsk- og engelskopplæring, samt kreve at spillerne jobber seriøst med dette. Fritid har proffene nok av.... |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 22.05.2008 22:25 Post subject: |
|
|
Josinho, Les og tenk nøye over det jeg sier nå:
Det er selvsagt gjennomførbart å tvinge alle utenlandske spillere til å lære seg Norsk, Men det er MER hensiktsmessig å lære dem Engelsk!!! |
|
| Back to top |
|
 |
Angriff Proff

|
Posted: 22.05.2008 22:32 Post subject: |
|
|
Jeg legger også merke til at du, Josinho, konsekvent snakker om tyskere og nederlendere. Det ene språket er mer likt norsk enn det andre. Det er ikke sammenlignbart med å ha fransk eller spansk som utgangspunkt.
Selvfølgelig kan man lære seg nye språk, men man må ha litt interesse. Ellers blir det bare dumt. Og når det gjelder påstander om lite egenerfaring, hvor har du dette fra? |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 22.05.2008 22:36 Post subject: |
|
|
| Ja takk til begge deler. Sjekk Kone da. Prøv å snakk litt norsk med ham neste gang du har mulighet til det. Han skjønner deg viss du tar det litt rolig. Miller er heller ikke uheffen. Men så har vi Konan da....,kvalitetssikring på humankapitalen til aktuelle spillere har blitt svekket i RBK siden NAE og BH sluttet. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 22.05.2008 22:43 Post subject: |
|
|
| Humankapitalen i Rbks tropp har blitt langt bedre siden NAE BH siste år(ihvertfall rent individuelle ferdigheter),derimot har de som skal forvalte denne kapitalen sugd balle de siste årene. Heldigvis har vi straks inne en kvalitetstrener igjen! |
|
| Back to top |
|
 |
Angriff Proff

|
Posted: 22.05.2008 22:43 Post subject: |
|
|
Jeg er enig med deg i at de bør lære seg norsk når de er her, jeg mener bare at de ikke bør tvinges til det. Grunnen til at de bør lære seg litt norsk er for deres egen situasjon her i landet, de skal jo faktisk leve her noen år. For meg har dette likevel ingenting med hvordan det skal være på treningsfeltet, der bør engelsk være et opplagt valg. Man skal være god i norsk før man kan beherske språket i en setting, hvor man ikke kan ta det rolig å forklare grundig med enkle ord. Dette er situasjonen på treningsfeltet.
Så snakk engelsk på trening, men lær gjerne Kone og Miller så mye norsk at de kan slå av en liten prat med mannen på gata. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 02.03.2009 22:22 Post subject: |
|
|
Sitter og glor på intervjuer etter Brøndby - FCK. Faktisk litt sjarmerende med Ailton Almeida, som etter et par år i Danmark snakker flytende dansk. Antar dog at brassen også snakket en del svensk i Sverige.
Trolig er nok personlig interesse/engasjement fra spillerne avgjørende for hvor godt norsk de vil lære seg; Hirschfeld forsto jo greit norsk etter et halvår i Tromsø. Russell brukte heller ikke så mange år på å slå om. |
|
| Back to top |
|
 |
HeXX Rutinert
|
Posted: 02.03.2009 22:46 Post subject: |
|
|
Var vikarlærer for en nyinnflytta tysk gutt for noen år siden. Han snakka stødig norsk allerede etter 14 dager (dessverre sunnmørsdialekt..), så hele debatten om språk blir litt banal. Selvsagt har læringserfaring og opprinnelsesspråk betydning, men det viktigste er individets egne evner på området og omgivelsenes evne til å trigge dette positivt..
Og 2mas har et poeng. Det er trivelig å høre RBK-spillere snakke norsk, og det er lettere å trykke dem til brystet da. Det har med identitet etc å gjøre..
Jeg har tydeligvis for mange år bak meg på Dragvoll... _________________ mvh HeXX
|
 |
LarsG Veteran
|
Posted: 03.03.2009 04:34 Post subject: |
|
|
Interessant diskusjon og et viktig tema det her!
Jeg tror, som flere er inne på her, at å lære seg norsk bør være et tilbud, men ikke et krav. Sapara kunne ett språk før han kom hit, og et par setninger på engelsk. Klart han må få engelsken på plass først. Jeg tror det er et poeng at det er lettere å integrere seg i samfunnet om en kan språket. Så om de vil ha kompiser utenfor Rosenborg så bør en oppsøke norske miljøer for å lære seg språket, kulturen og få nye venner. Jeg tror dette igjen kan gi spillere fine oppturer og gjøre dem motiverte. Man skal aldri undervurdere trivsel.
Jeg synes også det er merkelig hvordan Juninho viser til erfaring med nederlendere og tyskere som lærer seg norsk og trekker parallell til at vest-afrikanere og sør-amerikanere bør lære seg norsk like raskt. Jeg har bodd i mellom-amerika og oppfattet befolkningen som stort sett et-språklig. Uruguay er blant sør-amerikas rikeste land så jeg antar at de behersker mer engelsk, men at de har noen sterk flerspråklig kultur alá det vi har her i Europa er å trekke den litt langt. Dette vil påvirke hvor raskt de lærer seg et nytt språk.
Jeg snakker spansk forholdsvis flytende, og jeg synes det var vanskelig å lære og det tok lang tid. Jeg har amerikansk pass og vært to-språklig så lenge jeg kan huske og burde kanskje hatt et godt ugangspunkt til å lære meg spansk raskt. Men jeg synes det var en tung og treg prosess. Det ble ikke gjort på fjorten dager eller tre måneder for å si det sånn. Når det er sagt kan det godt hende jeg er et dårlig utgangspunkt siden jeg ikke deltok i engelsk undervisning i Norge og på det settet ikke har lært meg å lære meg språk "som voksen". Det er forresten utrolig hvor like mange av ordene i spansk og engelsk er hverandre, noe som jeg oppfatter som litt snodig siden engelsk er et germansk språk på linje med norsk, mens spansk er et romansk språk. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 03.03.2009 10:22 Post subject: |
|
|
| Fremdeles temmelig nært beslektet slik som det fleste andre eurupeiske språg utenom Baskisk, Finsk Urgisk og Samisk som er en egen familie. I tilegg så er Engelsk et språk med veldig mange låneord og et språk mange andre har lånt ifra pågrunn av den kulturelle imperialismen som Storbritania og USA har bedrevet. |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 05.03.2009 21:00 Post subject: |
|
|
Bratseth og By Rise tok opp problemstillingen språk og kommunikasjon ("integrering"), når Ola ble invitert til BratZ-Tv (27:37 eller 31:20 min), for en stund tilbake. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 03.04.2009 19:55 Post subject: |
|
|
I intervjuet med Tina Wulf så sier Zahora at han ikke er sikker på om han skal lære seg norsk, og at han var veldig glad for at det snakkes engelsk her.. Synes virkelig at de spillerne som blir kjøpt inn kunne begynne på norsk kurs.. _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
| Back to top |
|
 |
|