English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Andre og bedre stadionanlegg
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 46, 47, 48  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Konesseur
Veteran

PostPosted: 19.02.2009 13:41    Post subject: Reply with quote

Fotballkamp er en ting. Skal man bygge en slik hall må den fylles opp med annen aktivitet innimellom.
Back to top
View user's profile Send private message
mørkeblaa
Junior

PostPosted: 24.02.2009 16:55    Post subject: Reply with quote

Hei. Jeg kom over denne tråden i dag. Tenkte jeg skulle komme med noen oppklarende svar om arenaen (hallen, gymsalen, stadion, kall det hva dere vil).

Ideen bak stadion ble framlagt i 1999. Alle som hadde noe med Stabæk å gjøre var samlet for å legge nye planer for Stabæk etter cupfinaleseieren. Hårete mål sto på programmet. En arbeidsgruppe med blant annet Tom Stenvoll i la fram den ville ideen om en stadion på Fornebu som tok 15000. Den skulle ha tak, blått kunstgress, hete Blue Dream Arena og The Boss skulle åpne arenaen. Etter litt skepsis begynte folk å tenne på ideen. Alt dette har kun blitt kommunisert til media kanskje 2-3 ganger, men likevel er det noe som alle i Norge kjenner til. Blått kunstgress har UEFA og FIFA nå forbud mot (kanskje pga Stabæk). Kunstgress må være grønt. Naturgress har aldri vært aktuelt på en slik arena.

Temperaturen blir den samme sommer som vinter, så det blir ikke klamt om sommeren. Masse aircondition rundt omkring. Setene er i gråtoner av designmessige grunner. Det skal visstnok redusere hallfølelsen… Supporterne er selvfølgelig ikke helt fornøyd at det ikke blir blå seter, men det får heller være.

Der det er ”skjært bort” bak det ene målet er det nå en teleskoptribune. For her skal scenen være ved konserter. Parken i København får forresten nå verdens største teleskoptribune på den kostsiden som bygges om.

(kan se en sammenslått teleskoptribune på kortsiden)

Når det gjelder taket, så er det ikke skyvbart. Det slo Stabæk tidlig fra seg pga alt for høye kostnader. Det er store utfordringer med byggeteknisk å ha skyvbart tak på en så liten stadion, både når det gjelder mekanikk, snølast, isolasjon osv. Uten tak hadde det ikke blitt noe stadion (kanskje ei heller noe Stabæk). Et tak krever uansett masse bjelker. Ser at noen mener at man kunne hatt gjennomsiktig tak osv. Her må man tenke over skyggeeffektene bjelker gir. Se for eksempel på Schalke sin stadion.

At det ikke er vinduer skjønner jeg ikke at er et problem. Belysningen hadde ikke blitt bedre uansett. Belysningen skal visst være så naturtro som mulig og lysene skal ikke være sjenerende.

Trafikken håper vi at skal gå bedre etter noen startvansker. Mindre folk på fotballkamper samt flere lokalkjente vil gjøre dette lettere. Men bør vites at absolutt alle planene som foreligger for Fornebulandet har en monorailbane/trikkeskinner ligget som en forutsetning. Stat, kommune og fylkeskommune krangler fortsatt om denne 11 år etter at flyplassen ble lagt ned. Den skulle vært ferdig før stadion men blir vel tidligst ferdig om 3-4 år. Synd

Håper det var noen oppklarede ord for de av dere som har fulgt litt med på stadionutbyggingen. Lykke til med sesongen og velkommen til Fornebu...(allerede på fredag)
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 24.02.2009 17:04    Post subject: Reply with quote

Vet du, herr mørkeblaa, hvordan FIFA/UEFA stiller seg til internasjonale- og e-cupkamper på denne arenaen? UEFA har vel i hvertfall uttalt at det aldri blir aktuellt med Europacup i deres regi innendørs.
2mas
Sjef

PostPosted: 24.02.2009 17:14    Post subject: Reply with quote

Øh. RBK spilte innendørs i Gelsenkirchen, så jeg kan ikke se at UEFA har lagt ned forbud.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
mørkeblaa
Junior

PostPosted: 24.02.2009 17:19    Post subject: Reply with quote

Jeg har aldri hørt at det skal være noe problem. Stabæk har hatt dialog med UEFA, så regner med at alt er i orden. Eneste "problemene" jeg har hørt er rykter fra andre supporteres forum om at det ikke er lov å spille inne. Har aldri sett noe dokumentasjon.

Glemte å nevne høyden på taket. Det er 23 meter til bjelkene og 33 helt opp. Høyden er noe Stabæk i samarbeid med UEFA har kommet fram til. Skjermene på Schalke sin stadion er 25 meter over matta. Robinson traff vel den en gang i VM. Jeg tror Jon Knudsen har prøvd å treffe taket og greide det på 1 av 10 forsøk. Regner med at han sparket rett opp.
Back to top
Socrates
Veteran

PostPosted: 24.02.2009 17:28    Post subject: Reply with quote

Haha, ser for meg en markant økning i antall dropper under Stabæk-kamper i år.

Det mest positive med denne stadionen er at vi slipper kamper på sørgelige Nadderud.
Back to top
Troilonge
Veteran

PostPosted: 24.02.2009 18:56    Post subject: Reply with quote

Blir uvant å SE banen når vi drar på bortekamp mot Stabæk, ja Wink

Men mørkeblaa, enten har jeg misforstått eller så er det en konflikt ang. setene på Telenor Arena. Dere ble lovet ståplasser, men det er direkte farlig med den konstruksjonen på de nye moderne setene. Er en stund siden jeg leste det og det er mulig det ble avvist, men hvordan er det? Blir det ståplasser for SS i Telenor Arena? Er det direkte helsefarlig å stå og hoppe med disse stolpene?
Back to top
mørkeblaa
Junior

PostPosted: 24.02.2009 19:44    Post subject: Reply with quote

Skinnene som stolene står på er farlige uten seter. Da blir den en stor glippe som man kan foten nedi. Slik stå er så er vel hele saken lagt død. Det var mye frustrasjon, men det virker som folk begynner å akseptere at det er ingenting som kan gjøres før seriestart. Trolig heller ikke denne sesongen. SS sitt felt blir en kombinasjon av seter og ståfelt. SS skal stå nederst på langsiden. Akkurat der det begynner å svinge er setene fjernet. Man skal prøve ut dette denne sesongen og ta en ny evaluering før neste sesong. Da kan man kanskje flytte til kortsiden der det muligens er lettere å få setene fjernet. (grunnet at langsideseter kan selges til konserter, det kan ikke setene bak scenen). Det kan se ut som en tradeoff mellom å se bra fra langsiden og ståplasser bak mål. Virker som det er 50/50 mellom hva folk mener om denne saken. Det er snakk kanskje å prøve ut kortsiden i CL.
Back to top
robinla
Veteran

PostPosted: 24.02.2009 19:55    Post subject: Reply with quote

Høres ut som Stabæk har vært flinke til å ta med supporterne på råd her...

Mangelen på vinduer i hallen gjør den ganske enkelt trist å se på. Grått, grått, grått. For all del langt bedre enn Nadderud, men for et stadion bygd helt fra bunnen av ville jeg forventet et bedre resultat.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 27.02.2009 20:54    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Øh. RBK spilte innendørs i Gelsenkirchen, så jeg kan ikke se at UEFA har lagt ned forbud.

mørkeblaa wrote:
Jeg har aldri hørt at det skal være noe problem. Stabæk har hatt dialog med UEFA, så regner med at alt er i orden.

Sorry, da er jeg jeg som er feilinformert, og farer med tøv og tant.
Bonnien
Senior

PostPosted: 28.02.2009 17:58    Post subject: Reply with quote

Gi oss hvitt nett på målene på Lerkendal iår sier nå bare jeg...!
Back to top
Solo
Veteran

PostPosted: 28.02.2009 17:59    Post subject: Reply with quote

Hvorfor det?
Svart er da fint det også.
1998, 1999, 2000, 2001,
2002, 2003, 2004, 2006,
2009 og 2010.
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 28.02.2009 18:01    Post subject: Reply with quote

Bonnien wrote:
Gi oss hvitt nett på målene på Lerkendal iår sier nå bare jeg...!

enig! Hvitt, men med svarte felt, som molde-f***skapet, som har blå...
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 05.04.2009 16:17    Post subject: Reply with quote

Gamla Ullevi anno 2009 ble innviet med Örgryte - GAIS i ettermiddag:

Back to top
Troilonge
Veteran

PostPosted: 05.04.2009 16:20    Post subject: Reply with quote

Herregud, så misvisende at Gamla Ullevi faktisk er nyere enn Nya Ullevi. Et navneskifte hadde vel vært på sin plass. Swedbank Arena er visstnok en trend i Sverige for tiden, på linje med .no er i Norge.
Back to top
Darius
Proff

PostPosted: 05.04.2009 18:24    Post subject: Reply with quote

Du bytter ikke navn på en institusjon. Hvem bryr seg om det er misvisende? Gamla Ullevi ER Gamla Ullevi. Alle göteborgare vet hva det er for noe, og det er mere enn nok.

Skal dit selv neste lørdag og se IFK mot DIF. Håper på 5-0 i den kampen også Very Happy
Back to top
longines
Veteran

PostPosted: 16.05.2009 14:30    Post subject: Reply with quote

http://www.vif-fotball.no...626331.ece

Forslagene til Vålerenga sin nye stadion.

Tribunen bak det ene målet på LPO tegningene ser jo helt rå ut, men den langsiden så jo mildt sagt merkelig ut.
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 16.05.2009 14:47    Post subject: Reply with quote

Begynner å bli veldig sulten på mer Lerkendal-planer
Back to top
Troilonge
Veteran

PostPosted: 16.05.2009 22:15    Post subject: Reply with quote

Mye bra forslag der altså. Syntes også LPO sine tegninger er utrolig kule og selv om det er Vålerenga håper jeg de får et unikt anlegg slik at vi hvertfall får èn stor bortekamp i året. Begynner å gå lei oppskrytte baner med to etasjer og under 10.000 seter.
Back to top
Troilonge
Veteran

PostPosted: 18.05.2009 19:15    Post subject: Reply with quote

Sikkert gammelt nytt: Slik blir Viking stadion
Back to top
Kent Arild
Junior

PostPosted: 21.05.2009 10:25    Post subject: Reply with quote

og slik blir stadion til Vålerenga..
http://www.vif-fotball.no...630365.ece
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 21.05.2009 10:53    Post subject: Reply with quote

"Vålerenga har valgt seg ut en vinnertegning, men denne blir ikke nødvendigvis fulgt slavisk."

Samme som RBK altså. Vinnertegninga i 99 var ganske stilig:

Det ferdige resultatet slett ikke like stilig:

Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 03.06.2009 15:54    Post subject: Reply with quote

Nytt stadion til Espanyol:

Les mer: Nou Estadi del RCD Espanyol
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 08.08.2009 00:46    Post subject: Reply with quote

Vil bygge ny Barcelona-stadion ute i havet

Ganske så spektakulært.

Back to top
Hedley
Veteran

PostPosted: 08.08.2009 00:49    Post subject: Reply with quote

Blir litt som Dubai-øyene det der. Så mektig ut, ja.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 36, 37, 38 ... 46, 47, 48  Next
Page 37 of 48

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb