View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 04.02.2009 15:08 Post subject: Forbløffende fakta |
|
|
VG mimrer fram til seriestart, og tok for seg 1971-sesongen i dag. Oddleiv Moe disket opp med følgende som var helt ukjent for meg:
Quote: | Hans Husabø var en av 14 RBK-spillere som tok "the double" i 1971, og det takket være mye flaks og velvilje. Syv kamper måtte til for å bli seriemester. Husabø nådde målet med ti sekunder som innbytter i siste serierunde.
Husabø fikk også det nødvendige antall cupkamper etter et smått komisk innhopp i semifinalen mot HamKam. Husabø, med gipset fot etter et benbrudd, ble byttet inn like før slutt, på stillingen 5-0, og plassert på vingen der han kunne få stå i fred. |
|
|
Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 04.02.2009 15:09 Post subject: |
|
|
det er jo sagt at det mest komiske ved det hele, var når nils arne begynte å spille løpeballer til vingen
edit: eller var det wirkola? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 04.02.2009 15:26 Post subject: |
|
|
Eggen var trener, så det må ha vært noen annen, ja.
Ser at du visste om hendelsen. Var helt ukjent for meg. |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 04.02.2009 15:36 Post subject: |
|
|
Har lest om den hendelsen der tidligere, det kan faktisk hende at det var i et intervju med Eggen om ting han angret på. Han tenkte rett og slett ikke over at det kunne virke en anelse arrogant overfor hjemmepublikummet, som antakelig var der fordi de hadde en viss forhåpning om at Hamkam kunne gi RBK skikkelig kamp.
Eller så var det et intervju med Wirkola. Han scoret etter ett minutt eller så i den kampen, etter å ha vært temmelig selvsikker før kampen. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 04.02.2009 15:54 Post subject: |
|
|
Intervjuet du snakker om, var på trykk så seint som i Ukeadressa 6. desember i fjor, og handlet om vinnere av Olavsstatuetten:
Quote: | Bjørn Wirkola tok opp arven etter Engan. Kombinertløperen fra Alta la bort langrennsskiene og spesialiserte seg i hopp etter at han kom til Trondheim. Og om Engan hadde i overkant av konsentrasjon, hadde Wirkola i overkant av selvtillit. Han vant begge rennene i VM 1966. Da 60-tallet ble 70-tallet og karrieren var på hell, ble han RBK-spiller.
- Han var en av Trøndelags beste spisser. Han skremte vannet av landslagsforsvareren Finn Thorsen på Hamar før semifinalen i cupen i 1971. «Æ score, vettu!» slo han fast før kampen. Og før det var gått ett minutt tok han et langt utspill fra Geir Karlsen, løftet det over Finn Thorsen på direkten og dundret til på hel volley. Vi vant 5-0, sier Eggen, som hadde tatt over etter George Curtis som trener før den sesongen.
Det eneste han angrer på i den omtalte kampen på Hamar, var at han satte inn Hans Husabø for at han skulle få pokal og cupgull med seg. Det var det med Husabø akkurat den høsten, at han hadde gipset fot etter et beinbrudd. På Hamar synes de det var i overkant arrogant å la en gipset spiller spille. Og «hainn Bjørn» scoret for øvrig i finalen også. |
Det verste er at jeg skumleste den lange saken uten å bite meg merke i det der. |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 04.02.2009 17:37 Post subject: |
|
|
Sånn litt på siden, men med tanke på hvem som forfattet den saken om Olavsstatuetten: Der ser vi hva man kan få til når man skriver om ting man faktisk har greie på. Når det gjelder portrettintervjuer med idrettspersonligheter, og rene artikkeltekster, er denne skribenten i norgeseliten. I omtale av supporterkultur han ikke forstår seg på er det derimot som regel direkte pinlig lesestoff. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 04.02.2009 17:56 Post subject: |
|
|
Husabø-saken er også omtalt i div. bilag som Adressa hadde med historiske glimt på tidlig 90-tall.
Har noe som ble kalt Patriot-magasinet i skuffa hjemme, samt ei avis til med RBKs historie fram til 1995 tror jeg. Der var det klipp fra Adressa, samt korte omtaler om de ulike klippene under.
Mon om ikke Husabø-historien også var nevnt i Skrede-boka, men det husker jeg ikke sikkert.
Mener det var Odd Iversen som la løpeball mot ham, men det sitter også veldig langt bak i hjernebarken og må således tas med en klype salt. |
|
Back to top |
|
 |
bolgebah Veteran
|
Posted: 04.02.2009 18:15 Post subject: |
|
|
Iversen var vel i Belgia da? Angrepsrekka vår var bare nordlendinger. Mørkved, Hanssen og Wirkola. |
|
Back to top |
|
 |
|