View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
lerkendalstadion Junior
|
Posted: 30.01.2009 08:34 Post subject: |
|
|
Christer Basma fremstår som svært sympatisk. Han har med 10 år i klubben og fersk spillererfaring også god innsikt i hvor Rosenborg-laget står per i dag. Men er det den kompetansen RBK-styret egentlig trenger? Når målet er topp 30 i Europa mener jeg det hadde vært mer verdifullt for styret å få inn kompetanse og erfaring som kan si noe om hvilke valg RBK bør ta for å komme nærmere dette målet. Når RBK først ønsker fersk spillererfaring i styret burde de heller sett mot personer som har vært ute og fått førstehånds erfaring om nivået RBK har et uttalt mål om å strekke seg mot, eks. Brattbakk og Heggem. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 30.01.2009 09:58 Post subject: |
|
|
Dags wrote: | mine bekymringer for at Rosenborg skal få styremedlemer som er mest opptatt av å skrive leserinnlegg i Dagbladet inspirert av Ari Behn. |
Hadde det bare vært så vel, Ari Behn har jo tatt seg voldsomt opp i det siste. Jeg så riktignok ikke hans visstnok flaue Skavlan-opptreden, men beskrivelsen av Erlend Loe i Dagbladet var jo en innertier. Overgår alt Ulseth har skrevet i alle fall.
Sorry, OT igjen.
Derimot:
Varsler ny styrekamp |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 30.01.2009 10:24 Post subject: |
|
|
Recon wrote: | Dette har vi vel endret vedtektene i forhold til for å forenkle å stille personlige benkeforslag? |
Ja, beklager. SÃ¥nn er vedtektene:
Quote: | Leder og nestleder til styret velges enkeltvis. De øvrige medlemmer til styret velges enkeltvis. Deretter velges varamedlemmer samlet, og ved skriftlig valg avgjøres rekkefølgen i forhold til stemmetall. |
Føler forresten at Kroksæter er litt ute på viddene:
Quote: | Forslaget på Otto Ulseth har allerede høstet storm i enkelte kretser. Lojale fotballsupportere tåler ikke å høre kritikk av sin kjæreste interesse. I så måte har Ulseth provosert mange, for han har hatt tydelige meninger om Rosenborgs utvikling i lang tid. Noen synes åpenbart at hans meninger ikke er helt bak mål, etter som han kom på den eksklusive listen til en meget habil valgkomité. |
Les mer: - HÃ¥p for RBK
De fleste reagerer ikke på kritikken, derimot innholdet i denne. |
|
Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 30.01.2009 10:30 Post subject: |
|
|
Kroksæter er litt av en skrue. Det er vel ingen steder Otto Ulseth er mer upop enn på dette forumet (?) og som kjent er dette forumet kjemisk fritt for RBK-kritikk  |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 30.01.2009 10:33 Post subject: |
|
|
Eldar Hansen:
- Dette kan være avgjørende for Rosenborgs utvikling. Det kan se ut som valgkomiteen har blitt en valgkomité. Noen som har sine egne oppfatninger, og ikke nødvendigvis likt med det administrasjonen mener, sier han.
– Thorbjørn Aass varsler at det vil bli kamp om hans plass?
– Det får det bare bli. Jeg går ut fra at man velger det man syns er best, sier Eldar Hansen.
Les mer: RBK-nestorene hyller valgkomiteen |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 30.01.2009 10:48 Post subject: |
|
|
Nei, disse vedtektene inneholder ikke dato for godkjenning fra idrettsstyret som faller sammen med dato for gyldighet av vedtektene. Uten denne godkjenningsdatoen er vedtektene etter mitt syn null verdt.
Quote: | Leder og nestleder til styret velges enkeltvis. De øvrige medlemmer til styret velges enkeltvis. |
Dersom man velger å se bort fra at leder og nestleder skal velges på årsmøtet, er det rimelig å anta at man kan se bort fra de andre prosedyrene i vedtektene. Oppstår det tvist omkring dette er det klart for usivilisert adferd.
Det er duket for nok en uverdig gjennomføring av årsmøtet i Rosenborg Ballklub. |
|
Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 30.01.2009 10:50 Post subject: |
|
|
syns basma er et fornuftig valg. det viktigste han kan bidra med, er vel faktaopplysninger om hvordan det er å være spiller, med alt det innebærer. en slags sikkerhetsventil, som kan bidra til å sikre at vedtak som fattes, ikke får utilsiktede virkninger.
mht ulseth, funderer jeg litt på hva som er vektlagt fra valgkomiteen. det som skurrer mest i mine ører, er nettopp kritikken mot den eksisterende treneren. dette kan sjølsagt være uproblematisk, men det kan også være en kime til en konflikt som vi absolutt ikke trenger.
det er også slik, at for mange personer med sterke meninger, er skummelt i et styre. kompetanse, klokskap og kreativ framsynthet er viktigere egenskaper. |
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 30.01.2009 11:22 Post subject: |
|
|
Det var vel ingen som trodde at Adressa skulle skrive et vondt ord om deres tidligere sportsredaktør Otto Ulseth.
Det mest oppsiktsvekkende i kommentaren til Kroksæter var at Bjørge Stensbøl fikk 'døren i fleisen' da han visstnok åpnet for å bli med i RBK-styret. Dette har iallfall ikke jeg fått med meg, og er alt annet enn bra hvis det stemmer. |
|
Back to top |
|
 |
Bon Scout jr. Veteran

|
Posted: 30.01.2009 11:29 Post subject: |
|
|
Problemet med Otto Ullsokk er ikke at han er kontroversiell og kverulerende, men at han faktisk ikke har peiling på fotball. Hvis noen trenger en dokumentasjon på denne påstanden, så er det bare å vise til alt han skrevet og/eller formulert muntlig i diverse medier. _________________ Følg oss på "SkyrScout" og "Scout of This World":
Spotify: https://open.spotify.com/...jJxy7oUpdZ
Youtube, SkyrScout:
https://www.youtube.com/@SkyrScout
X: https://x.com/Sotw_BonScout |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 30.01.2009 12:12 Post subject: |
|
|
Brady wrote: |
Det mest oppsiktsvekkende i kommentaren til Kroksæter var at Bjørge Stensbøl fikk 'døren i fleisen' da han visstnok åpnet for å bli med i RBK-styret. Dette har iallfall ikke jeg fått med meg, og er alt annet enn bra hvis det stemmer. |
Ganske mye info som mangler i det utsagnet fra Kroken da. Var sammen med Høgmo her at Stensbøl vel kunne være tilgjengelig for dette eller hint. Ingen VK som dumpet ham nei, tror jeg.
Det er alt jeg sånn halvveis husker i hodet. _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
toki Veteran

|
Posted: 30.01.2009 12:47 Post subject: |
|
|
Quote: | Knappe to timer gikk fra valgkomiteens innstilling kom på bordet til det ble varslet benkeforslag på Thorbjørn Aass. Det er faktisk til å forstå. Aass har sittet to år, han har vært en uredd og kritisk røst som gjerne kunne fått lenger fartstid, men det er nå engang bare plass til 11 på banen og seks i styret. | Nettopp! det er ikke plass til Ulseth...
Virker som om de fleste på forumet er enige angående om at Ulseth ikke passer, og det er ikke ofte at folk er så enige som i denne saken. Kroksæther hinter vel også til at noen ikke er kritisk til sin egen klubb, men når det gjelder dette forumet så.... _________________ 04.12.96 |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 30.01.2009 14:04 Post subject: |
|
|
4893 frammøtte på årsmøtet i HSV - slår vi den?
Quote: | Es ging bei der Mitgliederversammlung vor allem um die Wahl des neuen Aufsichtsrats. Brisanz bekam dieser Urnengang durch die Kandidatur der Supporters, die fünf Plätze in dem 12-köpfigem Kontrollgremium anstrebten. Einen Sitz hatten sie ohnehin sicher, genau wie drei weitere Abteilungen des Vereins. Um die verbleibenden acht Sitze bewarben sich insgesamt 20 Kandidaten, darunter eben jene vier Supporters. Die Supporters, die mit gut 45.000 Mitgliedern die größte Gruppierung im Verein stellen, nutzten das Testspiel gegen Hansa Rostock am vergangenen Dienstag nochmals zur Wahlwerbung. Handzettel mit dem Slogan "Change" verteilten die Fans am Rande des 3:0-Erfolgs.
Dr. Peter Krohn, Ex-Präsident und Manager reagierte kritisch auf die Wahlkampfaktion: "Wenn Obama unseren großartigen HSV kennen würde, würde er nicht rufen Wechsel, sondern weiter so." |
|
|
Back to top |
|
 |
Roar1961 Senior
|
Posted: 30.01.2009 14:57 Post subject: |
|
|
Jeg hører til de få eller om mulig bare meg her på forumet som synes Ulseth er et bra forslag. Liker slike som han som tør å stå fram med sine meninger på både godt og vondt. Fotballfaglig er han ikke så elendig som noen her påstår, tvert om.
Jeg tror mye av kritikken mot han er basert på at han har stukket seg for mye fram og provosert for mange. Såpass burde man tåle. Har ikke noe imot Aas men jeg har altså mer sans for å se Ulseth i styret. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 30.01.2009 15:08 Post subject: |
|
|
- Det er rart at han som sitter med fasiten ikke har gjort det bedre som trener selv. Men kanskje er Otto Ulseth akkurat den mannen RBKs trenerteam mangler, sier Henriksen med et ironisk smil.
- Hvor lang tid fikk Nils Arne (Eggen) før laget satte seg? Klart at resultater er viktig, men vi kan ikke ha krav på oss at samhandlingen skal sitte etter 30 dager. Da har man i mine øyne dårlig kunnskap hvis man tror det, sier Hamrén. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 30.01.2009 15:48 Post subject: |
|
|
Hamrén wrote: | - Hvor lang tid fikk Nils Arne (Eggen) før laget satte seg? |
De spilte bra fra avspark i 88. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 30.01.2009 16:00 Post subject: |
|
|
Men han tok ikke over laget en måned før avspark. Dessuten fikk han en oppkjøringsperiode til å samkjøre laget. Det fikk ikke Hamrén. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 30.01.2009 16:05 Post subject: |
|
|
Det er vel og bra å være kritisk, men skal det ha noen verdi så kreves det visse kunskaper og alt tyder på at Ullseth ikke har peiling på fotball. Å ha en som bare skal være der for å provosere har liten verdi. Ullseth er en dårlig fotballtrener og en dårlig journalist hva tilsier at han skal være et godt styremedlem? |
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 30.01.2009 16:07 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: |
Nei, disse vedtektene inneholder ikke dato for godkjenning fra idrettsstyret som faller sammen med dato for gyldighet av vedtektene. Uten denne godkjenningsdatoen er vedtektene etter mitt syn null verdt.
Quote: | Leder og nestleder til styret velges enkeltvis. De øvrige medlemmer til styret velges enkeltvis. |
Dersom man velger å se bort fra at leder og nestleder skal velges på årsmøtet, er det rimelig å anta at man kan se bort fra de andre prosedyrene i vedtektene. Oppstår det tvist omkring dette er det klart for usivilisert adferd.
Det er duket for nok en uverdig gjennomføring av årsmøtet i Rosenborg Ballklub. |
Med mindre du kommer til å ta ordet selv er jeg ikke sikker på det. Tror majoriteten av medlemmene på møtet ikke er like opptatt av disse poengene som deg. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 30.01.2009 16:35 Post subject: |
|
|
Hvis du tenker godt etter. Hvorfor ble fjorårets årsmøte en farse? Det var ikke bare meg som reagerte på at man kan stemme så mange ganger man vil og at innstillinga til valgkomiteen er skrevet ned på en matpapirlapp som presenteres minutter før avstemning.
Uten føringer for hvordan årsmøtet skal foregå blir det med en gang gnisninger om det skulle oppstå en tvist om ett eller annet. Nedskrevne regler er faktisk til for noe. |
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 30.01.2009 16:52 Post subject: |
|
|
Jeg er hjertens enig i at klubbens nedskrevne lover må være av en slik kvalitet at de følger NIFs lovnorm, og at årsmøtet deretter må følge lovene.
Det er derimot ting som tyder på at dette er momenter som krever en viss kompetanse innenfor organisasjonsteori og juss. Når selv RBK sliter med å forstå dette og gjøre det riktig, hvordan kan man forvente at det gjengse klubbmedlem skal forstå det bedre, for ikke å si utfordre årsmøtet på det? Da er det er lettere å skjønne at det måtte være noe rusk med måten stemmegivningen ble utført på i fjor; det klarte til og med jeg å oppdage
Poenget mitt er altså at jeg tror de fleste både forventer og lever godt med oppfatningen av at styreleder ikke er på valg i år.
Men jeg vil gjerne utfordre deg til å ta ordet på årsmøtet for å redegjøre for lovverket dersom lovene ikke følges. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 30.01.2009 17:01 Post subject: |
|
|
Mandatet til årsmøtet er blant annet å endre vedtektene osv.
Men årsmøtet er på ingen måte hevet over vedtektenes utførelse. Det vil si at ethvert medlem er i sin rett til å klage inn saker til idrettsstyret hvis man finner at lovverket brytes. Hva flertallet på årsmøtet måtte mene er helt likegyldig i denne anledning.
Når det gjelder hvilke roller som skal velges på årsmøtet hvis man følger vedtektene hersker det ingen tvil.
Det jeg påstår er at hvis noe uforutsett skulle inntre på årsmøtet er det rimelig å anta at det vil bli kaos hvis man velger å ikke følge nedskrevne regler. |
|
Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 30.01.2009 17:25 Post subject: |
|
|
Jeg er fullt klar over at årsmøtet må følge vedtektene. Jeg skrev nettopp det i mitt siste innlegg.
Jeg tror du forstår at det jeg skriver om medlemmens oppfatninger på årsmøtet gjelder hvilke styremedlemmer som er på valg. Det gjelder ikke medlemmenes/årsmøtets rett til å overstyre vedtektene, her er vi enige. Men som du også selv påpeker, det vil ikke være første gang det er forskjell mellom teori og praksis på årsmøtet. Du mener det vil bli kaos (av samme størrelse som i fjor) dersom man ikke velger ny styreleder på kommende årsmøtet. Der er jeg usikker, som argumentert for ovenfor. Skal det skje tror jeg det i så fall avhenger om noen tar ordet under møtet for å utfordre årsmøtet på dette. Da vil det kunne bli et sabla kaos.
Konesseur wrote: | Det jeg påstår er at hvis noe uforutsett skulle inntre på årsmøtet er det rimelig å anta at det vil bli kaos hvis man velger å ikke følge nedskrevne regler. |
For de fleste medlemmene vil dette uforutsette du snakker om være at en eller annen tar ordet for å redegjøre for at styreleder er på valg, noe majoriteten er (feilaktig?) inneforstått med og informert av RBK om at han ikke er. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 30.01.2009 17:35 Post subject: |
|
|
Nei, det dette handler om er generell respekt for demokratiske prinsipper i Rosenborg Ballklub.
Per dags dato er det et for lempleftig forhold til klubbens vedtekter og lovverk generelt. Dette gir spillerom for snusk og grums.
Det er ikke i klubbens interesse eller i medlemmenes interesse at vedtektene ikke blir fulgt.
Jeg tror du undervurderer demokratiseringsprosessen i et lengre perspektiv. Jeg var vel en av de som sa ifra ifjor. Jeg ser visse antydninger til bedringer allerede i år selv om det ligger an til en hel del uregelmessigheter. Og jeg håper at til neste år tar man et endelig oppgjør med seg selv. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 30.01.2009 17:40 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke det er i noens beste interesse å være paragrafrytter til det ytterste, heller. Det er en bred forståelse, og slik jeg har oppfattet det; en enighet, om at styreleder ikke er på valg i år. Med mindre man har noe helt ekstraordinært å komme med, lar man det forbli slik. Det skal godt gjøres å få et årsmøte eller styring av en stor klubb til å være 110% korrekt etter alle mulige paragrafer. Det som er viktig er at folk forstår hva som skjer. Det handler litt om sunt bondevett, og det handler litt om fingerspitzgefuhl. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 30.01.2009 17:41 Post subject: |
|
|
I Norge er man fetert med de privilegier som demokratiet gir at man ikke lengre ser verdien av disse prosessene.
Det handler ikke om kun en sak. Men det handler om en generell lempfeldighet om at nedskrevne lover ikke er viktig.
Her er en liten liste bare av det jeg kommer frem til av å skrape på overflaten:
1. Avvisninger av nye medlemskap i måneden før årsmøtet. Uvisst hvor mange som ble avvist før praksisen ble oppdaget.
2. Innføring av krav om påmelding til årsmøtet i strid med klubbens vedtekter. Dette kravet har siden blitt trukket.
3. Uklarhet(?) om hvilke verv som skal velges på årsmøtet.
4. Styret varlser et underskuddsbudsjett med risiko i strid med klubbens vedtekter om forsiktig pengebruk.
5. Styret legger frem forslag om lovendringer til årsmøtet som preges av dårlig håndverk.
6. Styret publiserer vedtekter hvor gyldighetsdato ikke fremkommer i strid med basis lovnorm og tidligere versjoner av klubbens vedtekter. |
|
Back to top |
|
 |
|