English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rune Almenning Jarstein
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 51, 52, 53 ... 103, 104, 105  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 25.11.2008 01:00    Post subject: Reply with quote

Nå er vel dette så vidt jeg vet første gang det kommer noen form for bortforklaring fra Jarstein når han slipper inn en enkel ball, så kanskje det går an å roe ned litt med sarkasmen? Man skulle jo tro at det kom en tåpelig bortforklaring hver eneste gang.

Jeg er enig i at det høres dumt ut å klage på vær- og føreforhold når man gjør en feil, men alle som noen gang har spilt fotball har også gjort en idiotisk feil nærmest utelukkende på grunn av underlaget osv. Siden Jarstein ikke har for vane å skylde på omstendighetene, så kanskje man til og med kan godta at det var sånn det var denne gangen? Selv om det er mere moro å hive seg på bølgen med enkle stikk, da.

Det er jo ikke spesielt tillitvekkende at det slippes inn såpass billige mål, og akkurat nå har vi nok ingen tilgjengelige keepere som holder høyt nok nivå, men jeg har faktisk ståltro på at Jarstein blir veldig solid når han får skikk på den muskelen han nekter å skylde på.
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 25.11.2008 01:25    Post subject: Reply with quote

Om han inte själv har kommit med bortförklaringar så är det andra bedömare som har kommit med ursäkter främst på grund av den sk skadan. En orsak till att han inte kommer med ursäkter är att han sällan erkänner att han han gör fel. Där många anser att han borde ha förhindrat mål så tycker han inte det själv. Han brister klart i självkritik beträffande sitt målvaktsspel. Och han förstod ingenting då Hamrén petade honom och satte honom helt rättmätigt på bänken.
Det största problemet med Jarstein är enligt min mening inte att han gör enkla tabbar utan att han saknar kapacitet - spänst och explosivitet - att ta de lite svårare bollar som duktiga målvakter tar. Jag såg tex i helgen Man U mot Villa och 39-årige van der Saar gjorde en räddning helt uppe i krysset på ett skott från Ashley Yong och jag tänkte efteråt att det skottet skulle Jarstein aldrig ha tagit; han lättar ju knappt från marken. Då kommer vän av ordning och säger att bara han blir skadefri och får träna mycket hårt så blir han ett spänstfenomen. Jo,jo, jag tror inte på en sådan metamorfos, men det är det tydligen många här inne som tror på.

Det hade varit roligt att efter en match kunnat skriva: Jarsteins kattviga pantersprång i högra krysset var värd hela entrépengen. Nu blir det i stället: Bollen gick in i högra krysset, Jarsteins räddningsförsök liknade på döende svanen.
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran

PostPosted: 25.11.2008 02:24    Post subject: Reply with quote

Peter Storey wrote:
Vad händer nästa gång?: Han glider på en fågelskit,

Hilbert van der Duim Razz
Back to top
Eirik A.
Junior

PostPosted: 25.11.2008 02:26    Post subject: Reply with quote

Las Palmas (treningskamp)
Fiorentina hjemme og borte (tvilsom opptreden)
HamKam borte
NAC Breda borte
Djurgården borte (meget tvilsom på 2-1, usikker på 1-0)
VÃ¥lerenga hjemme
Brøndby hjemme (ikke helt patent på de to imot)
Fredrikstad borte
Bodø/Glimt hjemme
Manchester United res. (treningskamp)

Tatt i betraktning, så er det sommeren og høsten som har vært katastrofal. Statistikken kan ikke skyves under en stol, dessverre. Tar man da med prestasjonene på landslaget er det lite å rope hurra for.

Man kan sikkert pirke litt på det jeg tar frem, men de fleste er greie tabber.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Bon Scout jr.
Veteran

PostPosted: 25.11.2008 04:01    Post subject: Reply with quote

Elendig av Jarstein på målet, samme hvordan man vrir og vrenger på det. Skuddet går ikke langt til siden for han, selv om det dupper mot slutten, men når han reagerer som en gammel vareheis så skal man ikke forvente at han klarer å redde heller.

Et problem jeg legger merke til med Jarstein, borsett fra som Peter Storey påpeker at han synes å mangle eksplosivitet og teknikk til å komme seg opp fra bakken, er at han ofte er på etterskudd og kaster seg på skrå bakover. Da går gjerne ballen inn allikevel selv om han er på den. Dette burde være rimelig elementært for enhver keeper.

Spotify: https://open.spotify.com/...jJxy7oUpdZ
Youtube, SkyrScout:
https://www.youtube.com/@SkyrScout
X: https://x.com/Sotw_BonScout
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 25.11.2008 04:02    Post subject: Reply with quote

Samtidig tar jeg frem disse redningene.

Fredrikstad hjemme, kun minutter etter at FFK har tatt ledelsen på straffe gjør Jarstein en kjemperedning som forhindrer 0-2. Vi var som kjent ikke langt unna å vinne den kampen. Det kunne fort blitt stygge sifre dersom FFK hadde gått opp i 0-2 nesten med engang.

Lillestrøm hjemme, på 0-0 gjør Jarstein en solid redning på et smart skudd i dekket posisjon. Han har også en flott reaksjonsredning på 3-0 fra Brenne.

Stabæk hjemme, på 1-0 slår Keller et innlegg, Nordvik greier å fomle ballen i rettning krysset men Jarstein gjør en klasseredning og feier den over mål.

Det er ikke så lett å komme og skrive "Jarsteins kattviga pantersprång i högra krysset var värd hela entrépengen." når man A uansett tapte kampen eller B vant kampen soleklart og redningen kom på et tidspunkt hvor kampen uansett var avgjort.

Han har gjort meget gode og til dels avgjørende redninger i andre kamper også, men jeg husker kun disse tre kampene i farta.

For øvrig Storey, jeg syns det du skriver stort sett beviser at du knapt har sett noe til Jarstein før juli i år.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Bon Scout jr.
Veteran

PostPosted: 25.11.2008 04:06    Post subject: Reply with quote

Det er nå uansett i feltarbeidet sitt og evnen til å avverge sjanser før de kommer til avsluttning som er hans store styrke sånn jeg ser det, og jeg mener også at det var dette han var bra på en periode i vår/tidlig sommer.
Jeg har aldri blitt enormt spesielt imponert av hans ferdigheter på streken.

Spotify: https://open.spotify.com/...jJxy7oUpdZ
Youtube, SkyrScout:
https://www.youtube.com/@SkyrScout
X: https://x.com/Sotw_BonScout
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 25.11.2008 04:17    Post subject: Reply with quote

Eirik A. wrote:

Tatt i betraktning, så er det sommeren og høsten som har vært katastrofal. Statistikken kan ikke skyves under en stol, dessverre. Tar man da med prestasjonene på landslaget er det lite å rope hurra for.

Ta da også med at forrige vinter var elendig og at det var under sterk tvil at han fikk starte sesongen som førstekeeper, prislappen og tvilen til Lunna var antageligvis tungen på vektskålen. Tviler sterkt til at vi ser ham særlig mye på banen kommende sesong, hvis han fremdeles er i klubben da.
Back to top
vegviks
Veteran

PostPosted: 25.11.2008 11:00    Post subject: Reply with quote

Eirik A. wrote:
Las Palmas (treningskamp)
Fiorentina hjemme og borte (tvilsom opptreden)
HamKam borte
NAC Breda borte
Djurgården borte (meget tvilsom på 2-1, usikker på 1-0)
VÃ¥lerenga hjemme
Brøndby hjemme (ikke helt patent på de to imot)
Fredrikstad borte
Bodø/Glimt hjemme
Manchester United res. (treningskamp)

Det var ingen tvilsom opptreden på Fio-målet. Han reddet et skudd som elllers ville gått i mål. Han var kjapt etter det, og på skudd som kommer 3m fra keeperen er det umulig å styre returen hit eller dit. Jeg har selv stått i mål. Selv ikke Casillas, Buffon eller Van der Saar-fans kan mene noe annet enn det
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 25.11.2008 11:35    Post subject: Reply with quote

Brady wrote:
Peter Storey wrote:
Vad händer nästa gång?: Han glider på en fågelskit,

Hilbert van der Duim Razz

Där hänger jag inte med Brady - kan du förklara?
Back to top
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 25.11.2008 11:42    Post subject: Reply with quote

Kjello wrote:
For øvrig Storey, jeg syns det du skriver stort sett beviser at du knapt har sett noe til Jarstein før juli i år.

Jag har sett i stort sett alla matcher under säsongen på teve samt två live. Men jag skall erkänna att det är ungefär vid denna tid jag började "specialstudera" Jarstein.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 25.11.2008 12:12    Post subject: Reply with quote

michael collins wrote:
Jeg har hørt at det blåste og haglet noe helt utrolig i den ene enden av banen, mens det var sol og fint vær i den andre enden. Og enda merkeligere: I andre omgang snudde det, slik at Jarstein faktisk fikk enda verre arbeidsbetingelser enn i første! Det virker nesten som om det hviler en forbannelse over gutten! Smile

Har hørt nesten det samme. På Adressas livedekning stod det: 48' Fortsatt ufyselig forhold, men Rosenborg har fordel av medvind.

RBK hadde altså motvind i den første omgangen, noe som gjorde at det blåste og haglet midt i mot Jarstein, mens keeperen i det andre målet hadde både vinden og regn/hagl i ryggen (altså langt bedre forhold). Det som ikke er riktig er at det snudde i andre omgang, og da hadde vel Jarstein heller ingen problemer.

Igjen, Jarstein skulle naturligvis tatt skuddet, men det er faktisk mulig å ha langt verre forhold enn motstanderlaget i en kamp, enten på grunn av vindforhold, overvann, lav kveldssol eller andre værfenomen. Det er vel også derfor at man kaster mynt og kron før kamp slik at den som vinner myntkastet kan velge banehalvdel.

Ellers kunne man jo egentlig gjort som i hockey, hvor hjemmelaget spiller fast to ganger mot det ene målet og en gang mot det andre.

Da kunne RBK alltid spilt i retning gamle klokkesvingen i andre omgang, da sola som regel er mer plagsom i det målet i andre omgang enn i første.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Brady
Veteran

PostPosted: 25.11.2008 14:03    Post subject: Reply with quote

Peter Storey wrote:

Där hänger jag inte med Brady - kan du förklara?

Dine hentydninger til å bruke fugleskitt som unnskyldning er faktisk brukt tidligere, av den nederlandske skøyteløperen Hilbert van der Duim. Han var en kontroversiell figur som kom med mange rare unnskyldninger, eller dro store fordeler av korrupte/sjåvinistiske banemenn.

Han tapte europamesterskapet i 1981 til Amund Sjøbrend da han falt på den avsluttende 10 000-meteren, og brukte som unnskyldning at det var fugleskitt på isen. Senere samme år presterte han det kunststykket å spurte i mål foran et fullsatt Bislett en runde for tidlig på 5000-meteren, for så å stå med armene på knærne og stirre ned i isen en kvart runde før han oppdaget tabben.
Back to top
Eirik A.
Junior

PostPosted: 25.11.2008 15:00    Post subject: Reply with quote

puckno wrote:
Ta da også med at forrige vinter var elendig og at det var under sterk tvil at han fikk starte sesongen som førstekeeper, prislappen og tvilen til Lunna var antageligvis tungen på vektskålen. Tviler sterkt til at vi ser ham særlig mye på banen kommende sesong, hvis han fremdeles er i klubben da.

Det var jo sagt i vår/sommer at hadde ikke Jarstein vært kjøpt inn som førstekeeper og var på landslaget, ville Lund Hansen danket han ut ut i fra prestasjonene på trening. Håper Hamrén kan la konkurransen være lik nå i vinter, slik at den beste keeperen står.

Når prestasjonene svinger over så lang tid er det noe som er galt, det til tross for at han hadde en grei periode i vår - som det blir påpekt. Fra juli og utover har det jevnt over vært begredelig.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
kristobal
Legende

PostPosted: 25.11.2008 15:51    Post subject: Reply with quote

Gjennom alle år har det jo vært litt diskutable årsaker til keepervalget i RBK. Hadde ikke Ola By vært en god venn av mange i miljøet ville han ikke stått i mål da Frode Olsen var her. Jørn Jamtfall stod i mål da Arni Gautur Arason burde stått. Islendingen ble selv vraket da Espen Johnsen ble kjøpt inn, mens vi nå kanskje har en situasjon hvor innkjøp også danker ut en annen.

RBK prøvde tidlig på 80-tallet å dele keeperjobben mellom to stykker, noe som slettes ikke var noen suksess. Både i forsvar og på keeperplassen er tillit, trygghet og det å bli kjent med hverandre utrolig viktig. En keeper kan ha strålende reflekser og framstå som en kanonkeeper, men være vanskelig å forholde seg til for forsvarerne.

Noe jeg mener forklarer at hovedandelen av de keeperne folk legger merke til er keepere på lag som slipper inn relativt mange mål.

Ramovic er et unntak i år, men ellers er dette hovedinntrykket mitt.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 25.11.2008 17:20    Post subject: Reply with quote

Kjello wrote:
Samtidig tar jeg frem disse redningene [..]

Joda, Jarstein har hatt enkelte kjemperedninger i år. Men dessverre er det lengre og lengre mellom disse, og de aller aller fleste av dem kom på første halvdel av sesongen. Tabbekvota overskygger redningskvota brutalt etterhvert, og jeg mener Jarstein har tapt flere poeng for oss enn han har vunnet med sinne inngripner hele året sett under ett.

Jeg forventer dessuten en del gode redninger av en keeper på et (i utgangspunktet) topplag i løpet av en sesong, mens tabbene bør kunne telles på ei hånd med god margin.

Utrygghet er det verste jeg vet hos en keeper. En jevn trygg keeper med begrensninger er bedre enn en ustabil en med høyt toppnivå. I det siste har heller ikke Jarstein vist et toppnivå som imponerer meg, mens tabbefrekvensen er ALT for høy.
Erlendr
Veteran

PostPosted: 28.11.2008 00:03    Post subject: Reply with quote

En ting skal være sikkert. Jarstein har BOKSTAVELIG talt lært mye av Jamtfall.. Flott prestasjon å slå første scoringen i mål.
Back to top
kilik
Junior

PostPosted: 28.11.2008 00:16    Post subject: Reply with quote

Tror han kan ha godt av et utlån til et mindre tippeligalag, eventuelt et godt Adecco-lag for å få opp selvtilliten.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 28.11.2008 00:20    Post subject: Reply with quote

En bør seriøst vurdere Jamtfall, han har over lengre tid vist en evne til å ødlegge keepere, Jarstein og Johnsen som det beste eksemplene. Tottenham hadde en liggnende situasjon der det som var gode keepere ble dårlige jf. Robinson og Gomes. Både Robinson og Gomes var veldig gode keepere før dem kom til Tottenham. Det tok følgene av det og keepertreneren måtte finne seg noe annet å gjøre. Vi bør gjøre det samme. Det er påfallende at både Jarstein og Johnsen har prestert mye bedre i henholdvis Odd og Strømsgodset. i år har Johnsen omtrent ikke hatt tabber og absolutt vært stabil. Hvorfor skal vi ha ny keeper når det som har vært en av tippeligaens beste keepere i år er på vei tilbake til Trondheim? Nå har flere individer feilet i systemet og da er det på tide å stille seg spørsmålet om systemet er godt nok.
Back to top
Bakklandia
Legende

PostPosted: 28.11.2008 00:21    Post subject: Reply with quote

Ja, Gudene vet at han trenger å komme seg bort, både fra medienes søkelys og sine såkalte "Supportere."

Slik behandling som han får kan jo knekke hvem som helst.
longns
Veteran

PostPosted: 28.11.2008 00:25    Post subject: Reply with quote

Hva mener dere vi skal skrive når Jarstein gjør tabber?

"Kjempe synd Jarstein, stå på videre"

Det er ikke noe kristendoms forum, folk er bare ærlige i forhold til hva de ser på banen. Det er jo ikke akkurat sånn at Jarstein blir hetset for personligheten eller andre ting utenom fotballen. Det går jo på det han leverer på banen, ser ingen grunn til at vi skal sitte her med skylapper. Forstår ikke kritikken deres, hadde det vært personlig sjikane mot personen Jarstein hadde jeg dog forstått det.
Back to top
Recon
Legende

PostPosted: 28.11.2008 00:27    Post subject: Reply with quote

Heiheihei. Jeg hetser for personligheten takk! Jeg syns han framstår som en like stor idiot som han med tannpirkeren.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
longns
Veteran

PostPosted: 28.11.2008 00:33    Post subject: Reply with quote

Her er forresten klipp fra tabben:

http://www.tv2sporten.no/...432469.ece

Er flere syndebukker på det målet, hva f*** er det Demidov driver med? Se klippet og fokuser på han hele tiden.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 28.11.2008 00:38    Post subject: Reply with quote

Det prøvde jeg å påpeke i tråden og det blir feil å fokusere på Jarstein når Demidov og Lago spiller som to knehøner. Det er noe av poenget med at jeg mener folk dømmer alt for fort. Det er ikke første gang Demidov og Lago har opptredd sånn i høst for å si det sånn og savnet etter Stadsgaard er vanvittig stort og er i sammen med Sapara Rosenborg viktigeste spiller.
Back to top
longns
Veteran

PostPosted: 28.11.2008 00:41    Post subject: Reply with quote

Blir ikke feil å fokusere på Jarstein, var en stygg tabbe fra han. Men er riktig at han ikke er den eneste som tabber seg ut.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 51, 52, 53 ... 103, 104, 105  Next
Page 52 of 105

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb