View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 21.01.2003 10:47 Post subject: Champions League 2003/04 |
|
|
Må si at Branns elendige prestasjon i UEFA-cupen i fjor sommer irriterer meg mer og mer. Rosenborg må som kjent gjennom to kvalikrunder til sensommeren for å komme til Champions League for niende gang på rad fordi andre norske lag har dummet seg ut i Europa.
Mens det tidligere virket ut som at RBK med uflaks ville bli useedet i 3. kvalikrunde, ser det nå ut som at RBK må ha flaks for å bli seedet. Dermed er sjansen for at motstanderen heter Valencia, Juventus eller Liverpool blitt større... :(
Les mer: Frykter hard motstand
Hva synes dere om dette? |
|
Back to top |
|
 |
hermsty Senior

|
Posted: 21.01.2003 12:50 Post subject: |
|
|
a'a..... typisk bergensere det å ødelegger for de store og gode
Det eneste som er morsomt med Brann er hver gang RBK vinner over de, men det begynner vel å bli litt oppbrukt det også nå!
Hva skal man gjøre med de alt for utenforliggende bergenserne?
Ikke bra hvis RBK møter slike som Liverpool, Juventus og Valencia i kvalifiseringa, men tenk deg hvor artig det blir da hvis RBK slår de?? Undre skjer vet dere!!!
Håper alikevel at RBK ikke må gå igjennom en slik kvalikk. Kan ikke risikere å ødelegge 8 på rad  _________________ Life is good, life is fotball |
|
Back to top |
|
 |
Laard Junior
|
Posted: 21.01.2003 15:51 Post subject: |
|
|
Det er vel egentlig på tide at Rosenborg viser at de har noe i Champions League å gjøre, så synes vel egentlig ikke det er så altfor trist. Lagene man møter i gruppespillet er jo like gode som de seedede lagene i 3. kvalifiseringsrunde. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.01.2003 17:55 Post subject: |
|
|
Må vel egentlig si at jeg er minst like sint på UEFA-pampene som på Brann i denne sammenheng. Det er feil at den norske, danske og svenske seriemesterne må gjennom to kvalikrunder, mens fjerdeplass i Tyskland, Italia, England og Spania gir plass i tredje kvalikrunde!
Spør du meg, bør man kanskje vurdere å gå tilbake til slik Champions League var inntil 1997/98. Da hadde kun seriemestrene sjansen til å bli med. Det er jo tross alt de som er "champions"! |
|
Back to top |
|
 |
hermsty Senior

|
Posted: 22.01.2003 10:37 Post subject: |
|
|
Der er jeg helt enig Thomas. Synes det har blitt mye om og men med Champions League i det siste... Nasjoner som får ha med mange lag, mens enkelte nasjoner må stille mot de sterkeste lagene for å være me  _________________ Life is good, life is fotball |
|
Back to top |
|
 |
Laard Junior
|
Posted: 22.01.2003 16:59 Post subject: |
|
|
Synes det er brukbart som det er nå. Man trenger tross alt mange fingre for å telle opp antall spanske lag som er bedre enn Rosenborg. Barca, Real, Valencia, Deportivo... kanskje ikke uvanlig å ha fire fingre, men poenget er ihvertfall at jeg mener de beste nasjonene må ha med flere enn ett lag. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 22.01.2003 17:04 Post subject: |
|
|
Jeg kan med nød strekke meg til ordningen inntil sesongen 99/00. Da var det med et lag fra de fleste ligaene, mens de aller beste fikk lov til å ha med to lag. |
|
Back to top |
|
 |
Eirik Junior
|
Posted: 25.02.2003 16:54 Post subject: |
|
|
Jeg synes at det er bare bra at det spilles 8delsfinaler istedenfo mellomspill, fordi da har Rosenborg en mulighet for å komme videre!  _________________ Brattigoal - En konge |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 11.05.2003 13:13 Post subject: |
|
|
Ja, helt klart! Åttendedelsfinaler passer Rosenborg mye bedre. Da slipper man å spille et helt gruppespill mens det er pause i Tippeligaen.
Jeg tror at så lenge at RBK kommer seg gjennom kvaliken, så vil man prestere godt i årets Champions League. Åge Hareide har tilført den nødvendige defensive trygggheten for å gjennomføre gode kamper ute i Europa, og i tillegg virker spillerne mer sultne ut enn på lenge.
Men tilbake til kvaliken: Rosenborg må som kjent gjennom to runder denne gangen. Første runde bør gå helt på skinner; motstanderen kan bli seriemesteren i Albania etc. Derimot frykter jeg de neste neste kampene - hjemme og borte. RBK blir ikke seedet, og da kan det fort bli lag som Valencia, AC Milan, Lazio, Newcastle eller Liverpool på motsatt side av banen.
Imidlertid vil Bratseth & Co prøve å forandre litt på seedingssystemet i løpet av nærmeste framtid, og da kan RBK forhåpentligvis allikevel bli seedet!
Hvis ikke, så har RBK ennå en liten sjangs til å bli seedet. Da må lag som ikke har sanket poeng i e-cup de siste sesongene, imponere/overraske i noen av de større europeiske ligaene. Dersom Everton hadde fått CL-plass, ville det ha hjulpet stort. Slik gikk det ikke... Men kan RBK feste sin lit til lag som dette:
Real Sociedad (Spania)
Kvarme & Co kan ta over serieledelsen i kveld!
VfB Stuttgart (Tyskland)
Ligger på tredjeplass i Bundesliga i øyeblikket.
Gençlerbirligi (Tyrkia)
Tredjeplass i øyeblikket, men det blir vanskelig å ta igjen Besiktas eller Galatasaray...
Monaco, Frankrike
Dersom Hassan El Fakiri & Co blir seriemestre, hjelper det på - laget fra fyrstedømmet har ikke deltatt ute i Europa de siste sesongene. |
|
Back to top |
|
 |
fjellgeit Rutinert
|
Posted: 12.05.2003 23:03 Post subject: =)) |
|
|
kvarme og real s leder for øyeblikket serien i Spania
Men, er det nok ? ikke vet jeg.. noen som har peil ?
*venter i spenning* |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 15.05.2003 18:20 Post subject: |
|
|
Nettavisen har satt seg litt bedre inn i det enn meg: Real Sociedad kan ikke med dagens regler gjøre så mye for RBK. I stedet er det følgende ligaer som kan hjelpe RBK til å bli blant de 16 seedede lagene i 3. kval-runde (i øyeblikket er RBK nr. 18):
Italia: Lille Chievo ligger på 5. plass ? tre poeng bak Lazio. Chievo må passere Lazio på tabellen i de to siste serierundene for å ta den siste Champions League-plassen fra Serie A. De vil i så fall seedes bak RBK. Beholder Lazio plassen, seedes de foran RBK.
Frankrike: Sochaux ligger på 5. plass ? to poeng bak Marseille på tredjeplass. Sochaux må hente inn disse to poengene, og ta tredjeplassen. I så fall tar Sochaux den siste Champions League-plassen og blir seedet bak RBK. Går plassen til Marseille eller Bordeaux, som nå er nummer tre og fire, seedes de foran RBK.
Tyskland: Hamburger SV må hente inn fire poeng på Stuttgart på de siste to rundene. I så fall blir de seedet bak RBK. Beholder Stuttgart plassen, seedes de foran RBK.
Tyrkia: Gençlerbirligi ligger på 3. plass. Må hente inn seks poeng på Galatasaray på de siste tre kampene.
Dermed er det bare å krysse fingrene for disse fire "småklubbene"!
Men Rosenborg jobber som tidligere sagt hardt for å få endret seedingsreglene. RBK liker ikke at nasjonsrankingen skal være med på å avgjøre om en klubb skal bli seedet eller ikke. Folket på Brakka ønsker nå at kun klubbkoeffisienten skal telle. I tillegg ønsker man at resultatene i kvalifiseringskampene heretter skal være med. Med dagens ordning har Rosenborg for eksempel ikke noe igjen for fjorårets to seire over Brøndby.
Direktør Nils Skutle skal ta opp dette under et UEFA-toppmøte i Manchester i neste uke.
Les mer Skutle fikser mesterliga? |
|
Back to top |
|
 |
toavo Senior
|
Posted: 16.05.2003 10:18 Post subject: |
|
|
Laard wrote: | Synes det er brukbart som det er nå. Man trenger tross alt mange fingre for å telle opp antall spanske lag som er bedre enn Rosenborg. Barca, Real, Valencia, Deportivo... kanskje ikke uvanlig å ha fire fingre, men poenget er ihvertfall at jeg mener de beste nasjonene må ha med flere enn ett lag. |
Men kall det da noe annet en CL. Som kjent er det bare en vinner i alle ligaer vært år !! |
|
Back to top |
|
 |
toavo Senior
|
Posted: 16.05.2003 10:22 Post subject: Champions League 2003/2004 |
|
|
Griet nok at det er flere nasjoner som har bedre lag en det beste i Norge,
Men kall det da noe annet en CL. Som kjent er det bare en "Champion" i alle ligaer.  |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.05.2003 11:14 Post subject: |
|
|
Nordisk Champions League-kvalik
Rosenborg ønsker at Nordens åtte beste klubber hver høst skal spille en turnering hvor de to beste får plass i Champions League; to lag fra Sverige, Norge og Danmark, og ett hver fra Finland og Island.
Les mer: Vil ha nordisk CL-kvalik
Jeg synes dette er veldig god idé! Ikke bare er mange blir man sikret en del "e-cup-kamper" i form av nordiske toppoppgjør, men dette øker nok også sjansen til CL-spill betraktelig. Ikke for å slenge dritt om FC København, Brøndby, Djurgården, AIK osv., men de er ikke på nivå med Valencia, Lazio, Newcastle osv. som Rosenborg kan møte i en vanlig kvalik.
Jeg støtter i alle fall dette forslaget fullt og holdent! |
|
Back to top |
|
 |
Laard Junior
|
Posted: 23.05.2003 14:00 Post subject: |
|
|
Helt enig, god idé. Det vil bli en mindre, og kanskje bedre løsning på den ønskede Nordiske ligaen. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 23.05.2003 15:10 Post subject: |
|
|
Ja, tenkte på det jeg også. Dette blir en mindre utgave av en nordisk liga, men allikevel meget attraktiv. Det står tross alt plass i CL på spill! |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 01.06.2003 00:58 Post subject: |
|
|
Viktige datoer: 2003/04 Club competition draw and match calendar
Foreløpig rangeringsliste 3. kvalikrunde:
Seedede lag:
01. Lazio 106.155
03. Galatasaray 78.495
03. Borussia Dortmund 70.566
03. Chelsea 70.170
05. Celtic ** 57.187
06. AEK Athen 56.391
07. Dinamo Kiev 55.291
08. Ajax 54.749
09. Newcastle United 51.170
10. Glasgow Rangers 50.187
11. Sparta Praha 49.975
12. Olympique Marseille 49.734
13. Lokomotiv Moskva 49.520
14. Anderlecht ** 49.250
15. Slavia Praha ** 48.975
16. ??
------------------------------------------
17. ??
18. Club Brugge 44.250
19. Rosenborg BK ** 42.787
** starter i 2. kvalikrunde.
Kilde: UEFA European Cup Football
Både 3-er og 4-er fra Spania vil sannsynligvis bli seedet (usikkerheten gjelder 4. plassen som er innenfor rekkevidde for Athletic Bilbao), og dermd skyve Slavia Praha ned på 17. plass. Til sammen deltar 32 lag i 3. runde.
Les mer: Gir opp håpet
Jeg beklager for øvrig den grove feilen i onsdagens artikkel om CL-kvaliken: Som du ser av datoene på den "vedlagte" kalendere, skjer trekningen av 3. runde før 2. runde er ferdigspilt. Med andre ord har ikke RBK noen mulighet til å "rykke inn" på seedingsliste selv om et bedre ranket lag skulle ryke ut i 2. runde. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 03.06.2003 23:20 Post subject: |
|
|
I et forsøk på å blåse nytt liv i Champions League har UEFA hyret inn designbyrået English & Pockett. Byrået skal gjennomgå merkevaren Champions League og endringer varsles i både profil og logo.
Les mer: Champions League får ansiktsløftning |
|
Back to top |
|
 |
hermsty Senior

|
Posted: 04.06.2003 08:45 Post subject: |
|
|
jaja... penger kan de iallefall å bruke men forandring fryder, gjør det ikke?? Vel ikke bestandig da.... Blir morsomt å se hvordan det blir _________________ Life is good, life is fotball |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 16.06.2003 13:21 Post subject: |
|
|
Litt fakta:
Fredag trekkes Rosenborgs motstander i 2. kvalifiseringsrunde til Champions League.
28 lag deltar i 2. kvalikrunde, som spilles 30. juli med returmøte 6. august. 14 lag, deriblant Rosenborg, blir seedet og de møter et av de 14 useedede lagene.
Les mer: Foran Champions League-trekningen
Rosenborgs motstander blir et av følgende lag:
Djurgården, Sverige *
Rapid Bucuresti, Romania *
HJK Helsinki, Finland
Maribor, Slovenia *
Zilina, Slovakia *
Skonto Riga, Latvia
Omonia Nicosia, Kypros
Bohemians Dublin, Irland
Sheriff Tiraspol, Moldova
Dinamo Tbilisi, Georgia
Leotar Trebinje, Bosnia-Herzcegovina
Kaunas, Litauen
KR Reykjavik, Island
Vardar Skopje, Makedonia
BATE Borisov, Hviterussland
Sliema Wanderers, Malta
Pyunik Yerevan, Armenia
Barry Town, Wales
SK Tirana, Albania
Flora Tallinn, Estland
Glentoran, Nord-Irland
Grevenmacher, Luxembourg
HB Tórshavn, Færøyene
Irtysh Pavlodar, Kasakhstan
* er lag som slipper 1. kvalikrunde. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.06.2003 16:45 Post subject: |
|
|
Verste motstandere, i følge Hareide:
Quote: | Svenske Djurgården og Rapid Bucuresti (Romania) skiller seg ut som de mest vriene motstanderne for RBK før fredagens trekning av 2. runde.
Les mer: Det kribler for Hareide |
Drømmemotstander, i følge verste motstander:
Hvilket lag vil du møte i 2. kvalikrunde? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.06.2003 13:05 Post subject: |
|
|
2. kvalikrunde trukket:
Bohemians eller BATE Borisov
Jeg vil uten tvil helst møte irene. Jeg tror Bohemians passer RBK både i spillestil, og ikke minst er det en fin bortetur ;)
Hvilket lag vil du helst møte? |
|
Back to top |
|
 |
Tommy22 Junior
|
Posted: 20.06.2003 13:59 Post subject: |
|
|
2mas wrote: |
[b]Hvilket lag vil du helst møte? |
Bohemians..... Passe bæste Rosenborg...
Ihvertfall ifølge Riseth
Men selv om Bohemians på papiret er best, så ønsker Rosenborg-spillerne seg en tur til Irland.
- BATE Borisov er helt ukjent for meg, og derfor håper jeg Bohemians går videre. Det laget kjenner jeg litt til fordi jeg som Celtic-spiller møtte de i treningskamper noen ganger, sier Vidar Riseth til Adressa.
- Hvor gode er egentlig irene?
- Ikke spesielt gode. De spiller typisk britisk fotball med lange baller og høy intensitet. Men som regel holder de tempoet bare i 20 minutter. Jeg tror dere spillestil passer veldig godt til vår, og vi bør kunne klare å gå videre til 3. runde, sier en optimistisk Riseth.
Tru det bli storseier her altså!
"Rosenbor for evi" |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.06.2003 15:59 Post subject: |
|
|
Det som er litt spesielt denne gangen er at både BATE Borisov og Bohemians er midtveis i sine sesonger, på samme måte som RBK.
Dermed får ikke Rosenborg noen fordel i at motstanderen ennå ikke har kommet (skikkelig) i gang med sin sesong når det er kvalik-tid...
Jeg fulgte for øvrig litt med på Intertoto-cupen i fjor sommer (mange kamper med fin odds der), og ble imponert over BATE. Hviterusserne slo ut både AB København og 1860 München, og møtte Bologna i en av de tre finalene. Der ble det imidlertid 0-2-tap sammenlagt.
Med andre ord er nok BATE Borisov den vanskeligste motstanderen. Dermed håper jeg på Bohemians - best både sportslig og "sosialt" sett  |
|
Back to top |
|
 |
|