English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Skandinavisk superliga
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Konesseur
Veteran

PostPosted: 29.03.2008 00:18    Post subject: Reply with quote

Jeg har en generell skepsis mot de all-skandinaviske liga-tankene. I grunnen synes jeg dette er den beste ideen hittil. Men problemet jeg ser er at 2. divisjon og 3. divisjon skandinavisk liga blir kjipe greier. Men for topplagene er jo dette glimrende.
Back to top
View user's profile Send private message
LOST
Proff

PostPosted: 29.03.2008 01:30    Post subject: Reply with quote

Ja, jeg ser den. Faren er at det vil gi for store utslag.

Ang. MEDIEOMTALE o.l vil det slå ektremt ut tror jeg. Det vil nok bli ektremt fokus på nivå 1. Nivå 2 tror jeg vil få ok fokus. Det kommer vært år til å havne store klubber der. F.eks kan det fort bli sånn at Norge får bare tre lag med i den øverste divisjonen. Av f.eks RBK, VIF, LSK, Brann og Viking vil isåfall MINST 2 av disse lagene hvert eneste år havne i nivå 2. Surprised Nivå 3 ville nok ha lidd relativt mye kontra dagens ordning med nasjonal liga.

Ang SPORTSLIG. Å havne i Nivå 1. vil vel være opptur og lettelse nesten uansett hvilke forventniger man har. Nivå 2 tror jeg folk flest vil takle ganske så greit. Nivå 3 =skikkelig nedtur.

Ang Økonomisk. Dette tror jeg kan ordnes helt greit, uten ekstreme utslag, OM klubbene ønsker det. Hele ligaen (alle divisjonene) kan bli solgt som ett produkt. Man kan jo også tenke seg at stadionreklame blir solgt samlet på alle arenaer (noe lignende opplegg som i mesterligaen) Ved så og fordele inntekter fra media(og evt sponsorer) ganske likt mellom klubbene (uansett om de havner i nivå 1, 2 eller 3) vil kanskje alle klubbene kunne tjene fett på dette oppleget uansett plassering.

Tror nøkkelen til å få de litt mindere klubbene til å akseptere denne ligaen er å fordele inntektene litt brodelig mellom nivå 1, 2 og 3. Men selvsagt skal de som havner i nivå 1 ha en god del mer enn de som havner i nivå 3. Men poenget er at det må være akseptabelt for de i nivå 3 også.
Back to top
Søring
Senior

PostPosted: 20.09.2008 19:08    Post subject: Reply with quote

La proposale de genialè, Lost;)
escobar
Junior

PostPosted: 21.09.2008 23:36    Post subject: Reply with quote

Men... Ingen rykker jo ned da? Og Adeccoligaen vil egentlig være ganske meningsløs. I så fall burde jo den (eller de to) dårligst plasserte i Nivå 3 rykke ned fra hver nasjon.

Er uansett skeptisk til dette selv om dette kanskje er det aller beste forslaget som er kommet opp. En tukler ikke med lange tradisjoner.
Back to top
LOST
Proff

PostPosted: 23.09.2008 21:35    Post subject: Reply with quote

escobar wrote:
Men... Ingen rykker jo ned da? Og Adeccoligaen vil egentlig være ganske meningsløs. I så fall burde jo den (eller de to) dårligst plasserte i Nivå 3 rykke ned fra hver nasjon.

Tror du missforstår litt, for det vil bli opprykk/nedrykk som før... Forslaget sier at det ikke er opprykk/nedrykk i den SKANDINAVISKE ligaen.

F.eks. Det laget som kommer sist i den nasjonale ligaen havner på nivå 3 i den skandinaviske ligaen + at det rykker ned til adeccoligaen året etter (uavhengig av plassering i den skandinaviske ligaen)

Det er mulig å gjøre det på den måten som du foreslår også da.. at den dårligst plasserte i nivå 3 rykker rett ned i adeccoligaen, men jeg mener at det blir litt feil at et lag rykker ned i det nasjonale ligasystemet pga prestasjoner i en ikke-nasjonal liga.

Quote:
Er uansett skeptisk til dette selv om dette kanskje er det aller beste forslaget som er kommet opp. En tukler ikke med lange tradisjoner.

Er enig med deg da. Jeg også ønsker å bevare den nasjonale ligaen, og jeg tror de aller aller fleste ønsker det. Men samtidig ønsker jeg også en god og interesang skandinavisk liga.

Føler ikke at det blir å veldig mye tukling med tradisjoner. Det er et slags kompromiss. De nasjonale ligaene vil bli godt bevart, og samtidig åpner det opp for potensialet som ligger i en skandinavisk superliga.
Back to top
LOST
Proff

PostPosted: 23.09.2008 23:19    Post subject: Reply with quote

Tror forresten det er bedre at ikke bare resultatene i den nasjonale ligaen bestemmer hvilket nivå man havner på i superligaen. Mener at gode/dårlige resultater i ligaen bør lønnes/straffes som de blir i de nasjonale ligaene.

Hvilket nivå lagene havner på i superligaen bør isåfall avgjøres ved
1. Plasseringen i den nasjonale ligaen
2. Plasseringen i superligaen året før.

Ved dette opplegget vil det altså få betydning hvordan man gjør det i superligaen. Alle lagene vil ha noe å spille for pga at godt/dårlig spill i superligaen vil få konsekvenser for neste års superliga.

F.eks om RBK havner i nivå 2 et år er det veldig, veldig viktig at de gjør det bra der, ellers kan det gå glipp av å havne i nivå 1 neste år, selv om de skulle gjøre det bra i den nasjonale ligaen.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 24.09.2008 00:19    Post subject: Reply with quote

For RBK, som bare unntaksvis er gode på våren, vil jo en slik ordning føre til at de så å si aldri kvalifiserer seg for den skandinaviske superligaen...
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Gnufs
Senior

PostPosted: 24.09.2008 00:27    Post subject: Reply with quote

Med unntak av i 2004, da vi vel aldri pokker i verden hadde vunnet ligaen om det ikke hadde vært for forspranget vi hadde før høstsesongen satte inn... mener å huske at det ikke akkurat var vi som var jegerne under DEN høstjakta!
Back to top
Troilonge
Veteran

PostPosted: 24.09.2008 00:45    Post subject: Reply with quote

Hadde mine tvil når jeg leste om dette første gangen, men må si jeg fikk litt lyst til å prøve ut noe sånnt ett par sesonger.

Tror det beste er å isåfall kutte ut de nasjonale ligaene helt. 18 lag i Superligaen, 16 i 1.divisjon og 14 i 2.divisjon.

Som nevnt tidligere ville toppdivisjonen fått et enormt løft med mange attraktive kamper. FCK, Brøndby, AIK, Djurgården, IFK, Aab, Brann, RBK, VIF..... At lag som Tromsø, Midtjylland og Halmstad ikke ville vært publikumsmagneter første sesongen får så være.

En slik modell ville lagt eliten av dagens 42 (neste år 44) lag i en attraktiv superliga, mellomskiktet i en grei 1.divisjon, og lag som Kamma/Aafk i 2.divisjon. Da spørs det om ikke slike lag ville lidd kraftig økonomisk. 2.divisjon er ikke kult selv om nivået hadde blitt bedre. Ser ikke for meg 10.000 sunnmøringer følge laget i tette derbyer mot Trelleborg og Brommarpojkarna...

3.divisjon og nedover ville selvfølgelig blitt delt inn i mer lokale puljer.

For oss supportere ville reiseavstandene blitt større naturligvis, men SAS sponser da selvfølgelig denne ligaen og setter ned prisene for supportere med medlemsskap/sesongkort. De største lagene vil vel ha en flyplass i nærheten, så en rimelig flytur på to timer ville ikke vært så ille? Razz
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 24.09.2008 10:54    Post subject: Reply with quote

Muligens litt drøyt å si at Rosenborg har en flyplass "i nærheten", men du regner kanskje ikke Rosenborg som et storlag lenger? Razz
kristobal
Legende

PostPosted: 24.09.2008 11:21    Post subject: Reply with quote

Gnufs wrote:
Med unntak av i 2004, da vi vel aldri pokker i verden hadde vunnet ligaen om det ikke hadde vært for forspranget vi hadde før høstsesongen satte inn... mener å huske at det ikke akkurat var vi som var jegerne under DEN høstjakta!

Vi fikk vel litt forsprang rett før og rett etter ferien, som var greit å ha på slutten ja. Men starten var ikke all verden da heller:

Tromsø 9 6 1 2 18- 8 19
Odd Grenland 9 4 4 1 16-10 16
Hamarkameratene 9 4 4 1 10- 7 16
VÃ¥lerenga 9 3 5 1 9- 8 14
Brann 9 4 1 4 13-10 13
Rosenborg 9 3 4 2 13-13 13
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Troilonge
Veteran

PostPosted: 24.09.2008 11:42    Post subject: Reply with quote

tr0ndern wrote:
Muligens litt drøyt å si at Rosenborg har en flyplass "i nærheten", men du regner kanskje ikke Rosenborg som et storlag lenger? Razz

En halvtime/40 minutters kjøring er da greit nok. Bedre enn et halvt døgn i buss for bortekampene mot Hammarby eller Odense Razz
Back to top
LOST
Proff

PostPosted: 24.09.2008 14:59    Post subject: Reply with quote

Troilonge wrote:
Tror det beste er å isåfall kutte ut de nasjonale ligaene helt.

Jeg tviler veldig på at det vil skje. Iallefall ikke på lang lang tid. Regner med at motstanden vil være for stor (blant klubber, supportere, NFF osv.)
Back to top
michael collins
Veteran

PostPosted: 24.09.2008 18:45    Post subject: Reply with quote

Troilonge wrote:

En glimrende idé! Tenk dere en serie med ManUnited, Arsenal, Chelsea, Barcelona, Real Madrid, Inter Milan - og Rosenborg! Uten verken opprykk eller nedrykk! La Europas topplag samles i en og samme serie, så slipper Rosenborg å irritere seg over å tape kamper mot ubetydelige norske drittlag. Wink
jortski
Junior

PostPosted: 24.09.2008 19:08    Post subject: Reply with quote

tr0ndern wrote:

Drøyt? Fortell mæ om den storbyen som har flyplass MYE nærmere enn Trondheim. Det er da for fanken 2 mil kortere avstand mellom Værnes og Nordre gate, enn Gardermoen og Karl Johan..
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 24.09.2008 19:38    Post subject: Reply with quote

Tja, London har f.eks. en flyplass så å si midt i sentrum ("London City", rullebanen ligger på ei kunstig øy i Themsen. Kontrolltårnet er plassert på taket av en nærliggende skyskraper).
Troilonge
Veteran

PostPosted: 24.09.2008 20:13    Post subject: Reply with quote

michael collins wrote:
Troilonge wrote:

En glimrende idé! Tenk dere en serie med ManUnited, Arsenal, Chelsea, Barcelona, Real Madrid, Inter Milan - og Rosenborg! Uten verken opprykk eller nedrykk! La Europas topplag samles i en og samme serie, så slipper Rosenborg å irritere seg over å tape kamper mot ubetydelige norske drittlag. Wink

Tenkte vel mer på Tippeligaen, Allsvenskan og SAS-ligaen. Real må nok bryne seg på norske drittlag i tiden fremover også.
Back to top
Pilten
Junior

PostPosted: 25.09.2008 09:27    Post subject: Reply with quote

Tror UEFA ville legge ned et forbud mot en slik flernasjonal liga. De ville nok frykte at dette ville åpne for en europeisk liga mellom de store lagene. Dette ville ødelegge norsk fotball, for ingen ved sine fulle fem tror at lille Rosenborg ville være blant de 18 europeiske lagene i en slik superliga. RBK ville ikke en gang spille på nivå 2 eller 3 dersom sportslige eller økonomiske kriterier skulle bli lagt til grunn.

Skulle mot formodning en Skandinavisk liga opprettes, burde det være en egen liga adskillt fra de nasjonale ligaene. En blanding av nasjonal og skandinavisk liga ville nok ende opp som den allerede nedlagte Royal Leauge. Tror de burde velge det nederlandske systemet med den profesjonelle fotballen adskillt fra amatørfotballen. I Nederland finnes to profesjonelle divisjoner dom kalles Betaal Football. Ingen rykker ned fra nivå 2 i Betaal Football, men et lag kan miste plassen dersom de sportslige eller økonomiske resultatene har vært dårlige over tid. Da kan lag fra de øverste amatørligaene søke om å ble tatt opp i Betaal Football. Sportslige og økonomiske kriterier ville da ligge til grunn for hvem som får plassen. Med dette systemet så får vi ikke katstrofeirkningene som rammer lag som rykker ned fra Addecco til 2. divisjon. Spillerne og de ansatte i de svakeste nivå 2 klubbene vil ha en viss jobbsikkerhet.

Ser vel for meg at en Skandinavisk liga bør ha to divisjoner med 18 lag i hver. Sverige med det største folketallet og den største økonomien bør ha 14 lag, mens Norge og Danmark bør ha 11 lag hver. Tror tre divisjoner vil bli for mye, da økonomien på nivå tre vil bli for dårlig. Husk at Tyskland med sine 80 -90 millioner innbyggere først nå har fått den tredje profesjonelle divisjonen.
Back to top
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 31.12.2008 01:43    Post subject: Reply with quote

Rangers manager Walter Smith lanserar en ny liga med Celtic och Rangers samt de skandinaviska och holländska topplagen. Atlantic League är arbetsnamnet. - Onekligen en intressant idé som skulle ge många attraktiva matcher för RBK i kraft av självskrivet skandinaviskt topplag.
http://fotbollskanalen.se...ka_topplag
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 31.12.2008 02:33    Post subject: Reply with quote

Dette er etter min mening den eneste muligheten for lag utenfor de store ligaene til å hevde seg i CL(hvis man ser det på et fremtidig tidspunkt). En slik liga kan gi større inntekter totalt sett til klubbene og det sportslige nivået vil bli bedre. Det er bare å se at det er pengene som teller så til de grader. Dette kan være redningen slik at fotballen ikke blir dønn kjedelig med kun Chelsea, Man utd, Liverpool, Barcelona og Real Madrid.

Jeg mener også at det blir feil å sammenligne dette med Royal League fadesen. Dette fordi man da hadde en hjemmlig liga hele fotballsesongen. RL var dømt til å mislykkes når den ødela for CL, trøtte spillere og publikum som var opptatt av andre ting i den tidsperioden.

Jeg mener at UEFA bør vurdere dette seriøst. Slik som det er nå vil fotballen bli slik at det er kun de kjente lagene som kommer til CL. Det er bare å se på utviklingen over tid av hvilke lag som er med. Stort sett er det de samme nasjonene og de samme lagene. Det er ikke en god utvikling.
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 31.12.2008 05:13    Post subject: Reply with quote

Det forslaget er vel og bra, men det er en ting jeg håper endres.

Navnet, Atlantic league høres ut som en amerikansk vannpark konkurranse. mange fetere forslag her:
-Nordic League
-Euroleague
-Royal League
-Champions Cup
-A League
-Rosenborg Cup
-Nordic Tournament
NFL, hehe: Nordic football league
The League... ja, vi tar en hollywood;)
Epic league.... den satt. Personal favourite.

Brukte litt for mye tid, på noe jeg plutselig fant ut at jeg ikke bryr meg såå mye om;)...
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 31.12.2008 05:14    Post subject: Reply with quote

Hva hender med det laget som kommer til Cl, men som også er i Nordic League?
Back to top
Lomaxx
Veteran

PostPosted: 31.12.2008 06:02    Post subject: Reply with quote

Man skal ikke stille seg så negativ til dette med en felles liga. Her er det faktisk ganske bra med penger å sanke fordi man kan selge ligarettighetene til flere aktører en TV2 og NRK. Siden ligaen skal dekkes i 3 land så kan man selge til 3 sparate stasjoner og blir det 18 lag for eksempel i ligaen så blir det faktisk bra med penger til de separate lagene. I tilligg vil man få mer interesse for nest-øveste nivå da det også holder ganske høy stand.

Og tenk hva man kan gjøre med cupen hvis det blir satt istand. Det kan bli kjempe pågang i for eksempel Mjøndalen fordi de får besøk av selveste FC København og i en eller annen liten plass i Danmark får de kanskje besøk av IFK Göteborg. Lag som aldri får spille mot store lag fra andre steder enn i Norge får kanskje bryne seg mot et mektigt lag fra andre steder i Skandinavia.

For CL plassen så får vi jo 3 stykker og en haug med UEFA cup plasser og fordele. Sansynligvis vil vi vel miste noen plasser i UEFA cupen for at ikke hele ligaen skal få spille UEFA cup også, men det trenger ikke ha så mye å si.

Eneste ulempen med dette som jeg kan se på nåværende tidspunkt er at det kan bli en nasjon som får en litt vel dominerende possisjon i toppserien fordi noen må jo rykke ned og det kan fort ende med at f.eks. 3 lag fra Norge rykker ned og to fra Sverige og et fra Danmark rykker opp og plutselig så blir det litt ugjevnt

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
Hvit mann som pusher 50
Veteran

PostPosted: 31.12.2008 08:37    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
Navnet, Atlantic league høres ut som en amerikansk vannpark konkurranse. mange fetere forslag her:
-Nordic League
-Euroleague
-Royal League
-Champions Cup
-A League
-Rosenborg Cup
-Nordic Tournament
NFL, hehe: Nordic football league
The League... ja, vi tar en hollywood;)
Epic league.... den satt. Personal favourite.

North Sea League (om man først skal holde seg til det geografiske). Ja, jeg vet Sverige ikke ligger ved Nordsjøen, men hvem bryr seg vel om svenskene uansett?
Peter Storey
Veteran

PostPosted: 31.12.2008 12:59    Post subject: Reply with quote

Svensk Elitfotboll (förening för klubbarna i allsvenskan och superettan) är skeptisk till Atlantligan: Det känns lite märkligt att komma med detta nu. Champions Leauge och Uefacupen har ju ändrat utseende för att de mindre länderna ska skyddas i seedningen och få chans att delta i gruppspelet.
http://fotbollskanalen.se...e_markligt
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Next
Page 2 of 8

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb