English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Besart Berisha
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 39, 40, 41  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
kristobal
Legende

PostPosted: 02.09.2008 01:21    Post subject: Reply with quote

Andre har påpekt feilvurderingen din i eksemplet Güven, så drar ikke den noe lenger.

Skal ikke motsi deg vedrørende sammenlikningen mellom de to målene. Du har garantert rett der.

Når enkelte likevel fokuserer på at skuddet til 3-0 går via en forsvarer blir det også feil fokus hos meg. Berisha mottar ballen helt borte på venstresiden, tar ballen med seg innover i banen, mellom to spillere, tar tunnel på en tredje og skyter i mål fra 20 meter med to nye spillere foran seg - hvor altså ballen går via den ene og i nettmaskene.

Jeg har sett dårligere angrepsspillere i RBK tidligere. Skal nevne noen som ikke ble særlig suksesser. Boateng scoret kun ett seriemål i RBK - og da var jeg tilstede - på Haugesund stadion. Kjell Roar Kaasa scoret noen flere, men ble aldri en type som passet inn i RBK - selv om han var god i KIL før (toppscorer i serien faktisk) og Stabæk etterpå. Tor Gunnar Johnsen har jeg tidligere nevnt - scoret også to i debuten og det var stort sett det. Børge Hernes puttet en del mål som innbytter, men ble aldri noe. Morten Knutsen ble heller aldri noe. Kostbar var han også. Dag Frode Hornseth. Paal Christian Alsaker. Christer George. Ikke noen suksesser noen av dem. George scoret riktignok to da vi røk 2-7 mot PSG, men det var vel selve øyeblikket det også. Tor Hogne Aarøy - ingen suksess i RBK, men har gjort det anstendig etterpå. Arne Winsnes, Petter Belsvik - så fryktelig på hell da han kom hit. Og Daniel Braaten, som ikke var målfarlig, ikke gjorde andre gode, men som gjorde ubeskrivelige ting innimellom og var en publikumsfavoritt selv om han egentlig ikke gjorde det minste nytte for seg det meste av tiden han var her.

Det blir feil å rangere alle disse bak Berisha, men at Berisha tar en plass langt opp på øvre halvdel i denne flokken er jeg ikke det minste i tvil om.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 02.09.2008 01:28    Post subject: Reply with quote

Jeg tenkte først og fremst på rene spisser, og ikke kantspillere som George, Knutsen, Braaten m.fl. Mulig at noen av spissene du nevner er like svake og kanskje enda dårligere enn Berisha, men dette er jo en liste med flopper. Hvorfor skal vi måtte slite med en spiller som er på nivå med det Tor Hogne Aarøy var (eller er, for den saks skyld)? Har vi virkelig ikke høyere ambisjoner?

Vi har et spissproblem, uansett hvem vi bruker. Vi bør derimot prøve å redusere skadene mest mulig. En håpløs Berisha som er her på lån uten kjøpsopsjon bør stå sist i spisskøen vår, bak Konan, Pelu, Sellin og Aas (og Strand, for den saks skyld).
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
kristobal
Legende

PostPosted: 02.09.2008 01:36    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
Spør en KIL-supporter og han vil si at Pelu på egen hånd reddet dem fra nedrykk i fjor.

Den KIL-supporteren vil jeg ha tak i. Kongsvinger ble nummer fire i Adecco, to poeng bak Glimt (selv om Glimt avslutta veldig dårlig da, og KIL aldri var i nærheten av opprykk).

Uansett var Kongsvinger 21 poeng over nedrykksstreken, og at Pelu alene skal ha æren for at de ikke rykket ned må vel sies å være en solid overdrivelse.

Jeg skjønner pointet ditt, at han hadde en kjempegod sesong med 12 scoringer og mye godt spill. Det er dog ikke så unaturlig at angrepsspillere på lag som scorer 56 mål ligger i det sjiktet.

Det er faktisk atskillig mer imponerende av Kvalheim å score 23 for Notodden som bare scoret 49 til sammen. Og Kvalheim er toppscorer i ligaen i år også - nå for Moss.

Om Burnley ikke er noen målestokk for RBK så er i hvert fall ikke Adeccoligaen det. Og en spiller som har scoret mål ute i Europa og har vært innom Hamburg har sannsynligvis noe ved seg tross alt.

Du burde med et par klikk rundt på nettet klart å unngå å spre om deg med faktafeil når du argumenterer for ditt syn. Jeg er overbærende og forstår at du har en annen oppfatning enn meg, men til senere bør du huske at enkle faktafeil lett kan svekke troverdigheten veldig mye - selv om tanken og engasjementet er aldri så god.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 02.09.2008 01:37    Post subject: Reply with quote

dobbel? slett, mod.

Last edited by Hedon on 02.09.2008 11:07; edited 1 time in total
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 02.09.2008 01:46    Post subject: Reply with quote

Okay, da får vi ha hvert vårt syn og være uenige. Jeg mener Berisha bør vurderes på lik linje med de andre spillerne i stallen. At han kun er på lån bør ikke ha noe å si i forhold til laguttak. Vi vet jo ikke om de andre er her neste sesong heller. Berisha spilte bra i debuten og gjorde også en helt grei jobb uten å utmerke seg mot Djurgården. Han var mindre god mot Brann og spilte skikkelig dårlig mot Djurgården hjemme.

Han gjorde ikke noe stort vesen av seg som innbytter mot Vålerenga heller (Sapara tok ballen den ene gangen han var i bra posisjon), men hele laget senket seg jo flere hakk mot slutten av kampen. Jeg synes litt av det samme skjedde da Berisha ble byttet ut i kampen mot Molde. Da forsvant liksom trykket og forventningsbruset som hadde festet seg på stadion etter de to målene hans og den ene annulerte scoringen.
Back to top
quarterback
Rutinert

PostPosted: 02.09.2008 10:17    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:

Den KIL-supporteren vil jeg ha tak i.

Pelu har faktisk tilnærmet heltestatus i Kongsvinger. Jeg kjenner flere fra området, og de har aldri sett en mer fantastisk spiller i nyere KIL-historie
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 02.09.2008 11:20    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Om Burnley ikke er noen målestokk for RBK så er i hvert fall ikke Adeccoligaen det. Og en spiller som har scoret mål ute i Europa og har vært innom Hamburg har sannsynligvis noe ved seg tross alt.

Forskjellen er at Pelu har prestert meget bra i Adeccoligaen, mens Berisha aldri har prestert en drit i Burnley. Denne kvalme overbærende tonen kan du forøvrig spare deg, om du faktisk ikke har pratet med noen KIL-supportere og vet at det jeg sier er en "faktafeil". Oppfatningen av Kongsvinger i fjor, var at de var et meget svakt lag - men at de hadde Pelu, som på egen hånd hevet laget enormt.

Anbefaler deg for eksempel å lese fra kommentar-feltet under denne saken, der Pelu linkes bort fra klubben. Gå inn på forumet deres også, og finn frem tråder fra i fjor på denne tiden. Og hva er fasit til nå i årets Adeccoliga? Jo, Kongsvinger ligger på soleklar direkte nedrykk med 12 poeng på 21 kamper. De KIL-supporterne som fryktet nedrykk etter at klubben solgte Pelu, ser altså ut til å ha fått innfridd sine forventninger. Fasit er altså nesten opprykk med Pelu - så og si klar for nedrykk uten Pelu.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 02.09.2008 11:57    Post subject: Reply with quote

Er vel litt off-topic dette uansett, men det er alltid sammensatte årsaker til klubbers varierende prestasjoner fra år til år. KIL mistet også sin kaptein Harald Stormoen til Sogndal foran årets sesong, og flyt/uflyt og marginer utgjør nok like mye i AL som i TL hvor lagene hopper opp og ned på tabellen fra år til år selv om kvaliteten i lagene er noenlunde den samme. Men det kan godt hende at oppfatningen blant folk flest var at KIL hadde et svakt lag med Pelu som en ener. Dog vil jeg aldri være med på at en enkeltspiller redder laget fra nedrykk når det er snakk om 21 poeng ned til streken.

Det er riktig at Berisha ikke har spilt offisielle kamper for Burnley, og da kan vi egentlig bare glemme hele oppholdet i den «søpleklubben». Hadde det stilt seg annerledes dersom RBK hadde leid ham inn fra Hamburg? Ja, det tror jeg faktisk. Fra tidligere har han altså blitt toppscorer for AC Horsens i Superligaen i 2005/06, hvor han spilte på et lag som havnet på plassen over nedrykk. Da er det faktisk mer relevant å snakke om at en spiller kan ha reddet laget fra nedrykk.

Ifølge wikipedia kom 11 av målene i serien, noe som gjorde han til toppscorer i klubben og nummer åtte på toppscorerlista totalt sett i serien. De som var foran ham var Høyer, Markus Allbäck, Alvaro Santos, Junker, Berglund, Mota (som nå spiller i Molde og har sju mål i år) og Johan Elmander.

Flere av disse spissene har jo vært nevnt som spillere RBK burde se på. Og de andre spilte altså i vesentlig bedre klubber enn det Berisha gjorde.

Han har også tre landslagsmål på ni kamper, så jeg er egentlig ganske uenig i at han ikke har vist noe som helst.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 02.09.2008 12:13    Post subject: Reply with quote

Han har jo knapt spilt fotball etter den sesongen i Horsens, i motsetning til de andre navnene du lister opp. En 20-åring som ikke spiller fotball, stagnerer fort. Det holder ikke for meg at vår spiss har prestert i en dansk bunnklubb for to-tre sesonger siden - så lenge han siden den gang ikke har gjort noe. Det er mange fotballspillere som har én eller to sesonger på topp, før de stagnerer fullstendig og forsvinner fra toppsjiktet. Når jeg vurderer Berisha vurderer jeg han ut ifra hva jeg har sett i Rosenborg-drakt, og det er mildt sagt forferdelig svake greier. Han blir ikke en bedre fotballspiller for oss av å ha levert én ok sesong på seniornivå i karrieren.

Kan jo forøvrig nevne, bare som en digresjon, at Didi Konan ble toppscorer i det "afrikanske CL" sesongen før han kom hit. Det gjorde at han ble nominert til afrikas beste spiller det året. Det er altså ingen tvil om at også Konan kan score mål. Når vi i tillegg vet at han er bedre stort sett i alle spillets faser enn Berisha, kan jeg ikke se én eneste grunn til at han skal rangere bak. Det eneste måtte isåfall være om man skal se prestisje i hentingen av Berisha. Det er derimot bra sikkert at slike holdninger dreper klubben effektivt om det får utvikle seg.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 02.09.2008 12:46    Post subject: Reply with quote

Nå skal vi banke i bordet og håpe at Stadsgaard holder seg skadefri i RBK, men han har jo i de kampene han har spilt for RBK vist at han fortsatt er god selv om han knapt har spilt fotball de siste tre-fire årene.

Jeg vurderer naturligvis også det jeg har sett i RBK. Og der har jeg sett en Konan Ya som har gått alt for mye i offside og ikke vært målfarlig nok, i tillegg til å spille litt for mye for seg selv framfor laget.

I de to første kampene Berisha spilte så jeg en spiller som pekte og gestikulerte, var ivrig og ville noe for laget, og beveget seg mer og tok mer tak som førsteforsvarer enn Kone gjorde.

Det var en befrielse å se noe annet enn to stillestående spisser på topp.

Så gjorde han altså ingen stor kamp i Bergen, og var langt unna i kampen mot Djurgården på Lerkendal.

Det er kanskje ikke så unaturlig at en spiller som ikke er i kampform preges av to kamper i uka, og at det kunne gå noen kamper uten scoring etter debuten ville ikke være uventet uansett.

Oppholdet nå kan gjøre ham godt tror jeg.

Jeg er ganske sikker på at Berisha er kapabel til å score et tosifret antall mål i løpet av en hel tippeligasesong. Konan Ya tror jeg ikke er typen til å score mer enn maks 7-8 mål. Så får man vurdere hvor skapende de to er for andre og hvilken nytte de ellers gjør for laget.
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 02.09.2008 12:49    Post subject: Reply with quote

Men så er jo Konan ingen spiss type heller da..

- Torgeir Børven
Back to top
marsvar
Junior

PostPosted: 02.09.2008 12:56    Post subject: Reply with quote

Hvorfor er han ikke det? Jeg synes han virker mer og mer som en type vi trenger på topp. Vet ikke om du så den innsatsen han la inn mot VIF. Med litt mer dyktighet/flaks hadde han satt to mål. Bare vær litt tålmodig, målene kommer.

Dette blir vel litt off-topic, siden det handler om Konan, men følte jeg måtte svare på posten over.

"edit" La til litt.
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 02.09.2008 13:21    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Nå skal vi banke i bordet og håpe at Stadsgaard holder seg skadefri i RBK, men han har jo i de kampene han har spilt for RBK vist at han fortsatt er god selv om han knapt har spilt fotball de siste tre-fire årene.

Ja, han har også bevist at han er en mye bedre spiller enn Berisha. Det er ikke skadene i seg selv som er problemet, men hvordan han fremstår akkurat nå i dag. Det er så stor klasseforskjell på Kris og Berisha at noen sammenligning der er totalt unødvendig.

Jeg ser heller ikke bort ifra at denne låneavtalen i Rosenborg vil kunne "gjøre Berisha godt", men hvem bryr seg da om det? Vi er da ikke en jævla hospitantklubb som skal få spillere på rett kjøl igjen. Jeg kan ikke få understreket tydelig nok hvor sterke aversjoner jeg har mot denne Berisha-saken. Å hente en spiller som ikke har prestert på flere år på et lån uten opsjonsavtale? Det høres ut som noe Brann kunne ha gjort for ti år siden.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 02.09.2008 14:25    Post subject: Reply with quote

Vi trengte en erstatter til Kone, og noen sikker og permanent løsning lot seg ikke gjøre å få på plass.

Dermed valgte man en i utgangspunktet kortsiktig løsning med en spiller hovedtreneren kjente ferdighetene til, og som han vurderte å kunne være nyttig for å kapre en bra plassering i årets serie samt å gjøre det tålelig bra i Europa.

Verre er det jo ikke. Og ferdighetene har vi sett glimtvis, selv om debuten var tung å svelge for de som var forutinntatt etter at avtalen ble kjent.

Vi hadde ingen opsjon på å kjøpe Ørjan Berg da vi leide ham fra Glimt i 1999 heller. Han skulle i utgangspunktet bare styrke laget vårt gjennom høsten med mesterliga - og så dra tilbake til Glimt igjen foran sesongen 2000. Årsaken var broder Runars overgang til Venezia.

Jeg mener man alltid bør vurdere spillere på likt grunnlag, og så lenge målfarligheten til Berisha sannsynligvis er større enn noen av de andre alternativene bør han i hvert fall få noen muligheter til.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 02.09.2008 14:35    Post subject: Reply with quote

Men kjære deg. Ser du ikke den fundamentale forskjellen i det at Ørjan Berg hadde prestert på et høyt nivå i et tiår i 1999? I 1999 hadde vi også så store økonomiske muskler i forhold til de andre at vi visste at vi kunne kjøpe Ørjan om vi hadde lyst. Det kan uansett ha vært en feilvurdering, selv om det gikk bra og det forandrer uansett ikke noe som helst på Berisha-saken, som bare stinker.

Når du snakker om at "debuten var tung å svelge" blir du bare useriøs. Vi må da kunne være kritisk til avtalen, samtidig som vi greier å glede oss over at han scorer mål for klubben. Jeg vil juble som aldri før om han scorer og avgjør kampen i Fredrikstad også, men jeg vil fortsatt mene det samme som jeg gjør nå - nemlig at han ikke er god nok i forhold til de ambisjonene vi bør ha. Jeg har sett nok til å se at han ikke er i nærheten av å ha det lille ekstra. Som sagt tidligere; han er en Frode Johnsen uten hodestyrke. Da er det faktisk ikke så mye fotballspiller igjen. Dårlig teknikk, dårlig fart, dårlige hodespill, lite styrke, lite kreativitet, gjør ikke medspillerne gode, skaper ikke rom, er generelt altfor egoistisk. Det er neppe noen forsvarsspillere i Tippeligaen som har blitt skremt av Berisha, for å si det slik.
Back to top
MrsRbkweb
Junior

PostPosted: 02.09.2008 14:40    Post subject: Reply with quote

Jeg må si jeg er imponert over alt du har fått med deg på tre kamper... (småsarkastisk). Hvis vi skulle gjort opp status på spillerne etter 3x90 minutter ville det blitt tynt i stallen.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 02.09.2008 14:41    Post subject: Reply with quote

Bare for å sette det litt på spissen, så tror jeg du i løpet av 3 x 90 minutter hadde sett at jeg ikke var god nok for Rosenborg også.
Back to top
MrsRbkweb
Junior

PostPosted: 02.09.2008 14:43    Post subject: Reply with quote

Men så er vel ikke du aktuell for Championship heller, antar jeg.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 02.09.2008 14:48    Post subject: Reply with quote

Jeg ser naturligvis forskjellen, det var bare for å påpeke ankepunktet mot manglende opsjon. Som jeg har skrevet tidligere så har det hele veien ligget i kortene at om Berisha ble en suksess kunne/kan vi kjøpe ham etter leieperioden også. Burnley vil egentlig bli kvitt ham, hvis ikke hadde de beholdt ham og matchet Berisha i ligacup og litt i serien. Burnley håper han gjør det så bra i RBK at RBK vil kjøpe ham, og gjerne så bra at andre klubber også fatter interesse slik at de kan få mer igjen for ham. Med en opsjonsavtale måtte de kun ha forholdt seg til RBK og stått veldig dårlig i forhold til å kreve en høy overgangssum.

Jeg kan være enig i at det han har vist er for dårlig i forhold til våre ambisjoner, men jeg er av typen som ønsker mer tid på å avgjøre sånt. Jeg vil først avgjøre det når leieperioden er over og han har fått tilstrekkelig muligheter til å vise sine kvaliteter. Så langt har han ikke gjort noe mindre nytte for seg enn sine konkurrenter som har fått langt flere sjanser.

Hvis spillere skulle avskrives etter tre og en halv kamp så er det mange suksesser både i RBK og andre klubber som aldri hadde blitt noe av.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 02.09.2008 14:50    Post subject: Reply with quote

RG wrote:

Nei, heller ikke Rosenborg. Det er bare å beklage om jeg var så uklar at du ikke tok poenget.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 02.09.2008 14:53    Post subject: Reply with quote

kristobal wrote:
Med en opsjonsavtale måtte de kun ha forholdt seg til RBK og stått veldig dårlig i forhold til å kreve en høy overgangssum.

Nettopp. Dette er en avtale som er helt perfekt for Burnley. For oss er den rævva. Om de er så interesserte i å bli kvitt han som du antyder, skulle de aldri hatt noen problemer med å leie ut med opsjon. Om du vil bruke Rosenborg til å presse opp prisen til han, må jeg si jeg er imponert over vår velvillighet til å legge oss på magan og trekke buksa nedover til knærne.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 02.09.2008 14:55    Post subject: Reply with quote

RG wrote:

Hehe, nei, godt sagt.

Det var kanskje ikke så mange som trodde Fredrik Stoor skulle spille EM etter tre og en halv kamp i RBK heller. Ei heller mange som trodde Jan Derek Sørensen kunne herje på høyrekanten. For ikke å snakke om de som ikke akkurat så noe Brandhaug-emne i Bent Skammelsrud. Og hva kunne egentlig pingle-Brattbakk bli for noe?
Back to top
MrsRbkweb
Junior

PostPosted: 02.09.2008 14:56    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
jeg er imponert over vår velvillighet til å legge oss på magan og trekke buksa nedover til knærne.

Jeg er for min del imponert over din uvilje til å stole på at folk gjør jobben sin i Rosenborg! Jeg går ut fra at Hamréns mening har blitt tillagt vekt her, og han har så langt ikke gitt noen av oss grunn til å tvile på at han vet hva han gjør.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 02.09.2008 15:00    Post subject: Reply with quote

Jeg stoler på Hamrén jeg, men jeg sitter ikke her og tror at han er feilfri.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 02.09.2008 15:02    Post subject: Reply with quote

RBk har ikke tatt noen risk i det hele tatt. Ble/blir han en suksess kunne/kan de kjøpe ham ved juletider.

Uten suksess er det bare å si tusen takk for de to målene mot Molde og lykke til videre.

I mellomtiden får vi bruke ham så mye vi synes det er nyttig ut fra situasjonen i spillerstallen.

Da er det til slutt bare en vurdering av hvem som er best. Konan Ya har større tempo og bedre teknikk.

Berisha har større målfarlighet og ødelegger færre angrep ved å gå i offside.

Helhetsvurderingen får avgjøre, og i mellomtiden bør man bare glemme hvilken kontrakt de to har. Det er ikke sikkert Konan Ya er her i april heller.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 26, 27, 28 ... 39, 40, 41  Next
Page 27 of 41

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb