|
|
 |
Debattforum
Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.
View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 07.08.2008 01:27 Post subject: |
|
|
Enig, bytt ut Sapara, sett inn Storflor. |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 07.08.2008 02:28 Post subject: |
|
|
Nordmenn/trøndere er vel ikke så fotballmessig kultiverte enda at man vifter med lommetørkle når man ønsker endringer i ledelsen, det være seg treneren eller president o.l., i Rosenborgs tilfelle direktørene og styret. Det er kanskje derfor de piper?
Klubben har gravd sitt pund i jorda - som jeg skrev i en annen tråd, på grensen til det korrupte har man satset på alt annet enn generasjonsskifte og sportlig utvikling - med den konsekvensen at laget nå har blitt tvunget til å gjennomgå et generasjonsskifte, man evner ikke å holde på spillere som Dorsin og Konè, og først med Hamrèn på plass så kommer det en trener med tilstrekkelig rutine og profesjonalitet til at såpass elementære deler av et støtteapparat som treningslabb, kostholdsekspert, mental trener o.l. blir benyttet.
Klubbens styre og ledelse har lekt butikk og trodd at på tross av ansettelsen av urutinerte trenere og manglende innkjøp av rutinerte spillere i alderen 25-30 til fordel for Adecco-spillere og 2.-divisjonsspillere, så skal laget fortsette å vinne kamper og kvale seg inn til E-cup og aller helst CL, som om dette går av seg selv?!?
Dessverre så må klubben gjennom en prosess som tydeligvis må forbedres på følgende punkter:
- fortsette å utvikle trønderske talenter, men dessverre så kuttet man ut dette i så mange år at det enda vil ta et par år minst før dagens 18-22-åringer er rutinerte og gode nok til å hevde seg over tid i TL.
- profesjonalisere sportslig apparat mht. kosthold, mental trening, testlabb etc. Også her er man godt i gang, alene takket være Hamrèn ser et ut til.
- betale det det koster å hente inn eller forlenge kontrakten til spillere som er av øverste hylle blant spillere som vil spille i TL og som er i alderen omkring 25-30. Dette har klubben forsaket i årevis, også siste året. Per dags dato trengs flere spillere i dette skiktet, og det er rutinerte kvalitetspillere i sin beste alder fotballmessig. Dette vil koste. Klubben har så langt nektet å betale denne prisen, men jeg trodde i alle fall at Norges desidert rikeste klubb også var den som kunne tilby de beste kontraktene. Om dette ikke er tilfelle, hvor tok pengene veien? I eiendom eller i lomma på noen? Mangelen på sportslig kvalitet er nå så langt unna klubbens uttalte ambisjoner at det er grunn til å etterlyse hvorfor klubben ikke kan tilby noe høyere lønninger enn de andre TL-klubbene, samt hvorfor klubben ikke kan hente inn et halvt dusin spillere som koster 10-15 millioner. Om ikke på en gang så hvorfor dette ikke ble gjort de siste par årene etter klubbens svake posisjonering i 2005. Nå er det kortene på bordet. Kjøp flere kvalitetsspillere i dette vindet, eller fortell hvorfor klubben ikke vil eller kan kjøpe kvalitetsspillere.
- sørge for at Hamrèn får den tilliten og arbeidsroen, samt myndighet innad i klubben, for å kunne innføre sitt regime, slik at klubbens A-lag igjen kan begynne å prestere sportslig ifht. klubbens ambisjoner, hvilket vil si årlig spill i E-cup. Hvis resultatene allikevel uteblir, bla. fordi Hamrèn er for ydmyk og ikke sier det rett ut - at dagens stall ikke holder mål - hvem ofres da? Hamrèn eller styret/ledelsen? Eller får vi en ny Høgmo-avgang neste sommer?
- Ettersom det er dagens ledelse og styre som er ansvarlig for status quo, og det går veldig smått mht. forsterkning av laget med kvalitetsspillere, så er det grunn til å uroe seg for at amatørene i ledelsen som har latt det sportslige fundamentet forfalle, ikke vil gå av, og at den prosessen som alle ser klubben må igjennom ikke vil bli smertefri.
Det er lov å reagere på at nok er nok. Det stormet rundt Svendsen i fjor høst, og jeg synes vi har sett nok av "forandringer" eller mangel på sådan siden i fjor høst, ledet av Hoftun (mht. ansettelse av "forsterkninger", spillere på byen), Svendsen og Skutle og øvrig administrasjon (som ikke frigir midler til solide forsterkninger), og at sportslig profesjonalisering ikke iverksettes før en rutinert trener hentes inn og har startet i jobben.
Det kan virke som om klubben har levd i troen om at bare man får inn en god trener, så er stallens kvaliteter og bredde god nok til at man vil hevde seg i serien. Etter mitt skjønn er dette ønsketenkning, inkompetanse og maktarroganse. Da er det lov å pipe. Ikke mot laget, men mot klubben.
Nei, jeg tror ikke Hamrèn egentlig visste helt hva han gikk til når han sa ja til jobben. Navnet Rosenborg hadde blitt litt Keiserens nye klær: "du tror det ikke før du får se det". En god avslutning av serien i 2006 og flaks i CL-kvaliken i 2007 kjøpte ledelsen en del tid, eller lot de som ønsket å tro at problemene i 2005 var forbigående få leve litt lenger på livsløgnen Rosenborg. Men hva hjelper vel gårsdagens prestasjoner om klubben ikke har den kapitalen den burde hatt til å handle og holde på sine kontinuitetsbærere? Eller de sportslige prestasjonene ikke holder mål lenger mht. å lokke til seg spillere som ser RBK som et ok utstillingsvindu? En ond sirkel dessverre, og veien er lang om klubben i stedet for å handle utelukkende må utvikle spillerne selv. Da er man på nivå med hvilket som helst TL-lag, og kanskje dårligere stilt enn klubbene med rike onkler, om ikke Hamrèn evner å lage gull av gråstein. Men det er kanskje det ledelsen og styret håper på? Om så er, så er det mange i RBK-systemet som egentlig er overflødige.
Til slutt: Snart får vi se Torkildsen kaste spyd. Og Oen svømme. I OL. Forhåpentligvis tar både Steffen Iversen og resten av RBK-systemet seg tid til å se på. Forhåpentligvis får vi se et kast eller en 100-meter som overgår alt hva RBK noen gang har prestert i sportslig sammenheng. Der har man lista. Deretter er det bare å gå i seg selv og se hva som mangler i dagens RBK mht. å kunne prestere på høyeste nivå. Sportslig og administrativt. |
|
Back to top |
|
 |
OH Junior
|
Posted: 07.08.2008 03:53 Post subject: |
|
|
Et godt innlegg nidaros. Mye sant i det du sier.
Men det jeg også lurer på er.... hvor er pengene Rosenborg har når man trenger de. Hvor vanskelig er det å bruke litt av de, nå som de trengs.
Rosenborg har som jeg ser det ikke engang en god nok første 11'er å mønstre, og dermed langt ifra en god nok og bred nok stall.
Og nå som de spillerne som skal løfte laget og stå frem(Sapara og Ivers) når ting ikke går så bra, er late og totalt ute av form, så har vi lite igjen.
De eneste spillerne jeg anser som gode nok per dags dato i RBK, om de har ambisjoner om å bli blandt de 30 beste i Europa er:
Iversen
Sapara
Stadsgård
Lago
Demidov
Jarstein
Traore
Strand
8 mann altså. Og det sier vel sitt. Regner ikke med Sellin, Pelu og Lustig da jeg ikke føler jeg har fått sett nok av de til å bedømme enda. Ellers er vel Konan og PCS de eneste som muligens hadde vært god nok til å ha i troppen, da de er gode når de har en god dag, noe som er altfor skjeldent.
Ellers finner jeg det merkelig at folk her inne synes Storflor, Stensås og Winsnes skulle være bra tilskudd. De var i sin tid ikke gode nok, og da er de heller ikke gode nok nå, i utgangspunktet. Men slik situasjonen er i dag, så er jo faktisk Storflor et fullgodt alternativ, og en positiv spiller på dagens RBKlag, og det sier sitt om hvilken vei nivået har gått.
RBK trenger forsterkninger nå, og jeg skjønner at de ikke kan få til alt på en gang, men i løpet av et par sesonger nå, så bør det komme en bortimot 10 gode spillere inn i stallen om målet om å være stabilit ute i Europa skal bli oppfyllt.
Man ser det i dag, Stabæk sliter hele kampen, men har spillere som Alanziho, Nannskog og Gunnarson som kan stå frem og snu det hele. RBK har ingen slike lenger, og dermed klarer man ikke å hente opp en ledelse som den Stabæk fikk idag, selv om man styrer mye av spillet.
Da hjelper det lite med en Sapara totalt ute av form, som legger halvparten av pasningene som skal gå til løpende motspiller 3 meter bak den så hele spillet stopper opp, og en Ivers som knapt gidder å røre på seg der fremme. |
|
Back to top |
|
 |
Maradona Veteran
|
Posted: 07.08.2008 04:57 Post subject: |
|
|
knerten_10 wrote: |
Demidov 4 - OK kamp, men bør også løpe mer.
|
Jeppz, han løper altfor lite, han holder i 45 minutter... _________________ "Diego Armando Maradona må være tidens beste fotballspiller", utbrøt Arne Scheie, etter at Maradona hadde driblet i hele '86 VM i Mexico. |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 07.08.2008 05:30 Post subject: |
|
|
henning wrote: | Rart skudd fra Alanzinho? Og det kommer fra Tettey? En mann som stort sett kommer med det som virkelig er rare skudd? |
Jeg synes også at det var et litt rart skudd.
I alle fall overraskende..
Ellers synes jeg kampen var okey, litt skuffet over at Stabæk tok over initiativet såpass raskt etter det første målet.
Problemet idag mener jeg er at vi ikke kontrer raskt nok mot Stabæk (etter den første omgangen, hvor det var et høyt tempo). Alt i alt synes jeg vi spiller brukbart mot serielederen. De er som kjent i den berømte flytsonen, mens vi er på motsatt ende av skalaen og sliter i motbakke. Marginene bikker rett å slett deres vei.
Jarstein 6: En fin kamp men kunne kanskje tatt VPG-skuddet..
Miller 4/5: Hans beste RBK-kamp så langt. Ikke en som står frem men jeg ser fremgang.
Lago 6: Bunnsolid, en Bauta. Tar nesten alt Stabæk har å by på. Men blir kraftig rundlurt av VPG, hans første store tabbe iår.
Nordvik 5: Helt grei kamp, har noen rare touch i starten som fører til at Jarstein må i aksjon. Temmer Nannskog (som var en skygge av seg selv idag, så noe må Lago og Nordvik ha gjort riktig) med sin fart.
Strand 7 BB: Sliter noen ganger defensivt, men det driter jeg i, for fy faen som han bidrar offensivt. En attraksjon og et eksempel utpå der. RBKs Klart beste!
Sapara 5: Viser fram fantastisk ballfølelse og et par Krempasninger. Men han bidrar også til å senke tempoet (bruker for mange touch, hvor han egentlig kunne sende ballen direkte videre "entouch fotball".), og det viker som om han blir merkbart sliten utover i kampen. For dårlig fysisk form?
Demidov 4/5: Skuffende, jeg forventer mer av ham.. Han bruker ikke duellstyrken sin og løper for liten. Jeg trodde han skulle stå fram idag, som en sikkerlig fighter men dessverre.
Tettey 6: Målet han får er egentlig et dårlig treff midt på keeper men Knutsen gjør som alle vet en giganttabbe noe som fører til målet. Men ellers så står han sikkerlig frem og dominerer på midtbanen. Den eneste som står fram og vil kjempe, i tillegg til det så dekker han store rom.
Skjelbred 4: Nesten helt usynlig i kampen, bidrar ofte med tunge defensiv løp og er god på den defensive biten (hjelper Miller) men er altfor lite involvert offensivt. Vil mye men får det ikke til.
Iversen 3: Som jeg sa ved pause, så er han altfor lite bevegelig. Ja det stemmer at Iversen bidrar med defensive løp, jadda. Men han gjør nesten ingenting riktig offensiv. Og i noen tilfeller opererer han en midtbanespiller, mens han egentlig burte true Stabæk-målet. En helt merkelig kamp, han er til tider helt usynlig også.
Konan 5: Til tider meget god ballmottak, men sliter med kommunikasjonen med lagkameratene og det går utover spillet. Han jobber veldig mye, men han er ingen spiss. Stort pluss at han kommer til så mange skudd. Han er ingen spiss, det må du nå innse Hamrén, bruk Pelu. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
hoboj0e Proff

|
Posted: 07.08.2008 10:40 Post subject: |
|
|
Stiller meg bak en meget bra børs fra Ballahl. Det eneste jeg ville forandre var Sapara til 4'er og Skjelbred til 3. |
|
Back to top |
|
 |
uglevett Veteran
|
|
Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 07.08.2008 16:05 Post subject: |
|
|
Ballahl wrote: |
Tettey 6: Målet han får er egentlig et dårlig treff midt på keeper men Knutsen gjør som alle vet en giganttabbe noe som fører til målet. |
Det er jo ikke noe dårlig treff da. Hardt skudd langs bakken som det lett kan bli retur på. At det ble mål er selvsagt en keepertabbe, men det var ikke noe dårlig treff for det. |
|
Back to top |
|
 |
Recon Legende

Joined: 20 Jun 2004 Posts: 11807 Location: alltid to skritt foran
|
Posted: 07.08.2008 16:15 Post subject: |
|
|
Heh...jamfør diskusjon på Two Dogs i går. I en hvilken som helst liga med høyere nivå i mann mot mann-forsvar, ville alanzinho vært uskadeliggjort var påstanden.
I give you: http://www.dagbladet.no/s...42906.html  _________________ Profesjonell revolusjonær
"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. " |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 07.08.2008 20:50 Post subject: |
|
|
Jaja forsvarspillet i tippeligaen er jo til tider pinelig dårlig organisert og spillerene er også ofte svake defansivt 1 mot 1. Tror Alanzinho skulle ha få slitt mot mer aggresive og bedre organiserte forsvar enn hva du finner i tippeligaen. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 07.08.2008 23:47 Post subject: |
|
|
Selv om føring av ball er en av Alanzinhos styrker, er det også ofte "svakheten" hans. Jeg så det flere ganger i går- han førte ball fra midtbanen, forsvaret rygget tidlig og tok ut pasningsalternativene. Resultatet ble at Alan måtte skyte fra 20-25 meter, noe som aldri ble farlig.
Forøvrig artig å se Alanzinho alene med ball. Man må vel ned på småguttnivå for å finne andre steder hvor en femmerball når spillerne til midt på leggen i Norge. Mannen er liten. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
Ablativ Veteran
|
Posted: 08.08.2008 00:46 Post subject: |
|
|
Så liten at han må stå på hendene for å bli avblåst for farefullt spill (høyt spark). Og løper som en hjulvisp... De beina bare surrer av gårde. |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 08.08.2008 08:26 Post subject: |
|
|
Recon wrote: | I en hvilken som helst liga med høyere nivå i mann mot mann-forsvar, ville alanzinho vært uskadeliggjort var påstanden. |
Alanzinho ble totalt uskadeliggjort av Helge Haugen, Tom Høgli og Tore Reginiussen da vi banket Stabæk 4-2 på Nadderud. _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
quarterback Rutinert
|
Posted: 08.08.2008 08:40 Post subject: |
|
|
quarterback wrote: | Å sette Roar Strand på høyreback er som å legge seg ned å akseptere et 0-4 tap igjen. Alazinho kommer til å leke seg med Strands manglende hurtighet. |
dagbladet.no wrote: | Uenig Strand ble rundlurt i går |
Ja, man trengte ikke være rakettforsker for å forstå at onsdagens kamp ikke ville gå Strands vei. Riktignok ble det vel ikke 0-4 tap. |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 08.08.2008 09:48 Post subject: |
|
|
Jeg har sett litt kampen i reprise, og Stabæk var heldige som vant. Men selvsagt blir de og Alanzinho skrytt opp i skyene for sin "fantastisk attraktive fotball". Hvilket lag spilte mest attraktiv fotball da vi banket dem 4-2 på Nadderud, de eller oss? Og hvorfor skrøt ikke "riksmedia" TIL opp i skyene etter at vi vant 4-0 over dere? Hvis det var Stabæk som hadde klart det samme og Alanzinho hadde scoret hadde VG og TV2 foreslått å reise en statue av ham utenfor Stortinget. Når TIL vinner (over RBK eller Stabæk eller hvem som helst) er det fordi motstanderne spiller dårlig. Når Stabæk vinner en heldig og ufortjent seier over dere er det fordi de er et fantastisk fotballag med en guddommelig Alanzinho i spissen. Jeg håper inderlig at vår hjemmekamp mot Stabæk i siste serierunde får betydning for hvilken medalje vi eventuelt skal få, og at vi knuser Stabæk i den kampen. _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
Johnny W Veteran
|
Posted: 08.08.2008 09:59 Post subject: |
|
|
quarterback wrote: | Ja, man trengte ikke være rakettforsker for å forstå at onsdagens kamp ikke ville gå Strands vei. Riktignok ble det vel ikke 0-4 tap. |
Syns Strand var Rosenborgs beste spiller jeg. Helt riktig å bruke han på hjemmebane, hvor han får vært med opp i angrep og skapt trykk. Eller, "trykk". |
|
Back to top |
|
 |
spraggon Proff
|
Posted: 08.08.2008 10:09 Post subject: |
|
|
michael collins wrote: | Jeg har sett litt kampen i reprise, og Stabæk var heldige som vant. Men selvsagt blir de og Alanzinho skrytt opp i skyene for sin "fantastisk attraktive fotball". Hvilket lag spilte mest attraktiv fotball da vi banket dem 4-2 på Nadderud, de eller oss? Og hvorfor skrøt ikke "riksmedia" TIL opp i skyene etter at vi vant 4-0 over dere? Hvis det var Stabæk som hadde klart det samme og Alanzinho hadde scoret hadde VG og TV2 foreslått å reise en statue av ham utenfor Stortinget. Når TIL vinner (over RBK eller Stabæk eller hvem som helst) er det fordi motstanderne spiller dårlig. Når Stabæk vinner en heldig og ufortjent seier over dere er det fordi de er et fantastisk fotballag med en guddommelig Alanzinho i spissen. Jeg håper inderlig at vår hjemmekamp mot Stabæk i siste serierunde får betydning for hvilken medalje vi eventuelt skal få, og at vi knuser Stabæk i den kampen. |
Tildels enig, men det er lett å se at stabæk har matchvinnende typer på laget(alanzinho, nannskog og Gunnarson). Det er de etter mitt skjønn alene om å ha i TL.(pr dags dato)
Hvis vi ser på midtbanen til RBK, så tror jeg ikke problemet ligger i kvalitet, men på typer. Vi har sentrale midtbanespiller over hele fjøla. Demidov, Tettey, PCS, Sapara, t.o.m Konan er spillere som i sitt eget hode er "spillesentraler". Får litt assosiasjoner til landslaget under Semb. Her hadde vi til tider "spisser" I ALLE offensive posisjoner med ditto ubalanse. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 08.08.2008 10:22 Post subject: |
|
|
velkommen til en TV2-styrt medieverden, michael.
TV2 setter dagsorden, og resten av medianorge følger lydig etter.
Lag som Tromsø er for "små og uinteressante" og blir oversett. Synes også Glimt har fått altfor lite kred for sin fantastiske sesongstart, forholdene tatt i betraktning.
TV2 har tre måter å forholde seg til lag på. Positiv, negativ eller ikkeeksisterende fokus.
Når det gjelder Rosenborg har de vært fryktelig negative. Sist i Stabæk-kampen snakket Alsaker kun om at Stabæk kom til å komme fryktelig tilbake, at forsvaret vårt skulle få slite mot Stabæks spisser osv. Dette var da vi ledet 1-0. Jeg la også merke til at Alsaker holdt helt kjeft de to-tre gangene Semb ytret at RBK fortjente poeng i kampen.
Etter Molde-kampen er noe av det drøyeste jeg har sett. Total slakting av RBK. Alt var galt, Semb pratet om at Ciljan skårte fo lite, og Rekdal & co snakket om at RBK ikke var som de hadde vært og hadde mye å jobbe med. Sånn gikk det rett og slett ikke an å fortsette. Vi vant kampen 2-1.
At Tromsøs Reginiussen ikke har fått mer oppmerksomhet er også en skam. Han har vært meget god i år.
Skuffende at medienorge følger TV2s pipe. Semb og Alsakers Alanzinho-onani mot Rosenborg, ble fulgt opp av kommentarer i riksavisene dagen etter. Andre enkeltspillere har ikke fått i nærheten av samme omtale. Greit nok, Alanzinho har ekstreme kvaliteter, men han er heller ikke gud.
Det er en grunn til at omtrent alle her på forumet og andre jeg har snakket med i fotballnorge, ønsker Tippeligaen bort fra TV2. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
doris Veteran
|
Posted: 08.08.2008 12:52 Post subject: |
|
|
På den annen side: Tromsø slipper mye mas som kan ta fokus bort fra det som er viktig. Blir det mere Stabæk-mas, kommer de til å føle presset, mens Tromsø kan cruise stille inn til seriegull. Folk følger med på tabellen uansett hva media babler om, så det blir ikke noe mindre stas for det. Blir det ikke Rosenborg, og det blir det jo ikke, så håper jeg Tromsø tar gullet i år. |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 08.08.2008 12:55 Post subject: |
|
|
Takk for det, og du har selvsagt rett i at for mye mediemas kan forstyrre. Men man blir jo litt lei av denne Stabæk-dyrkningen. _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
stolavs Veteran
|
Posted: 09.08.2008 08:29 Post subject: |
|
|
Jeg er så lei av tv2 og øyvind alsaker. Han kan ikke kommentere fotball, er alt for subjektiv. I akmpen RBK-Stabæk var han tydeligvis på Stabæk sin side. Han mente de skulle ha frispark i alle tvilstilfeller. Der de ikke fikk det var det feil av dommeren. I tillegg rakker han ned på RBK, og Stabæk er det klart beste laget. Er enig med deg Michael collins. Stabæk får for mye skryt. Selvsagt har de vært gode, men jeg mener de ikke skal få skryt i de kampene de ikke er gode.
Gleder me til tv2 mister rettighetene.. |
|
Back to top |
|
 |
gm Veteran
|
Posted: 09.08.2008 09:40 Post subject: |
|
|
Quarterback. Gikk ikke onsdagens kamp Strands vei? Er du dum? |
|