English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Kunstgress kontra naturgress
Goto page 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 04.08.2008 22:42    Post subject: Kunstgress kontra naturgress Reply with quote

Har hengt meg litt opp i poengene lagene tar på de forskjellige underlagene og valgte å sette opp litt statistikk.

Vi har nå spilt 16 serierunder og jeg tar utgangspunkt i tingenes tilstand i skrivende stund.

Når det gjelder statistikken tar jeg bare med bortebane, da jeg ser på det som det eneste som er interessant i forhold til "hjemmedekke". (NG=NaturGress og KG=KunstGress, og kolonnen "DEKKE" viser om de har kunst- eller naturgress på hjemmebane for de som eventuelt ikke tok det spontant)

LAGDEKKEHJEMMEBORTENGKG
StabækNG6-1-13-3-14-1-10-2-0
FFKNG7-0-12-3-31-3-21-0-1
TromsøKG5-1-23-3-13-3-01-0-1
LynNG4-3-13-0-52-0-21-0-3
VikingNG4-1-33-2-31-2-32-0-0
BrannNG5-1-21-4-31-3-20-1-1
VIFNG3-4-13-0-52-0-41-0-1
GlimtKG5-3-01-1-60-1-61-0-0
RosenborgNG4-1-22-2-42-1-20-1-2
GodsetKG5-1-20-3-50-3-30-0-2
MoldeNG2-3-32-3-22-1-10-2-1
LillestrømNG4-3-21-0-61-0-40-0-3
AalesundKG3-1-31-0-71-0-60-0-1
HamKamNG2-2-20-1-80-1-50-0-3


To lag peker seg spesielt ut her. Vi er håpløse på kunstgress, med ett fattig poeng på tre kamper, mens vi har halv pott på naturgress.
Bodø/Glimt sliter på det meste annet enn eget kunstgress.

Artig også å se at det tekniske topplaget Stabæk gjør det bedre på naturgress - som de også har hjemme på Nadderud - enn de gjør på kunstgresset.

Aalesund slår det andre veien på; de har faktisk sine eneste bortepoeng på naturgress til tross for krøllgress på ColorLine Stadion.

De største unntakene er Viking som har vunnet begge sine KG-kamper borte, mens de har negativ statistikk på NG som de vanligvis spiller på.
Tromsø gjør det også bedre på naturgress ute enn kunstgress, selv om de har kunstgress i nord.
-------

Poenget mitt med denne tråden er å se hvor mye kunstgress og naturgress gjør med de forskjellige lagene i forhold til hva de er vant med. De virkelig finstuderende der ute kan også se om det utgjør forskjell på hvilken type kunstgress man spiller på, da enkelte lag kun trives på eget kunstgress kan det virke som.

Kom gjerne med tilleggs-statistikk også, om noen der ute er kløppere på prosentregning eller liknende.

Jeg er klar over at statistikken er litt tynn inntil videre, da enkelte lag kun har et par bortekamper på kunstgress. Jeg skal forsøke å oppdatere en gang i blant, slik at vi til slutt står med fullstendig "tabell" for året.

Jeg har heller ikke tatt med målforskjell i statistikken, i hvertfall ikke ennå. Den kan kanskje også gjøre det enda litt mer nyansert. Kanskje ett lag taper jevnt med et mål i snitt på "motsatt" dekke mens et annet lag får bank over en lav sko, selv om begge kommer ut likt i poengtabellen. Dette er noe jeg godt kan tilføye seinere - vi får se litt på interessen rundt temaet.

Millioner av takk til attach som hjalp en urutinert stakkar med å få koden til å se bra ut!
_________________
Influencerâ„¢


Last edited by Zorac on 09.08.2008 18:14; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Lloyd
Senior


Joined: 20 Dec 2004
Posts: 242
Location: Manilla, Ph.

PostPosted: 05.08.2008 17:07    Post subject: Reply with quote

Har et passe pagmatisk holdning til kunstgress selv. Helt greit på Alfheim, men skjønner ikke helt hvorfor det skulle være nødvendig for Stabækk. Sist helg fikk ble jeg fortalt at det i Spania nå er klubber som enten har inført, eller sysler med tanken på å innføre, kunstgress. Grunnen er rimelig opplagt, kunstgress krever mindre vann noe som passer et Sør-Spania med vannmangel som hånd i hanske. Dessverre vet jeg veldig lite om Spansk fotball, noen her inne som kan bekrefte eller avkrefte dette ?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 05.08.2008 19:18    Post subject: Reply with quote

Jeg er rett og slett dønn konservativ på dekke. Kan det brukes naturgress, skal det brukes naturgress. Lagene nord for Trondheim har selvfølgelig i stor grad fritak, da de har et klima som gjør det bortimot umulig med noe annet. Men at lag som Godset og Stabæk velger og i det hele tatt får lov til å legge kunstgress synes jeg er meget merkelig. Kan man ha naturgress i Trondheim, kan man fandenmeg det i og rundt Oslo også.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
1r9b1k7
Veteran


Joined: 16 Jun 2006
Posts: 1484

PostPosted: 05.08.2008 22:31    Post subject: Reply with quote

Fullstendig enig med de to andre talerne. Hva er vitsen når man har muligheten til å bruke naturgress?
Jeg synes det er dumt at NFF i det hele tatt godkjenner kunstgress til de største klubbene.

Har det blitt spilt på kunstgress i CL?
Back to top
View user's profile Send private message
d@len
Rutinert


Joined: 03 Sep 2007
Posts: 509

PostPosted: 05.08.2008 23:26    Post subject: Reply with quote

Odd Grenlands skifte av (Norges beste) naturgress til plastikkdekke er en stor skandale, men den største er vel at Stabæk får lov å spille eliteseriefotball på plast OG innendørs. Velkommen til flerbrukshallen på Fornebu. Seriøst - skal klubben satse hardt så er ikke "flerbrukshallen" veien å gå. Tydelig at konserter og messesenter står høyere på prioriteringslisten enn elitefotball.
Back to top
View user's profile Send private message
Gutan
Junior


Joined: 12 Nov 2007
Posts: 48
Location: Troms

PostPosted: 07.08.2008 21:20    Post subject: Reply with quote

1r9b1k7 wrote:


Har det blitt spilt på kunstgress i CL?


Jepp så sendt som i fjor ble det spilt på kunstgress i Mesterligaen.
Back to top
View user's profile Send private message
michael collins
Veteran


Joined: 13 Nov 2007
Posts: 1526

PostPosted: 08.08.2008 07:18    Post subject: Reply with quote

Du kunne jo nevnt hvilke kamper det gjaldt? Neste år er det imidlertid klart at den norske representanten vil spille på kunstgress. Det kan ikke bli andre enn Tromsø eller Stabæk. Wink
_________________
DIXI
Back to top
View user's profile Send private message
josinho
Veteran


Joined: 05 Sep 2006
Posts: 8281

PostPosted: 12.08.2008 07:54    Post subject: Reply with quote

FFK spiller da på naturgress!

Er det flere enn Moskvaklubber som har spilt CL på kunstgress? Russland spilte vel EM-kvalik mot England på kunstgress.
Back to top
View user's profile Send private message
Gutan
Junior


Joined: 12 Nov 2007
Posts: 48
Location: Troms

PostPosted: 13.08.2008 17:52    Post subject: Reply with quote

michael collins wrote:
Du kunne jo nevnt hvilke kamper det gjaldt? Neste år er det imidlertid klart at den norske representanten vil spille på kunstgress. Det kan ikke bli andre enn Tromsø eller Stabæk. Wink


2-2 kampen mellom Spartak Moskva - Bayern Munchen er den siste kunstgresskampen, det var i November 2006 dog og ikke i fjor. I kvalik er det fler som har prøvd seg på kunstgress dog, nærmest var vell Red Bull i fjor.

Det ser dårlig ut mtp kunstgress i årets turnering da Spartak ligger under 1-2 mot Kiev.
Back to top
View user's profile Send private message
Gutan
Junior


Joined: 12 Nov 2007
Posts: 48
Location: Troms

PostPosted: 13.08.2008 18:15    Post subject: Reply with quote

josinho wrote:
Russland spilte vel EM-kvalik mot England på kunstgress.


De spilte de fleste hjemmekampene på kunstgress ja, kun Kroatia og Andorra som fikk spille kampene i Russland på naturgress.

VM kvalikk kampene er vell bestemt å gå på Lokomotiv Stadium dog.

Men det er ennå ikke bestemt om selve VM spilles på kunstig eller naturlig gress.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 12.01.2009 19:31    Post subject: Reply with quote

Nå hadde det vært interessant å ha hatt den komplette oversikten, spesielt når det gjelder Stabæk, for de får som kjent kunstgress på sin nye hjemmebane. For alt jeg vet, kan det slå negativt ut for deres del. Tabellen i åpningsinnlegget her viser 0-2-0 på kunstgress for Stabæk, men dette er selvsagt for tynt å vurdere utifra.
Back to top
View user's profile Send private message
vegviks
Veteran


Joined: 21 Sep 2007
Posts: 1109

PostPosted: 13.01.2009 10:25    Post subject: Reply with quote

Teoretisk sett har jo Stabæk en spillestil som skulle favorisere dem i forhold til feks Lillestrøm, Tromsø og andre traktorlag. Men det vites jo ikke sikkert. Jeg synes dog det er komisk at det er inne i en hall
_________________
Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 16.03.2012 09:23    Post subject: Gress eller kunstgress? Reply with quote

- Alle bør spille på samme underlag

Quote:
Branns daglige leder Roald Bruun-Hanssen ønsker likt underlag på norske eliteseriearenaer. Vil at toppfotballen skal velge mellom naturgress og kunstgress.


Quote:
Norges tre største klubber, Brann, Rosenborg, Vålerenga, og spillerorganisasjonen NISO, sier til Bergens Tidende at de ønsker utredet om norsk fotball er tjent med at 7 av 16 klubber i eliteserien har eller planlegger kunstgress.


Kunstgressbanene er omstridte i Europa

Må bare si meg enig. Synes fortsatt at fotball skal spilles på naturgress. Men skjønner også at div. klubber ønsker kunstgresset velkomment. Skal uansett bli moro å følge denne saken videre.
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
joakleis
Veteran


Joined: 20 Oct 2002
Posts: 3629
Location: Trondheim

PostPosted: 16.03.2012 11:15    Post subject: Reply with quote

Den modellen Martin Andresen beskriver fra Real Madrid og Barcelona hadde nok vært en vei å gå her i Norge også.

I utgangspunktet støtter jeg RBHs forslag, men da må det åpenbart gjøres noe i forhold til økonomisk kompensasjon for småklubbene. For det er åpenbart at mange små, norske klubber ikke har økonomiske ressurser til å holde en naturgressmatte i akseptabel stand. Det er heller ikke noe om å gjøre å legge krav om at de som ikke har naturgress på sin egen stadion må spille på en annen stadion. Dessuten er det klimamessige forhold som må taes hensyn til også her i det iskalde nord.

Men det er veldig bra at norske klubber ønsker å ta debatten.
_________________
Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 16.03.2012 12:22    Post subject: Reply with quote

Det er vel litt merkelig at Vålerenga er en av klubbene som stiller spørsmålet, all den tid det allerede er avgjort at deres nye stadion på Valle skal ha kunstgress?
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 16.03.2012 12:38    Post subject: Reply with quote

De har også i stor grad blitt pressa av Oslo kommune å legge kunstgress slik at man har et anlegg for bredden. Noe må man jo gjøre i gjengjeld når man får ei tomt til flere hundre millioner kroner for ei krone.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 16.03.2012 13:17    Post subject: Reply with quote

Det er vel begrensa hvor brei en slik bane kan være? Razz
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
Wannebo
Veteran


Joined: 15 May 2010
Posts: 1121
Location: Steinkjer

PostPosted: 16.03.2012 13:49    Post subject: Reply with quote

Haha, håper du skjønte den, Hentesveis.
Back to top
View user's profile Send private message
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 16.03.2012 14:30    Post subject: Reply with quote

YUP, jeg gjorde det, men er litt "lustigkurre" i dag Smile
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 30.03.2012 11:08    Post subject: Reply with quote

Disse banene liker eliteseriespillerne best

Hele 27,1 prosent av de spurte i en undersøkelse gjort av VG og NISO svarer at seriemestrenes Aker Arena er den beste. Deretter følger Ullevaal stadion (15,3 prosent) og Lerkendal (13,6).

Bak dem igjen følger Fredrikstad stadion med 11 prosent og Åråsen med 9,3 prosent.


Hvor er Viking?
Back to top
View user's profile Send private message
georgios
Veteran


Joined: 10 Apr 2006
Posts: 3118
Location: Brønnøysund

PostPosted: 30.03.2012 11:17    Post subject: Reply with quote

Viking er et lag det er lett å glemme.
Back to top
View user's profile Send private message
Knowrud
Veteran


Joined: 18 Sep 2010
Posts: 7509

PostPosted: 30.03.2012 18:33    Post subject: Reply with quote

Ullevaal foran Lerkendal? Har hatt inntrykk av at den matta har vært hipp som happ i flere sesonger nå.
Back to top
View user's profile Send private message
Diabolic
Rutinert


Joined: 31 Jul 2007
Posts: 738

PostPosted: 31.03.2012 08:38    Post subject: Reply with quote

Det var vel Lerkendal også før det ble tatt grep foran fjorårssesongen. Men pt. mener jeg Lerkendal slår Ullevaal.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.04.2012 15:54    Post subject: Reply with quote

Syns Høgmo var inne på noe viktig forleden:

- I dag har Fotballforbundet fokus på alt annet enn det viktigste, nemlig banen hvor kampene skal spilles. På samme måte som det er lisenskrav på garderober, dusjfasiliteter og så videre, burde det være krav til hvordan banene skal være. Kunstgresset i Ålesund er altfor dårlig. De må snarest over på siste generasjons kunstgress, tordnet Høgmo.

Les mer: Høgmo: - Ekstremt dårlig bane

Det burde være ekstra krav i Norge - UEFA har ikke peiling, slik som Høgmo påpeker.

Dessuten forsvinner mye av det økonomiske aspektet dersom alle lag i en klubb skal trene og spille på stadion. Da må jo banen til 3 mill. byttes årlig.

Mange investeringsanalyser i forhold til å beholde naturgresset holder ikke!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 04.04.2012 16:12    Post subject: Reply with quote

Fullstendig enig med ham (og deg). Å ha et godt underlag og en god ball(!) mener jeg er det viktigste man bør forsikre. Man må jo legge de få forholdene som er nødvendige til rette for at fotballen skal bli best mulig. At det spilles med SELECT-baller i Tippeligaen, skremmer meg. Adidas- og NIKE-baller er det eneste som duger, tildels Puma.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2, 3 ... 13, 14, 15  Next
Page 1 of 15

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb