| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Keenoir Legende
|
Posted: 10.07.2008 09:57 Post subject: |
|
|
| Det virker nesten som vi har et problem med innstillingen fordi vi virker avhengig av å komme under, få rødt kort eller spille mot prestisje lag før innsatsen kommer opp i mot det den bør være. |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 10.07.2008 09:57 Post subject: |
|
|
- Tydelig at laget må ha større bredde enn diamant-formasjonen gir. Diamantforamsjonen blir for trang med spisser som MÅ ha innlegg for skåre.
- Miller er overhodet ikke i stand til å doble på kanten og fungerer ikke som et angrepsvåpen.
- Sapara misset igjen i en kamp hvor han får spille sentralt. Håper han snart finner ut at han pr tidspunkt passer best (for RBK) på kanten.
- Skjelbred viser igjen at han er en pingle i slike kamper. Han fungerer slett ikke i "fysiske" kamper med mange dueller. Ikke kan han skåre mål heller. Det er ikke noe vits for motstander laget å en gang bruke en mann på ham. Skjelbred sentrer, han avslutter ikke selv - og skulle han bestemme seg for å avslutte selv, blir det likevel ikke mål. _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 10.07.2008 10:12 Post subject: |
|
|
| Keenoir wrote: | | Det virker nesten som vi har et problem med innstillingen fordi vi virker avhengig av å komme under, få rødt kort eller spille mot prestisje lag før innsatsen kommer opp i mot det den bør være. |
Vi blir mer direkte i stilen når vi ligger under |
|
| Back to top |
|
 |
TomH Veteran
|
Posted: 10.07.2008 10:26 Post subject: |
|
|
Keenoir,
personlig tror jeg ikke at tapet har så mye med innstilling og innsats å gjøre. Jeg tror det har med at laget ikke er rett sammensatt.
RBK har pr i dag for få spillere som er i stand til å true mål. Dette gjør at hele laget blir forutsigbart.
Joko-,
da spiller vi slik som Drillo ønsker! _________________ Takk. |
|
| Back to top |
|
 |
KFF_RBK Rutinert

|
Posted: 10.07.2008 11:05 Post subject: |
|
|
Är det bara jag som tycker Koné är den största boven i den stora kavalkaden av chansslöseri? Som det ser ut för mig tänker han mest på sig själv och går på dumma avslut själv istället för att toucha den till medspelarna.
Blir väl Roar som anfallare nästa säsong. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 10.07.2008 11:07 Post subject: |
|
|
TomH, du har helt rett i at laget er feil sammensatt. At så mange er så dårlige samtidig peker mot en mann, treneren.
Det er trenerens oppgave å komponere et lag som fungerer optimalt sammen og få inn en angrepsmentalitet og den riktige spillestilen og taktikken.
Her syns jeg Erik Hamren så langt har mislyktes, da vi har en stall som er mye, mye bedre enn Ham-Kams. Selvsagt skal han få tid på seg, men det må være lov å kritisere underveis.
Dette bekymrer meg mest:
- spillerne står i posisjonene sine i 4-4-2, ingen backer som dobler på kant, ingen stoppere som blir med frem
- liten bredde i spillet
- defensiv og kjedelig spillestil. Veldig opptatt av å ha nok folk bak ballen hele tiden fremfor å kjøre frem mange folk i angrep
- et helt feil fokus på sjanser og effektivitet etter kampen |
|
| Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 10.07.2008 11:32 Post subject: |
|
|
Vingbacks vurdering
Bråstopp for Rbk
Det skulle være en åpenbar nivåforskjell mellom et Rbk på vei oppover tabellen og Ham-Kam på bunnen, men slik gikk det ikke. Hamarlaget vant 2-1.
Sjanser, men ikke spill
Rbk hadde mye ball i løpet av kampen, flere sjanser til å sette ballen i mål også, men lyktes bare én gang. Rbk hadde en stor mulighet allerede etter fire minutter, men Iversen hadde for kort tå. Konés heading som stusset toppen av tverrliggeren var også en stor mulighet. Alt annet derimot, var begredelig. Da Rbk gikk i angrep gikk ballen for sakte eller for fort framover, noe som resulterte i et spill med haltende tempo og spillere konstant på halvdistanse. I det ballen kom opp mot midtlinjen ble det ofte langt innlegg opp mot Iversen og Koné på topp. Et innlegg fra så lang avstand og med en sådan vinkel er vanskelig for spissene å utnytte og ditto enklere for motstanderens stoppere. Dette viste kampen gang på gang, men dette bildet førte likevel til et par greie målsjanser tross alt. Da ballen ble spilt gjennom midten langs bakken var ikke situasjonen særlig bedre. Midtbanespillerne Skjelbred, Tettey, Strand og Sapara viste en skremmende feilprosent i pasningene, men dette har også andre årsaker. I slutt minuttene, særlig etter at Konan kom på banen med kjappe bein og tydelig vilje, ble det mer sprut i laget. Det ble mer fart på ballen og det ble flere folk framfor motstanderens mål. Dessverre holder det ikke med små sluttspurter for et lag med ambisjoner, Rbk tapte fortjent.
442 vs. 433-debatten
I de sist dagene har formasjonsdebatten dukket opp igjen. Den som nesten kan si ”hva var det jeg sa” i dag er Utseth, svoren tilhenger av at Rbk bør spille 433. For Rbk gikk ut i en 4312- formasjon, en formasjon som ikke fungerte slik den kan fungere. Skal man spille på denne måten er man avhengige av at indreløperne til en viss grad holder bredde i spillet, at backene er villige til å komme etter i angrep samt at spissene er bevegelige på topp. Alt dette slo feil i kveldssola i Hamar. Indreløperne var mye stillestående og hold seg mest sentralt i banen. Stoor kom flere ganger etter, men det endte like ofte med at han måtte slå mer eller mindre nytteløse innlegg fra midtstreken. Miller bidro svært lite offensivt på sin venstre, selv om det var store, åpne rom på hele venstre tredjedelen av banen. At Koné og Ivers ofte var feilvendte og lite kraftfulle i duellene, hjalp ikke mye på situasjonen. Alt i alt ble spillet sentralisert rundt midten av banen, der spillerne sendte småpasninger til stillestående medspillere, eller enda verre; feilpasninger. Det var lite bevegelse av noen av spillerne, den eneste som i noen grad prøvde og av og til lyktes var Stoor, uten at han gjennom enkle tekniske feil lignet noen Fulham-aktuell EM-back. Uten bevegelse ble spillerne stående å spille ball, ballen stoppet opp eller man ble brutt. Med null framdrift, lite samhandling og store, uutnyttede rom offensivt vinner man ikke fotballkamper. Til tider virket det som at hodene på spillerne var innstilt på å spille 433, men at de glemte dette hver gang de skulle slå en pasning, for løpene som skjer etter Eggens prinsipper var ikke tilstede. Utnytter man 4312 eller 442 på riktig måte oppnår man samme effekt, men her har Hamrén en stor jobb foran seg. Mønsteret var mye likt dårlige kamper spilt før i år, lærer man ikke av tidligere feil?
Fugl fønix
Ham-kam har et rykte som et huleboerfotballag med spillestil basert på langballer opp mot spissene. Det var kanskje det Rbk var forberedt på, for det var et helt annerledes lag de møtte. Et lag som spilte fotball, ikke bare sparket den. Bakover var forsvaret nesten helpatent, en utskjelt midtbane jobbet for hele laget, mens spissene var kreative framover. Oliver Karakezi var den store bidragsyteren offensivt for Ham-kam. Når Rbk var i angrep beveget han seg ofte ned mot midtbanen, Rbks spill ble brutt og ballen ble spilt langs bakken mot spissen fra Rwanda. Rbkforsvareren i ryggen ble lett vendt bort og raske bein med god teknikk fikk levert ballen videre til medpiller. Denne var ofte Viking-aktuelle Kiernast som var bevegelig og jobbet på alle baller. Til stor forskjell fra Rbk kom Ham-Kam ofte med mange folk i fart sammen med ballen framover, de utnyttet rom på kantene og kom til gode innleggsmuligheter nær dørlinja. Sørlig gjaldt dette Førsund på høyreback, men selv om innlegget i seg selv ofte var dårlig, ble fotballboka i større grad fulgt. Legger man til en mye større intensitet og vilje i laget, viste Ham-kam seg fra en side man ikke kunne tro om man så på tabellen. Har den til i går klare dumpekandidat gjenoppstått fra asken?
Veien videre
Det er mye å rette på spillemessig hos Rbk, her har trenerapparatet mye å ta tak i. Hva spillere angår kan jeg heller ikke se at dagens stall har det som skal til for å hevde seg i Tippeligaen, enda mindre ute i Europa. Miller på venstreback må få intensitetstrening i offensivt spill, venstrekanten må utnyttes mer om Rbk skal få poeng. Alternativet er å hent inn en ny venstreback, en back som har vist at han holder på dette nivået. Å spille med fire sentrale midtbanespillere viste seg å ikke være noen suksess. Sapara bør holde høyre der han får mer plass til innlegg. Tettey og Skjelbred var milevis unna noe som kunne overbevise agenter, de bør i stedet legge seg i selen, trene pasninger og til formasjonsstudier. Når det gjelder nye spiss er det ikke tvil om at det bør kjøpes inn en spiller som han et bredere teknisk register, stor bevegelse og kvikkere bein enn det Koné og Iversen har, egentlig likt det Karekezi vist i går, ispedd bedre avslutteregenskaper. Noen ny targetspiss ser jeg ikke som noen god løsning, å spille opp på en spiss for så å komme etter ble prøvd i går uten hell. Det er mye å rette på, men vi håer det beste både for spillerne som er i stallen i dag og de som forhåpentligvis kommer 1.august. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 10.07.2008 11:39 Post subject: |
|
|
| Bæ to da Bone! wrote: | | Hvis RBK virkelig føler at de er nødt til å bruke 40 mill så har de penger nok til å bruke såpass, og vel så det. |
De har sikkert råd til det i år. Men det vil føre til et gigantunderskudd slik at neste år gjør at vi er helt avhengige av suksess ellers er jeg sikker på at vi kommer til å få permiteringer i klubben.
Jeg mener vi trenger 5-6 nye spillere av god kvalitet. Det får vi ikke dessverre når vi viser slike begredelige kamper år etter år. Da vil spillere dra fra klubben og gode spillere ønsker seg andre steder. Vi betaler heller ikke mer lønn enn andre klubber så jeg forsår at for utenforstående gode spillere er det ikke fristende. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 10.07.2008 11:56 Post subject: |
|
|
Vi vinner sikkert neste hjemmekamp. Men det hjelper ikke når vi taper borte og slipper alltid inn mål hele tida.
Det springes altfor lite. Spissene står som noen saltsøtter å ser på midtbanen prøver å trenge gjennom med pasninger. I et slikt 4-4-2 system er man avhengig av spisser som er bevegelige. Det har ikke RBK.
I tillegg er duellkraften på midtbanen svak. Sapara og Skjelbred har blitt dårligere teknisk og taper mye dueller på ren fysisk styrke. Farlige brudd i mot.
Stoor og Miller lærer jo aldri, de pøser lange baller opp i 16meteren. I utgangspunktet er slik fotball ufarlig hvis du har en brukbar GK og et ok forsvar. Verdens enkleste ting å forsvare seg i mot.
Når vi vinner ballen: Føring, kjæling, føring, føring. Ballen spilles bak spillere og man skal føre gjennom midten til man mister ballen. Ivers og Kone står bom stille slik at det blir møljefotball. Ham Kam klarerer igjen.
Når en midtbanespiller spiller fra seg ballen står han som regel bom stille i etterkant. Ikke en bevegelse å se heller.
Kone ødelegger masse overgangsmuligheter pga hans elendige ballmottak. Vi mistet kanskje en 4-5 mulige sjanser pga hans ballmottak.
Slapp defensivst duellspill. Spillerne markerer ikke motstandere på dødball.
Total mangel på bredde i troppen. Ingen vingtyper som prestere godt og hurtighet finnes ikke i laget. Så å si ingen som kan slå innlegg, ingen som kan avslutte.
Ukonsentrerte spillere. Skjelbred og Tettey har visst hodet et annet sted enn på bakken. Tror de virkelig at de er verdt 4mill i året når man presterer på nivå med 1div? De har ikke utviklet seg og ikke spilt spesielt bra denne sesongen.
Lukter dette fremtidens lag folkens? |
|
| Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 10.07.2008 12:19 Post subject: |
|
|
Jeg skjemmes av opptredenen i går.
Moro å se Recon på TV da.  _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |
laBan Junior
|
Posted: 10.07.2008 14:40 Post subject: |
|
|
| Rettelse: Sjokkerende å se Recon smilende på kamp. |
|
| Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 10.07.2008 14:44 Post subject: |
|
|
| I går satt ejg og håpet Storflor skulle komme på banen, en skjelden følelse for undertegnede. Desverre skjedde ikke dette, KOnan kom også på banen senere enn han skulle gjort. Ønsket om Storfor kom siden ingen av spillerne på banen hadde vett til å bruke bredden på banen den siste tredjedelen foran HamKams mål. Mot Godset var det samme kampbilde, men Storflors ankomst endret dette. Hadde Konan kommet inn på høyre og Storflor på venstre, tror jeg man hadde fått et annet resultat, ihvertfall et annet banespill. Man skulle nesten tro det var Bambi som styrte skuta. Hvor var fotballintelligensen din Hamrén? |
|
| Back to top |
|
 |
Harald Forumsjef

|
Posted: 10.07.2008 19:30 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | | Skal alle stoppe og kommentere kampene her inne grunnet en del 'provoserende' innlegg, blir det et kjedelig og dårlig forum etterhvert. Så håper derfor at du fortsetter som nå, Harald, for du kommer bestandig med ærlige og seriøs innlegg som er interessante å lese. |
Denne druknet i mylderet for mig i går.
Du har vel kanske et poeng der, ja. Og tak i lige måde. _________________ Sliter
Medlem nr. 2477 |
|
| Back to top |
|
 |
Trondheim Veteran
|
Posted: 10.07.2008 20:09 Post subject: |
|
|
| v_olden wrote: | Moro å se Recon på TV da.  | Er det mulig og se det på nettet et sted? |
|
| Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 10.07.2008 21:25 Post subject: |
|
|
Vet ikke.
Kanhende det vises på et eller annet innslag om høydepunkter. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 11.07.2008 02:25 Post subject: |
|
|
Hamrén motbeviser vel dine påstander her Brady?
Måtte sove på det positive
Erik Hamrén fant ikke mye positivt å snakke om etterpå. Faktisk ingenting. RBK-treneren mente han måtte sove på det, og kanskje kunne han komme på noe i løpet av natten.
For det var rimelig helsvart mesteparten av tiden for et lag som har vært på vei oppover den siste tiden.
- Spillemessig er jeg ikke fornøyd, sier Hamrén. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 11.07.2008 02:28 Post subject: |
|
|
| Vel og bra, men allikevel var han veldig opphengt i de såkalte sjansene og effektiviteten etter kampen. |
|
| Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 11.07.2008 02:51 Post subject: |
|
|
Veldig opphengt?
Det er nettopp det han ikke er når han sier rett ut at han ikke kan fortelle om en eneste positiv ting fra kampen.. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
| Back to top |
|
 |
Brady Veteran

|
Posted: 11.07.2008 03:11 Post subject: |
|
|
| Les andre artikler etter kampslutt du, samt hør noen intervjuer med Hamren. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 11.07.2008 09:07 Post subject: |
|
|
| Jeg så ikke interjuvet med Hamrèn etter kampen ,men det er vesentlig forskjell på å si " det er synd på oss vi skaper alle disse sjansene ,men klarer ikke å få ballen i mål" iforhold til " vi er alltfor dårlig til å utnytte sjansene våre, og derfor taper vi kampen" det førstnevnte er en dårlig unskyldning mens den andre utgaven er helt korrekt. |
|
| Back to top |
|
 |
longns Veteran
|
Posted: 11.07.2008 09:53 Post subject: |
|
|
| Synes begge er like dårlige Keenoir, han burde heller trukket fram det mildt sagt elendige grunnspillet vårt. Det er grunnen til at vi taper, ikke at vi bommer på noen halvsjangser. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 11.07.2008 13:50 Post subject: |
|
|
| Har lagt meg til en vane å ikke bry meg om hva som skjer rett før og etter kamp. Meningene til alle blir veldig oppspilt basert på resultatet og veien mellom himmel og helvete er veldig kort i sådan stund. Man kan gå fra lovprist helt (Strand) til over toppen og på tide å parkere skoa på gamlehjemmet (Strand igjen) på sekunder. |
|
| Back to top |
|
 |
joakleis Veteran

|
Posted: 11.07.2008 19:53 Post subject: |
|
|
Jeg ser ikke problemet. Jeg synes Erik svarer godt for seg.
Greit nok, det blir litt mye fokus på effektiviteten til motstanderen, og vår egen ineffektivitet. Men det er et ubestridelig faktum at vi trenger alvorlig mange sjanser for å score mål. Og det er særs viktig for oss å score først. Det skaper trygghet. Stort sett.
Nå hørte jeg ikke hele intervjuet med Hamrén etter kampen, lyden var dårlig og jeg selv var ganske forbanna. Men av det jeg har sett av sitater i ettertid, så fokuserte han ikke for mye på effektivitet foran mål, og han ga uttrykk for at han ikke kunne finne noe som helst positivt å ta med seg fra kampen.
Jeg synes ikke han prøver å bortforklare på noen måte. Kanskje bør han snart finne noe annet å si enn at vi sliter med å score på sjansene, for han har sagt det siden dag 1 nå. Men likevel, setter vi sjansene våre, så kan vi vinne kamper selv på en ræva dag. _________________ Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden |
|
| Back to top |
|
 |
doris Veteran
|
Posted: 11.07.2008 20:11 Post subject: |
|
|
| Hamren svarer godt for seg, om enn noe ensformig. Han lirer vel ikke av seg de samme strofene når han kommer inn i garderoben til spillerne, vil jeg tro. Hadde vi hatt Uwe Rösler som trener, hadde vi sikkert fått høre om de tre-fire straffesparkene vi skulle ha hatt, samt dommerens mangel på fotballforståelse som årsak til tapet. Greit å ha en trener som ikke fyrer seg opp for den minste ting. |
|
| Back to top |
|
 |
skjæringen Veteran

|
Posted: 11.07.2008 23:28 Post subject: |
|
|
| Brady wrote: | | Vel og bra, men allikevel var han veldig opphengt i de såkalte sjansene og effektiviteten etter kampen. |
Hva annet kunne han si? Han har nettopp ankommet en klubb som "mildt sagt" er kaotisk både på og utenfor banen.
Her må Hamren få tid til å "luke ugress" og etterhvert finne de rette spillertyper, for så å kunne forme et lag foran 2009-sesongen.
Hamren vil nok være en like mye "observatør", som det å være trener resten av sesongen
Forventer ikke mye i år, men vil bli skuffet om vi ikke kaprer en uefacup-plass.  |
|
| Back to top |
|
 |
|