English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Selge stadionnavnet?
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 24.06.2008 21:05    Post subject: Reply with quote

Navnet skal selvfølgelig ikke selges så lenge stadion ligger på samme plass som i dag. Men skulle man derimot en dag i fremtiden flytte til feks Ranheim eller Tiller så er det for min del ikke et stort problem med salg av stadionnavnet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Rod
Proff

PostPosted: 24.06.2008 21:15    Post subject: Reply with quote

utrolig mange sier at vi bør selge navnet fordi vi trenegr mer penger! Med tanke på at vi er den rikeste klubben i Norge og at vi foreløpig har gjort det rævva de første rundene så kan dere ikke si at penger lager suksess.

En del av sjela til RBK ligger i Lerkendal og vi kan ikke selge det for penger...
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Oddis
Senior

PostPosted: 24.06.2008 21:39    Post subject: Reply with quote

He he. Nei, det er ingen sammenheng mellom penger og suksess i fotball....
Back to top
View user's profile Send private message
Recon
Legende

PostPosted: 24.06.2008 21:48    Post subject: Reply with quote

Han sier vel at det ikke er noen automatikk i det. Just som at en Reginiussen til 2x mill ikke gir automatisk større suksess enn en Stadsgaard til 4 mill.

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
longns
Veteran

PostPosted: 24.06.2008 21:50    Post subject: Reply with quote

Det er like viktig å ha kompetente folk til å bruke pengene, som å ha penger.
Back to top
niccolai
Veteran

PostPosted: 24.06.2008 23:54    Post subject: Reply with quote

Som jeg har sagt her tidligere..

Å sammenligne det med å skifte by navnf med Reitan City, eller å skifte ditt eget fornavn med Telenor er bare en usakelig sammenligning.

Den sammenligningen funker bare viss RBK skulle ha skiftet navn, altså klubbnavnet sitt fra Rosenborg til Telenor FC f.eks, noe som selvfølgelig ville ha ødelagt klubben.

Men som jeg sier, tilbudet skal være satans godt om klubben skal selge stadion navnet. Det Stabæk får er jo en vits..

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
Jomer
Rutinert

PostPosted: 24.06.2008 23:59    Post subject: Reply with quote

Lerkendal er Lerkendal. Topp 30 eller ikke. Dritter i pengene jeg så lenge navnet består. Heller Lerkendal stadion enn topp 30 i europa for min del ihvertfall. Er enig med Andreas. La Lerkendal navnet være. Fy faen noen av dere her inne er historieløse. Vil faen meg få inn penger samme hvor mye det tar av sjela til klubben vår. Vi skal være stolte av at vi ikke har sponsornavn på stadion vår.
niccolai
Veteran

PostPosted: 25.06.2008 00:22    Post subject: Reply with quote

Skjønner godt att folk reagerer på dette spørsmålet ja.

Men for min del så er det ikke så utrolig galt å selge stadion-navnet, da RBK heller ikke eide stadionet før noen år siden. Ja RBK har spilt der i en manns alder, og har masse historie osv osv osv...

Men skal man opp og fram som må man også tenke og gjøre som mange andre klubber i norge og resten av Europa gjør.

Tilbudet skal da være veldig godt, sykt bra for att dette skal bli en realitet.
Ganske utrolig att RBK ikke klarte å skaffe seg et større forsprang da de dominerte som verst i Norden på sent 90-tall tidlig 2000. Da kunne man helt sikkert ha skaffet, (som noen her tidligere har sagt) enda bedre sponsorer og inntektene ville blitt betydelig større. I stedet ble vi sponset av Reitan, som gir oss knappe 8 mill i året for ha REMA på draktene.

Jeg har også minner og nostalgi knyttet til Lerkendal navnet, da jeg har fulgt RBK siden slutten av 80-tallet.
Men ser på en måte ikke galt i att et stadion-navn skal endres, det er ikke stadion-navnet denne klubb sjela ligger, men den ligger i oss, klubbnavnet og byen den hører til. Kødder man med noe av de 3 nevnte delene da dreper man klubben.

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
Guffen
Rutinert

PostPosted: 25.06.2008 00:28    Post subject: Reply with quote

Tronhjemmerne overlevde overgangen fra Nidaros. Oslobyggen overlevde skiftet fra Kristiania. Vi RBK-tilhengere overlever nok overgangen fra Lerkendal til Siemens Super Stadion også.
Back to top
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 25.06.2008 00:50    Post subject: Reply with quote

Overgangen fra Nidaros?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
kevinpieter
Veteran

PostPosted: 25.06.2008 01:42    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Jeg er så lut lei av "Arena"-navnet at jeg kommer til å trøkke det ned i halsen på den første som iverksetter bygging av et anlegg med et slikt navn i Trondheim. Selge stadionnavn eller ei.

Amen og amen igjen! Jeg savner alle stadionene...
EvileyeS
Rutinert

PostPosted: 25.06.2008 06:26    Post subject: Reply with quote

Det er mange her som er grusomt historieløse, og det er i mine øyne ikke bra. Den som glemmer historien er dømt til å gjenta den.

Til dere som mener at å selge stadionnavnet (og sikkert også klubbnavnet etterhvert. Man må jo ha penger!) er tingen, jeg sier en ting:

SV Austria Salzburg
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
AndreasR
Veteran

PostPosted: 25.06.2008 07:42    Post subject: Reply with quote

Når ting ikke en gang er bra for EvileyeS sine øyne er det i hvertfall best å la det være. Barcelona har hverken solgt navnet på klubben eller stadion. Men det går da sånn brukbart med dem også, niccolai?
Oddis
Senior

PostPosted: 25.06.2008 08:59    Post subject: Reply with quote

EvileyeS wrote:
Det er mange her som er grusomt historieløse, og det er i mine øyne ikke bra. Den som glemmer historien er dømt til å gjenta den.

Jeg er sikkert en av disse du sikter til. Jeg har vært på Lerkendal regelmessig siden nedrykket i 1977 (da var det ikke mange der), garantert lenger enn 90% av dere andre her på forumet (så historieløs er jeg neppe). Likevel er jeg temmelig likegyldig for hva stadion heter. Minnene kan de ikke ta fra meg uansett, så spiller navnet så stor rolle? Jeg kommer uansett til å kalle det Lerkendal.

Heldigvis er vi mennesker fleksible, glemmer fort og tilpasser oss raskt.
Back to top
Guffen
Rutinert

PostPosted: 25.06.2008 09:01    Post subject: Reply with quote

Så er det kanskje en liten forskjell mellom Barca og RBK når det gjelder de andre markedsmulighetene, Andreas? En liten en...? Hvis du løfter blikket, ser du kanskje at Barca, Man U og Pool kan ta seg friheter som en liten klubb som RBK ikke kan.

Hvis skal ha ambisjoner om å konkurrere med de største og nest største, altså. Nøyer vi oss med å være topp 4 i Norge, er det naturligvis ingen grunn til å bli mer agressiv kommersiellt sett.

Da kan vi fortsette akkurat slik vi gjør nå.
Back to top
h b
Veteran

PostPosted: 25.06.2008 09:14    Post subject: Reply with quote

Rod wrote:
utrolig mange sier at vi bør selge navnet fordi vi trenegr mer penger! Med tanke på at vi er den rikeste klubben i Norge og at vi foreløpig har gjort det rævva de første rundene så kan dere ikke si at penger lager suksess.

Genial tankegang, vi kan bare sitte å se på at de andre klubbene blir rikere og snapper alle spillerne som vi ikke har råd til å lønne, så får vi heller selge stadionavnet når det virkelig har blitt krise...
h b
Veteran

PostPosted: 25.06.2008 09:21    Post subject: Reply with quote

Jomer wrote:
Lerkendal er Lerkendal. Topp 30 eller ikke. Dritter i pengene jeg så lenge navnet består. Heller Lerkendal stadion enn topp 30 i europa for min del ihvertfall. Er enig med Andreas. La Lerkendal navnet være. Fy faen noen av dere her inne er historieløse. Vil faen meg få inn penger samme hvor mye det tar av sjela til klubben vår. Vi skal være stolte av at vi ikke har sponsornavn på stadion vår.

Fatter ikke tankegangen din, drar du på lerkendal for å oppleve stadion eller se rbk vinne? så du vil heller se rbk mot Ranheim i 1. divisjon på Lerkendal enn CL på Siemens Stadion??
h b
Veteran

PostPosted: 25.06.2008 09:28    Post subject: Reply with quote

Til alle historikkere, et utklipp fra RBK.no:

RBK's historie.

Det hele startet på Rosenborg, en bydel i Trondheim. En guttegjeng bestemte seg for å starte en fotballklubb, og navnet ble Odd, for øvrig oppkalt etter fotballklubben Odd Skien. I 1927 ble navnet endret til Rosenborg Ballklub. Fire år senere, i 1931, spilte RBK for første gang i A-serien.

Mange her som savner Odd-navnet ??
bolgebah
Veteran

PostPosted: 25.06.2008 09:28    Post subject: Reply with quote

Dette blir ei uheldig sammenrøring. Selge oss, javisst. Men den feilslåtte strategien til RBK har blant annet bestått i å selge for mye for billig. Da løser det ikke noe å utvide ei slik satsing ytterligere.

Det vil alltid være visse elementer rundt en klubb som man slår ring om, samme hva. Hvis ikke ender man opp som en hockeyklubb. Se på TIK, for eksempel, det fantes ikke den ting de ikke ville selge hvis de fikk en liten sum for det. "Denne tominutters utvisningen presenteres av Riis bilglass" osv. Like fordømt gikk de konkurs med dunder og brak.

Jeg ser poenget med at salg av stadionnavn kunne inngått i en kjempepakke med eksklusivitet for én sponsor - omtrent som at Elkem la beslag på det aller meste av profilering den gangen de gikk inn med den astronomiske summen én million i året. Et multinasjonalt konsern som hadde ønsket å profilere seg på Rosenborg kunne for eksempel kjøpt enerett på drakta, alle treningsklær, alle fire tribunene og stadionnavnet for hundre millioner. Et "take it or leave it"-tilbud i en slik størrelsesorden hadde nok vært temmelig vanskelig å avslå selv for de mest ihuga tradisjonsfantastene blant oss. Realistisk sett kommer dog et slikt tilbud aldri til å komme. Salg av stadionnavn er en utbygging av et allerede eksisterende samarbeidsforhold, hvor man sukrer pillen for grådige markedssjefer ved å kjøpe de siste VIP-losjene klubben sliter med å selge og skjøte på noen kroner på den årlige summen, eller lignende. Og der setter i alle fall jeg ned foten. Spørsmålet om å selge navnet på hjemmebanen kommer aldri til å utgjøre et "være eller ikke være" for vår videre satsing, og da ser jeg heller ikke poenget med å spissformulere i retning av "skal vi nå målsetningen om topp 30" og slikt. Det er helt andre områder de store pengene ligger om vi skal nå omsetningsmålet vårt.
Back to top
niccolai
Veteran

PostPosted: 25.06.2008 09:50    Post subject: Reply with quote

EvileyeS wrote:

Til dere som mener at å selge stadionnavnet (og sikkert også klubbnavnet etterhvert. Man må jo ha penger!) er tingen, jeg sier en ting:

SV Austria Salzburg

Det med Salsburg håper jeg aldri vil skje med RBK, sannheten med Salzburg var jo att klubben var på vei til å nesten bli lagt ned, så kom Red Bull å kjøpte opp klubben i siste time. Så sånn sett skal vel egentlig fansen der være fornøyd med att man fikk reddet klubben, og de vant også Serien året etter. Så Salzburg skiftet aldri navn p.g.a kommerse grunner men p.g.a att det var det som kunne redde den.

Derfor heter klubben nå Red Bull Salzburg.

Trist att slik skjer, uten tvil.

Men her snakker vi ikke skifte av klubbnavn, men stadionnavn.

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 25.06.2008 09:58    Post subject: Reply with quote

Du har alvorlige problemer med å bli tatt seriøst av undertegnede hvis du prøver å påstå at det som fikk Austria Salzburg til å skifte navn ikke var kommersialitet, men idealisme.
Back to top
Keyser Chief
Junior

PostPosted: 25.06.2008 09:59    Post subject: Reply with quote

EvileyeS wrote:

Jeg ser gjerne at vi gjentar historien, særlig den på 90-tallet...
Back to top
niccolai
Veteran

PostPosted: 25.06.2008 10:13    Post subject: Reply with quote

Det jeg mente med att det ikke var kommerse grunner, da mente jeg det for Salzburgs vedkommende.

De prøvde bare å redde klubben fra nedleggelse.

For Redd Bull's vedkommende var nok dette bra reklame og veldig kommers ja.

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 25.06.2008 10:29    Post subject: Reply with quote

Selge stadion- eller klubbnavn, for meg er det ikke store forskjellen. Det er enkelte ukrenkelige detaljer ved en klubb som er selve kjerneverdiene, de man oppretter reklameplass og sesongkort rundt for så å selge dem til publikum og næringsliv. Hvis man i sin griskhet innskrenker det tradisjonsbundne området som fordums tider har gjerdet inn, tror jeg man skyter seg selv i foten. Eksemplet Barcelona er interessant fordi denne klubben har valgt ikke å ha draktreklame (helt fram til Unicef, i alle fall), men kommersielt har klubben berget vel så bra. Konsekvensen av at sponsorer ikke får profilere seg på drakta er at man gjerne betaler mer for de sonene hvor reklame tillates.

Jeg tror alle skal være ytterst forsiktige med å utpeke konkrete detaljer som skal til for at vi skal nå våre til dels hårete økonomiske mål. Når det er historie, tradisjoner og tilhørighet man skal selge reklameplass rundt, må man ikke samtidig forsyne seg av selve identiteten. Det eneste man oppnår er å bake et skikkelig godt brød av neste års såkorn. Og så er det borte.
Back to top
h b
Veteran

PostPosted: 25.06.2008 10:37    Post subject: Reply with quote

"eksemplet barcelona", er det i hele tatt andre storklubber som ikke har draktreklame?
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 8, 9, 10, 11  Next
Page 9 of 11

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb