English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Lerkendal stadion
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 70, 71, 72 ... 135, 136, 137  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 22.05.2008 22:59    Post subject: Reply with quote

Planene er skrinlagte fordi administrasjonen allerede er for stor til at markedsavdelinga kan flytte tilbake til Brakka; de har vært i Klokkesvingen siden i fjor.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Konesseur
Veteran

PostPosted: 22.05.2008 23:38    Post subject: Reply with quote

Haugen wrote:
Konesseur wrote:
kjøpesenterplanen i umiddelbar avstand til stadion mellom Strindveien og Brakka.

Da har det vel strengt tatt ikke noe med Lerkendal Stadion å gjøre.

Etter mitt syn er det et konsept jeg lanserer med sterke bindinger mellom elementene.

Når det gjelder Brakka er det ikke bare ett hvitt bygg med noen folk som jobber der. Brakka er en tilstand. Det er John Pelu som spiser en vaffel. Det er Rune Bratseth som funderer på neste TV-program. Hvis bygget ikke blir med på flyttelasset til Lade eksisterer ikke Brakka lengre. Kun bygget med folk som jobber der blir tilbake.
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 22.05.2008 23:43    Post subject: Reply with quote

Brakka kan uansett hva man måtte mene ikke flyttes. Begge brakkene er vernet av riksantikvaren.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
attach
Forumsjef

PostPosted: 22.05.2008 23:51    Post subject: Reply with quote

Jeg ser heller ikke poenget med å flytte den hvis den er en tilstand.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 22.05.2008 23:57    Post subject: Reply with quote

Brakka som tilstand er også verneverdig og i tillegg helt unikt. Siste ord er ikke sagt omkring dette.
Back to top
Bjarne Grandstand
Junior

PostPosted: 23.05.2008 10:36    Post subject: Reply with quote

Kjøpesenter på Lerkendal. For en banebrytede og frisk idé!
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 23.05.2008 12:23    Post subject: Reply with quote

Jeg vet ikke om den er banebrytende, men frisk er den ihvertfall.

Med Gløshagen og ny kampus på Lerkendal med 6 000 - 7 000 studenter og ansatte og nye boliger i området er det marked for et kjøpesenter. Jeg tenker ikke et digert kjøpesenter men heller et to-etasjes av noe i størrelsen til Valentinlystsenteret.

Bygger man giganthall til glede for hele byens befolkning kan man forvente at kommunen legger forholdene til rette. Dette inkluderer selvsagt noen veiforandringer, endringer av byplaner og diverse tillatelser.

For deres orientering gav Oslo Kommune en diger tomt i gave til VIF verdt utallige millioner.
Back to top
robinla
Veteran

PostPosted: 23.05.2008 12:55    Post subject: Reply with quote

Er det noen store kommunale eiendommer rundt Lerkendal som står ledig? Uansett er vel dette passe urelevant angående Lerkendal Stadion. Med mindre man tenker å ha et kjøpesenter i en av tribunene? Infrastrukturen rundt kan jeg se har noe med Lerkendal å gjøre.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
1r9b1k7
Veteran

PostPosted: 23.05.2008 12:55    Post subject: Reply with quote

Nå har det i hvert fall kommet en grunn for å bygge tak (og svinger).
Very Happy
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 23.05.2008 13:12    Post subject: Reply with quote

Det er konsept jeg lanserer med stadion som hjertet, men dette er et viktig element i stadionplanen.

robinla wrote:
Er det noen store kommunale eiendommer rundt Lerkendal som står ledig?

Tror ikke det, men stenger man Strindveien er det vel kommunal eiendom.

Opptil flere godkjenninger fra kommunen skal man smekke opp et kjøpesenter. Disse besitter man ikke per dags dato, men bygger man giganthall synes jeg kommunen skal smile og godkjenne litt både her og der. Der andre kommuner er med å tar regninga skal ihvertfall Trondheim Kommune legge til rette med veier og godkjenninger.
Back to top
Søring
Senior

PostPosted: 23.05.2008 20:53    Post subject: Lerkendal Stadion Reply with quote

virker som om diskusjonen holder på å kjøre seg fast så kommer med noen andre tanker:

hva om det blir laget en ring av næringslivsbygg rundt Lerkendal, med mellomrom til selve lerkendal, som en mur på en måte...( Selvfølgelig må det være god sikt til stadion som skal trone i midten)

hvem vet, hadde kanskje vært kult om vi kunne lagt skjermer rund næringslivsbygget som viste filmer fra stolte RBK-øyeblikk og rbk-relaterte ting. som en gigantisk TV rundt hele greia..

som dere skjønner er dette bare svada, ønsketenkning og som jeg selv har funnet ut, ikke godt gjennomtenkt... men allikevel Wink
Konesseur
Veteran

PostPosted: 24.05.2008 01:31    Post subject: Reply with quote

Det med skjermer er vel i planene i Lille, Frankrike og i Brasil en plass.

Fra Lille:

Mulig det er bra med en ring rundt stadion, men det er gunstig om man forklarer fordelene slik at vi andre kan ta del.
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 24.05.2008 16:59    Post subject: Reply with quote

Skal det gigantskjerm på plass så tror jeg den er bedre egnet på innsiden av stadion. De to skjermene som de har montert i Lucas Oil Stadium er ca 4 ganger så stort areal som skjermene på Lerkendal. Likevel lurer jeg litt på om publikum blir litt blendet av skylightsene, se bilde under. Tribunetak skygger for atskillig av naturlig lys. Når man har skylights istedet for tribunetak slipper enda mer naturlig lys inn i stadion.

Back to top
Søring
Senior

PostPosted: 24.05.2008 18:16    Post subject: Reply with quote

Du er glad i de amerikanske arenaene Konesseur, hehe, med all rett selvfølgelig;)

Når du snakker om skjermer inne på stadion kan vel det være noe også, men jeg mener det ville være mildt sagt interessant å pryde utvendige vegger med en svær skjerm som tok for seg nettopp de tingene jeg nevnte over.

Når det ikke vil være noe spesielt å vise vises bare RBK-logoen. Tenk hvordan lyset fra dette ville sett ut på de sene høstkvelder.
Konesseur
Veteran

PostPosted: 24.05.2008 21:15    Post subject: Reply with quote

Jeg har tidligere argumentert for å flytte innvendiger skjermer utendørs når det ikke er aktivitet. Skikkelig kjekt med skjermer i hytt og pine. Men jeg heller i den retning at klubben er best tjent med ekstrem spissing i forretningsplatformen. Fullt fokus på kostander og inntekter og ikke minst opprettelsen av en solid forretningsplatform ganske uavhengig av fotballresultater slik at man har to forretningsplatformer å basere driften på.

Jeg ser mye bra fra forskjellige kontinenter når det gjelder arenaer. Jeg er spesielt begeistret for Reliant Stadium og Lucas Oil Stadium som er under oppføring og til dels begeistret for Ford Field som konseptuelt er best egnet for å kopieres på Lerkendal. Generelt er det mange dårlige stadioner i USA sammenliknet med Europa. Ellers har jeg mye sansen for konseptet bak Fosshaugane Campus.

En god ting kan ikke gjentas nok. Det er slik at klubbene i de store ligaene på kontinentet akselererer omsetningen. Skal man henge med må omsetningen til klubben opp på et nytt nivå fordi det viser seg at det er en sammengheng mellom sportslig suksess og omsetning. Derfor må folk forbrede seg på at klubben vil måtte ta revolusjonerende virkemidler ibruk for å henge med. Bare se til Solbakkens FCK som har muskler til å tilby de beste skandinaviske spillerne mye mer penger enn vi kan i Rosenborg.

Det er ikke slik at jeg har lyst til å jevne sjela i klubben med jorda. Tvert imot har jeg lyst til å se en klubb som når nye høyder, og har innsett at ofte når man gir avkall på noe får man noe annet men bedre igjen.
Back to top
Søring
Senior

PostPosted: 25.05.2008 00:41    Post subject: Reply with quote

hey, er enig jeg.
Jomer
Rutinert

PostPosted: 25.05.2008 00:54    Post subject: Reply with quote

Konessur du har en helt jævlig fantasi!!!!
Søring
Senior

PostPosted: 25.05.2008 01:02    Post subject: Reply with quote

om du mener skjermene må jeg ta på meg ansvaret der, hehe

ingen som syntes vi skulle bygge i en stil tilsvarende Allianz-arena? i mindre skala selvfølgelig, men den er nå blitt kåret til det peneste ditt og datt...
Konesseur
Veteran

PostPosted: 25.05.2008 10:23    Post subject: Reply with quote

Det virker som det er fullt mulig å spille på naturgress til tross for fast tak. Jeg har identifisert to muligheter.

1. Thickturf. Det er 45 mm tjukk gressmatte på rull som man kan spille på straks den er lagt. Jeg ser for meg at banen til daglig soler seg i en solfyldt helning mot sør. Dagen før kamp rulles banen sammen, flyttes på lastebiler, og flyttes siden inn på stadion og rulles ut på stadion. Etter kamp den samme operasjonen i reversj.

Brann la 800 kvadratmeter thick turf

Quote:
Østfold Gress AS og Sport og grøntanlegg byttet også ut 800 kvadratmeter gress innenfor den ene sekstenmeteren på Brann stadion rett før årets seriestart. Dette ble lagt med Thick turf, som er 4,5 centimeter tykt – og kan spilles på allerede dagen etter legging, ettersom det ligger meget stabilt.

Hampden skiftet ut hele banen med thick turf

2. Drivhusmetoden. I Dunedin, i samspill med HOK Sport, planlegger installasjon av ETFE, gjennomsiktig isolasjon i taket på giganthallen. Planen er mye naturlig lys slik at giganthallen fungerer som et drivhus for det naturlige gresset som legges i hallen.

Drivhus testing

Personlig tror jeg at "thick turf" planen er bedre. NÃ¥r man flytter gresset ut og gress-underlagsmatten kan man ha flisbelagt gulv under, med perfekte forhold for andre aktiviteter enn sport.

Jomer wrote:
Konessur du har en helt jævlig fantasi!!!!

jævlig eller jævlig bra? Det avhenger nok av hvilke øyne som ser... Confused
Back to top
Konesseur
Veteran

PostPosted: 25.05.2008 12:13    Post subject: Reply with quote

Jeg tror man allerede kan anskaffe 10 kvadratmeter thick turf så kan Lorentzen leke litt med fliser, gressunderlagsmatte, thick turf og fotballsko for å samle erfaringer.
Back to top
Søring
Senior

PostPosted: 25.05.2008 18:33    Post subject: Reply with quote

Å skulle hele tiden legge på og ta av gressmatten er unødvendig og upraktisk, se hvor mye slit det var på lusjniki(?) stadion i russland i Cl-finalen. Gresset var jo veldig bra, i motsetning til hva "eksperter" sa, men det var en helvets operasjon sa de.
Konesseur
Veteran

PostPosted: 25.05.2008 19:04    Post subject: Reply with quote

Etter mitt syn er det helt kritisk hvis man skal bruke de samme arealene til både universitetsbruk og fotball med naturgress at man flytter gresset ut og inn.

Skal man av og på med gresset ofte er det å anse som en industriell prosess som gjentas mange ganger og man kan tidskomprimere betydelig.

Som en anekdote kan jeg nevne at alle gatene i store byer sør i Europa spyles hver natt. Hvis Trondheim bydrift skulle ha spylet alle gatene i Trondheim kun ei natt skulle det tatt minst en måned med forberedelser til den "store" natta både administrativt og teknisk. Dette er forskjellen på en engangsforeteelse og en industriell prosess.

Jeg tror at det trengs en innovasjon i dette feltet skal det bli tipptopp. Jeg ser for meg at gresset er sydd samen med en "såle" i hardt men elastisk materiale med en totaltykkelse på ca. 10 cm, der gresset utgjør halvparten av tykkelsen.
Back to top
LOST
Proff

PostPosted: 25.05.2008 21:14    Post subject: Reply with quote

Har RBK bestemt seg for å bygge ut på Lade med hall, baner +++ ? Hvis så er tillfellet blir det vel neppe gigant-hall av Lerkendal?

Jeg vet ikke helt hva jeg mener de bør gå for..Lerkendal-hall, eller ny hall på Lade (eller et annet sted). Er +er og -minuser med de forskjellige løsnigene, men jeg tror nesten man må flytte trenings-aktiviten og fasiliteter bort fra Lerkendal for videre sportslig satsing.

Slik jeg ser det står RBK foran noen veldig vanskelige valg. Det er mye å ta hensyn til og den ideele løsningen blir nok vanskelig å finne.
Back to top
Søring
Senior

PostPosted: 25.05.2008 21:34    Post subject: Reply with quote

det er greit å lage et nytt treningsalegg, men man trenger ikke bygge det like stort og bruke så mye penger som RBK har planlagt på det.
LOST
Proff

PostPosted: 25.05.2008 23:23    Post subject: Reply with quote

Nei, man trenger ikke, men det er kanskje lurt å flytte alt av treningsanlegg og fasiliteter bort fra stadion og ikke bare noen deler av disse.

Mtp det sportslige er jeg ikke i tvil om at det er en fordel å flytte alt til en annen plass, og økonomisk kan de jo også være gunstig hvis man får solg tomter evt. leid ut lokaler ved stadion.

Slik jeg ser det nå er det en fordel å flytte alt (untatt stadion selvsagt), og bygge nytt et annet sted.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 70, 71, 72 ... 135, 136, 137  Next
Page 71 of 137

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb