| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
bolgebah Veteran
|
Posted: 21.05.2008 13:29 Post subject: |
|
|
Jeg ville tatt det med "Tørum" og "kav trøndersk" med et visst forbehold, ja.
Edit: Og beskjeder til en beksvart mann som Tettey på kav trøndersk er vel ikke å forakte? |
|
| Back to top |
|
 |
asf Senior

|
Posted: 21.05.2008 13:32 Post subject: |
|
|
| Hva er det dere diskuterer så fælt etter? Ble det ikke akkuratt sagt at Hamren kjørte treninga på ENGELSK? Etter diskusjonen her å regne så virker det jo som om han har gjennomført treninga på samisk. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 21.05.2008 13:33 Post subject: |
|
|
Nå kverulerer du bare. Om man prater kav trøndersk eller stril er ett fett for en fra Burkina Faso. Det er nøyaktig like demotiverende å oppleve disse tingene, uansett.
Edit: Tror forresten det var Morten Pedersen som fortalte om disse episodene på Bakrommet på NRK. Han hadde observert noen RBK-treninger og var lettere sjokkert over hvordan de ble ledet. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 21.05.2008 13:56 Post subject: |
|
|
Bra at svensken er en skikkelig sjefstype......,med mye kompetanse. En god leder kan ikke bare ha det i kjeften, men må også ha det i hodet.
Ellers er det en selvfølgelighet at viss man skal arbeide i et annet land må man sørge for å å forstå og gjøre seg forstått. Skal man jobbe i RBK bør spillerne selvfølgelig tilegne seg en del norskkunnskaper. Det holder ikke å kun beherske en noe engelsk. Det er vanlig at folk med dialekt normaliserer språket sitt en del når man snakker med en utlending. I dette tilfelle vil det innebære et slags bokmål når man kan sense at trøndersk blir for vanskelig å forstå for en utlending. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 21.05.2008 14:15 Post subject: |
|
|
Det er da mye enklere at en bruker et språk alle forstår og at Rosenborg tilpasser seg en internasjonal hverdag istedenfor at vi skal la viktig fotballfaglig arbeid ligge brakk til spilleren er istand til å forstå norsk og gjøre seg forstått på norsk.
Når jeg snakker med en utlending legger enn selvsagt om til et felles språk (som regel engelsk) istedenfor å snakke hvert sitt morsmål. Slik som er har holdt på har en motarbeidet integrering og gjort forholdene vanskelig for nye spillere stikk motsatt av det en burde gjøre.
Jeg er forsåvidt enig i at en bør kunne forvente at utenlandske spillere etter 1 år eller mer i klubben skal kunne enkel norsk, men det er ikke bare i Rosenborg det ikke er tilfellet. F.eks er det ikke mange frasene norsk Alanzinho og Tchoi kan ,men jeg tviler på at Jöhnsson snakker svensk til dem når han forklarer hvordan Stabæk spiller og disse to spillerene forstår systemet Stabæk spiller. Dette burde også vært fullt mulig å få til med Rosenborg sin utlendinger, ihvertfall bedre enn hva som er tilfellet idag. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 21.05.2008 14:42 Post subject: |
|
|
| RBK har råd til en skikkelig norskopplæring. Spillere som lærer seg norsk vil fungere bedre, både på og utenfor banen, og kanskje blir de mer stedbunden til vårt kjære RBK. Utenlandske spillere i Tyskland, Frankrike mfl er nødt, dvs tvunget, til å lære seg deres språk. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 21.05.2008 14:51 Post subject: |
|
|
Rosenborg er bediften som ikke finner god nok kompetanse i Norge. Derfor ser man ut i verden etter kompetanse for å bli best. Når man da finner de ressursene man er ute etter, er det vanlig å tilrettelegge for dem.
Engelsk snakkes i nesten alle land i verden, Norsk i et bittelite land i verden. Det er ikke hensiktsmessig for utenlandsk spillere å lære seg Norsk, men det er hensiktsmessig for dem å lære Engelsk. Det er ikke viktig for Rosenborg at de snakker Norsk, det er viktig at de forstår og blir forstått, noe de blir på Engelsk. Hvorfor skal man da legge opp til at de skal lære seg et språk de garantert ikke får bruk for resten av livet, når de kan lære ett som de garantert får bruk for ? Lær dem engelsk, kjør treningene på engelsk og hvis spillerne er interessert i å ha Norske venner som nekter å snakke engelsk så kan de lære norsk på fritida. |
|
| Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 21.05.2008 14:58 Post subject: |
|
|
Det er greit at de kjører engelsk på trening, men det hadde vært greit om spillerne lærte seg ihverfall litt norsk sånn at hvis vesle Ola på 7 år kommer løpende og vil ha autografen til Marek Sapara på den nyerverva gipsen så trur ikke Marek at det er en gal unge som er ute etter å slå ham ned (litt overdrevet).
Man kunne jo høre på etter kampen intervjuet at Sapara har lært seg litt norsk ihvertfall og det er jo bra.
RBK må styres på engelsk skal det bli en stor internasjonal klubb i fremtiden, men det hadde vært lurt å ihverfall kjøre Norsk kurs så spillere kan kommunisere med fansen på et språk som både de under 7 og de som er alt for nært 100 forstår _________________ Grilldress er også en dress:)
| Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 21.05.2008 15:02 Post subject: |
|
|
| Lærer feks Lago seg norsk klarer han seg bedre i både Sverige og Danmark viss han skulle havne der. Det tar forresten ikke mer en 3-4 mnd med god opplæring for normalt oppegående folk å lære seg såpass mye norsk at man kan forstå og gjøre seg forstått. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 21.05.2008 15:03 Post subject: |
|
|
Når unga kommer løpende etter spillerne med en penn i handa og sier autograf, som er mistenkelig likt det engelske ordet autograph, så tror jeg spillerne skriver navnet sitt å smiler før de tenker at det er en gal unge Spillere som blir i landet lenge vil lære seg litt Norsk uansett, med mindre de er totalt imot det. Å det er flott om de gjør det, men Engelskkurs må da være førsteprioritet å kjøre.
Josinho: Hvis Lago lærer seg norsk, vil han klare seg bedre Danmark og Sverige for eksempel ja, Hvis han lærer seg Engelsk vil han klare seg like bra i i de landene, men han vil også klare seg bra i omtrent alle andre land i verden i tillegg.....! |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 21.05.2008 15:16 Post subject: |
|
|
| Da foreslår jeg at du flytter til Russland med skoleengelsken din. Språkkunnskap er nøkkelen til et godt liv i utlendighet. Nå er ikke Panzer noe kjapping, men hadde han lært seg mer russisk hadde han trivdes bedre i Russland. Engelsk vil i beste fall være 2.språk i ikkeengelskspråklige land. Du klarer deg mye bedre med svensk eller dansk i Norge enn med engelsk.... |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 21.05.2008 15:24 Post subject: |
|
|
Mener du virkelig å si at spillerne vil ha mer utbytte av å lære seg Norsk enn Engelsk?? Fantastisk tankegang! Det er jo ingen tvil om at det å kunne språket i det landet du befinner deg altid er en fordel, men det er slitsomt å skulle lære seg 30 forskjellige språk iløpet av livet, derfor er det ideelt å lære seg et språk som folk skjønner mange steder i verden. Skoleengelsken min har funka greitt de fleste steder jeg har vært i verden, bortsett fra Frankrike, de er ikke så glad i Engelsk så jeg måtte børste støv av de elendige franskkunnskapene Å bare som bemerkning, ofte på ferierjeg har vært på å møtt dansker, har vi endt opp med å snakke engelsk med hverandre da det kan være vanskelig å skjønne hva hverandre sier... |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 21.05.2008 15:30 Post subject: |
|
|
| 4-5 språk er da ikke noe problem å lære seg viss du har bodd noen år her og der. Jeg har fartet mye rundt i østeuropa og Tyrkia, og der foretrekker de tysk. Jeg treffer også en del tyskere gjennom jobben min og de foretrekker heller å snakke tysk med meg, en nordmann med middels skoletysk, framfor å snakke engelsk... |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 21.05.2008 15:42 Post subject: |
|
|
| Det er en temmelig stor forskjell mellom Tysk og Norsk når det gjelder brukerskare. |
|
| Back to top |
|
 |
larenim Veteran
|
|
|
Kult å se at du argumenterer med hvor nyttig tysk er når du svarer på hvorfor det er bedre å lære norsk enn engelsk  _________________ / Slapp av folkens, det her ordner seg. |
|
| Back to top |
|
 |

|
|
|
Men språket du snakker om her er tysk, noe over 100 millioner mennesker har som morsmål, og mange millioner til som 2.språk/fremmedspråk. Norsk derimot snakkes av 4.5 millioner mennesker i et eneste land.... Det er en stor forskjell. Om Rosenborgs utenlandske spillere lærer seg norsk er det flott, men ikke nødvendig i det hele tatt. Om de liker brunost og bunad er det også flott, men ikke nødvendig  |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 21.05.2008 16:05 Post subject: |
|
|
| Jeg synes man burde ha innført språktester slik at man har det klart hvordan spillerne ligger an til enhver tid. De kan godt være på både norsk og engelsk. Ut ifra det kan trenerne og apparatet rundt tilpasse kommunikasjonen og det kan gjennomføres tiltak for å bedre språkferdighetene hos spillerne. |
|
| Back to top |
|
 |
larenim Veteran
|
Posted: 21.05.2008 16:17 Post subject: |
|
|
Jaja, kanskje en språktest er en god idé. Men jeg vil tro at det er såpass mye gode samtaler i Rosenborg at man fort finner ut om det er noe som blir misforstått. Selv ville jeg ihvertfall klart opp i det hvis det var noe jeg trodde jeg misforstod. Og da blir det kanskje litt overkill med en obligatorisk, systematisk språktesting? _________________ / Slapp av folkens, det her ordner seg. |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 21.05.2008 16:18 Post subject: |
|
|
| Spillerene går vel på språkkurs, det er vel ikke utenkelig at lærerene der tester dem for å kunne legge opp undervisningen på en best mulig måte. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 21.05.2008 16:46 Post subject: |
|
|
| Håpløst å argumentere men hvor mange som snakker et språk på verdensbasis. Poenget er hvilket språk de rundt deg snakker. Du lærer deg islandsk viss du skal på på Island en stund. Aner et visst mindreverdighetskompleks hos enkelte her. |
|
| Back to top |
|
 |
v_olden Veteran
|
Posted: 21.05.2008 16:54 Post subject: |
|
|
Skal du på Island for å gjøre en jobb i 2-3-4 år før du skal videre så håper du det holder med engelsk som du kanskje får bruk for senere.
Hvis du flytter til Island for å bo der i 10 år eller mere lærer du deg islandsk.
SÃ¥nn. Ferdig. _________________ Medlem nr. 2201
Vinner av preseasonresultattipsekonkurransen 2014 |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 21.05.2008 16:55 Post subject: |
|
|
Det er det absolutt dummeste jeg har hørt på veldig veldig lenge!!
Du drar opp Tysk, det kan ikke sammenlignes med Norsk av den enkle grunn at Norsk får spillerne (mest sannsynlig) aldri bruk for igjen. Tysk og engelsk derimot er det stor sannsynlighet for å få bruk for. Å i Norge så skjønner faktisk folk Engelsk, så det er ingen grunn til å måtte lære seg Norsk. Hvis ingen i Norge hadde snakket Engelsk så måtte selvsagt spillerne lært seg norsk, men det er ikke tilfelle. Å til slengbemerkningen om mindreverdighetskompleks, det er bare sykt tåpelig å komme med! Faktum er at ikke alle mennesker evner å lære seg 4-5 språk på iløpet av et par år, og når dem i tillegg ikke trenger det så ser jeg ikke grunnen. Man har ikke et mindreverdighetskompleks selv om man er klar over at resten av verden ikke snakker sitt eget språk....!!
ca 1.4 milliarder mennesker har engelsk som første eller andre språk i verden, 4.7 millioner har Norsk som første/andre språk. Sjansen er ærlig talt større for at Engelsk er språket gutta får bruk for senere i livet.....  |
|
| Back to top |
|
 |
Oddis Senior
|
Posted: 21.05.2008 19:44 Post subject: |
|
|
| josinho wrote: | | RBK har råd til en skikkelig norskopplæring. Spillere som lærer seg norsk vil fungere bedre, både på og utenfor banen, og kanskje blir de mer stedbunden til vårt kjære RBK. Utenlandske spillere i Tyskland, Frankrike mfl er nødt, dvs tvunget, til å lære seg deres språk. |
Jeg har sett utallige intervjuer av Diego, stjernen i Werder Bremen, og han snakker fortsatt bare portugisisk. Mulig han forstår tysk, men snakker det aldri. |
|
| Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 21.05.2008 20:06 Post subject: |
|
|
Diego forstår nok tysk, ja. Tyskerne er temmelig klare på dette med at spillerne skal forstå det. Bare spør nordmenn som har spilt der. Skal man jobbe i Norge i noen år er det greit å kunne beherske litt norsk, ja,MD. 10 år i et land osv...., det er smart å si 
Last edited by josinho on 21.05.2008 20:09; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 21.05.2008 20:08 Post subject: |
|
|
| Når du er så god som Diego er tror jeg han fort kan få lov til å bryte noen regler. |
|
| Back to top |
|
 |
|