View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
brann_copper Senior
|
Posted: 04.04.2008 18:43 Post subject: |
|
|
Ikke enig. Brann har mer enn god nok økonomi til å klare en forholdsvis lang periode med bare måtelig sportslig suksess. Dessuten har det ikke vært mye å utsette på de sportslige prestasjonene de seneste årene. Rosenborg og Viking er i samme båt, mens det blandt topplubbene er VIF, LSK og til dels Stabæk er knyttet langt større usikkerhet til evnen til varig storsatsing. For VIFs del er man fullstendig avhengig av at man etterhvert får somlet seg til å bygge en egen stadion og pengemaskin. De klubbene som har mest grunn til å være bekymret for om økonomien vil strekke til er Glimt, Aalesund og Ham-Kam- Selv med egne baner vil ikke disse klubbene få inntekter som tilsier at de skal klare å holde seg som toppserieklubber i mange år aad gangen. Manglende befolkningsgrunnlag, apell og interesse fra næringslivet er blandt de faktorene som overbeviser meg om dette.
Om ganske få år vil toppfotball i Norge dreie seg om fem, seks klubber. RBK, Brann og Viking er bankers. I tillegg tror jeg LSK og VIF har gode forutsetninger dersom de spiller kortene sine riktig, og muligens Stabæk. Bak der er det rimelig tomt spør du meg, resten tilhører the dark ages.... _________________ We will fight them on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets... We will never surrender! - Sir Winston Churchill (Brann-patriot så god som noen) |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 04.04.2008 20:51 Post subject: |
|
|
Med 16 lag i tippeligaen ser jeg ikke mange steder som skal ha så veldig mye bedre forutsetninger enn Glimt, Molde og Ham Kam sine posisjoner. Alternativene er Bryne, Haugesund, Randaberg, Hønefoss og Moss som jeg kommer på. |
|
Back to top |
|
 |
brann_copper Senior
|
Posted: 04.04.2008 23:31 Post subject: |
|
|
Sandefjord, Odd, Start, Sogndal osv osv.... En hel haug med slike lag kommer til å veksle om å rykke henholdsvis ned og opp. Elevatortilværelsen kommer til å knekke mange.... _________________ We will fight them on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets... We will never surrender! - Sir Winston Churchill (Brann-patriot så god som noen) |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 05.04.2008 02:49 Post subject: |
|
|
Jeg glømte ut lagene du nevnte ,men uansett så, har det nevnte lagene en historie med å å være i toppdivisjonen som ikke skal undervurderes iforhold til alternativene. |
|
Back to top |
|
 |
brann_copper Senior
|
Posted: 05.04.2008 11:01 Post subject: |
|
|
Enig i det. Utvidelsen av TL kommer beleilig for en del klubber som sliter med å få endene til å møtes. Poenget er at jeg ikke tror at noen av disse klubbene kan påregne stabilt toppseriespill over lang tid. De kommer til å veksle på å spille i TL....
Ingen av dem har det som skal til for å satse stort. Jeg mener at dette gjelder ihvertfall følgende klubber:
Sogndal, Sandefjord, Ham-Kam, Bryne, Bodø-Glimt, Moss, Kongsvinger og kanskje noen til. _________________ We will fight them on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets... We will never surrender! - Sir Winston Churchill (Brann-patriot så god som noen) |
|
Back to top |
|
 |
bergert Rutinert

|
Posted: 05.04.2008 20:38 Post subject: |
|
|
hihi, ser at brann gjør det stort  _________________ If something is hard doing, it's not worth doing |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 05.04.2008 20:53 Post subject: |
|
|
Helt ideelt er det ikke at middelshavsfarerne enten taper eller vinner. Hadde gjerne sett uavgjort i denne kampen rent poengmessig. |
|
Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 05.04.2008 20:54 Post subject: |
|
|
Haha, 4-2!  |
|
Back to top |
|
 |
fjellgeit Rutinert
|
Posted: 05.04.2008 20:58 Post subject: |
|
|
"Helstad ut mot kunstgresset i Aalesund" |
|
Back to top |
|
 |
doris Veteran
|
Posted: 05.04.2008 21:27 Post subject: |
|
|
Hadde vært typisk med 3-3 i denne kampen, heldigvis skjedde det ikke. Aalesund scoret tross alt alle målene. (Ganske sikker på at Aarøy var sist på 3-2-målet.) En ekstra godbit er det også at Brann falt fra første til sjetteplass på tabellen, hoho.  |
|
Back to top |
|
 |
Trondheim Veteran
|
Posted: 05.04.2008 21:29 Post subject: |
|
|
I følge Mini så var det siste målet IKKE selvmål! |
|
Back to top |
|
 |
Ingeman Veteran

|
Posted: 05.04.2008 21:31 Post subject: |
|
|
Ålesund spilte faktisk veldig bra. De prøvde å spille fotball. Veldig artig!  |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 05.04.2008 21:34 Post subject: |
|
|
Det var ikke selvmål, nei. Aarøy var sist på den, men det var Winters som styrte den i retning mål.
Dette er en finfin kveld, forresten.  |
|
Back to top |
|
 |
Haugen Veteran

|
Posted: 05.04.2008 21:35 Post subject: |
|
|
RBK94 wrote: | I følge Mini så var det siste målet IKKE selvmål! |
Det betyr IKKE at det IKKE var det. |
|
Back to top |
|
 |
Stano_11 Veteran
|
Posted: 05.04.2008 21:38 Post subject: |
|
|
driter i om det var selvmål eller ikke. Brann tapte med stil idag og det skåler jeg med akevitt Skål!! |
|
Back to top |
|
 |
Matt Proff
|
Posted: 05.04.2008 21:44 Post subject: |
|
|
Synes det er artig med Aalesund håpe de gjør det bra i år. |
|
Back to top |
|
 |
JellyFish Veteran
|
Posted: 06.04.2008 00:42 Post subject: |
|
|
MÃ¥ si det var en bra kamp jeg fikk se sammen med en 7-8 Branntilhengere i kveld
Solli med haugevis av ballmiss, Fakiri som ikke er i form, Demba som ikke er inne i systemet og Sigurdsson som er en tanke hodeløs et sekund. Da kan det bare ikke gå bra. Og Bakke som måtte ut tidlig...
Samtidig ser jeg en Karadas som nesten er med å snu kampen. I dag gikk det ikke, men Azar kan bli en viktig mann for Brann etter hvert som han kan spille hele 90 minutter. Han starter vel neste kamp nå som Sigurdsson må sone? _________________
Mikael Dorsin wrote: | Fotball er ganske enkelt når man gjør det enkelt. |
|
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 06.04.2008 02:11 Post subject: |
|
|
Brann sliter enormt defensivt om dagen. Det var på ingen måte bra mot Fredrikstad heller, men der slapp de billig unna pga en strålende offensiv kamp til tider.
Branns opptreden synes jeg ikke er så ulik den RBK har hatt i sine dårlige stunder de siste årene. Det er for dårlig jobbing i midtbaneleddet og forsvarsrekka blir enten stående eller ryggende for mye.
Nå var Brann tidvis skrale borte i fjor også (seks tap på tretten kamper), men jeg følte da at det mer var enkeltkollapser som gjorde at de tapte. I år synes jeg laget i de kampene jeg har sett (Everton-kampene og de to første seriekampene) jevnt over har senket seg et par hakk. Riktignok ble de rundspilt i 43 minutter mot Sandefjord i fjor vår også, men da klarte de å snu kampen.
Vi skal ikke glemme at RBKs sesongstarter selv i glansdagene var ganske så labre. I en av de beste årgangene (1997) hadde vi 0-3-1 etter fire kamper, men tapte ikke flere kamper den sesongen da...
Jeg har hele tiden ment at Brann ikke burde ha kvittet seg med Helge Haugen, som var et arbeidsjern på midten. Nå som de også har mistet hans perfekte makker og stabilisator på midten Martin Andresen så spørs det om de ikke har gått litt i fella med å satse på navnene El Fakiri og Bakke - som jeg ikke helt har for meg til å være noen motgangsspillere.
Alt for tidlig å konkludere med noe som helst, men det må en helt annen struktur til i Brann-laget på defensiven. Jeg synes også Karadas er først og fremst et angrepsvåpen. Da han var i RBK ble det både litt for keitete og litt for mange frispark i farlige posisjoner når han spilte midtstopper.
Artig for Aalesund var det i hvert fall i dag. Fint for dem å ikke gi bort poeng, slik de har hatt for vane å gjøre i tilsvarende situasjoner tidligere. Jeg synes de vartet opp med mye fint kombinasjonsspill i dag, og de så ut til å trives på kunstgresset.
Og så kan man jo tenke tilbake til Kråmyras dager, da alle sa at Aafk var så gode hjemme fordi de spilte på en potetåker. Hadde de bare hatt en bane man kunne spille fotball på så ville saken stilt seg annerledes. Nå er det galt at de har en bane hvor de spiller strålende fotball langs bakken... |
|
Back to top |
|
 |
d@len Rutinert

|
Posted: 06.04.2008 03:21 Post subject: |
|
|
Her kommer jeg for å redde Branns ære på rbkweb.com... eller ikke.
Mye dårlig i dag. Tap på en lørdag gjør ikke akkurat underverker for humøret. Et stort pluss er at hamburgeren jeg spiste i forkant av kampen var god og at jeg fikk en god plass foran storskjermen på puben.
Nei, vi kan sikkert bruke ordet "kalddusj" og "reality check", men uten å skryte på meg synske evner så følte jeg på meg, i forkant av kampen, at dette kom til å bli en kamp ala den vi opplevde på danskebåten i fjor. Aafk jobber hardere og vil mer - det lønner seg. At Brann ikke klarer å ta ut ballene som pumpes opp mot Eiffeltårnet Aarøy kan jeg ikke fatte og begripe.
Den friske pusten i dag var Karadas som viser vilje. Krysser fingrene for at noe av gutsen hans smitter over på de andre spillerene; det være seg i felledusjen eller på treningsfeltet. For ordet "jobbe" bør stå sentralt i neste kamp.
Demba viser seg ikke mye frem i denne kampen. Noen feilpasninger, litt svake mottak, lå altfor langt mot midten noe som resulterte i at han i perioder var offensiv midtbane noe jobbeskrivelsen hans ikke tilsier.
Det kan jo bare gå en vei! Får trekke frem noe positivt - vi ligger foran poengskjemaet fra i fjor hvis vi ser på resultatet på de samme kampene i fjor:
2007 Brann - FFK 2-2
2008 Brann - FFK 4-2
2007 Aafk - Brann 2-1
2008 Aafk - Brann 4-2
En mager trøst dog...  |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 06.04.2008 05:08 Post subject: |
|
|
Jeg trodde egentlig Brann skulle få med seg ennå flere ufortjente poeng i dag da Aarøy laget 3-2, men denne gangen holdt ikke flaksen helt inn, ser jeg. På den positive siden for Brann noterer jeg at Karadas luftstyrke gjør at det er kamp hele veien inn - ett av få lyspunkter i dag.
Det som irriterer meg mest med denne kampen er at Kristjan Örn Sigurdsson ikke kan være mann nok til å innrømme at rødkortet var fortjent. Ett gult pluss ett oransje kort blir i alle fall ett rødt til sammen, og å påstå noe annet er bare latterlig og smålig.
Aalesund bekreftet for meg at de ikke er lette å spille mot på kunstgresset, og så lenge andre lag lar seg irritere av dekket, vil det bli mange hjemmepoeng på Aalesund i år.
Og savnet av Andresen for Brann, det er stort... Tre poeng på to kamper, og det burde ha vært null.
Oh, dear. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 14.04.2008 20:18 Post subject: |
|
|
Melodi: Fader Jacob
HÃ¥kon Opdal
HÃ¥kon Opdal
sover du,
sover du,
så du ikke ballen,
så du ikke ballen,
nei, nei, nei,
nei, nei, nei.... |
|
Back to top |
|
 |
doris Veteran
|
Posted: 14.04.2008 20:52 Post subject: |
|
|
1-1 hjemme mot Strømsgodset, godt å se at det er mye rustent rundt om ellers også, ikke bare i Trondheim. |
|
Back to top |
|
 |
vingback Veteran
|
Posted: 14.04.2008 21:01 Post subject: |
|
|
Rbk har dårlig struktur, men er det arbeidsmoralen som mangler hos Brann? Så litt av andreomgang, og det var ikke imponerende fra Branns side. Godset derimot fortsetter oppturen. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 14.04.2008 23:18 Post subject: |
|
|
Det var betryggende å se at Solli er tilbake på det nivået han hadde i Rosenborg. Brann synes jeg har et svakere lag i år og bredden i midtbanen har blitt betydelig svakere etter at dere har solgt Andresen og byttet Gashi ut mot Fakiri for Gashi har så langt vært en klasse bedre enn Fakiri i årets sesong.
Når Opdal gjør tabber i annenhver kamp for tiden og en midtbane og spisser som slurver i presset og returløpene blir det jammen mye baklengs her har dere en del å jobbe med og det minner sågar om forsvarspillet til Rosenborg ifjor og tildels i år ,men ting er i bedring for oss og særlig om en har vett nok til å holde Kvarme unna startellveren. |
|
Back to top |
|
 |
POL Senior
|
Posted: 15.04.2008 13:04 Post subject: |
|
|
Det var jo etter at Gashi forlot oss at ting begynte å gå veien. Og det er bedring hos også, 1. omgang var et syvmilsteg i riktig retning. Nå trenger vi justeringer i det offensive. Vi må sette de sjangsene vi får. Satser på at det går veien mot Stabæk på lørdag. |
|
Back to top |
|
 |
|