View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
SLOGUM Senior
|
Posted: 01.04.2008 22:06 Post subject: |
|
|
Dere tror ikke lønnskravet til Helstad, er ett forsøk på en aprilspøk fra tv 2 da? |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 01.04.2008 22:15 Post subject: |
|
|
Neppe |
|
Back to top |
|
 |
Skammels10 Veteran

|
Posted: 01.04.2008 22:17 Post subject: |
|
|
Må da være en aprilspøk. Hvorfor skal Helstad plutselig kreve 6 mill? Og Brann med Hardball i spissen ville mest sannsynlig ha betalt lønna. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 01.04.2008 22:19 Post subject: |
|
|
De understreker til og med at det ikke er noen aprilspøk!
Hinsides all fornuft med et slikt lønnskrav naturligvis, men Brann satser vel alt og gir ham det han vil ha: Kontrakt til han er 35 med seks millioner i årslønn i 2009 med justering for prisstigning og normal lønnsvekst de neste årene tenker jeg.
Jeg har sett konturene av norsk fotballs framtid lenge, og hvis RBK driver sunt i mellomtiden kan vi faktisk få 13 strake en gang til før 2025, når et samlet fotballnorge driver med gjenoppretting etter den dundrende økonomiske smellen som kom rundt år 2010. |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 01.04.2008 22:20 Post subject: |
|
|
Når Huseklepp tjener 3 - 4 millioner er det vel fullt forstålig at Helstad ønsker 6 millioner, det er nå Brann kommer til å betale prisen for Huseklepp sin alltfor gode kontrakt. |
|
Back to top |
|
 |
Gnufs Senior
|
Posted: 01.04.2008 22:20 Post subject: |
|
|
Vanskelig å si. Jeg var skeptisk da jeg så det på TV, men da TV2 på nettutgaven presiserte "Dette er ingen aprilspøk" har jeg begynt å vurdere å tro på det.
http://www.tv2.no/sporten...725029.ece
Og hvorfor Helstad plutselig skal kreve 6 mill? Jeg kommer på to grunner i farta, og disse er "heltestatus" i Bergen, samt Erik Huseklepp... ble jo spekulert i lignende lønnskrav da Huseklepp forlenget. Jeg får bare ikke datoen for idag ut av hodet når jeg leser denne saken!
For litt bakgrunnslesing:
http://fotball.aftenposte...e99202.ece |
|
Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 01.04.2008 23:27 Post subject: |
|
|
Ser for meg at korthuset Brann faller før eller senere gitt. |
|
Back to top |
|
 |
Ballahl Veteran

|
Posted: 02.04.2008 00:58 Post subject: |
|
|
6 millioner er inkludert såkalt "sign on free" og eventuelle bonuser, altså ikke grunnlønn (en lønn som da kanskje er forsvarlig også).
Sånn sett tror jeg klubb/Hardball og spiller blir enig. _________________ - Rune Hauge er ingen kjeltring, men tvert i mot en grepa kar. Han er den ærligste mannen jeg kjenner. Jeg har aldri vært i tvil om at han var uskyldig, jublet Stig Inge Bjørnebye og fulgte opp:
- Rune var forut for sin tid. |
|
Back to top |
|
 |
POL Senior
|
Posted: 02.04.2008 01:19 Post subject: |
|
|
Hvis jeg ikke husker feil så er det vel Hardball som betaler lønnen til Huseklepp, Brann hadde aldri betalt en slik lønn av egen lomme. |
|
Back to top |
|
 |
Prinsen fra Os Senior
|
Posted: 02.04.2008 12:05 Post subject: |
|
|
POL wrote: | Hvis jeg ikke husker feil så er det vel Hardball som betaler lønnen til Huseklepp, Brann hadde aldri betalt en slik lønn av egen lomme. |
Stemmer ikke. Hardball betalte 5 millioner i sign-on fee til Huseklepp. Brann betaler lønna (som er 5 millioner over tre år). Når Huseklepp sin lønn omtales så tas (av en eller annen grunn) konsekvent sign-on feeet med.
Når det gjelder Helstad så er selvsagt lønnskravet vanvittig. Samtidig så skjønner jeg at han vil lønnes på topp TL-nivå. Hvor mye tjener egentlig Iversen? |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 02.04.2008 12:24 Post subject: |
|
|
I fjor 4,5 mill. inkl. dobbel CL-bonus. Grunnlønna er vel i overkant av to mill.
I tillegg fikk han signeringsbonus i form av at RBK kjøpte leiligheta på Elvehavna for 12 mill.
Les mer: Spillerlønningene |
|
Back to top |
|
 |
Anders4 Proff
|
Posted: 02.04.2008 12:57 Post subject: |
|
|
Så på TV at agenten argumenterer energisk for dette. Han vil jo få en heftig sjekk hvis Helstad skriver ny og fet kontrakt. I Europa ser vi jo flere saker hvor det ser ut som at det først og fremst er agentene som setter griller i hodet på spillere som egentlig er happy med kontraktene sine.
Det er nok en del av agentene som i hemmelighet er furtne over at de med sin lange jussutdanning bare får prosenter av det disse udannede ballsparkerne tjener....
P.S. Med 6 millioner i grunnlønn hadde Helstad tjent mer enn bl.a. Lazios førstelagsspiss, jevnlige toppscorer og kaptein Tommaso Rocchi. |
|
Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 02.04.2008 13:47 Post subject: |
|
|
Måtte flire litt av denne agenten i går, da han på Tv2sporten ramset opp grunner til hvorfor Helstad fortjener slik lønn. Ett av argumentene var at "han er kjendis"... |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 02.04.2008 14:09 Post subject: |
|
|
Kjendis var kanskje ikke det beste ordvalget ,men å være en profilert spiller som Helstad er absolutt et godt argument for å få høyere lønn siden profiler bringer publikum/sponsorer til klubben og dermed økte inntekter. Inntekter som spilleren ser sin rett til å ta sin del av. |
|
Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 02.04.2008 14:33 Post subject: |
|
|
Mener å huske at "kjendis" kom i tillegg til de sedvanlige som profilert,målgarantist, i sin beste alder, fortsatt ung, kontrakt til han er 35 osv. Men, samme kan det være, håper inderlig Brann gir han såpass. Det var jo dømt til å gå åt skogen når de ga Huseklepp så mye. Ingen spillere av Helstads kaliber vil finne seg i å ha mindre lønn enn en innbytterjypling på 20 år.
Roal Bruun Hansen, kom igjen, jeg vet du vil!!  |
|
Back to top |
|
 |
torerik Veteran

|
Posted: 02.04.2008 14:42 Post subject: |
|
|
Er det ikke like greit at han blir solgt til sommeren? |
|
Back to top |
|
 |
Moltisanti Veteran

|
Posted: 02.04.2008 16:52 Post subject: |
|
|
Neida. Kan godt leve med at brann driter seg ut, vinner serien en gang til, og går konkurs når hardball ikke gidder betale mer.
Om de går med på en slik avtale, pisser de egentlig på seg selv. Det blir varmt med en gang, men ubehagelig i lengden. _________________ Never argue with an idiot... you'll
be dragged down to his level, and beaten with
experience, |
|
Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 02.04.2008 16:57 Post subject: |
|
|
Det var min plan også Thor Arild. De skyter seg selv i foten med å legge seg på et slikt lønnsnivå. |
|
Back to top |
|
 |
brann_copper Senior
|
Posted: 02.04.2008 22:43 Post subject: |
|
|
Dream on gutter. Brann er en meget veldrevet klubb med god økonomi. Klubben er innsauset med dyktige økonomer fra Norges økonomimekka NHH. Denne klubben kommer aldri til å gå konkurs. Og Harball? De er en velfungerende del av helheten. _________________ We will fight them on the beaches, we shall fight on the landing grounds, we shall fight in the fields and in the streets... We will never surrender! - Sir Winston Churchill (Brann-patriot så god som noen) |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 02.04.2008 23:25 Post subject: |
|
|
Tja, vi har vel aldri sett at tilsynelatende godt drevet bedrifter har gått konk? Og det gjerne pga store lønnskostnader. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 02.04.2008 23:41 Post subject: |
|
|
Brann trenger vel ikke akkurat å gå konk, men både de og flere andre klubber i Norge vil merke at de har lagt seg til et pengeforbruk som ikke står i stil med virkeligheten om to år.
For å forsvare lønningene og innkjøpene vil klubbene budsjettere urealistisk tror jeg. Selv om publikumsinntekter kanskje ikke utgjør så mye, så tror jeg både Brann og Rosenborg og andre må ta høyde for at interessen kan synke litt hvis TL blir mer ujevn og landslaget heller ikke presterer i VM-kvaliken.
Jeg høres kanskje pessimistisk ut, men jeg ser det ikke som utenkelig at Brann og RBK i 2010 kan ha publikumstall på kanskje 12.000 og 15.000 i snitt igjen, en nedgang på rundt 4.000 tilskuere i snitt. I så fall et inntektsbortfall på rundt 10 millioner kroner årlig.
Nå blir det to ekstra hjemmekamper fra neste år, men problemet er jo at klubbene ikke budsjetterer med lavere snittall av den grunn.
Man skal ikke glemme oppe i alt snakket om den økende interessen for norsk fotball at det også er gylne tider generelt i samfunnet vårt. Det er ikke sikkert at den jevne trønder eller bergenser har råd til sesongkort til 4.500 kroner stykket i 2010. |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 02.04.2008 23:56 Post subject: |
|
|
Utenkelig er det ikke. Men du er veldig pessimistisk hvis du tror det faktisk blir sånn. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 03.04.2008 00:02 Post subject: |
|
|
Inntektene trenger ikke nødvendig å synke sjøl om snittet går ned; det blir jo inntjening fra to ekstra hjemmekamper.
Jeg har heller ikke tro på noe krakk. |
|
Back to top |
|
 |
kristobal Legende
|
Posted: 03.04.2008 00:59 Post subject: |
|
|
Nei, det er sant det, men poenget mitt var at det blir budsjettsprekk dersom de budsjetter med snittall uansett.
Jeg tror ikke norske fotballedere i fotballrus tenker tanken om at en økning fra 13 til 15 hjemmekamper vil gjøre at færre kommer på alle kampene. Dessuten må den norske serien etter hvert bli mer ujevn, og da vil ikke nødvendigvis kamper som Brann - Sandefjord og RBK-Sogndal trekke mer enn 12-14.000 tilskuere.
Sjansen for at man havner i et ingenmannsland på tabellen tidlig på høsten øker også med 16 lag. I dag er jo så å si alle lag innblandet i enten nedrykksstrid eller medaljekamp eller sågar begge deler til sesongen er slutt...
Jeg er kanskje pessimistisk ja, men står fast ved spådommen om et "krakk" i norsk fotball. Jeg vet at fotballen står stødigere enn andre idretter i Norge, men når jeg ser hvordan både ishockey og damehåndball gikk på en smell så mener jeg det ikke kan utelukkes i fotballen heller.
Spesielt med tanke på at samfunnet er i en fantastisk medgangstid jevnt over og at nye stadioner har vært et løft som ikke nødvendigvis vedvarer (parallell til det er hockeyklubbene Storhamar og Lillehammer som hadde fantastiske tilskuertall rett etter at hallene ble bygd før OL, men som nå spiller for glisne tribuner unntatt i storkamper). I tillegg mener jeg produktet som sådan er overpriset i dag, og framstår som bedre enn det faktisk er. |
|
Back to top |
|
 |
PIN-kode Rutinert
|
Posted: 03.04.2008 01:22 Post subject: |
|
|
Jeg tror ikke Brann vil gå konkurs akkuratt, men de vil komme til å slite økonomisk hvis de ikke får ganske så umiddelbar suksess. |
|
Back to top |
|
 |
|